Prawdo odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji współfinansowanej ze środków UE. - Interpretacja - ITPP2/4512-221/15/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.03.2015, sygn. ITPP2/4512-221/15/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawdo odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji współfinansowanej ze środków UE.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2015 r. (data wpływu 25 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej świadczy usługi medyczne.

W dniu 30 września 2014 r. Szpital podpisał umowę z Województwem na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. XXX w ramach programu RPO na lata 2007-2013. Projekt jest finansowany w 85% ze środków EFRR, a w 15% ze środków własnych.

Realizowany projekt ma na celu poprawę funkcjonalności działania Szpitala oraz obsługi pacjentów poprzez rozwój wysokiej jakości usług cyfrowych. Jest to projekt inwestycyjny związany z wyposażeniem nowo wybudowanych sal operacyjnych w nowoczesny sprzęt , który umożliwi wprowadzenie dwóch usług: usługi online dla pacjenta oraz usługi e-edukacji.

W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Szpital złożył pisemne oświadczenie, że zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, w żaden sposób nie ma możliwości odzyskania w całości bądź w części poniesionego kosztu podatku od towarów i usług. Szpital jest podatnikiem wykonującym usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W 2013 r. (zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7) sprzedaż ogółem wyniosła: 169.776.275 zł. W tym:

  • sprzedaż usług zwolnionych od podatku: 165.970.718 zł,
  • sprzedaż usług opodatkowanych stawką 5%, 8%, 23%: 3.678.946 zł,
  • sprzedaż usług i dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca: 126.611 zł.

W 2014 r. (zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7) sprzedaż ogółem wyniosła 162.284.312 zł.

W tym:

  • sprzedaż usług zwolnionych z podatku: 157.938.500 zł,
  • sprzedaż usług opodatkowanych stawką: 5%, 8% i 23%: 4.175.401 zł,
  • sprzedaż usług i dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca: 170.411 zł.

Statutową działalnością Szpitala jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej w ramach działalności leczniczej. Ponadto Szpital prowadzi działalność dodatkową opodatkowaną wykorzystując swoje działy i komórki pomocnicze, które dotychczas świadczyły usługi tylko na rzecz Szpitala. Dodatkowa działalność to m.in.:

  • pranie odzieży ochronnej medycznej (stawka VAT 23%),
  • usługi hotelowe dla rodziców dzieci hospitalizowanych (stawka VAT 8%),
  • dzierżawa pomieszczeń (stawka VAT 23%),
  • usługi ksero (stawka VAT 23%).

W związku z powyższym Szpital odlicza podatek naliczony od podatku należnego od zakupów związany ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną. Wyżej wymieniony projekt dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług od której nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odzyskania przez Szpital podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikowi, który korzysta z ustawowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego. W związku z przyznanym dofinansowaniem ze środków EFRR w ramach RPO na lata 2007-2013 na realizację ww. projektu, Szpital w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, który został określony w umowie o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowany. Usługi w zakresie opieki medycznej są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy i dlatego Szpital nie nalicza i nie odprowadza podatku należnego z tytułu sprzedaży nie może odliczyć podatku naliczonego, który w efekcie zwiększa koszt zadania inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług, jedynie w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wskazano w treści wniosku dotyczy on wyłącznie działalności medycznej, zwolnionej od podatku. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy