brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.469.2017.3.MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2017, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.469.2017.3.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 17 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 12 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.) oraz pismem z 18 października 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.),będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 29 września 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.469.2017.1.MD oraz pismem z 18 października 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 18 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.469.2017.2.MD.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 12 października 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. . składa się z czterech przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie miasta. Wszystkie inwestycje realizowane będą w centrum miasta, na terenie objętym Gminnym Programem Rewitalizacji O.

Gmina planuje wykonanie inwestycji w ramach poddziałania 11.1.1 Rewitalizacja głównych ośrodków miejskich w regionie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Zadanie 1 Przebudowa holu górnego oraz klatki schodowej w budynku MOK-Dk w O. w celu dostosowania obiektu do funkcji edukacji i kultury oraz zapewnienia dostępu do oferty dla osób niepełnosprawnych. W ramach projektu zaplanowano przebudowę istniejącego, dwupoziomowego holu na 1 piętrze (segment B) budynku MOK-Dk przez:

  • wydzielenie z powierzchni holu pomieszczeń pomocniczych (szatnia i zaplecze) do sali baletowej, sali fitness oraz pracowni plastycznych,
  • przystosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez wprowadzenie w przestrzeni klatki schodowej platformy pionowej umożliwiającej transport osób na poziom 1 piętra oraz montaż dwóch platform niwelujących bariery architektoniczne (różnice wysokości) w holu na parterze i piętrze,
  • dostosowanie do wymogów bezpieczeństwa przeciwpożarowego, w tym modernizacja instalacji elektrycznej,
  • poprawę estetyki i funkcjonalności wnętrza.

Zadanie 2 Przebudowa placu, łącznie z ciągiem komunikacyjnym przed budynkiem MOK-Dk w O, przy ul. . w celu poprawy funkcjonalności oraz bezpieczeństwa komunikacyjnego. W wyniku planowanych prac, teren objęty projektem pełnić będzie funkcję rekreacyjną, wypoczynkową i reprezentacyjną. W ramach projektu zaplanowano m.in.:

  • wymianę nawierzchni placu i ciągu pieszego wraz z wydzieleniem funkcji użytkowych,
  • budowa parkingu dla autobusów oraz 55 miejsc postojowych dla samochodów (w tym 6 dla niepełnosprawnych),
  • zagospodarowanie terenów zielonych, wprowadzenie elementów małej architektury.

Zadanie 3 Kompleksowe zagospodarowanie terenu w rejonie Starego Cmentarza w O.(wraz z terenem wokół stawu przy ul. .), to wieloelementowy projekt rewitalizacji cennych kulturowo i przyrodniczo obszarów O.. W ramach projektu zaplanowano:

  • odtworzenie układu alejek wraz z wprowadzeniem obiektów małej architektury (ławki, kosze na śmieci) oraz budowę ścieżki rowerowej,
  • przebudowę i remont muru ogrodzeniowego Starego Cmentarza,
  • rewaloryzację 94 szt. nagrobków, płyt nagrobnych i krzyży,
  • oświetlenie terenu,
  • oczyszczenie stawu, zabezpieczenie skarp oraz wykonanie ogrodzenia wokół niego,
  • pielęgnację i uporządkowanie zieleni.

Zadanie 4 Zagospodarowanie terenu wokół Przedszkola nr 7 w O., polegać będzie na rewitalizacji ogrodu i poprawy funkcjonalności terenu przez:

  • budowę nowego ogrodzenia terenu,
  • przebudowę dwóch użytkowych tarasów zewnętrznych, modernizację istniejącego chodnika,
  • rozbudowę i doposażenie istniejącego placu zabaw wraz z wykonaniem bezpiecznej nawierzchni i remontem piaskownicy.

Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura częściowo przekazana zostanie Operatorowi tj. Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w O., który będzie zarządzał infrastrukturą w okresie eksploatacji projektu. Zgodnie ze statutem Miejski Ośrodek Kultury w O. jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina. MOK posiada osobowość prawną i wpisany jest do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Burmistrza Miasta i Gminy pod nr ./92/S. MOK jest obecnie podatnikiem podatku VAT czynnym.

Forma przekazania majątku

Wnioskodawca tj. Gmina przekaże majątek dla MOK na podstawie umowy użyczenia bezpłatne użytkowanie.

Pozostałą częścią majątku będzie zarządzał Wnioskodawca.

Sposób wykorzystania majątku

  1. Obiekt Miejskiego Ośrodka Kultury w O nieodpłatnie i odpłatnie w zakresie wynajmu sal i sprzętu oraz zajęć w pracowniach, obiekt ogólnodostępny.
  2. Zrewitalizowany plac przed obiektem Miejskiego Ośrodka Kultury w O nieodpłatnie, ogólnodostępnie.
  3. Kompleksowo zagospodarowany teren w rejonie Starego Cmentarza w O. (wraz z terenem wokół stawu przy ul. . nieodpłatnie, ogólnodostępnie.
  4. Zagospodarowany teren wokół Przedszkola nr nieodpłatnie, ogólnodostępnie.

W bezpłatne użytkowanie dla MOK zostanie przekazany obiekt Miejskiego Ośrodka Kultury oraz plac przed obiektem MOK. Gmina będzie zarządzała samodzielnie terenem w rejonie Starego Cmentarza wraz z terenem wokół stawu oraz terenem wokół Przedszkola nr ...

Obiekt Miejskiego Ośrodka Kultury nie będzie wykorzystywany w żadnym zakresie przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zrewitalizowany plac przed obiektem MOK, kompleksowo zagospodarowany teren w rejonie Starego Cmentarza oraz zagospodarowany teren wokół Przedszkola nr nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych przez Gminę?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 12 października 2017 r.):

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacja projektu ..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. .. Jak wynika z okoliczności sprawy ww. projekt składa się z czterech przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie miasta polegających na przebudowie holu górnego oraz klatki schodowej w budynku MOK (zadanie 1), przebudowie placu, łącznie z ciągiem komunikacyjnym przed budynkiem MOK (zadanie 2) oraz kompleksowym zagospodarowaniu terenu w rejonie Starego Cmentarza (zadanie 3) i zagospodarowaniu terenu wokół Przedszkola (zadanie 4). Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, bowiem obiekt Miejskiego Ośrodka Kultury, zrewitalizowany plac przed obiektem MOK, kompleksowo zagospodarowany teren w rejonie Starego Cmentarza oraz zagospodarowany teren wokół Przedszkola nr 7 nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dotyczącego przebudowy i modernizacji obiektów: kultury, Starego Cmentarza wraz z przestrzenią publiczną na cele społeczne. Powyższe wynika z faktu, że powstała w ramach realizacji inwestycji infrastruktura nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej