W zakresie skutków podatkowych wynajmu autobusu wraz z kierowcą. - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.82.2017.2.BS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.06.2017, sygn. 0114-KDIP4.4012.82.2017.2.BS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie skutków podatkowych wynajmu autobusu wraz z kierowcą.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2017 r. (data wpływu 29 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wynajmu autobusu wraz z kierowcą jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wynajmu autobusu wraz z kierowcą.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina realizując zadanie własne dowozi uczniów do szkół własnymi autobusami (jest właścicielem 2 autobusów). W tym celu Urząd Gminy zatrudnia 2 kierowców na podstawie zawartych umów o pracę na czas nieokreślony. Publiczna szkoła podstawowa będąca jednostką organizacyjną gminy wynajmuje od gminy autobus wraz z kierowcą, aby zawiózł uczniów wraz z nauczycielem na wycieczkę szkolną do kina. Organizatorem wycieczki jest szkoła, kierownikiem wycieczki jest nauczyciel danej szkoły. Wyjazd do kina jest w ramach zajęć lekcyjnych w godzinach 8.30 12.30, zgodny z programem nauczania w szkole (w klasie).

Dyrektor szkoły wyraża zgodę na wyjazd na wycieczkę pod względem edukacyjnym, lecz ze względu na ograniczone środki pieniężne szkoły, nie finansuje wycieczki z budżetu szkoły.

Koszt wyjazdu ponoszą dzieci, jest to koszt zużytego paliwa. Środki stanowiące koszt zużytego paliwa wpłacają do Urzędu Gminy na wydzielony rachunek bankowy prowadzony do obsługi jednostek oświatowych, jako refundację poniesionego wydatku na podstawie wystawionej przez Urząd Gminy noty obciążeniowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Kto jest nabywcą usługi polegającej na wynajmie autobusu wraz z kierowcą na trasie szkoła kino?

  • Czy ta usługa będzie opodatkowana podatkiem VAT, zwolniona czy poza VAT?
  • Jaki dokument i komu należy wystawić, aby zrefundować poniesiony wydatek w postaci zużytego paliwa?

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Od 1 stycznia 2017 r. Gmina wprowadziła wspólne rozliczenie podatku od towarów i usług, obejmujące czynności prowadzone przez jednostki budżetowe Gminy (m.in. publiczne szkoły podstawowe, gimnazjum, przedszkole, Urząd Gminy) i stała się jednym podatnikiem podatku VAT. Usługi wykonywane między gminnymi jednostkami organizacyjnymi, jak też między Gminą a jednostkami nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (są poza VAT). Ponieważ usługa wykonana na rzecz własnej jednostki organizacyjnej tj. na rzecz publicznej szkoły podstawowej jest poza VAT, dlatego uznano, że usługa polegająca na wynajmie autobusu wraz z kierowcą szkole nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Szkoła podstawowa jest organizatorem wyjazdu do kina. Wycieczka związana jest z działalnością edukacyjną, zgodna z programem nauczania w szkole. Nauczyciel zamawiający bilety do kina i autobus nie działa we własnym imieniu, tylko w imieniu szkoły, w której pracuje. Wszystko odbywa się w czasie zajęć lekcyjnych, zgodnie z programem edukacyjno wychowawczym w klasie. Uznano, że nabywcą usługi jest szkoła, dlatego własnej jednostce organizacyjnej Urząd Gminy wystawił notę księgową w wysokości kosztu zużytego paliwa podczas wyjazdu, nie doliczając podatku VAT. Pracownik sekretariatu szkoły zebrał pieniądze od dzieci, które uczestniczyły w wyjeździe, i całą kwotę wpłacił na rachunek bankowy Urzędu Gminy (na konto prowadzone w celu obsługi jednostek oświaty). Środki wpłacone stanowiły refundację wydatku oświaty, tj. zużytego podczas wyjazdu paliwa.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

    Należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów wyrok TSUE, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z dnia 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

    Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

    W myśl art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

    Według art. 4 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

    Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

    Jednocześnie zauważyć należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

    Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 ww. artykułu).

    Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 6 powołanej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że od 1 stycznia 2017 r. Gmina wprowadziła wspólne rozliczenie podatku od towarów i usług, obejmujące czynności prowadzone przez jednostki budżetowe Gminy (m.in. publiczne szkoły podstawowe, gimnazjum, przedszkole, Urząd Gminy) i stała się jednym podatnikiem podatku VAT.

    Publiczna szkoła podstawowa będąca jednostką organizacyjną gminy wynajmuje od gminy autobus wraz z kierowcą, aby zawiózł uczniów wraz z nauczycielem na wycieczkę szkolną do kina. Organizatorem wycieczki jest szkoła, kierownikiem wycieczki jest nauczyciel danej szkoły. Wyjazd do kina jest w ramach zajęć lekcyjnych w godzinach 8.30 12.30, zgodny z programem nauczania w szkole (w klasie).

    Dyrektor szkoły wyraża zgodę na wyjazd na wycieczkę pod względem edukacyjnym, lecz ze względu na ograniczone środki pieniężne szkoły, nie finansuje wycieczki z budżetu szkoły. Koszt wyjazdu ponoszą dzieci, jest to koszt zużytego paliwa. Środki stanowiące koszt zużytego paliwa wpłacają do Urzędu Gminy na wydzielony rachunek bankowy prowadzony do obsługi jednostek oświatowych, jako refundację poniesionego wydatku na podstawie wystawionej przez Urząd Gminy noty obciążeniowej.

    Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy usługa polegająca na wynajmie autobusu wraz z kierowcą na trasie szkoła kino jest opodatkowana podatkiem VAT, zwolniona czy poza VAT oraz kto jest nabywcą usługi i w jaki sposób powinna zostać udokumentowana.

    Przede wszystkim wskazać należy, że w niniejszej sprawie nie znajduje zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedstawionych okolicznościach niniejszej sprawy.

    W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku wpłaty wnoszone przez uczestników wycieczki nie pozostają w oderwaniu od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę zachodzi nierozerwalny związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności wynajmu autobusu wraz z kierowcą. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz konkretnego dziecka uczestnika wycieczki, które zostało wykonane przez Wnioskodawcę.

    Wnioskodawca wskazuje w opisie sprawy, że uczestnicy wycieczki ponoszą wyłącznie koszt zużytego paliwa.

    W tym miejscu zauważyć należy, że na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane po kosztach ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. Wobec powyższego nie można uznać, że czynności wykonywane za wynagrodzeniem, które to wynagrodzenie jest niższe od kosztów świadczenia tych czynności, są nieodpłatne w części.

    Potwierdzeniem powyższej tezy jest orzecznictwo TSUE. Przykładowo w wyroku z 20 stycznia 2005 r. w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gasaback AB v. Riksskatteverket, TSUE wskazał, że według VI Dyrektywy dostawa jest odpłatna albo nieodpłatna. Uzyskanie zapłaty, która pokrywa jedynie koszty, czy też tylko ich część nie oznacza, w ocenie TSUE, że czynność ma charakter nieodpłatny lub częściowo nieodpłatny.

    Z uwagi na powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, że wpłaty otrzymane przez Gminę stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług na rzecz uczestników wycieczki.

    Oznacza to, że świadczona przez Wnioskodawcę za wynagrodzeniem, na rzecz uczestników wycieczki usługa wynajmu autobusu wraz z kierowcą na trasie szkoła kino stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Podstawowa stawka podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (art. 146a pkt 1 ustawy).

    Jednocześnie zauważyć należy, że dla niektórych czynności przewidziana została możliwość zastosowania obniżonych stawek bądź zwolnienia od podatku.

    Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 23%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

    Ponieważ dla przedmiotowych usług ustawodawca nie przewidział preferencyjnej stawki podatku, jak również zwolnienia od podatku to ww. czynności wykonywane przez Gminę podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

    Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

    Zgodnie natomiast z art. 106b ust. 3, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

    1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
    2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

    jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

    Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów co do zasady podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT, podmioty te mają jednak prawo do żądania jej wystawienia w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

    W analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której czynności wykonywane przez Gminę wynajem autobusu wraz z kierowcą spełniają definicję świadczenia usług wymienioną w art. 8 ust. 1 ustawy, które z uwagi na ich odpłatność podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, przy czym jak wskazano w analizie przedstawionej powyżej, są opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%. Nabywcą usług, za które pobierane są opłaty, są uczestnicy wycieczki.

    Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest stosownie do treści art. 106b ust. 3 ustawy na żądanie świadczeniobiorcy wystawić temu podmiotowi fakturę dokumentującą realizację ww. usług.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w całości uznano za nieprawidłowe.

    Jednocześnie wskazać należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    nieprawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej