Czy dostawa domków letniskowych, bez po3o?onych ale zaprojektowanych instalacji powinna bya opodatkowana, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT wed... - Interpretacja - 0461-ITPP1.4512.729.2016.2.JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.01.2017, sygn. 0461-ITPP1.4512.729.2016.2.JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy dostawa domków letniskowych, bez po3o?onych ale zaprojektowanych instalacji powinna bya opodatkowana, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT wed3ug stawki 8%?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, ?e stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 wrzeonia 2016 r. (data wp3ywu 5 paYdziernika 2016 r.), uzupe3nionym w dniach 21 listopada oraz 13 i 19 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie sposobu opodatkowania owiadczenia robót budowlanych i dostawy elementów domków letniskowych jest nieprawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 paYdziernika 2016 r. zosta3 z3o?ony wniosek uzupe3niony w dniach 21 listopada oraz 13 i 19 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie sposobu opodatkowania owiadczenia robót budowlanych i dostawy elementów domków letniskowych.

We wniosku przedstawiono nastepuj1ce zdarzenie przysz3e.

Spó3ka zajmuje sie miedzy innymi produkcj1, monta?em i dostaw1 domów mieszkalnych i domków letniskowych. Spó3ka zamierza sprzedawaa domy letniskowe o powierzchni do 300 m2 w stanie surowym. Zgodnie z projektem budowlanym, domki letniskowe bed1 na sta3e zwi1zane z gruntem oraz bed1 posiada3y instalacje sanitarne i grzewcze umo?liwiaj1ce ca3oroczne zamieszkanie. Instalacje bed1 uwidocznione w projekcie, lecz ich zamontowanie bedzie po stronie kupuj1cego. Z uzupe3nienia wniosku wynika, ?e domki letniskowe s1 sklasyfikowane pod symbolem 1110 PKOB. Domki bed1 sprzedawane przy za3o?eniu, ?e grunt bedzie w3asnooci1 kupuj1cego. Mog1 wyst1pia dwa rodzaje sytuacji: pierwsza, gdy klient zamawia domek wraz z monta?em, czyli z robotami budowalnymi, druga gdy klient kupuje domek i po jego stronie jest umiejscowienie go na fundamentach.

W zwi1zku z powy?szym opisem zadano nastepuj1ce pytanie.

Czy dostawa domków letniskowych, bez po3o?onych ale zaprojektowanych instalacji powinna bya opodatkowana, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT wed3ug stawki 8%?

Zdaniem Spó3ki, dostawa domków letniskowych, bez po3o?onych ale zaprojektowanych instalacji powinna bya opodatkowana wed3ug stawki 8%, gdy? efektem finalnym bed1 domki, które zgodnie z projektem bed1 stanowi3y obiekty budowlane daj1ce mo?liwooa zaspokojenia potrzeb mieszkalnych kupuj1cego, a tym samym bed1 objete spo3ecznym programem mieszkaniowym.

W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego jest nieprawid3owe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug, (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug podlegaj1 m.in. odp3atna dostawa towarów i odp3atne owiadczenie us3ug na terytorium kraju.

W myol art. 7 przywo3anej ustawy przez dostawe towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie przeniesienie prawa do rozporz1dzania towarami jak w3aociciel ().

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie sie rzeczy oraz ich czeoci, a tak?e wszelkie postacie energii.

Z kolei przez owiadczenie us3ug, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, ka?de owiadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemaj1cej osobowooci prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i us3ug, stawka podatku wynosi 22%, z zastrze?eniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednak?e zarówno w treoci ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidzia3 opodatkowanie niektórych czynnooci stawkami obni?onymi lub zwolnienie od podatku.

Ponadto stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i us3ug, wymienionych w za31czniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrze?eniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy, z zastrze?eniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule za31cznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawke podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje sie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich czeoci zaliczonych do budownictwa objetego spo3ecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objete spo3ecznym programem mieszkaniowym wed3ug art. 41 ust. 12a ustawy rozumie sie obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich czeoci, z wy31czeniem lokali u?ytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a tak?e obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wy31cznie budynki instytucji ochrony zdrowia owiadcz1cych us3ugi zakwaterowania z opiek1 lekarsk1 i pielegniarsk1, zw3aszcza dla ludzi starszych i niepe3nosprawnych, z zastrze?eniem ust. 12b.

Z kolei, w myol art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objetego spo3ecznym programem mieszkaniowym okreolonego w ust. 12a nie zalicza sie:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia u?ytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia u?ytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z brzmieniem ust. 12c cyt. artyku3u, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczaj1cej limity okreolone w ust. 12b stawke podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje sie tylko do czeoci podstawy opodatkowania odpowiadaj1cej udzia3owi powierzchni u?ytkowej kwalifikuj1cej do budownictwa objetego spo3ecznym programem mieszkaniowym w ca3kowitej powierzchni u?ytkowej.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy okreola, i? przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie sie budynki mieszkalne sta3ego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Nale?y zauwa?ya, i? ustawa o podatku od towarów i us3ug przy klasyfikowaniu obiektów, odwo3uje sie do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wydanej na podstawie rozporz1dzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaonieniami wstepnymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urz1dzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb sta3ych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierz1t lub ochrony przedmiotów.

Z uwagi na fakt, i? ustawa o podatku od towarów i us3ug oraz przepisy wykonawcze do niniejszej ustawy nie zawieraj1 definicji budynku, nale?y posi3kowaa sie w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290). Zatem, przez budynek nale?y rozumiea taki obiekt budowlany, który jest trwale zwi1zany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomoc1 przegród budowlanych oraz posiada fundament i dach.

Wed3ug podzia3u obiektów budowlanych na sekcje i dzia3y w PKOB w dziale 11 mieszcz1 sie budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dzia3 11 PKOB obejmuje trzy grupy budynków:

Budynki mieszkalne jednorodzinne 111 czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leoniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a tak?e domy bliYniacze lub szeregowe, w których ka?de mieszkanie ma swoje w3asne wejocie z poziomu gruntu, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe 112, Budynki zbiorowego zamieszkania 113 czyli domy opieki spo3ecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zak3adów karnych i poprawczych, aresztów oledczych, budynki koocio3ów i innych zwi1zków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i us3ug nie definiuj1 pojea budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego te? w tym zakresie nale?y odwo3aa sie do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane przez budowe nale?y rozumiea wykonywanie obiektu budowlanego w okreolonym miejscu, a tak?e odbudowe, rozbudowe, nadbudowe obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane nale?y rozumiea budowe, a tak?e prace polegaj1ce na przebudowie, monta?u, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artyku3u).

Monta? wg S3ownika Jezyka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN to sk3adanie maszyn, aparatów, urz1dzen z gotowych czeoci; zak3adanie, instalowanie urz1dzen technicznych, 31czenie oddzielnych czeoci w ca3ooa. W zwi1zku z przytoczon1 definicj1 stwierdzia nale?y, ?e pojecie monta? odnosi sie do takiego sposobu dzia3ania, w efekcie, którego z niezale?nie od siebie istniej1cych czeoci powstaje wytwór bed1cy zupe3nie now1 ca3ooci1.

Dodatkowo nale?y wskazaa, ?e w myol art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.), nieruchomoociami s1 czeoci powierzchni ziemskiej stanowi1ce odrebny przedmiot w3asnooci (grunty), jak równie? budynki trwale z gruntem zwi1zane lub czeoci takich budynków, je?eli na mocy przepisów szczególnych stanowi1 odrebny od gruntu przedmiot w3asnooci.

Ponadto zgodnie z art. 47 § 1 ustawy Kodeks cywilny czeoa sk3adowa rzeczy nie mo?e bya odrebnym przedmiotem w3asnooci i innych praw rzeczowych. Jak stanowi § 2 cyt. przepisu, czeoci1 sk3adow1 rzeczy jest wszystko, co nie mo?e bya od niej od31czone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany ca3ooci albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu od31czonego.

Zgodnie z art. 48 ustawy Kodeks cywilny, z zastrze?eniem wyj1tków w ustawie przewidzianych, do czeoci sk3adowych gruntu nale?1 w szczególnooci budynki i inne urz1dzenia trwale z gruntem zwi1zane, jak równie? drzewa i inne rooliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Powy?szy przepis prawny jest wyrazem zasady ujetej w art. 191 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym w3asnooa nieruchomooci rozci1ga sie na rzecz ruchom1, która zosta3a po31czona z nieruchomooci1 w taki sposób, ?e sta3a sie jej czeoci1 sk3adow1.

W konsekwencji nale?y uznaa, ?e wszelkie rzeczy ruchome trac1 swoj1 odrebnooa prawn1, je?eli zostaj1 po31czone z nieruchomooci1 w sposób trwa3y, tak ?e staj1 sie jej czeociami sk3adowymi.

Analiza powo3anych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, i? warunkiem zastosowania stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spe3nienie dwóch przes3anek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynnooci musi dotyczya budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich czeoci, których dotycz1 ww. czynnooci, musz1 bya zaliczane do budownictwa objetego spo3ecznym programem mieszkaniowym. Niespe3nienie chocia?by jednej z ww. przes3anek powoduje, ?e transakcja nie mo?e korzystaa z preferencyjnej stawki podatku 8%.

Wskazaa tak?e nale?y, ?e z uwagi na to, i? obni?one stawki podatku maj1 charakter wyj1tkowy, winny miea zastosowanie do towarów i us3ug wskazanych wprost przez ustawodawce w ustawie o podatku od towarów i us3ug lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Z okolicznooci przedstawionych we wniosku wynika, ?e Spó3ka w ramach prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej zajmuje sie wykonywaniem domków letniskowych, które jak wskazano mieszcz1 sie w grupowaniu 1110 PKOB. Domki stawiane s1 na gruncie zamawiaj1cego. Wystepuj1 dwie mo?liwe sytuacje: jedna klient zamawia domek z monta?em, druga monta? domku nale?y do klienta.

Analiza powo3anych przepisów prawa prowadzi do wniosku, ?e w niniejszej sprawie nie wyst1pi dostawa obiektów budownictwa objetego spo3ecznym programem mieszkaniowym, gdy? zarówno w jednym, jak i drugim przypadku nie nastepuje dostawa budynku z gruntem.

W okolicznoociach przedstawionych we wniosku, w pierwszej opisanej sytuacji, mamy do czynienia z robotami budowlanymi, zatem w przypadku, gdy roboty te dotycz1 wzniesienia budowy obiektu stanowi1cego budynek, który zaliczany jest do budownictwa objetego spo3ecznym programem mieszkaniowym, to w tym przypadku zastosowanie znajdzie stawka 8% zgodnie z powo3anym art. 41 ust. 12 z uwzglednieniem ograniczen wynikaj1cych z art. 12c.

Z kolei w drugiej sytuacji, gdy przedmiotem owiadczenia s1 wy31cznie elementy domku letniskowego, a ich monta? nale?y do inwestora, wówczas mamy do czynienia z dostaw1 gotowych elementów tj. towarów, dla której to czynnooci ustawodawca nie przewidzia3 mo?liwooci zastosowania preferencyjnej stawki, o której mowa w przywo3anym art. 41 ust. 12, jak i w innych regulacjach. St1d w takim przypadku zastosowanie znajdzie stawka podstawowa 23%.

Tym samym stanowisko Spó3ki uznano za nieprawid3owe.

Jednoczeonie zauwa?ya nale?y, i? przedmiot zaklasyfikowania budynku do w3aociwego grupowania statystycznego, nie mieoci sie w ramach okreolonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister w3aociwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretacje przepisów prawa podatkowego. W zwi1zku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wy31cznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Spó3ke w treoci z3o?onego wniosku z którego wynika, ?e przedmiotowy budynek letniskowy jest sklasyfikowany w grupie PKOB 1110.

Koncowo nale?y wskazaa, ze niniejsza interpretacja zosta3a wydana na podstawie przedstawionego zdarzenia przysz3ego, z którego co oznacza, ?e w przypadku, gdy w toku postepowania podatkowego, kontroli podatkowej, b1dY skarbowej zostanie okreolony odmienny od przedstawionego stan faktyczny, interpretacja nie wywrze w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, ?e zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotycz1cych ochrony prawnej wynikaj1cej z zastosowania sie Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje sie, je?eli stan faktyczny lub zdarzenie przysz3e przedstawione we wniosku stanowi1 element czynnooci bed1cych przedmiotem decyzji wydanej w zwi1zku z wyst1pieniem nadu?ycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i us3ug, tj. czynnooci dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spe3nienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, mia3y zasadniczo na celu osi1gniecie korzyoci podatkowych, których przyznanie by3oby sprzeczne z celem, któremu s3u?1 te przepisy.

Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Szczecinie, ul. Starom3ynska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednoczeonie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.

Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Ow. Jakuba 20, 87-100 Torun.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy