
Temat interpretacji
opodatkowania podatkiem VAT wp3at dokonywanych przez mieszkanców na z tytu3u uczestnictwa w projekcie polegaj1cym na wykonaniu mikroinstalacji fotowoltaicznych do grzania wody
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. 2015, poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 paYdziernika 2016 r. (data wp3ywu 7 paYdziernika 2016 r.), uzupe3nionym pismem z 22 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 27 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wp3at dokonywanych przez mieszkanców na z tytu3u uczestnictwa w projekcie pn. jest nieprawid3owe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 paYdziernika 2016 r. wp3yn13 ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wp3at dokonywanych przez mieszkanców na z tytu3u uczestnictwa w projekcie pn. .
Ww. wniosek zosta3 uzupe3niony pismem z 22 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 27 grudnia 2016 r.), bed1cym odpowiedzi1 na wezwanie Organu z 16 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.696.2016.1.JP.
W przedmiotowym wniosku, uzupe3nionym pismem z 22 grudnia 2016 r. przedstawiono nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:
Gmina O przystepuje do realizacji zadania pn. .
Projekt ten realizowany jest ze orodków Narodowego Funduszu Ochrony Orodowiska i Gospodarki Wodnej w w tym, 60 % wartooci projektu stanowi po?yczka, pozosta3e 40% dotacja. Przewidywany koszt realizacji przedsiewziecia wynosi 6.773.500,00 z3. Termin zakonczenia zadania 30 listopad 2017 r.
Po zrealizowaniu inwestycji i zamortyzowaniu orodka trwa3ego zostanie on przekazany nieodp3atnie na rzecz w3aocicieli domów, na których mikroinstalacje zostan1 zamontowane.
W3aociciele domów, pocz1wszy od 2018 r. bed1 dokonywaa na rzecz Gminy przez dwa lata ratalnych wp3at w 31cznej kwocie 4000 z3 .Wp3ata ta bedzie przeznaczona na sp3ate czeoci zaci1gnietej przez Gmine po?yczki w .
Wykonanie mikroinstalacji fotowoltaicznych realizowane jest na podstawie umowy zawartej pomiedzy Gmin1 a Mieszkancem w3aocicielem nieruchomooci. Umowy zawierane s1 z mieszkancami przed wykonaniem mikroinstalacji fotowoltaicznych.
Umowa okreola wzajemne zobowi1zania organizacyjne i finansowe zwi1zane z instalacj1 mikroinstalacji fotowoltaicznych (w za31czeniu kopia umowy nr ).
Postanowienia dotycz1ce zobowi1zan finansowych okreolone zosta3y w § 6 umowy zawartej pomiedzy Gmin1 a mieszkancem.
Wp3ata kwoty 4.000 z3 jest warunkiem koniecznym do uczestnictwa w projekcie.
Us3uga wykonania mikroinstalacji fotowoltaicznych wykonywana jest wy31cznie na domach w3aocicieli, którzy zawarli z Gmin1 umowe.
Mieszkancy bed1 wnosili pocz1wszy od 2018 r. na rzecz Gminy wp3aty w 31cznej kwocie 4.000 z3, na podstawie zawartej umowy.
Instalacje fotowoltaiczne bed1 instalowane wy31cznie na domach, których w3aociciele zawarli z Gmin1 umowe.
W § 6 ust. 5 umowy zawartej pomiedzy Gmin1 a mieszkancem przewidziano regulacje dotycz1ce wyegzekwowania nale?nej Gminie kwoty.
W3aocicielem mikroinstalacji fotowoltaicznych przez okres pierwszych trzech lat bedzie Gmina, po tym okresie instalacja zostanie przekazana mieszkancom.
Instalacja fotowoltaiczna zostanie przekazana mieszkancom po okresie trwa3ooci projektu, tj. po 3 latach, co zosta3o zawarte w umowach z Mieszkancami.
Wp3aty mieszkanców przyjmowane bed1 na dochody maj1tkowe w § 6290 orodki na dofinansowanie w3asnych inwestycji gmin (zwi1zków gmin), powiatów (zwi1zków powiatów), samorz1dów województw, pozyskane z innych Yróde3.
W zwi1zku z powy?szym opisem zadano nastepuj1ce pytanie:
Czy wp3ata mieszkanca w kwocie 4000 z3, która przeznaczona jest na czeociow1 sp3ate po?yczki udzielonej Gminie przez NFOO podlega podatkowi VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 5. ust 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i us3ug opodatkowaniu podatkiem podlegaj1: odp3atna dostawa towarów i odp3atne owiadczenie us3ug na terytorium kraju. W ocenie Wnioskodawcy wp3aty mieszkanców przeznaczone na czeociow1 sp3ate po?yczki nie podlegaj1 opodatkowaniu podatkiem VAT poniewa? nie stanowi1 odp3atnej dostawy towarów i odp3atnego owiadczenia us3ug w rozumieniu przepisu art. 7 i art. 8. ww. ustawy.
W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego jest nieprawid3owe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug podlegaj1 odp3atna dostawa towarów i odp3atne owiadczenie us3ug na terytorium kraju.
Przez dostawe towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w myol art. 7 ust.1 ww. ustawy rozumie sie przeniesienie prawa do rozporz1dzania towarami jak w3aociciel ().
Towarami s1 rzeczy oraz ich czeoci, a tak?e wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.
W owietle art. 8 ust. 1 ustawy, przez owiadczenie us3ug, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie ka?de owiadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemaj1cej osobowooci prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym równie?:
- przeniesienie praw do wartooci niematerialnych i prawnych, bez wzgledu na forme, w jakiej dokonano czynnooci prawnej;
- zobowi1zanie do powstrzymania sie od dokonania czynnooci lub do tolerowania czynnooci lub sytuacji;
- owiadczenie us3ug zgodnie z nakazem organu w3adzy publicznej lub podmiotu dzia3aj1cego w jego imieniu lub nakazem wynikaj1cym z mocy prawa.
Z ust. 2 ww. artyku3u wynika, ?e za odp3atne owiadczenie us3ug uznaje sie równie?:
- u?ycie towarów stanowi1cych czeoa przedsiebiorstwa podatnika do celów innych ni? dzia3alnooa gospodarcza podatnika, w tym w szczególnooci do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym by3ych pracowników, wspólników, udzia3owców, akcjonariuszy, cz3onków spó3dzielni i ich domowników, cz3onków organów stanowi1cych osób prawnych, cz3onków stowarzyszenia, je?eli podatnikowi przys3ugiwa3o, w ca3ooci lub w czeoci, prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego z tytu3u nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich czeoci sk3adowych;
- nieodp3atne owiadczenie us3ug na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym by3ych pracowników, wspólników, udzia3owców, akcjonariuszy, cz3onków spó3dzielni i ich domowników, cz3onków organów stanowi1cych osób prawnych, cz3onków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodp3atne owiadczenie us3ug do celów innych ni? dzia3alnooa gospodarcza podatnika.
Stosownie do art. 8 ust. 2a ww. ustawy w przypadku gdy podatnik, dzia3aj1c we w3asnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udzia3 w owiadczeniu us3ug, przyjmuje sie, ?e ten podatnik sam otrzyma3 i wyowiadczy3 te us3ugi.
Zauwa?ya nale?y, ?e pod pojeciem us3ugi (owiadczenia) nale?y rozumiea ka?de zachowanie, na które sk3adaa sie mo?e zarówno dzia3anie (uczynienie, wykonanie czegoo na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie b1dY te? tolerowanie). Przy ocenie charakteru owiadczenia jako us3ugi nale?y miea na wzgledzie, ?e ustawa zalicza do grona us3ug ka?de owiadczenie, które nie jest dostaw1 w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauwa?ya równie? nale?y, ?e us3ug1 bedzie tylko takie owiadczenie, w przypadku którego istnieje bezpooredni konsument, odbiorca owiadczenia odnosz1cy korzyoa o charakterze maj1tkowym.
Zatem czynnooa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowi1zaniowej, a jedna ze stron transakcji mo?e zostaa uznana za bezpooredniego beneficjenta tej czynnooci. Przy czym zwi1zek pomiedzy otrzymywan1 p3atnooci1 a owiadczeniem na rzecz dokonuj1cego p3atnooci musi miea charakter bezpooredni i na tyle wyraYny, aby mo?na powiedziea, ?e p3atnooa nastepuje w zamian za to owiadczenie.
Z kolei analiza powo3anego art. 8 ust. 2 ustawy prowadzi do wniosku, ?e regulacje w nim zwarte maj1 zastosowanie wy31cznie do sytuacji, kiedy za owiadczone us3ugi podmiot nie otrzymuje ?adnego wynagrodzenia, a us3ugi te wykonywane s1 na cele inne ni? dzia3alnooa gospodarcza podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i us3ug, podatnikami s1 osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj1ce osobowooci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonuj1ce samodzielnie dzia3alnooa gospodarcz1, o której mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzia3alnooci.
W myol ust. 2 ww. artyku3u, dzia3alnooa gospodarcza obejmuje wszelk1 dzia3alnooa producentów, handlowców lub us3ugodawców, w tym podmiotów pozyskuj1cych zasoby naturalne oraz rolników, a tak?e dzia3alnooa osób wykonuj1cych wolne zawody. Dzia3alnooa gospodarcza obejmuje w szczególnooci czynnooci polegaj1ce na wykorzystywaniu towarów lub wartooci niematerialnych i prawnych w sposób ci1g3y dla celów zarobkowych.
Z powy?szych przepisów art. 15 ustawy wynika, ?e opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug zgodnie z zasad1 powszechnooci opodatkowania podlegaj1 wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub owiadczenie us3ug, pod warunkiem, ?e s1 one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach dzia3alnooci gospodarczej.
Nale?y zauwa?ya, ?e w myol art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje sie za podatnika organów w3adzy publicznej oraz urzedów obs3uguj1cych te organy w zakresie realizowanych zadan na3o?onych odrebnymi przepisami prawa, dla realizacji których zosta3y one powo3ane, z wy31czeniem czynnooci wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przywo3anych przepisów wynika, ?e jednostki samorz1du terytorialnego s1 podatnikami podatku od towarów i us3ug jedynie w zakresie wszelkich czynnooci, które maj1 charakter cywilnoprawny, tzn. s1 przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bed1 to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynnooci w sferze ich aktywnooci cywilnoprawnej, np. czynnooci sprzeda?y, zamiany (nieruchomooci i ruchomooci), wynajmu, dzier?awy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynnooci maj1 charakter dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i us3ug.
Na podstawie przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorz1dzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu w3asnym i na w3asn1 odpowiedzialnooa.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorz1dzie gminnym, do zakresu dzia3ania gminy nale?1 wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrze?one ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadan w3asnych gminy nale?y zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególnooci zadania w3asne obejmuj1 zadania w zakresie wodoci1gów i zaopatrzenia w wode, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ocieków komunalnych, utrzymania czystooci i porz1dku oraz urz1dzen sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energie elektryczn1 i ciepln1 oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).
Wed3ug art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 712 ze zm.), za przedsiewziecia termomodernizacyjne uznaje sie przedsiewziecia, których przedmiotem jest:
- ulepszenie, w wyniku którego nastepuje zmniejszenie zapotrzebowania na energie dostarczan1 na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody u?ytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowi1cych w3asnooa jednostek samorz1du terytorialnego s3u?1cych do wykonywania przez nie zadan publicznych,
- ulepszenie, w wyniku którego nastepuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciep3owniczych oraz zasilaj1cych je lokalnych Yród3ach ciep3a, je?eli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spe3niaj1 wymagania w zakresie oszczednooci energii, okreolone w przepisach prawa budowlanego, lub zosta3y podjete dzia3ania maj1ce na celu zmniejszenie zu?ycia energii dostarczanej do tych budynków,
- wykonanie przy31cza technicznego do scentralizowanego Yród3a ciep3a, w zwi1zku z likwidacj1 lokalnego Yród3a ciep3a, w wyniku czego nastepuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciep3a dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
- ca3kowita lub czeociowa zamiana Yróde3 energii na Yród3a odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Obowi1zek podatkowy w myol art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i us3ug powstaje z chwil1 dokonania dostawy towarów lub wykonania us3ugi, z zastrze?eniem ust. 5 i 711, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Wed3ug ust. 5 pkt 3 lit. a tego artyku3u, obowi1zek podatkowy powstaje z chwil1 wystawienia faktury w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 1, z tytu3u owiadczenia us3ug budowlanych lub budowlanomonta?owych.
Jak wynika z treoci art. 29a ust. 1 ustawy, podstaw1 opodatkowania, z zastrze?eniem ust. 25, art. 30a30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zap3ate, któr1 dokonuj1cy dostawy towarów lub us3ugodawca otrzyma3 lub ma otrzymaa z tytu3u sprzeda?y od nabywcy, us3ugobiorcy lub osoby trzeciej, w31cznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dop3atami o podobnym charakterze maj1cymi bezpooredni wp3yw na cene towarów dostarczanych lub us3ug owiadczonych przez podatnika.
Z opisu sprawy wynika, ?e Gmina przystepuje do realizacji zadania pn. . Projekt ten realizowany jest ze orodków Narodowego Funduszu Ochrony Orodowiska i Gospodarki Wodnej w tym, 60 % wartooci projektu stanowi po?yczka, pozosta3e 40% dotacja. Termin zakonczenia zadania 30 listopad 2017 r.
Po zrealizowaniu inwestycji i zamortyzowaniu orodka trwa3ego zostanie on przekazany nieodp3atnie na rzecz w3aocicieli domów, na których mikroinstalacje zostan1 zamontowane. Us3uga wykonania mikroinstalacji fotowoltaicznych wykonywana jest wy31cznie na domach w3aocicieli, którzy zawarli z Gmina umowe.
Mieszkancy bed1 wnosili pocz1wszy od 2018 r. na rzecz Gminy wp3aty w 31cznej kwocie 4.000 z3, na podstawie zawartej umowy. Wp3ata ta bedzie przeznaczona na sp3ate czeoci zaci1gnietej przez Gmine po?yczki w NFOOiG. Wp3ata kwoty 4.000 z3 jest warunkiem koniecznym do uczestnictwa w projekcie.
W3aocicielem mikroinstalacji fotowoltaicznych przez okres pierwszych trzech lat bedzie Gmina, po tym okresie instalacja zostanie przekazana mieszkancom.
Odnosz1c sie do przedstawionego opisu sprawy nale?y wskazaa, ?e opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug podlega konkretna czynnooa (dostawa towaru lub us3uga), a nie zap3ata. Wyj1tkiem polegaj1cym na tym, ?e faktura dokumentuje zap3ate jest faktura dokumentuj1ca uiszczenie zaliczki na poczet przysz3ej dostawy towarów czy owiadczenia us3ug, natomiast w pozosta3ych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynnooa, a nie p3atnooa, gdy? opodatkowaniu podlega w3aonie czynnooa.
Jak wy?ej wskazano, aby uznaa dane owiadczenie za odp3atne owiadczenie, musi istniea stosunek prawny pomiedzy dostawc1 towarów lub us3ugodawc1 a odbiorc1, a w zamian za wykonanie owiadczenia powinno zostaa wyp3acone wynagrodzenie. Musi istniea bezpooredni zwi1zek pomiedzy owiadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Oznacza to, ?e z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest dana czynnooa, musi wynikaa wyraYna, bezpoorednia korzyoa na rzecz dokonuj1cego dostawy lub owiadcz1cego us3uge.
Jednoczeonie wskazaa nale?y, ?e czynnooa mo?e bya albo odp3atna albo nieodp3atna. Na gruncie podatku od towarów i us3ug nie wystepuj1 czynnooci czeociowo odp3atne. Jeoli tylko czynnooa zosta3a wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odp3atna. Nie ma ?adnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty owiadczenia tej czynnooci poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Tak?e czynnooci wykonane po kosztach ich owiadczenia, b1dY poni?ej tych koszów, s1 czynnoociami odp3atnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. W istocie okolicznooa, czy transakcja zosta3a dokonana po cenie ni?szej, czy te? wy?szej od kosztu owiadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako transakcji odp3atnej w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bowiem to ostatnie pojecie wymaga wy31cznie istnienia bezpooredniego zwi1zku miedzy dostaw1 towarów lub owiadczeniem us3ug, a owiadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiocie otrzymanym przez podatnika.
W niniejszej sprawie czynnooci1, jak1 Wnioskodawca zamierza dokonaa na rzecz mieszkanca, bedzie zgodnie z zawart1 umow1 us3uga wykonania mikroinstalacji fotowoltaicznych. Mieszkancy dokonaj1 wp3aty kwoty w 31cznej wysokooci 4.000 z3 w ratach, przez okres dwóch lat pocz1wszy od 2018 r.
W3aocicielem mikroinstalacji fotowoltaicznych przez okres pierwszych trzech lat bedzie Gmina, po tym okresie instalacja zostanie przekazana mieszkancom.
W kontekocie ww. okolicznooci nale?y stwierdzia, ?e wp3aty mieszkanców bed1 pozostawa3y w bezpoorednim zwi1zku ze owiadczeniem us3ug realizowanym na rzecz tych?e mieszkanców. Wp3aty wnoszone przez mieszkanców nie pozostaj1 w oderwaniu od czynnooci, które bed1 wykonywane przez Wnioskodawce zachodzi bowiem zwi1zek pomiedzy dokonywanymi wp3atami a zobowi1zaniem sie Wnioskodawcy do wykonania okreolonych czynnooci. Nale?y zauwa?ya, ?e we wskazanej sytuacji bedzie istnia3 bezpooredni zwi1zek pomiedzy dokonaniem wp3aty, a zindywidualizowanym owiadczeniem Wnioskodawcy na rzecz konkretnego mieszkanca. Nale?y równie? zauwa?ya, ?e stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Wnioskodawca zawieraj1c umowe z wykonawcami przedmiotowego projektu oraz umowy z mieszkancami, bedzie wchodzi3 w role owiadcz1cego us3uge. Tym samym wp3aty dokonywane przez mieszkanców na poczet wykonania przez Wnioskodawce przedmiotowej inwestycji mikroinstalacji fotowoltaicznych bed1 stanowi3y wynagrodzenie, w zwi1zku z otrzymaniem którego po stronie Wnioskodawcy powstanie obowi1zek podatkowy. Oznacza to, ?e dokonane wp3aty, o których mowa we wniosku, stanowi1 zap3ate za wykonanie us3ugi, której zakonczenie nast1pi po up3ywie 3-ch lat od wybudowania przedmiotowych instalacji.
W zwi1zku z powy?szym dokonywane przez mieszkanców wp3aty z tytu3u wk3adu w3asnego w kosztach budowy mikroinstalacji fotowoltaicznych dotyczya bed1 us3ugi ich wykonania na domach mieszkanców Gminy, co wskazuje, ?e owiadczenia, co do których Wnioskodawca zobowi1za3 sie w ramach podpisanych z mieszkancami umów bed1 stanowi3y odp3atne owiadczenie us3ug, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bed1 podlega3y opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawid3owe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.
Koncowo Organ wskazuje, ?e przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko zagadnienia bed1cego przedmiotem wniosku (pytania). W niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii, czy wskazana w opisie zdarzenia przysz3ego dotacja stanowi wynagrodzenie lub bezpooredni1 dop3ate do ceny podlegaj1c1 opodatkowaniu.
Organ zauwa?a równie?, ?e nie dokonuje analizy za31czonych do wniosku dokumentów, a interpretacje wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przysz3e) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa sk3adaj1cy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowi1zany jest do wyczerpuj1cego przedstawienia zaistnia3ego stanu faktycznego albo zdarzenia przysz3ego oraz do przedstawienia w3asnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przysz3ego.
Zaznacza sie, ?e interpretacja indywidualna wywo3uje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy bed1cej przedmiotem interpretacji pokrywa3 sie bedzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przysz3ego) podanym przez Wnioskodawce w z3o?onym wniosku. W zwi1zku z tym, interpretacja traci wa?nooa w przypadku zmiany stanu prawnego lub w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy.
Ponadto tut. Organ informuje, ?e zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotycz1cych ochrony prawnej wynikaj1cej z zastosowania sie Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje sie, je?eli stan faktyczny lub zdarzenie przysz3e przedstawione we wniosku stanowi1 element czynnooci bed1cych przedmiotem decyzji wydanej w zwi1zku z wyst1pieniem nadu?ycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i us3ug, tj. czynnooci dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spe3nienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, mia3y zasadniczo na celu osi1gniecie korzyoci podatkowych, których przyznanie by3oby sprzeczne z celem, któremu s3u?1 te przepisy.
Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednoczeonie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.
Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Bia3a.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
