Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia, w części lub w całości, podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4012.193.2017.2.AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31.07.2017, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.193.2017.2.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia, w części lub w całości, podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia, w części lub w całości, podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn.: E-oświata. Rozwój e-usług w obszarze edukacji i oświaty Gminy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia, w części lub w całości, podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pn.: E-oświata. Rozwój e-usług w obszarze edukacji i oświaty Gminy. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie jednoznacznego, korespondującego z treścią zadanego we wniosku pytania własnego stanowiska oraz wskazanie adresu elektronicznej skrzynki podawczej Gminy w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W okresie IV kwartału 2017 r. do I kwartału 2021 r. Gmina będzie beneficjentem projektu pn.: E-oświata. Rozwój e-usług w obszarze edukacji i oświaty Gminy dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: II. Cyfrowe, dla działania: 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych tryb konkursowy.

Podmiotem realizującym projekt będzie Miejskie Centrum Edukacji, prowadzące działalność w zakresie właściwym dla spraw oświaty Gminy, w szczególności zadań powierzonych w ramach wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych Gminy zaliczanych do sektora finansów publicznych.

Głównym celem projektu jest wdrożenie Platformy e-oświaty w, która umożliwi świadczenie i korzystanie z elektronicznych usług w obszarze edukacji i oświaty w Gminie. Celem nadrzędnym projektu jest zwiększenie efektywności zarządzania oświatą w Gminie oraz polepszenie jakości oferty edukacyjnej poprzez zbudowanie zintegrowanego systemu wspierającego uczniów, mieszkańców i opiekunów, szkoły oraz jednostki samorządu terytorialnego. Platforma e-oświaty obejmie 15 jednostek (5 przedszkoli, 5 szkół podstawowych, 2 zespoły szkół, 1 żłobek, 2 jednostki oświaty). Projekt udostępni usługi wspierające proces nauczania i kształcenia uczniów oraz usługi, które usprawnią proces zarządzania oświatą, w tym zarządzanie jednostkami oświaty. Udostępniona Platforma będzie działać w trybie 24/7 bez ograniczeń terytorialnych.

W ramach projektu będzie zakupione m.in. oprogramowanie i licencje do stworzenia platformy (programy do zarządzania finansami, kadrami, płacami, organizacją placówek oświatowych), sprzęt komputerowy, częściowa infrastruktura internetowa, aplikacje mobilne, usługi z zakresu obsługi, realizacji i zarządzania projektem (firma zewnętrzna).

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Faktury zakupu usług i towarów w ramach realizacji projektu będą wystawiane na nabywcę Gminę, natomiast jako odbiorcę wskazywane będzie Miejskie Centrum Edukacji.

Miejskie Centrum Edukacji prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu pomieszczenia biurowego pod działalność brokera ubezpieczeniowego. Pomieszczenie wynajmowane jest 4 godziny tygodniowo. Roczny przychód z najmu wynosi 4.890,24 zł netto, VAT należny 1.124,76 zł, co wskazuje na marginalny udział wykorzystania komercyjnego pomieszczenia, które poza godzinami najmu nie jest w żaden inny sposób wykorzystywane.

Istotą projektu jest wzmocnienie Gminy w realizowaniu zadań własnych wynikających z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) oraz zadań zleconych przez inne obowiązujące akty prawne. W związku z powyższym projekt zrealizowany będzie bez względu na to, czy MCE prowadziłoby działalność gospodarczą, czy też nie.

W dniu 18 lipca 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca, tj. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Zgodnie z zapisami statutu (załącznik do uchwały Rady Miasta z dnia 27 lutego 2013 r. (ze zm.) - § 8 ust. 1), Miejskie Centrum Edukacji jest jednostką budżetową i dla potrzeb rozliczeń podatku od towarów i usług zostało scentralizowane z Gminą.
  3. Cele i efekty projektu służyć będą do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy, nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym tj. obejmujących zadania własne związane z edukacją publiczną - stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym.
    Projekt będzie służyć zwiększeniu efektywności komunikacji pomiędzy organem prowadzącym placówki oświatowe, jednostkami oświaty a uczniami i mieszkańcami, z użyciem wielu udostępnionych kanałów komunikacji, w tym np. rejestrację zgłoszeń i wniosków i interakcję z urzędami i jednostkami oświaty poza ich godzinami pracy (poprzez dedykowany portal internetowy czy aplikację mobilną, inne zadania: elektroniczna rekrutacja do szkół, przedszkoli, żłobka, e-biblioteki szkolne, organizacja i zarządzanie edukacją publiczną, elektroniczne bazy danych związanych z obszarem edukacji publicznej oświaty).
  4. Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyć działalności Gminy jako podatnika, będą wykorzystywane do czynności realizowanych w ramach reżimu publiczno-prawnego.
    W oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W zakresie realizowanych zadań własnych, Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy VAT.
  5. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do celów związanych z obszarem działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Będą przeznaczone do realizacji zadań własnych gminy, tj. edukacji publicznej oraz zadań statutowych MCE oraz placówek oświatowych, jak i żłobka publicznego.
  6. Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyły Gminie do działalności pozostającej poza regulacją ustawy VAT.
  7. W związku z przeprowadzaną reformą oświatową, dnia 3 lipca br. została podjęta decyzja o rozwiązaniu umowy najmu z brokerem ubezpieczeniowym. Umowa zostanie rozwiązana z dniem 31 sierpnia 2017 r. W związku z powyższym, MCE nie będzie prowadziło już działalności gospodarczej w zakresie wynajmu pomieszczenia ze względu na przywrócenie ww. pomieszczenia pod działalność administracyjno-biurową dotyczącą realizacji zadań statutowych MCE. Jednak niezależnie od wygaśnięcia umowy najmu można jednoznacznie stwierdzić, że nie ma związku między najmem a projektem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu w części lub całości?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 14 lipca 2017 r.), towary i usługi nabywane przez Gminę (Wnioskodawcę, beneficjenta) w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania przez gminę czynności opodatkowanych VAT, ponieważ MCE od 1 września br. nie będzie prowadziło żadnej działalności gospodarczej. Nie wystąpi zatem uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U., poz. 1454, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie zaś do art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że ich realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tut. Organu, każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że w okresie od IV kwartału 2017 r. do I kwartału 2021 r., Gmina będzie beneficjentem projektu pn.: E-oświata. Rozwój e-usług w obszarze edukacji i oświaty Gminy.

Podmiotem realizującym projekt będzie Miejskie Centrum Edukacji prowadzące działalność w zakresie właściwym dla spraw oświaty Gminy, w szczególności zadań powierzonych w ramach wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych Gminy zaliczanych do sektora finansów publicznych. Zgodnie z zapisami statutu, Miejskie Centrum Edukacji jest jednostką budżetową i dla potrzeb rozliczeń podatku od towarów i usług zostało scentralizowane z Gminą.

Głównym celem projektu jest wdrożenie Platformy e-oświaty, która umożliwi świadczenie i korzystanie z elektronicznych usług w obszarze edukacji i oświaty w Gminie. Celem nadrzędnym projektu jest zwiększenie efektywności zarządzania oświatą w Gminie oraz polepszenie jakości oferty edukacyjnej poprzez zbudowanie zintegrowanego systemu wspierającego uczniów, mieszkańców i opiekunów, szkoły oraz jednostki samorządu terytorialnego. Platforma e-oświaty obejmie 15 jednostek (5 przedszkoli, 5 szkół podstawowych, 2 zespoły szkół, 1 żłobek, 2 jednostki oświaty). Projekt udostępni usługi wspierające proces nauczania i kształcenia uczniów oraz usługi, które usprawnią proces zarządzania oświatą, w tym zarządzanie jednostkami oświaty. Udostępniona Platforma będzie działać w trybie 24/7, bez ograniczeń terytorialnych.

W ramach projektu będzie zakupione m.in. oprogramowanie i licencje do stworzenia platformy (programy do zarządzania finansami, kadrami, płacami, organizacją placówek oświatowych), sprzęt komputerowy, częściowa infrastruktura internetowa, aplikacje mobilne, usługi z zakresu obsługi, realizacji i zarządzania projektem (firma zewnętrzna).

Cele i efekty projektu służyć będą do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym tj. obejmujących zadania własne związane z edukacją publiczną - stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym.

Projekt będzie służyć zwiększeniu efektywności komunikacji pomiędzy organem prowadzącym placówki oświatowe, jednostkami oświaty a uczniami i mieszkańcami z użyciem wielu udostępnionych kanałów komunikacji. Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyć działalności Gminy jako podatnika, będą wykorzystywane do czynności realizowanych w ramach reżimu publiczno-prawnego. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do celów związanych z obszarem działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Będą przeznaczone do realizacji zadań własnych gminy, tj. edukacji publicznej oraz zadań statutowych MCE oraz placówek oświatowych, jak i żłobka publicznego. Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyły Gminie do działalności pozostającej poza regulacją ustawy VAT.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Faktury zakupu usług i towarów w ramach realizacji projektu będą wystawiane na nabywcę - Gminę, natomiast jako odbiorcę wskazywane będzie Miejskie Centrum Edukacji.

Miejskie Centrum Edukacji prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu pomieszczenia biurowego pod działalność brokera ubezpieczeniowego. Pomieszczenie wynajmowane jest 4 godziny tygodniowo. Roczny przychód z najmu wynosi 4.890,24 zł netto, VAT należny 1.124,76 zł, co wskazuje na marginalny udział wykorzystania komercyjnego pomieszczenia, które poza godzinami najmu nie jest w żaden inny sposób wykorzystywane.

Istotą projektu jest wzmocnienie Gminy w realizowaniu zadań własnych wynikających z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz zadań zleconych przez inne obowiązujące akty prawne. W związku z powyższym, projekt zrealizowany będzie bez względu na to czy MCE prowadziłoby działalność gospodarczą, czy też nie.

W związku z przeprowadzaną reformą oświatową, dnia 3 lipca br. została podjęta decyzja o rozwiązaniu umowy najmu z brokerem ubezpieczeniowym. Umowa zostanie rozwiązana z dniem 31 sierpnia 2017 r. W związku z powyższym MCE nie będzie prowadziło już działalności gospodarczej w zakresie wynajmu pomieszczenia ze względu na przywrócenie ww. pomieszczenia pod działalność administracyjno-biurową dotyczącą realizacji zadań statutowych MCE. Jednak niezależnie od wygaśnięcia umowy najmu można jednoznacznie stwierdzić, że nie ma związku między najmem a projektem.

Wątpliwości Wnioskodawcy, przy tak przedstawionym opisie sprawy, dotyczą kwestii, czy Gmina będzie miała w części lub w całości prawo do odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analizując przedstawione okoliczności wskazać należy, że głównym celem ponoszonych wydatków w zakresie wykonania wskazanego w opisie sprawy projektu pn.: E-oświata. Rozwój e-usług w obszarze edukacji i oświaty Gminy, będzie wdrożenie Platformy e-oświaty, która umożliwi świadczenie i korzystanie z elektronicznych usług w obszarze edukacji i oświaty w Gminie.

Efekty przedmiotowego projektu będą miały związek z wypełnieniem zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym tj. obejmujących zadania własne związane z edukacją publiczną - stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z wydatkami na realizację wskazanego projektu wynika, że nie będą one miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Jak zaznaczył bowiem Wnioskodawca: Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyć działalności Gminy jako podatnika, będą wykorzystywane do czynności realizowanych w ramach reżimu publiczno-prawnego. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do celów związanych z obszarem działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Będą przeznaczone do realizacji zadań własnych gminy, tj. edukacji publicznej oraz zadań statutowych MCE oraz placówek oświatowych, jak i żłobka publicznego. Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyły Gminie do działalności pozostającej poza regulacją ustawy VAT.

Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca, realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie, nie będzie działał w charakterze podatnika VAT.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn.: E-oświata. Rozwój e-usług w obszarze edukacji i oświaty Gminy, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości zarówno w całości, jak i w części obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w rozpatrywanej sprawie nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej