Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu inwestycyjnego. - Interpretacja - ILPP3/4512-1-14/16-2/JKu

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.08.2016, sygn. ILPP3/4512-1-14/16-2/JKu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu inwestycyjnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2016 r. (data wpływu 12 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu inwestycyjnego pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu inwestycyjnego pn. ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat realizujący zadania statutowe na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. zamierza złożyć partnerski wniosek o dofinansowanie projektu inwestycyjnego finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (RPO 2014-2020) Poddziałanie (). Zadanie to jest częścią projektu zintegrowanego pod tytułem: ().

Projekt wynika z Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla (PGN) oraz analogicznego dokumentu dla Subregionu (zadanie składa się z dwóch zakresów rzeczowych wpisanych do PGN: 1. Poprawa dojazdu do autostrady przebudowa drogi powiatowej ul. i drogi powiatowej ul. oraz 2. Budowa ścieżek rowerowych wzdłuż drogi powiatowej ) i jego celem jest m.in. przebudowa infrastruktury transportu publicznego drogi łączącej dwa ośrodki subregionalne wraz z budową ścieżki rowerowej, co ma złagodzić emisje pochodzące z ruchu drogowego, a także częściowo ograniczyć ruch drogowy w centrum miasta na rzecz ruchu rowerowego. Rzeczowa realizacja projektu nastąpi w latach: 2016-2017 (w roku 2016 przygotowanie projektu, w roku 2017 postępowanie przetargowe i rozpoczęcie realizacji zasadniczej części projektu, jego promocja i zakończenie) i obejmie przybudowę drogi wraz z obiektami inżynieryjnymi w granicach Gminy łączącej Powiat i Powiat wraz z budową ścieżki rowerowej. Droga publiczna powiatowa wraz z całą infrastrukturą pasa drogowego zostanie udostępniona nieodpłatnie wszystkim użytkownikom.

Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i nie będzie generował przychodów (Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej/ścieżki rowerowej zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu 5 lat oraz po upływie tego terminu). Po rzeczowym zakończeniu projektu będzie nim zarządzała operacyjnie jednostka organizacyjna Powiatu powołana do zarządzania drogami, tj. Powiatowy Zarząd Dróg. Właścicielem przedmiotu projektu pozostanie Powiat. Zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Starostwo Powiatowe jako płatnik jednostronny. Starostwo Powiatowe i Powiat posługują się tym samym numerem NIP, tj. Operacyjnie projekt będzie wdrażał dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg tj. upoważniona jednostka organizacyjna Powiatu i realizator projektu w rozumieniu RPO WO 2014-2020. Zakres projektu obejmie zakupy usług oraz robót budowlanych drogowych/mostowych związanych wyłącznie z projektem fakturowanych na Powiatowy Zarząd Dróg (NIP), a mianowicie:

  • wydatki na przygotowanie projektu: koszty opracowania Studium Wykonalności Inwestycji (SWI) na podstawie faktury VAT (wystąpi podatek od towarów i usług);
  • wydatki na roboty budowlane drogowe i/lub mostowe oraz związane z infrastrukturą rowerową i ruchu pieszych na podstawie faktur VAT (wystąpi podatek od towarów i usług);
  • wydatki na nadzór inwestorski na podstawie faktur VAT (wystąpi podatek od towarów i usług);
  • wydatki na usługi związane z promocją projektu fakturowane fakturą VAT (tablice informacyjne - wystąpi podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Przekazanie efektów inwestycji Powiatowemu Zarządowi Dróg nie będzie przedmiotem zmiany własności lub dysponowania, tj. m.in. nie zostanie użyczone lub oddane w trwały zarząd jakiemukolwiek podmiotowi.

Przekazanie efektów inwestycji na rzecz realizatora: Powiatowego Zarządu Dróg w nie będzie miało charakteru odpłatnego (dokonywane ono jest z tytułu upoważnień do zarządzania mieniem Powiatu w tym przypadku drogami publicznymi).

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Powiatowy Zarząd Dróg w (PZD), ponieważ wynika to z założeń przyjętej strategii działalności Powiatu, którego PZD jest jednostką organizacyjną. Ponieważ całość inwestycji będzie służyć publicznym zadaniom udostępnienia infrastruktury drogowej i ruchu rowerowego/pieszych, a dyrektor PZD będzie występował jako Zamawiający w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych i reprezentuje jednostkę przygotowaną merytorycznie i organizacyjnie do realizacji projektu oraz posiada stosowne upoważnienia (trwały zarząd mieniem, upoważnienie do zaciągania zobowiązań dysponowanie środkami w stosownym planie finansowym wynikającym z założeń Budżetu Powiatu) organ uchwałodawczy i wykonawczy Powiatu postanowiły jak powyżej.

Środki finansowe w ramach projektu wydatkowane będą w działach, rozdziałach i paragrafach związanych z drogami publicznymi, a polityka rachunkowości oraz ww. podział odpowiedzialności i zasady dysponowania mieniem (mienie wytworzone/ulepszone w projekcie stale pozostaje własnością Powiatu) decydują o powierzeniu przez Radę i Zarząd Powiatu realizacji całości projektu dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg w. Posiadając stosowne upoważnienia dyrektor tej jednostki działa zawsze w imieniu i na rzecz Powiatu.

Nabyte towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Powiatowego Zarządu Dróg.

Powiatowy Zarząd Dróg jest odrębnym od Powiatu podatnikiem podatku VAT i dokonuje odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ponosząc wydatki w projekcie planowanym do realizacji w latach 2016-2017, współfinansowanym ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi może odzyskać zapłacony w ramach projektu podatek od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie może odzyskać zapłaconego podatku VAT, gdyż w przypadku zakupów towarów i usług dokonanych w ramach realizowanego przedsięwzięcia, niewykorzystywanych w żadnym zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Uzasadnienie: Powiat realizujący zadania ustawowe na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r., nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług przy dokonywanych zakupach w ramach realizowanego projektu przebudowy drogi i budowy ścieżki rowerowej.

Powiat wykonuje na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. zadania publiczne m.in w zakresie transportu zbiorowego dróg publicznych. W związku z powyższym, że Wnioskodawca realizuje zadania statutowe zgodnie z zapisem art. 4 ust. 1 pkt 6, nie podlega w tym zakresie podatkowi od towarów i usług VAT, a zatem nie może go odliczać.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powyższym, w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W przypadku przebudowy drogi publicznej powiatowej wraz z budową ścieżki rowerowej nie będzie ona związana z czynnościami opodatkowanymi i to zarówno w części przygotowawczej inwestycji (SWI), jak również w fazie rzeczowej realizacji: roboty budowlane drogowe/mostowe/ciąg pieszo-rowerowy, nadzór inwestorski, promocja projektu. W związku z tym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym Powiat nie może go odzyskać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się () do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Natomiast, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat realizujący zadania statutowe zamierza złożyć partnerski wniosek o dofinansowanie projektu inwestycyjnego finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (RPO 2014-2020). Zadanie to jest częścią projektu zintegrowanego pod tutułem: Projekt wynika z Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta (PGN) oraz analogicznego dokumentu dla Subregionu (zadanie składa się z dwóch zakresów rzeczowych wpisanych do PGN: 1. Poprawa dojazdu do autostrady przebudowa drogi powiatowej ul. i drogi powiatowej ul. oraz 2. Budowa ścieżek rowerowych wzdłuż drogi powiatowej) i jego celem jest m.in. przebudowa infrastruktury transportu publicznego drogi łączącej dwa ośrodki subregionalne wraz z budową ścieżki rowerowej, co ma złagodzić emisje pochodzące z ruchu drogowego, a także częściowo ograniczyć ruch drogowy w centrum miasta na rzecz ruchu rowerowego. Rzeczowa realizacja projektu nastąpi w latach: 2016-2017 (w roku 2016 przygotowanie projektu, w roku 2017 postępowanie przetargowe i rozpoczęcie realizacji zasadniczej części projektu, jego promocja i zakończenie) i obejmie przybudowę drogi wraz z obiektami inżynieryjnymi w granicach Gminy łączącej Powiat i Powiat wraz z budową ścieżki rowerowej. Droga publiczna powiatowa wraz z całą infrastrukturą pasa drogowego zostanie udostępniona nieodpłatnie wszystkim użytkownikom. Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i nie będzie generował przychodów (Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej/ścieżki rowerowej zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu 5 lat oraz po upływie tego terminu). Po rzeczowym zakończeniu projektu będzie nim zarządzała operacyjnie jednostka organizacyjna Powiatu powołana do zarządzania drogami, tj. Powiatowy Zarząd Dróg . Właścicielem przedmiotu projektu pozostanie Powiat . Zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Starostwo Powiatowe jako płatnik jednostronny. Starostwo Powiatowe i Powiat posługują się tym samym numerem NIP, tj. . Operacyjnie projekt będzie wdrażał dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w , tj. upoważniona jednostka organizacyjna Powiatu i realizator projektu w rozumieniu RPO 2014-2020. Zakres projektu obejmie zakupy usług oraz robót budowlanych drogowych i mostowych związanych wyłącznie z projektem fakturowanych na Powiatowy Zarząd Dróg (NIP:), a mianowicie: wydatki na przygotowanie projektu: koszty opracowania Studium Wykonalności Inwestycji (SWI) na podstawie faktury VAT (wystąpi podatek od towarów i usług); wydatki na roboty budowlane drogowe i/lub mostowe oraz związane z infrastrukturą rowerową i ruchu pieszych na podstawie faktur VAT (wystąpi podatek od towarów i usług); wydatki na nadzór inwestorski na podstawie faktur VAT (wystąpi podatek od towarów i usług); wydatki na usługi związane z promocją projektu fakturowane fakturą VAT (tablice informacyjne wystąpi podatek od towarów i usług). Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Przekazanie efektów inwestycji Powiatowemu Zarządowi Dróg nie będzie przedmiotem zmiany własności lub dysponowania, tj. m.in. nie zostanie użyczone lub oddane w trwały zarząd jakiemukolwiek podmiotowi. Przekazanie efektów inwestycji na rzecz realizatora: Powiatowego Zarządu Dróg nie będzie miało charakteru odpłatnego (dokonywane ono jest z tytułu upoważnień do zarządzania mieniem powiatu w tym przypadku drogami publicznymi). Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Powiatowy Zarząd Dróg (PZD), ponieważ wynika to z założeń przyjętej strategii działalności Powiatu , którego PZD jest jednostką organizacyjną. Ponieważ całość inwestycji będzie służyć publicznym zadaniom udostępnienia infrastruktury drogowej i ruchu rowerowego/pieszych, a dyrektor PZD będzie występował jako Zamawiający w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych i reprezentuje jednostkę przygotowaną merytorycznie i organizacyjnie do realizacji projektu oraz posiada stosowne upoważnienia (trwały zarząd mieniem, upoważnienie do zaciągania zobowiązań dysponowanie środkami w stosownym planie finansowym wynikającym z założeń Budżetu Powiatu) organ uchwałodawczy i wykonawczy Powiatu postanowiły jak powyżej. Środki finansowe w ramach projektu wydatkowane będą w działach, rozdziałach i paragrafach związanych z drogami publicznymi, a polityka rachunkowości oraz ww. podział odpowiedzialności i zasady dysponowania mieniem (mienie wytworzone/ulepszone w projekcie stale pozostaje własnością Powiatu) decydują o powierzeniu przez Radę i Zarząd Powiatu realizacji całości projektu dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg. Posiadając stosowne upoważnienia dyrektor tej jednostki działa zawsze w imieniu i na rzecz Powiatu. Nabyte towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Powiatowego Zarządu Dróg. Powiatowy Zarząd Dróg jest odrębnym od Powiatu podatnikiem podatku VAT i dokonuje odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Powiat ponosząc wydatki w projekcie planowanym do realizacji w latach 2016-2017, współfinansowanym ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi może odzyskać zapłacony w ramach projektu podatek od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane zadanie inwestycyjne dotyczące projektu inwestycyjnego pn. () nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z przebudową drogi powiatowej.

W zakresie przedmiotowych wydatków, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Z uwagi na fakt, że Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Powiat ponosząc wydatki w projekcie planowanym do realizacji w latach 2016-2017, współfinansowanym ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a niezwiązanym z czynnościami opodatkowanymi nie może odzyskać zapłaconego w ramach projektu podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Ponadto nie zostaną spełnione warunki uprawniające do uzyskania zwrotu podatku, o którym mowa w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r.

W konsekwencji, realizując opisaną we wniosku inwestycję pn. () Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie zasad kwalifikowalności wydatków, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r., poz. 383), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy lub własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. W interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania kwestia, który podmiot, tj. Starostwo Powiatowe czy Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie była przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu