Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-1766/14/PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.02.2015, sygn. ITPP2/443-1766/14/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2014 r. (data wpływu 30 grudnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 9 lutego 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. P. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 lutego 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. P..

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

M. przy Urzędzie Miejskim w S. działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 Nr 79, poz. 855, z późn. zm), w myśl ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 1996 mr 25 poz. 113 z późn. zm.). Obecnie Klub jako stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe zgodnie z jego zapisami.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 Nr 138, poz. 868, z późn. zm.), organizacja pozarządowa może być beneficjentem dofinansowania i ubiegać się o pomoc na operacje (tzw. małe projekty), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 ppkt 1 powyższego rozporządzenia, do kosztów kwalifikowanych małych projektów zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT), ale jedynie w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej [ art. 71 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 roku w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1, z późn. zm.).

W wyniku realizacji zadania pn. Podniesienie standardu świadczonych usług poprzez doposażenie xxx, współfinansowanego w ramach działania 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, zostały zakupione akcesoria zapaśnicze w postaci: przenośnej tablicy wyników - szt. 1, materaców pod matę zapaśniczą - szt. 10, toreb sportowych - szt. 10, obuwia do uprawiania zapasów - szt. 10. Zadanie jest ściśle powiązane z działalnością statutową Klubu. Poprzez realizację zadania nie osiągnięto przychodów, które były opodatkowane VAT, bądź nie podlegały opodatkowaniu, czy też zostały zwolnione od podatku. Efekty realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych VAT. Realizacja powyższego zadania nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, a nabyty sprzęt (towar) nie jest związany z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych VAT.

Klub działa jako organizacja pozarządowa, zgodnie z wymienionymi wyżej przepisami (tj. jako stowarzyszenie), nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji podatkowej VAT-7. Przez prowadzone działania nie osiąga przychodów, które są opodatkowane VAT, bądź nie podlegają opodatkowaniu, czy też są zwolnione od podatku, a tym samym wszelkie usługi świadczone przez Klub są zgodnie z jego statutem nieodpłatne.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie wspomnianego wyżej projektu i dofinansowanie to otrzymało, po czym zadanie zostało wykonane, a zakupiony sprzęt odebrano dnia 2 października 2014 r. Aby teraz prawidłowo przeprowadzić procedurę rozliczenia otrzymanego dofinansowania niezbędnym jest dostarczenie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia VAT od towarów i usług dla wydatków poniesionych w ramach realizacji dofinansowanej operacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji pn. Podniesienie standardów świadczonych usług poprzez doposażenie xxx, w ramach działa 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług. Podatnik, którym jest Stowarzyszenie, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku w związku z realizacją wymienionego projektu. Stowarzyszenie nie jest uznane za podatnika VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku o płatność do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... w ... w ramach działania 4.13.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są m. in. osoby prawne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 cytowanej ustawy.

Art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 cytowanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy