w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji Drogowej - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.107.2017.1.ISK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.06.2017, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.107.2017.1.ISK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji Drogowej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji Drogowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji Drogowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową, podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) (dalej: Wnioskodawca lub Spółka).
Spółka prowadzi działalność deweloperską obejmującą realizację m.in. inwestycji mieszkaniowych.

Wnioskodawca planuje rozpocząć budowę budynku mieszkalnego (dalej: Inwestycja Mieszkaniowa).

Funkcjonowanie Inwestycji Mieszkaniowej zależy od jej powiązań komunikacyjnych z siecią dróg publicznych.

Planowana realizacja Inwestycji Mieszkaniowej pociąga za sobą konieczność przebudowy drogi publicznej prowadzącej do nieruchomości, na której Inwestycja Mieszkaniowa będzie realizowana.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tj. Dz. U. 2016, poz. 1440), budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową (w zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy niniejszy wniosek będzie to Inwestycja Mieszkaniowa) należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Inwestor po wybudowaniu, przebudowaniu drogi jest zobowiązany do jej przeniesienia na jednostkę samorządu terytorialnego, z którą zawarł umowę.

Ponadto, Wnioskodawca, jako inwestor planujący sprzedać Inwestycję Mieszkaniową, jest zainteresowany uzyskaniem jak najwyższej ceny jej sprzedaży. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby lub utrudniał korzystanie z Inwestycji Mieszkaniowej, co w konsekwencji oznaczałoby jej znacznie niższą wartość rynkową i możliwy do uzyskania przychód z jej sprzedaży.

W związku z powyższym Spółka podjęła działania mające na ma celu przebudowę drogi publicznej prowadzącej do Inwestycji Mieszkaniowej (dalej: Inwestycja Drogowa).

Spółka zawarła umowę dotyczącą realizacji Inwestycji Drogowej z urzędem miasta właściwym ze względu na położenie działki, na której realizowana będzie Inwestycja Drogowa (dalej: Miasto). W ramach przedmiotowej umowy Miasto zobowiązało się do działań niezbędnych do realizacji Inwestycji Drogowej, m.in. udostępnienia działki, na których będzie ona realizowana oraz również do przejęcia/odbioru Inwestycji Drogowej. Spółka oświadczyła natomiast, że zamierza zrealizować Inwestycję Drogową, a następnie nieodpłatnie przekazać ją Miastu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji Drogowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji Drogowej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego istotne jest zatem ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT pozostają w związku z czynnościami opodatkowanymi. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika. Związek pośredni występuje natomiast wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podatnika, tj. jego działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Aby zatem wskazać, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy ustalić czy pomiędzy dokonanymi przez niego zakupami towarów i usług, a powstaniem opodatkowanego obrotu dla celów ustawy o VAT istnieje związek przyczynowo-skutkowy.

Odnosząc powyższe rozważania do zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, należy zauważyć, że Spółka realizując Inwestycję Drogową będzie dążyć do zwiększenia atrakcyjności Inwestycji Mieszkaniowej. Infrastruktura towarzysząca Inwestycji Mieszkaniowej będzie bowiem jednym z istotnych czynników wyboru lokalizacji przez potencjalnych nabywców lokali mieszkalnych, co z kolei przełoży się na uzyskanie wyższych cen z jej sprzedaży, stanowiących jednocześnie obrót w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie Inwestycji Drogowej Miastu nie oznacza braku związku z czynnościami opodatkowanymi VAT. Należy bowiem zauważyć, że Spółka realizując Inwestycję Drogową dąży do zapewnienia bądź zwiększenia swoich obrotów z tytułu czynności opodatkowanej, jaką będzie sprzedaż Inwestycji Mieszkaniowej, do której prowadzić będzie droga, której przebudowa jest przedmiotem Inwestycji Drogowej. Innymi słowy, odpowiedni dojazd do Inwestycji Mieszkaniowej przyczyni się do czynności opodatkowanej VAT, tj. sprzedaży tej inwestycji .

Należy podkreślić, że nieodpłatny charakter przekazania Inwestycji Drogowej Miastu jest ściśle związany z faktem, iż realizacja Inwestycji Drogowej jest obowiązkiem Spółki wynikającym z ustawy o drogach publicznych. Warto przy tym zauważyć, że nie nastąpi przy tym przekazanie Miastu żadnego składnika majątkowego, bowiem Miasto pozostanie cały czas właścicielem działek, na których realizowania będzie Inwestycja Drogowa. Nie sposób również postrzegać realizacji Inwestycji Drogowej jako świadczenia usługi na rzecz Miasta, gdyż Miasto nie zamawia Inwestycji Drogowej, a jedynie umożliwia Spółce wywiązanie się z tego obowiązku poprzez udostępnienie gruntu, na którym Inwestycja Drogowa będzie realizowana i egzekwuje spełnienie tego obowiązku.

Kontynuując powyższe rozważania, należy zatem stwierdzić, że przekazanie przez Spółkę Inwestycji Drogowej i jej formalny odbiór przez Miasto stanowić będą jedynie wyraz tego, że Spółka jako inwestor w rozumieniu ustawy o drogach publicznych wywiązała się ze swojego ustawowego obowiązku, a Miasto ten fakt potwierdza. Z punktu widzenia natomiast działalności gospodarczej Spółki, tj. podłoża ekonomicznego realizacji Inwestycji Drogowej, inwestycja ta jest przede wszystkim ściśle związana z Inwestycją Mieszkaniową, której sprzedaż wygeneruje obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają liczne interpretacje podatkowe, m.in.:

  1. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 lipca 2016 r. nr IPPP2/4512-386/16-2/MAO, w której potwierdzone zostało stanowisko podatnika, iż: Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów na przebudowę układu komunikacyjnego tj. budowę ronda, które następnie podlegać będą nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Miasta. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, Fundusz jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nakłady ponoszone na przebudowę układu komunikacyjnego (zakup usług) będą ostatecznie miały związek z czynnościami opodatkowanymi, tj. odpłatnymi usługami świadczonymi przez Fundusz w postaci najmu/dzierżawy, czy też w przypadku sprzedaży nieruchomości w postaci dostawy budynku w ramach pierwszego zasiedlenia.;
  2. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 maja 2015 r. nr IPPP3/4512-252/15-3/JŻ na gruncie nieco odmiennego stanu faktycznego (działalnością opodatkowaną był wynajem, a nie sprzedaż nieruchomości), w której organ stwierdził, że: Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem, którego główny przedmiot działalności stanowi nabywanie nieruchomości, realizacja inwestycji budowlanych i dalsza eksploatacja obiektów handlowych poprzez wynajem powierzchni handlowych. (...) Wydatki związane z realizacją każdej inwestycji drogowej przekazywanej nieodpłatnie Zarządcy są zatem związane z generowanym przez Spółkę obrotem opodatkowanym VAT;
  3. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 listopada 2014 r. nr IPPP2/443-835/14-2/MT, wydana na gruncie analogicznego stanu faktycznego, w której stwierdzono, że: Zapewnienie odpowiedniej drogi dojazdowej zwiększa atrakcyjność prowadzonej inwestycji i przyczynia się do większego zainteresowania klientów zakupem budowanych przez Spółkę domów oraz lokali mieszkalnych i użytkowych, a to z kolei pozwala na osiągnięcie odpowiednich obrotów z tytułu prowadzenia opodatkowanej działalności. Tym samym zachodzi związek przyczynowo - skutkowy między wydatkami poniesionym na powstanie infrastruktury drogowej (a przez to podatkiem naliczonym) oraz czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę, co daje podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na budowę infrastruktury.;
  4. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 października 2011 r. IPPP3/443-975/11-2/KT, w której organ potwierdził stanowisko podatnika: Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - nakłady, które poniesie Spółka na wykonanie infrastruktury technicznej na nieruchomościach stanowiących własność Miasta będą związane (pośrednio) z wykonywaną przez Spółkę opodatkowaną działalnością gospodarczą, jako czynności mające na celu umożliwienie (usprawnienie) dojazdu do osiedla jego przyszłym mieszkańcom, a więc czynności zmierzające do zwiększenia przychodów ze sprzedaży mieszkań.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że Spółka realizując Inwestycję Drogową spełni również obowiązek nałożony na nią art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych w związku z realizacją Inwestycji Mieszkaniowej. Obowiązek realizacji Inwestycji Drogowej nie powstałby gdyby nie założenia dotyczące realizacji Inwestycji Mieszkaniowej. Powyższa okoliczność dodatkowo przemawia więc za tym, iż wydatki na Infrastrukturę Drogową są związane z Inwestycją Mieszkaniowej (a w konsekwencji z obrotem, który zostanie wygenerowany ze sprzedaży tej inwestycji).

W związku z powyższym, Wnioskodawca jest zdania, że wydatki na realizację Inwestycji Drogowej spełnią przesłanki do uznania ich za zakupy związane z działalnością opodatkowaną, jaką będzie sprzedaż Inwestycji Mieszkaniowej i tym samem będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji Inwestycji Drogowej w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakupy towarów i usług nie przyczynią się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynią się do generowania przez podmiot obrotów. Ważne jest, aby miały charakter cenotwórczy w odniesieniu do opodatkowanych czynności danego podatnika.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług planuje rozpocząć budowę budynku mieszkalnego. Planowana realizacja Inwestycji Mieszkaniowej pociąga za sobą konieczność przebudowy drogi publicznej prowadzącej do nieruchomości, na której Inwestycja Mieszkaniowa będzie realizowana. Wnioskodawca jako inwestor tego przedsięwzięcia, po wybudowaniu, przebudowaniu drogi jest zobowiązany do jej nieodpłatnego przekazania na rzecz urzędu miasta właściwego ze względu na położenie działki, na której realizowana będzie Inwestycja Drogowa, z którym zawarł umowę na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Ponadto, Wnioskodawca, jako inwestor planujący sprzedać Inwestycję Mieszkaniową, jest zainteresowany uzyskaniem jak najwyższej ceny jej sprzedaży. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby lub utrudniał korzystanie z Inwestycji Mieszkaniowej, co w konsekwencji oznaczałoby jej znacznie niższą wartość rynkową i możliwy do uzyskania przychód z jej sprzedaży.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji Drogowej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego dokonywana przez Wnioskodawcę przebudowa Infrastruktury Drogowej, jest niezbędna do dokonania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych w postaci sprzedaży wybudowanych przez niego mieszkań. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby lub utrudniał korzystanie z Inwestycji Mieszkaniowej. Zatem infrastruktura ta jest niezbędna do ww. prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca budując infrastrukturę drogową dąży zatem do zapewnienia możliwości wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych w postaci sprzedaży wybudowanej przez niego Inwestycji Mieszkaniowej. Istnienie infrastruktury drogowej przekłada się zatem wprost na możliwość wykonywania tej działalności.

Biorąc powyższe pod uwagę budowa Infrastruktury Drogowej pozostaje w ścisłym związku z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, gdyż są to wydatki konieczne do wybudowania przez Spółkę budynku mieszkalnego, a następnie sprzedaży mieszkań. Zatem dotyczą one wyłącznie czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi nakładami na realizację Inwestycji Drogowej, bowiem towary i usługi, z których nabyciem podatek jest naliczony, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. będą związane ze sprzedażą Inwestycji Mieszkaniowej.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia/Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej