Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/4512-94/15/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.02.2015, sygn. ITPP2/4512-94/15/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2015 r. (data wpływu 27 stycznia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie pozyskało środki w ramach działania 4.1.3. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację projektu pn. XXX, podpisując umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa ... na refundację 80% kosztów kwalifikowalnych inwestycji, pozostała kwota to środki własne Stowarzyszenia.

Celem projektu jest wsparcie oferty edukacyjnej, rekreacyjnej i turystycznej obszaru LGD. Udostępnienie wypożyczalni rowerów w znaczny sposób uatrakcyjni ofertę rekreacyjną i turystyczną regionu. Stworzenie folderu edukacyjno - przyrodniczego oraz ulotki informacyjnej z mapą gminy pomoże osobom korzystającym z wypożyczalni rowerów w pełni poznać i wykorzystać walory przyrodnicze regionu.

W ramach projektu zaplanowano zakup oraz stworzenie folderów i ulotek:

  1. Zaprojektowanie i wydruk folderów informacyjnych dotyczących zielarstwa na wyznaczonym terenie.
  2. Zaprojektowanie i wydruk ulotek informacyjnych z mapą gminy G., ze szczególnym uwzględnieniem najciekawszych miejsc.
  3. Zakup i montaż rowerów trekingowych oraz ich doposażenia.

Grupa docelowa to mieszkańcy oraz turyści odwiedzający region (dzieci, młodzież i dorośli). W ramach realizacji przedsięwzięcia możliwe będzie uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych z przewodnikiem, jak również odbiorcy będą mogli korzystać z niego indywidualnie (dzięki informacjom znajdującym się w folderach edukacyjno-przyrodniczych oraz ulotce informacyjnej z mapą terenu). Wypożyczalnia rowerów będzie służyła turystom oraz mieszkańcom objętych obszarem LGD, którzy będą mogli przemierzyć wybrane przez siebie trasy wraz ze swoimi dziećmi. Region ten ma wysoki wskaźnik bezrobocia, a wiedza zdobyta podczas analizowania folderu i przenoszenie tej wiedzy w teren może wskazać dodatkowe źródło dochodu, którym jest zbieractwo ziół.

Projekt zostanie zrealizowany w partnerstwie z gminą G., OSP K. oraz przedsiębiorstwem Z.Z. Przedsiębiorstwo udostępni powierzchnię do zaadaptowania na wypożyczalnię rowerów, zezwoli na umieszczenie na terenie firmy tablicy informacyjnej wraz z drewnianym stelażem oraz posłuży wsparciem merytorycznym i wiedzą z zakresu zielarstwa i ziołolecznictwa. Gmina udostępni szczegółowe mapy terenu gminy, aktualne zdjęcia oraz informacje niezbędne do stworzenia ulotki informacyjnej i folderu. OSP w K. zobowiązała się do udzielenia pomocy w rozładunku transportu z rowerami. Projekt będzie realizowany na terenie gminy G., ale jej oddziaływanie będzie szersze i zasięg oddziaływania będzie dotyczył całej Polski.

Innowacyjność projektu polega na tym, że na obszarze LGD nie ma ogólnodostępnej wypożyczalni rowerów z możliwością skorzystania z materiałów dotyczących tematyki ziołolecznictwa i zielarstwa. Realizacja projektu w znacznym stopniu podniesienie atrakcyjność oferty turystycznej.

Produkty:

  • 30 rowerów z doposażeniem (30 x kask, 30 x kamizelka, 5 x pompka rowerowa, 30 x zamki do rowerów),
  • ulotki informacyjne z mapą 1.000 szt.,
  • foldery edukacyjno-przyrodnicze 500 szt.

Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadziło działalności gospodarczej, nie uzyskuje także przychodów, które należy opodatkować podatkiem od towarów i usług. Nie jest podatnikiem i nie figuruje w ewidencji czynnych podatników podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie będzie miało możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z realizacji projektu pn. Rowerem po zioła?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), obniżenie podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione sa od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowana. W sprawie będącej przedmiotem wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabywaniu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jedynie w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakup towarów i usług nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia i zwrotu podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy