Interpretacja indywidualna z dnia 24.02.2015, sygn. ITPP2/443-1697/14/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat interpretacji
Uznanie składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz brak obowiązku opodatkowania czynności ich zbycia.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2014 r. (data wpływu 12 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz braku obowiązku opodatkowania czynności ich zbycia jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz braku obowiązku opodatkowania czynności ich zbycia.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W ramach planowanej restrukturyzacji podjęła decyzję o
sprzedaży jednej z jednostek handlu detalicznego (sklepu w P.), w
formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nabycia dokona osoba
trzecia na potrzeby nowopowoływanej pozarolniczej działalności
gospodarczej. Wnioskodawca wskazuje, że zbywane składniki materialne i
niematerialne będą bezpośrednio lub pośrednio związane z działalnością
sklepu w P.. W szczególności, na nabywcę zostaną przeniesione: W ramach restrukturyzacji na nabywcę wraz z zespołem
składników majątkowych przejdzie personel Sklepu w P., który w dniu
wydzielenia będzie funkcjonalnie i organizacyjnie przypisany do tej
jednostki handlowej. Nastąpi to na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26
czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze
zm.). W związku z planowaną restrukturyzacją
Wnioskodawca oraz nabywca podejmą także odpowiednie czynności w celu
przeniesienia na nabywcę wszelkich umów związanych z działalnością
Sklepu w P.. Nabywca przystąpi do umów zawartych przez Wnioskodawcę z
dotychczasowymi dostawcami, np. umów na dostawę energii, paliwa lub
wody, odbiór nieczystości, dostawę usług telekomunikacyjnych,
itp. Działalność gospodarcza poszczególnych jednostek
handlowych Spółki jest wyodrębniona w jej strukturze pod względem
organizacyjnym i finansowym. Wyodrębnienie
organizacyjne realizuje się przez alokowanie określonych zasobów
ludzkich oraz majątkowych do zadań wykonywanych przez poszczególne
jednostki handlowe (sklepy). Struktura organizacyjna została określona
w tym zakresie decyzją zarządu Spółki. Sklepy Spółki
posiadają wyodrębnione i przypisane do nich składniki materialne i
niematerialne pozwalające na prowadzenie działalności statutowej.
Poszczególne sklepy posiadają także własny personel, który wykonuje
swoje obowiązki w ramach określonej struktury oraz według ustalonych
zasad zwierzchnictwa pomiędzy pracownikami. Działalność poszczególnych sklepów jest wyodrębniona w
strukturze Spółki także pod względem finansowym. Poszczególne sklepy
nie sporządzają odrębnych sprawozdań finansowych ze względu na brak
takiego wymogu prawnego. Niemniej jednak w systemie księgowym Spółki
istnieje możliwość wygenerowania danych finansowych w postaci odrębnych
raportów dla każdej jednostki handlowej oraz możliwość określenia ich
jednostkowych pozycji finansowych (przychodów i kosztów, aktywów i
pasywów), w tym możliwość sporządzenia dla sklepu rachunku zysków i
strat oraz bilansu. Podsumowując, sklep należący do
Spółki będzie po jego zbyciu funkcjonować jako samodzielne
przedsiębiorstwo. Znajdzie to w szczególności wyraz w tym, że nabywca
będzie przy pomocy nabytego zespołu składników majątkowych, przejętych
zasobów ludzkich i zawartych umów w dalszym ciągu wykonywać działalność
handlową w takim samym zakresie, jak czyniła to do tej pory
Spółka. Wnioskodawca zaznacza, że na moment dokonania
zbycia oba podmioty uczestniczące w tym procesie, tj. Wnioskodawca oraz
nabywca, będą zarejestrowanymi podatnikami VAT. W związku z powyższym opisem zadano
następujące pytanie. Czy
wydzielony do zbycia zespół składników materialnych i niematerialnych
związany z działalnością Spółki stanowić będzie zorganizowaną część
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz.
1054, z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) i w związku z tym transakcja
zbycia sklepu nie będzie podlegała podatkowi od towarów i usług? Zdaniem Wnioskodawcy, zespół składników
materialnych i niematerialnych związanych z działalnością handlową
prowadzoną w sklepie w P., stanowić będzie zorganizowaną część
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy o VAT, ponieważ
będzie spełniać warunki opisane w tym przepisie, tj. stanowić będzie
organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie
zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
przeznaczony do realizacji określonych działań gospodarczych, który
jednocześnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie
realizujące te zadania. W związku z tym, w świetle art. 6 pkt 1 ustawy
o VAT, transakcja zbycia zespołu składników materialnych i
niematerialnych nie będzie podlegała podatkowi od towarów i
usług. W świetle
obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny
prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe. Mając na uwadze przedstawione zdarzenie
przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa,
odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska
Wnioskodawcy. Końcowo podkreślić należy, że niniejsza
interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku
zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku
postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie
określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym
zakresie skutków prawnych. Interpretacja dotyczy zdarzenia przedstawionego przez
Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania
interpretacji. Stronie przysługuje
prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa
podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17,
80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał
interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział
się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa
(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn.
zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww.
ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu
na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia
wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem
organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.
54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej
Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100
Toruń. Stanowisko prawidłowe Dyrektor Izby Skarbowej w
Bydgoszczy