brak prawa do zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu - Interpretacja - IBPP3/4512-494/16-2/KS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.11.2016, sygn. IBPP3/4512-494/16-2/KS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 20 września 2016 r. (data wpływu 23 września 2016 r.)o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu pn. w 2016 r. oraz po dokonaniu centralizacji rozliczeń podatku VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu pn. w 2016 r. oraz po dokonaniu centralizacji rozliczeń podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z 20 września 2016 r. (data wpływu 23 września 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 8 września 2016 r. znak: IBPP3/4512-494/16-1/KS.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Miasto ... Urząd Miasta przygotowuje się do realizacji projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla Poddziałania 10.2.1. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych ZIT Subregionu Centralnego, Oś priorytetowa X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna.

Całkowita wartość projektu założona pierwotnie we wniosku o dofinansowanie to kwota 6 482 129,49 zł. Wartość dofinansowania z EFRR wynosi 5 401 072,22 zł (85% kosztów kwalifikowanych), a budżet miasta wynosi 1 081 057,27 zł.

Zakończenie inwestycji planowane jest w IV kwartale 2017 roku.

Przedmiotowy projekt ma na celu poprawę jakości i dostępu do usług społecznych oferowanych dla osób niepełnosprawnych poprzez wsparcie konkretnej infrastruktury społecznej. W ramach projektu zostanie przeprowadzony remont i rozbudowa nieużytkowanej kamienicy znajdującej się przy ul. wraz z przyległym otoczeniem z przeznaczeniem na pełnienie funkcji społecznej.

Wyremontowany budynek będzie użytkowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (jednostkę budżetową organizacyjną Miasta) na rzecz działań i usług społecznych, w tym również organizowania społeczności lokalnej. Zostanie tam uruchomione centrum usług społecznych, w którym będą działały w szczególności dwa ośrodki dla osób niepełnosprawnych tj. ośrodek wsparcia dziennego dla niskofunkcjonujących osób niepełnosprawnych oraz ośrodek dla dorosłych osób z autyzmem. W związku z degradacją obiektu przy ul. w ramach projektu zostaną przeprowadzone określone roboty budowlane, prace remontowe związane z instalacją wodno-kanalizacyjną, instalacją c.o, instalacją wentylacyjną oraz instalacją elektryczną. Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także zostanie w ramach projektu odpowiednio wyposażony, by prawidłowo realizować funkcje, do których będzie przeznaczony. Dysponentami środków w przedmiotowym projekcie są Wydział Inwestycji UMK oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ...

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, gdzie będzie prowadzona inwestycja i pozostanie jej właścicielem po realizacji projektu. MOPS-owi zostanie powierzone użytkowanie tej nieruchomości w drodze decyzji Prezydenta Miasta.

Wydział Inwestycji przygotuje i przeprowadzi zgodnie z PZP procedury udzielenia zamówień publicznych na realizację prac w projekcie, będzie sprawował nadzór nad realizacją inwestycji, współpracował w zakresie opracowania dokumentacji aplikacyjnej, monitoringu realizacji inwestycji.

Do zadań MOPS-u będzie należało dokonanie zgodnie z ustawą PZP zakupów związanych z wyposażeniem centrum usług społecznych, a po zakończeniu projektu, użytkowanie budynku oraz odpowiedzialność za prowadzenie tam centrum usług społecznych.

Zarówno wydatki inwestycyjne, jak i zakupy wyposażenia dokonane w ramach przedmiotowego projektu nie będą przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych (we wspartym budynku będą realizowane usługi społeczne, które w świetle obecnych przepisów ustawy o VAT są zwolnione z VAT).

Wnioskodawca informuje, że obecnie rozlicza podatek VAT na dotychczasowych zasadach tzn. nie rozlicza podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Centralizacja w zakresie rozliczania podatku VAT nastąpi od 1 stycznia 2017 r.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest zarejestrowanym, odrębnym od Gminy czynnym podatnikiem VAT.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 22 stycznia 2015 r.

W ramach projektu przewiduje się dwa rodzaje działań:

  • przebudowa kamienicy mieszkalnej przy ul. wraz z przyległymi garażami, w miejsce których planowana jest rozbudowa obiektu. Budynek będzie pełnił funkcję użyteczności publicznej, w tym opieki socjalnej i dostosowany będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ze względu na zły stan techniczny istniejącego budynku, konieczność doprowadzenia przedmiotowego budynku do stanu zgodnego z przepisami Prawa budowlanego oraz zasadami sztuki budowlanej i wiedzy technicznej jak i zmianę funkcji budynku, zostanie on poddany przebudowie i rozbudowie, polegającej w szczególności na wymianie pokrycia dachowego, wymianie konstrukcji dachu oraz jego miejscowemu podniesieniu, usunięciu lub wzmocnieniu części stropów, przekuciu nowych drzwi i okien, wykonaniu poziomej i pionowej izolacji ścian fundamentowych, wykonaniu remontu tynków zewnętrznych i wewnętrznych, wykonaniu termomodernizacji budynku, wyburzeniu części ścian działowych, wykonaniu nowych ścian działowych, częściowej nadbudowie i rozbudowie w kierunku zachodnim, wraz z wykończeniem wnętrz. W związku z zakresem prac, przewiduje się wykonanie nowych instalacji wewnętrznych wodno-kanalizacyjnych, grzewczych, wentylacyjnych i elektrycznych oraz przyłączy. Od strony oficyny w miejscu istniejących pięciu garaży planuje się dobudowę klatki schodowej z dźwigiem oraz części dwukondygnacyjnej budynku. Projekt budowlany przewiduje wyburzenie istniejących garaży, znajdujących się na placu przy kamienicy. Między istniejącymi kamienicami a projektowaną znajduje się dziedziniec wewnętrzny. W jego przestrzeni planuje się budowę 4 stanowisk postojowych w środkowej części i miejsca gromadzenia odpadów stałych.
  • Za tę cześć projektu odpowiedzialny jest Wydział Inwestycji UMK, w związku z czym na fakturach będzie widniał Wnioskodawca (Miasto ).
  • zakup wyposażenia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania centrum usług społecznych, w tym w szczególności ośrodków specjalistycznych: Ośrodka wsparcia dziennego dla niskofunkcjonujących osób niepełnosprawnych oraz Ośrodka wsparcia dziennego dla dorosłych osób z autyzmem.
  • Za tę część projektu odpowiedzialny jest MOPS, w związku z czym na fakturach będzie widniał MOPS.

Zakupy związane z wyposażeniem centrum planowane są na IV kwartał 2017 roku. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej będzie figurował jako nabywca.

MOPS nie będzie wykorzystywał budynku w ramach działalności gospodarczej. Nie będą pobierane opłaty za świadczone usługi.

Budynek przy ul. zostanie przekazany Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w trwały zarząd. Ośrodek będzie ponosił coroczną opłatę za trwały zarząd oraz bieżące opłaty eksploatacyjne.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest samorządową jednostką budżetową.

Przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Po centralizacji rozliczeń sposób wykorzystywania budynku nie ulegnie zmianie, a czynności będą realizowane w takiej samej formie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało:

  • w 2016 r. zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji przedmiotowego projektu
  • po centralizacji w zakresie rozliczeń podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji przedmiotowego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku że z uwagi na fakt iż realizacja projektu nie będzie generowała dochodu dla Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwało:

  • w 2016 r. zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących przedmiotowego projektu,
  • po centralizacji w zakresie podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 ww. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

W świetle art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1774, ze zm.), do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.

Zgodnie z art. 18 ww. ustawy, nieruchomości mogą być oddawane jednostce organizacyjnej w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczenie na cele związane z ich działalnością.

Przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w cytowanym wyżej przepisie w myśl art. 4 pkt 10 cyt. ustawy należy rozumieć państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

W tym miejscu zauważyć należy, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Ponadto w dniu 26 października 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FSP 4/15) wskazał na orzeczenie TSUE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 i podkreślił, że w wyroku tym TSUE udzielił bardzo szczegółowych wskazówek dotyczących warunków, jakie muszą spełniać publiczne jednostki organizacyjne, aby mogły one być uznane za podatników VAT czynnych, tj. działanie we własnym imieniu i na własny rachunek, ponoszenie ryzyka gospodarczego, brak hierarchicznego podporządkowania, itp. NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków nie jest wystarczająco samodzielny. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina.

W konsekwencji orzeczenia TSUE oraz podjętej przez NSA uchwały należy uznać, że zakłady budżetowe i jednostki budżetowe, nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zatem wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tej jednostki (zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

W związku z ww. wyrokiem nr C-276/14, w dniach 29 września 2015 r. oraz 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE zakłada się obowiązkowe scentralizowanie w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Jednocześnie stosowany obecny model rozliczeń do momentu obowiązkowego scentralizowania, nie będzie kwestionowany.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji przedmiotowego projektu zarówno w 2016 roku przed centralizacją jak i po centralizacji w zakresie rozliczeń podatku VAT od 1 stycznia 2017 r.

W ramach projektu Miasto zamierza przeprowadzić remont i dokonać rozbudowy nieużytkowanej kamienicy wraz z przyległym otoczeniem z przeznaczeniem na pełnienie funkcji społecznej. Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotowa inwestycja rozpoczęła się 22 stycznia 2015 r., a jej zakończenie planowane jest na IV kwartał 2017 r. W drodze decyzji Prezydenta Miasta wyremontowany budynek zostanie oddany w odpłatny trwały zarząd jednostce budżetowej Miasta Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej na rzecz działań i usług społecznych, w tym również organizowania społeczności lokalnej. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, gdzie będzie prowadzona inwestycja i pozostanie jej właścicielem po realizacji projektu. Wnioskodawca w treści wniosku wskazał również, że w fakturach dokumentujących zakupy związane z przebudową kamienicy mieszkalnej wraz z przyległymi garażami jako nabywca będzie figurował Wnioskodawca, natomiast w fakturach dokumentujących zakupy wyposażenia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania centrum usług społecznych jako nabywca będzie widniał MOPS. Ponadto z treści wniosku wynika, że zarówno wydatki inwestycyjne, jak i zakupy wyposażenia dokonane w ramach przedmiotowego projektu nie będą przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca MOPS nie będzie wykorzystywał budynku w ramach działalności gospodarczej. Nie będą również pobierane opłaty za świadczone usługi. Wnioskodawca obecnie rozlicza podatek VAT na dotychczasowych zasadach tzn. nie rozlicza podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Centralizacja w zakresie rozliczania podatku VAT nastąpi od 1 stycznia 2017 r.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. w pierwszej kolejności należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdzie w fakturach dokumentujących zakupy związane z przebudową kamienicy mieszkalnej wraz z przyległymi garażami jako nabywca będzie figurował Wnioskodawca, natomiast w fakturach dokumentujących zakupy wyposażenia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania centrum usług społecznych jako nabywca będzie widniał MOPS.

Wskazać należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w 2016 r. w związku z przebudową kamienicy mieszkalnej wraz z przyległymi garażami. Wnioskodawca dokonując zakupów towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu nie nabędzie ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT. Wnioskodawca wskazał bowiem, że przedmiotowy budynek nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca nie ma prawa do zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w 2016 r. w związku z realizacją projektu pn. .

Ponadto Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu po przeprowadzeniu centralizacji rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, gdyż nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca podkreślił bowiem, że po dokonaniu centralizacji rozliczeń sposób wykorzystania budynku nie ulegnie zmianie, a czynności będą realizowane w takiej samej formie. W przedmiotowej sprawie nie zostanie zatem spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług dokonane przez Wnioskodawcę zakupy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. W konsekwencji, również po dokonaniu centralizacji rozliczeń tj. po 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu.

Podkreślić należy, że faktury dokumentujące nabycie towarów i usług wystawione po centralizacji rozliczeń jednostki samorządu terytorialnego powinny być wystawione na jednostkę samorządu terytorialnego (Gminę) z jej nr NIP i nazwą, z ewentualnym wskazaniem jakiej jednostki organizacyjnej nabycia te dotyczą, tak aby jednoznacznie można było dokonać jej przyporządkowania księgowego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii czy Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował działalność prowadzoną w budynku będącym przedmiotem wniosku jako niepodlegającą opodatkowaniu, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach