Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do planowanego projektu. - Interpretacja - 3063-ILPP1-1.4512.97.2016.1.MJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.11.2016, sygn. 3063-ILPP1-1.4512.97.2016.1.MJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do planowanego projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2016 r. (data wpływu 12 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do planowanego projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do planowanego projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest Rzymskokatolicka Parafia (...). Jest to osoba prawna, działająca na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej.

Wnioskodawca zamierza złożyć w dniu 10 października 2016 r. wniosek o dofinansowanie projektu pn. Remont zabytkowego Kościoła parafialnego w (...) w ramach Działania () Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Całkowity koszt realizowanego projektu (na dzień dzisiejszy) to kwota (...) zł brutto. Wysokość podatku VAT to kwota (...) zł (Powyższa kwota może ulec nieznacznej zmianie w ostatecznej wersji wniosku).

Projekt dotyczy przede wszystkim remontu zabytkowego obiektu dziedzictwa kulturowego, jakim jest kościół parafialny (...), w celu podwyższenia jego standardu technicznego, w tym dostosowania do wymogów bezpieczeństwa, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Inwestycja polegać będzie na remoncie kościoła parafialnego (...) w zakresie:

  • konserwacji i restauracji elewacji zewnętrznej Kościoła (ścian ceglanych, ścian tynkowanych, elementów kamiennych),
  • naprawie, zabezpieczeniu izolacji ścian w partii podziemnej do 1,8 m,
  • konserwacji i restauracji ścian wewnętrznych,
  • modernizacji źródła ciepła i instalacji c.o.

W ramach projektu nastąpi również zakup pętli indukcyjnej dla słabosłyszących w ramach nagłośnienia wewnątrz kościoła, zakup i montaż nagłośnienia zewnętrznego oraz montaż dzwonka dla niepełnosprawnych.

Przedmiotem projektu będzie również zagospodarowanie terenu wokół kościoła plac przykościelny (m.in. prace rozbiórkowe oraz rewitalizacja placu poprzez uporządkowanie terenu, modernizację zdegradowanych terenów utwardzonych, przebudowę ciągów pieszych, remont ogrodzenia, remont schodów, oświetlenie, mała architektura, urządzenie szaty roślinnej). Dodatkowym elementem ww. projektu będą działania edukacyjne i informacyjne.

Parafia nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Obiekt jest dostępny dla zwiedzających, parafian, mieszkańców bez żadnych opłat i jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych bezpłatnie. Taka sytuacja zostanie również zachowana po realizacji projektu. Wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi nie służą i po realizacji projektu również nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT 7. Właścicielem kościoła jest Rzymskokatolicka Parafia (...). Parafia po remoncie nadal będzie właścicielem kościoła, a także wszystkich środków trwałych, praw i publikacji stanowiących produkt projektu, będzie także zarządzać powyższym po realizacji projektu.

Parafia (...) jest Liderem przedmiotowego projektu, natomiast jest on wspólnie realizowany z następującymi partnerami społecznymi:

  • Towarzystwo (...),
  • Rzymskokatolicka Parafia (...),
  • Parafia Rzymskokatolicka (...),
  • Towarzystwo (...).

Partnerzy wnoszą wkład merytoryczny w realizację projektu w postaci zasobów technicznych, organizacyjnych i ludzkich, nie ponoszą natomiast kosztów i nie wnoszą wkładu finansowego w realizację projektu.

Instytucja Zarządzająca programem wymaga od beneficjentów dołączenia indywidualnej interpretacji, czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. Remont zabytkowego Kościoła parafialnego w (...).

Zdaniem Wnioskodawcy, Rzymskokatolicka Parafia () nie ma możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu Remont zabytkowego Kościoła parafialnego (...) w celu ochrony obiektu dziedzictwa kulturowego ponieważ realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca swoje stanowisko opiera o brzmienie artykułu 86 ustawy dnia 11 marca 2004 r. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy maja związek z czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2. bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowego projektu z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z kolei, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawcą jest Rzymskokatolicka Parafia (...). Jest to osoba prawna, działająca na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej.

Wnioskodawca zamierza złożyć w dniu 10 października 2016 r. wniosek o dofinansowanie projektu pn. Remont zabytkowego Kościoła parafialnego w (...) w ramach Działania () Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Projekt dotyczy przede wszystkim remontu zabytkowego obiektu dziedzictwa kulturowego, jakim jest kościół parafialny (...), w celu podwyższenia jego standardu technicznego, w tym dostosowania do wymogów bezpieczeństwa, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Inwestycja polegać będzie na remoncie kościoła parafialnego (...) w zakresie:

  • konserwacji i restauracji elewacji zewnętrznej Kościoła (ścian ceglanych, ścian tynkowanych, elementów kamiennych),
  • naprawie, zabezpieczeniu izolacji ścian w partii podziemnej do 1,8 m,
  • konserwacji i restauracji ścian wewnętrznych,
  • modernizacji źródła ciepła i instalacji c.o.

W ramach projektu nastąpi również zakup pętli indukcyjnej dla słabosłyszących w ramach nagłośnienia wewnątrz kościoła, zakup i montaż nagłośnienia zewnętrznego oraz montaż dzwonka dla niepełnosprawnych.

Przedmiotem projektu będzie również zagospodarowanie terenu wokół kościoła plac przykościelny (m.in. prace rozbiórkowe oraz rewitalizacja placu poprzez uporządkowanie terenu, modernizację zdegradowanych terenów utwardzonych, przebudowę ciągów pieszych, remont ogrodzenia, remont schodów, oświetlenie, mała architektura, urządzenie szaty roślinnej). Dodatkowym elementem ww. projektu będą działania edukacyjne i informacyjne.

Parafia nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej. Obiekt jest dostępny dla zwiedzających, parafian, mieszkańców bez żadnych opłat i jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych bezpłatnie. Taka sytuacja zostanie również zachowana po realizacji projektu. Wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi nie służą i po realizacji projektu również nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT 7. Właścicielem kościoła jest Rzymskokatolicka Parafia (...). Parafia po remoncie nadal będzie właścicielem kościoła, a także wszystkich środków trwałych, praw i publikacji stanowiących produkt projektu, będzie także zarządzać powyższym po realizacji projektu.

Parafia (...) jest Liderem przedmiotowego projektu, natomiast jest on wspólnie realizowany z następującymi partnerami społecznymi:

  • Towarzystwo (...),
  • Rzymskokatolicka Parafia (...),
  • Parafia Rzymskokatolicka (...),
  • Towarzystwo (...).

Partnerzy wnoszą wkład merytoryczny w realizację projektu w postaci zasobów technicznych, organizacyjnych i ludzkich, nie ponoszą natomiast kosztów i nie wnoszą wkładu finansowego w realizację projektu.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji
ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane jak wskazał Wnioskodawca do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, Zainteresowany nie będzie miał prawa prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. Remont zabytkowego Kościoła parafialnego w (...).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii będącej przedmiotem pytania, tj. prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do planowanego projektu. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu