Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu. - Interpretacja - ITPP1/4512-575/15/BK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.07.2015, sygn. ITPP1/4512-575/15/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2015 r. (data wpływu 16 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie z Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 uzyskanych w konkursie ..na operację z zakresu działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, odpowiadającą warunkom przyznania pomocy w ramach małych projektów, tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi III Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi. Celem operacji .. jest tworzenie systemu zachowania niematerialnego dziedzictwa kulturowego delty .oraz zwiększenie wiedzy o regionie... Cel operacji wpisuje się wprost w cel ogólny LSR dla gmin powiatu : 4. Zwiększenie adaptacyjności i kompetencji w zakresie usług wykorzystujących potencjał kulturowy, przyrodniczy i geograficzny oraz cel szczegółowy: 4.1. Ochrona i, odnowa, zachowanie i rewitalizacja dziedzictwa naturalnego i kulturowego. Operacja przyczyni się realizacji celu LSR, przyczyniając się do zrozumienia podstawy kształtowania się specyficznego krajobrazu kulturowego delty... Jest to także kompendium wiedzy o historycznych miejscowościach żuławskich. Cel operacji jest wpisany w cel osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, służąc waloryzacji lokalnych zasobów obszarów wiejskich powiatu nowodworskiego. Projekt realizowany był od 20 maja 20014 r. do 31 stycznia 2015 r. Działania w ramach operacji były następujące:

Publikacja przygotowanie materiałów do druku, które obejmowało zakupienie zdjęć, opracowanie i tłumaczenie tekstu, wykonacie mapy, przygotowanie koncepcji graficznej. Druk ulotki obejmował przygotowanie do druku DTP, skład komputerowy, wykonanie plików do druku oraz druk. Wysokiej jakości ulotka została wykonana w nakładzie 15000 egzemplarzy, format 400/210 do 100/210 składany na pół i na pół, full color, w technice offsetowej, na papierze minimum 130g w dwóch językach.

Dystrybucja - ulotka została dostarczona do instytucji zainteresowanych promocją ..(w tym Urząd Marszałkowski, PROT, samorządy lokalne, LOTy i inne instytucje). Plik ulotki znalazły się na stronie internetowej Stowarzyszenia.

Promocja i zarzadzanie projektem.

Informacja o projekcie została umieszczona na stronach internetowych portali informacyjnych. Zostały wykonane materiały prasowe i przekazane dla mediów. Zatrudniona była księgowa dla prowadzenia dodatkowej księgowości związanej z projektem.

Operacja obejmowała koszty nabywania następujących towarów i usług: koszty wynagrodzenia personelu projektu, usługi wydawnicze i drukarskie, usługi przygotowania do druku, usługi finansowo-księgowe, promocyjne, usługi promocyjne, zapłata za prawa autorskie do publikacji. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania poniosło Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i nie uzyska żadnych dochodów z tytułu realizacji zadań. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP, nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z zadaniem. Projekt zakończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej Urzędu Marszałkowskiego Województwa.. Do wniosku o płatność Stowarzyszenie zobligowane jest dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku VAT, w przypadku przedmiotowej realizacji operacji może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszeniu nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług. Ponadto prawo do odliczenia przysługuje tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, skoro poniesione w ramach projektu wydatki nie służą sprzedaży opodatkowanej. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy