W zakresie opodatkowania 8% stawką VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę. - Interpretacja - 2461-IBPP2.4512.765.2016.2.EJu

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.12.2016, sygn. 2461-IBPP2.4512.765.2016.2.EJu, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

W zakresie opodatkowania 8% stawką VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 września 2016 r. (data wpływu 30 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z 23 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania 8% stawką VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 listopada 2016 r., znak: 2461-IBPP2.4512.765.2016.1.EJu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Potencjalny klient (prawnik) zamierza zlecić remont budynku mieszkalnego - jednorodzinnego. Oświadcza ustnie, że zna ustawę o VAT, art. 41 ust. 12-12c i jego budynek mieszkalny ma około 120 m2 powierzchni użytkowej i w związku z tym przysługuje mu obniżona 8% stawka podatku VAT. Jednocześnie oświadcza iż nie upoważnia firmy Wnioskodawcy do informowania osób trzecich co do miejsca remontu, jego zakresu jak i podawania jego danych osobowych i adresowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych jak i tajemnicą handlową. Potwierdzeniem wykonania usługi zgodnie z zawartą umową ustną jest paragon fiskalny lub przy braku w firmie Wnioskodawcy kasy fiskalnej faktura VAT wystawiona na osobę fizyczną (prywatną) do której dane poda on osobiście. W trakcie uzgadniania zakresu prac remontowych i wizji lokalnej obiektu Wnioskodawca stwierdził iż lokal faktycznie ma 118 m2 powierzchni użytkowej (Wnioskodawca wykonał Pomiary potrzebne do wyliczenia ilości materiałów niezbędnych do wykonania planowanych prac remontowych), oraz faktycznie służy tylko i wyłącznie do celów mieszkalnych (kancelaria prawna mieści się pod innym adresem, odległym od miejsca remontu).

W piśmie uzupełniającym z 23 listopada 2016 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i w następujący sposób udzielił wyjaśnień:

Ad. 1. Firma jest czynnym zrejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług z dniem 17 czerwca 2016 r. Ponadto posiada zfiskalizowaną w dniu 23 września 2016 r. kasę fiskalną.

Ad. 2. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych opisany we wniosku budynek jest oznaczony symbolem PKOB 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne (sekcja 1, budynki, PKOB dział 11 Budynki mieszkalne).

Ad. 3. Przedmiotowy budynek jest objęty społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a i 12b ustawy zamieszczonej w Dz. U. 2016 r. poz. 710 ze zmianami z dnia 25 maja 2016 r. Zgodnie z art. 41 ust. 12a jest obiektem budownictwa mieszkalnego (Budynek mieszkalny jednorodzinny), oraz art. 41 ust. 12b - budynek ma 118 m2 czyli spełnia wymóg nie przekroczenia 300 m2 powierzchni użytkowej.

Ad. 4. W przedmiotowym budynku będą wykonywane następujące prace remontowe, wymienione one zostaną w oparciu o nomenklaturę Klasyfikacji PKD:

  • wykonanie instalacji elektrycznych PKD 43.21.Z
  • tynkowanie PKD 43.31.Z
  • zakładanie stolarki budowlanej PKD 43.32.Z
  • posadzkarstwo, tapetowanie i oblicowanie ścian PKD 43.33.Z
  • malowanie i szklenie PKD 43.34.Z
  • wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych gdzie indziej niesklasyfikowanych PKD 43.39.Z (roboty typu: poziomowanie podłóg, pionizowanie ścian, kładzenie gładzi gipsowych, poziomowanie sufitów za pomocą płyt gipsowych itp.)

Ad. 5. Wszystkie świadczone usługi w ramach remontu będą wykonywane wyłącznie w obrębie bryły budynku.

Ad. 6. Czynności wykonywane w bryle budynku będą wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług - czynnością tą będzie remont.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w opisanym przypadku Wnioskodawca ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% zamiast 23%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy po zapoznaniu się z zakresem prac oraz obiektem do remontu spełnia on w 100% wymogi ustawy o VAT, art. 41 ust. 12 - 12c i Wnioskodawca może zastosować 8% stawkę podatku VAT do wykonanej usługi remontowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w kwestii zastosowania stawki podatku do opisanej usługi remontowej, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednak, zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się w myśl art. 41 ust. 12a ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast zgodnie z ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część mieszkaniowa budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

I tak na przykład w znaczeniu słownikowym (Współczesny słownik języka polskiego,

red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), remont oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części. Po drugie budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca jest czynnym zrejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Zawrze umowę z klientem na remont budynku.

W przedmiotowym budynku będą wykonywane prace remontowe wymienione w opisie sprawy. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych wskazany we wniosku budynek jest oznaczony symbolem PKOB 111. Przedmiotowy budynek jest objęty społecznym programem mieszkaniowym i jest obiektem budownictwa mieszkalnego. Wszystkie świadczone usługi w ramach remontu będą wykonywane wyłącznie w obrębie bryły budynku. Czynności wykonywane w bryle budynku będą wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług - czynnością tą będzie remont.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zastosowania właściwej stawki dla świadczonej przez niego usługi remontu wskazanego budynku mieszkalnego.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz przywołane wcześniej przepisy należy zauważyć, że skoro usługi, których dotyczy zapytanie, Wnioskodawca będzie wykonywał w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym a ponadto Wnioskodawca świadczyć będzie te usługi wyłącznie w bryle budynku w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy tj. remontu, to podlegać one będą opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii zastosowania stawki podatku do opisanej usługi remontowej jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że obowiązek prawidłowego zakwalifikowania budynku do właściwej klasy PKOB, w związku z koniecznością zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług budowlanych związanych z jego budową ciąży na wykonawcy.

Zaznaczenia również wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie okolicznościami sprawy podanymi przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że w związku z faktem, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów i usług, a dla prawidłowego określenia stawki podatku dla świadczonych usług związanych z budową budynku niezbędne jest jego zaklasyfikowanie do właściwego grupowania w klasyfikacji obiektów budowlanych, w niniejszej interpretacji przyjęto jako element opisu sprawy symbol PKOB 111 wskazany przez Wnioskodawcę dla budynku będącego przedmiotem zapytania.

Należy w tym miejscu wskazać, że niniejsze rozstrzygnięcie odnosi się ściśle i wyłącznie do kwestii w zakresie opodatkowania 8 % stawką VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Stąd też kwestia dotycząca ustalenia czy do zastosowania przez Wnioskodawcę obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% wymagane jest udokumentowanie na piśmie przez Zleceniodawcę remontu iż przedmiotowy budynek (lokal) spełnia warunki do jej zastosowania. będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację

w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach