Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. ,,Utworze... - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.283.2017.1.JKU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.09.2017, sygn. 0112-KDIL4.4012.283.2017.1.JKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. ,,Utworzenie Centrum ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2017 r. (data wpływu 10 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.) i z dnia 27 lipca 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. ,,Utworzenie Centrum () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. ,,Utworzenie Centrum (). Wniosek uzupełniono w dniu 18 lipca 2017 r. o dowód wniesienia opłaty oraz w dniu 2 sierpnia 2017 r. o wyjaśnienie dotyczące złożonych wniosków.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest Stowarzyszenie (). Jest to osoba prawna, której celem jest upowszechnianie kultury i sztuki osób niepełnosprawnych oraz wspieranie rozwoju kultury i sztuki osób niepełnosprawnych w szczególności dzieci i młodzieży. Stowarzyszenie powstało po to, aby dać szanse wielu artystom, którzy są wspaniali, a których nie widać i nie słychać. Stowarzyszenie zgodnie ze statutem może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Wszelkie dochody z działalności gospodarczej Stowarzyszenia mogą służyć wyłącznie do realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków. Stowarzyszenie prowadzi działalność pożytku publicznego w zakresie m.in.: 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawca jest Partnerem Projektu pn. ,,Utworzenie Centrum () w ramach Działania 10.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji. Całkowity koszt realizowanego projektu to kwota ok. 2.500.000,00 zł brutto. Projekt dotyczy przede wszystkim zmiany sposobu użytkowania wraz z przebudową obiektu na siedzibę Stowarzyszenia Pomocy. Projekt utworzenia Centrum obejmuje przebudowę, remont i wyposażenie budynku. W powstałym Centrum w ramach realizowanego projektu zostaną przygotowane sale terapeutyczne, rehabilitacyjna, pokój zajęć integracyjnych, kuchnia, pokój zabaw terapeutycznych gdzie będą odbywały się zajęcia rehabilitacyjne, terapeutyczne indywidualne i grupowe dzieci.

W ramach kompleksowej rehabilitacji prowadzone będą terapie: logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna, muzykoterapii, rehabilitacji ruchowej, dogoterapia, warsztaty fotograficzne, rytmika, nauka obsługi komputera i inne.

Lider Projektu Stowarzyszenie X w ramach projektu prowadzić będzie roboty budowlane oraz zakup sprzętu i wyposażenia Centrum, natomiast Partnerzy projektu, w tym Wnioskodawca realizować będzie działania na rzecz integracji i aktywizacji społecznej osób niepełnosprawnych w różnych sferach i dziedzinach.

Celem tych działań jest stworzenie możliwości integracji tych grup społecznych, promowanie ich uczestnictwa w różnego rodzaju wydarzeniach, uświadamianie społeczeństwa o problemach osób niepełnosprawnych i tym samym aktywizowanie społecznie osób niepełnosprawnych. W szczególności Wnioskodawca Stowarzyszenie zajmować się będzie organizacją, nagraniem i publikacją słuchowisk oraz audycji radiowych, a także organizacja koncertów i spotkań. W celu efektywnej realizacji tych zadań ponieść musi wydatki w wysokości ok. 30.000 zł brutto.

W szczególności będą to wydatki dot. organizacji 2 koncertów i 3 słuchowisk. Koszt obejmuje wynagrodzenie realizatorów dźwięku, reżysera dźwięku, wynagrodzenie prowadzącego koncert i artystów wraz z pochodnymi płaconymi przez Pracodawcę, koszt wynajmu sprzętu i urządzeń, ubezpieczenie.

Na chwilę obecną Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej i wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi nie będą służyć działalności opodatkowanej. Wszystkie świadczone w ramach projektu usługi mieszczą się w pojęciu usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej i jako takie podlegać będą zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy o VAT. Wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi po realizacji projektu będą służyć zatem wykonywaniu czynności podlegających zwolnieniu od podatku VAT lub też czynnościom nieopodatkowanym. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Właścicielem zakupywanych środków trwałych, praw i publikacji stanowiących produkt projektu będzie Wnioskodawca, będzie także zarządzać powyższym po realizacji projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. ,,Utworzenie Centrum ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu pn. Utworzenie Centrum (), ponieważ realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca swoje stanowisko opiera o brzmienie art. 86 ustawy dnia 11 marca 2004 r. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług wtedy, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku, w przypadku ich wykorzystania do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowego projektu, ponieważ niespełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcą jest Stowarzyszenie. Jest to osoba prawna, której celem jest upowszechnianie kultury i sztuki osób niepełnosprawnych oraz wspieranie rozwoju kultury i sztuki osób niepełnosprawnych w szczególności dzieci i młodzieży. Stowarzyszenie powstało po to, aby dać szanse wielu artystom, którzy są wspaniali, a których nie widać i nie słychać. Stowarzyszenie zgodnie ze statutem może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Wszelkie dochody z działalności gospodarczej Stowarzyszenia mogą służyć wyłącznie do realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków. Stowarzyszenie prowadzi działalność pożytku publicznego w zakresie m.in.: 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawca jest Partnerem Projektu pn. ,,Utworzenie Centrum () w ramach Działania 10.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji. Całkowity koszt realizowanego projektu to kwota ok. 2.500.000,00 zł brutto. Projekt dotyczy przede wszystkim zmiany sposobu użytkowania wraz z przebudową obiektu na siedzibę Stowarzyszenia. Projekt utworzenia Centrum obejmuje przebudowę, remont i wyposażenie budynku. W powstałym Centrum w ramach realizowanego projektu zostaną przygotowane sale terapeutyczne, rehabilitacyjna, pokój zajęć integracyjnych, kuchnia, pokój zabaw terapeutycznych gdzie będą odbywały się zajęcia rehabilitacyjne, terapeutyczne indywidualne i grupowe dzieci. W ramach kompleksowej rehabilitacji prowadzone będą terapie: logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna, muzykoterapii, rehabilitacji ruchowej, dogoterapia, warsztaty fotograficzne, rytmika, nauka obsługi komputera i inne. Lider Projektu Stowarzyszenie X w ramach projektu prowadzić będzie roboty budowlane oraz zakup sprzętu i wyposażenia Centrum, natomiast Partnerzy projektu, w tym Wnioskodawca realizować będzie działania na rzecz integracji i aktywizacji społecznej osób niepełnosprawnych w różnych sferach i dziedzinach. Celem tych działań jest stworzenie możliwości integracji tych grup społecznych, promowanie ich uczestnictwa w różnego rodzaju wydarzeniach, uświadamianie społeczeństwa o problemach osób niepełnosprawnych i tym samym aktywizowanie społecznie osób niepełnosprawnych. W szczególności Wnioskodawca Stowarzyszenie zajmować się będzie organizacją, nagraniem i publikacją słuchowisk oraz audycji radiowych, a także organizacja koncertów i spotkań. W celu efektywnej realizacji tych zadań ponieść musi wydatki w wysokości ok. 30.000 zł brutto. W szczególności będą to wydatki dot. organizacji 2 koncertów i 3 słuchowisk. Koszt obejmuje wynagrodzenie realizatorów dźwięku, reżysera dźwięku, wynagrodzenie prowadzącego koncert i artystów wraz z pochodnymi płaconymi przez Pracodawcę, koszt wynajmu sprzętu i urządzeń, ubezpieczenie.

Na chwilę obecną Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej i wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi nie będą służyć działalności opodatkowanej. Wszystkie świadczone w ramach projektu usługi mieszczą się w pojęciu usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej i jako takie podlegać będą zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy o VAT. Wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi po realizacji projektu będą służyć zatem wykonywaniu czynności podlegających zwolnieniu od podatku VAT lub też czynnościom nieopodatkowanym. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Właścicielem zakupywanych środków trwałych, praw i publikacji stanowiących produkt projektu będzie Wnioskodawca, będzie także zarządzać powyższym po realizacji projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. ,,Utworzenie Centrum ().

Jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi nie będą służyć działalności opodatkowanej. Po realizacji projektu będą służyć wykonywaniu czynności korzystających ze zwolnienia od podatku lub też czynnościom nieopodatkowanym. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. ,,Utworzenie Centrum ().

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii odzyskania podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej