Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/4512-698/15/PB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.09.2015, sygn. ITPP2/4512-698/15/PB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 7 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem pn. .... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem pn. .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie z PROW na lata 2007-2013 w konkursie L.... na operację z zakresu działania , odpowiadającą warunkom przyznania pomocy w ramach małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi III PROW na lata 2007-2013, ale przyznają się do osiągnięcia celów tej Osi. Celem operacji jest zwiększenie promocji produktów i usług kulinarnych ... delty ... poprzez ustanowienie standardu opartego na potencjale kulturowym i naturalnym podnoszącego ich jakość. Cel operacji wpisuje się wprost w cel ogólny LSR dla gmin powiatu n. ...: oraz cel szczegółowy 4.1.: . Operacja przyczynia się realizacji celu LSR przyczyniając się do zrozumienia podstawy kształtowania się specyficznego krajobrazu kulturowego delty ... . Jest to także kompendium wiedzy o historycznych miejscowościach ... . Cel operacji jest wpisany w cel osi IV: LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich służąc waloryzacji lokalnych zasobów obszarów wielskich powiatu n. Projekt realizowany jest od 16 czerwca 2014 r. do 31 marca 2015 r. Działania w ramach operacji były następujące: spotkanie rozpoczynające projekt, internetowa baza informacji o tradycji i kulturze kulinarnej, warsztat standardu kulinarnego, spotkanie ewaluacyjne. Operacja obejmuje koszty nabywania następujących towarów i usług: koszty wynagrodzenia personelu i uczestników projektu, usługi gastronomiczne, usługi wydawnicze i drukarskie, usługi przygotowania do druku, usługi finansowo-księgowe, usługi promocyjne, zapłata za prawa autorskie do publikacji. Wszystkie koszty związane z realizacją zadań poniosło Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i nie uzyska żadnych dochodów z tytułu realizacji zadań. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co zdaniem Wnioskodawcy skutkuje brakiem podstaw do odliczenia VAT zawartego w fakturach z realizacji zadania. Projekt kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej Urzędu Marszałkowskiego. Do wniosku o płatność Wnioskodawca zobligowany jest dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego. Interpretacja indywidualna, jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju odpowiadającą warunkom przyznania pomocy w ramach małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi III PROW na lata 2007-2013, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług, w przypadku przedmiotowej realizacji operacji może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony?

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wskazano w treści wniosku Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, zatem nabyte towary i usługi nie miały i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy