
Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku w związku z zakupem urządzeń gimnastycznych i służących do rozwijania aktywności fizycznej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2014 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z zakupem urządzeń gimnastycznych i służących do rozwijania aktywności fizycznej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z zakupem urządzeń gimnastycznych i służących do rozwijania aktywności fizycznej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Klub Sportowy (zwany dalej: Wnioskodawcą) wystąpił o dofinansowanie działalności sportowej z Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007 2013. W ramach złożonego wniosku planuje się zakup wyposażenia sali sportowej w urządzenia gimnastyczne i służące do rozwijania aktywności fizycznej. W ramach złożonych dokumentów aplikacyjnych założono, że do kosztów kwalifikowanych operacji zaliczony zostanie podatek od towarów i usług od zakupionych towarów z uwagi na to, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania tego podatku, gdyż jest z tego obowiązku zwolniony na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.). Aby mieć możliwość odzyskania podatku od towarów i usług należy prowadzić działalność gospodarczą, a zgodnie z wpisem do rejestru klubów sportowych, prowadzonym przez Prezydenta Miasta (Stowarzyszenie kultury fizycznej nieprowadzące działalności gospodarczej podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta), Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz działalność statutową.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy Wnioskodawca nieprowadzący działalności gospodarczej oraz zwolniony ustawowo z podatku od towarów i usług ma możliwość zwrotu zapłaconego podatku?
- Czy Wnioskodawca może zakwalifikować podatek od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych operacji realizowanej w ramach ww. Programu Operacyjnego, który, co do zasady, jest kosztem kwalifikowanym?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości zwrotu zapłaconego podatku od towarów i usług i tym samym może on kwalifikować podatek od towarów i usług do dofinansowania.
Wnioskodawca wskazał, że w analogicznej sprawie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 października 2014 r. (znak ITPP1/443-1326/14/EK) stwierdzono, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a przywołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Klubowi Sportowemu nie będzie przysługiwało prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu urządzeń gimnastycznych i służących do rozwijania aktywności fizycznej, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż treść wniosku wskazuje, że planowane zakupy nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Klub nie będzie miał również prawa do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r.
Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Zagadnienie to bowiem regulują przepisy dotyczące zasad korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
