
Temat interpretacji
opodatkowanie dostawy nieruchomości.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 kwietnia 2016 r. (data wpływu 20 kwietnia 2016 r.), uzupełniony pismem z 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.), pismem z 25 maja 2016 r. (data wpływu 10 czerwca 2016 r.) oraz pismem z 23 czerwca 2016 r. (data wpływu 24 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.), pismem z 25 maja 2016 r. (data wpływu 10 czerwca 2016 r.) oraz pismem z 23 czerwca 2016 r. (data wpływu 24 czerwca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 14 czerwca 2016 r. znak IBPP1/4512-290/16/DK.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W kancelarii Wnioskodawcy przeciwko dłużnikowi V. Sp. z o.o. z siedziba w Z. ulica W., prowadzone jest postępowanie egzekucyjne w zakresie egzekucji nieruchomości tj. nieruchomości gruntowej zabudowanej, położnej w K. przy ulicy K. oznaczonej numerami działek 2013/18, 2015/44, 2043/44 dla której prowadzona jest księga wieczysta o numerze 0.
Z uwagi na powyższe komornik jako organ egzekucyjny kieruje niniejszy wniosek w celu uzyskania informacji, czy w przypadku sprzedaży w drodze licytacji publicznej ww. nieruchomości czynność ta podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT. Z informacji posiadanych przez komornika, nabycie przedmiotowych działek przez dłużnika V. Sp. z o.o. REGON: 0. było zwolnione z podatku VAT.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakup przedmiotowej nieruchomości miał miejsce w okresie większym niż 2 lata (2013 r.). Nieruchomość położona w K. przy ul. K. będąca przedmiotowej postępowania egzekucyjnego nabyta została przez dłużnika V. Sp. z o.o. 15.10.2013 r. Nieruchomość ta została nabywa w celu przeprowadzenia prac wyburzeniowych polegających na likwidacji hali produkcyjnej, budynku administracyjnego, pozyskaniu i sprzedaży złomu oraz pozostałych materiałów porozbiórkowych z likwidowanych obiektów. Następstwem tego miała być rekultywacja i przygotowanie terenu porozbiórkowego do sprzedaży a w konsekwencji sprzedaży całego terenu. Przedmiotowe działki były wyłącznie miejscem, na którym prowadzone były prace wyburzeniowe. Budynek portierni był i jest miejscem zajmowanym przez służby ochrony. Zlokalizowany on jest na działce nr 2025/44 i do końca prac wyburzeniowych i rekultywacyjnych pozostanie na ww. działce. Decyzją kupującego będzie, czy zostanie od wyburzony. W momencie dostawy będzie on stanowił budynek w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane (o ile potencjalny kupujący nie zadecyduje o jego wyburzeniu). Budynek portierni jest trwale związany z gruntem i posiada symbol PKOB 1220.
Uchwałą Rady Miasta K. nr 0. z dnia 27.04.2016 r. został uchwalony Plan Zagospodarowania Przestrzennego dla obszaru położonego w rejonie ulic K. i L., który obejmuje również działki o numerach 1760/44, 2013/18, 2025/44. Plan miedzy innymi dopuszcza budowę obiektu handlowo-logistycznych.
Poniżej inne informacje dotyczące przedmiotowej nieruchomości:
Z poczynionych ustaleń wynika, iż spółka V. Sp. z o.o. będąca w sprawie dłużnikiem była i jest płatnikiem podatku VAT od 2013 r. Przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji są trzy działki o numerach ewidencyjnych: 2025/44, 1760/44 oraz 2013/18. Na dzień dzisiejszy jedynie na działce nr 2025/44 pozostał budynek portierni o pow. użytkowej 88 m&², pozostałe działki są niezabudowane (budynki i budowle zostały wyburzone). Nabycie działek przez dłużnika było udokumentowane fakturą VAT, natomiast zakup działek przez dłużnika był zwolniony z podatku VAT. Z uwagi na to, iż zakup działek był zwolniony z podatku VAT nie został odliczony podatek VAT. Znajdujące się na nieruchomości budynki i budowle już w chwili zakupu przeznaczone były do rozbiórki, w związku z czym nie nastąpiło ich zasiedlenie, dłużnik V. Sp. z o.o. ich nie wynajmował, nie zostały poniesione żadne wydatki na ich polepszenie i nie były one wykorzystane do prowadzenia działalności gospodarczej. Działki nie były i nie są przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Na dzień dzisiejszy nie nastąpiła jeszcze dostawa przedmiotowych działek.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w przypadku sprzedaży w drodze licytacji publicznej ww. nieruchomości czynność ta podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie organu egzekucyjnego z uwagi na to, iż zakup przedmiotowej nieruchomości przez dłużnika V. Sp. z o.o. zwolniony był z podatku VAT, także sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumnie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że dłużnik będący spółką z ograniczona odpowiedzialnością, jest płatnikiem podatku VAT od 2013 r.
Nieruchomość stanowiąca przedmiot wniosku (działki o nr 2025/44, 1760/44 oraz 2013/18) została nabyta przez dłużnika 15 października 2013 r.
Dostawa ww. działek na rzecz dłużnika była zwolniona z podatku VAT i została udokumentowana fakturą VAT.
Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez dłużnika w celu przeprowadzenia prac wyburzeniowych polegających na likwidacji hali produkcyjnej, budynku administracyjnego, pozyskaniu i sprzedaży złomu oraz pozostałych materiałów porozbiórkowych z likwidowanych obiektów. Następstwem tego miała być rekultywacja i przygotowanie terenu porozbiórkowego do sprzedaży a w konsekwencji sprzedaży całego terenu. Przedmiotowe działki były wyłącznie miejscem, na którym prowadzone były prace wyburzeniowe. Budynek portierni był i jest miejscem zajmowanym przez służby ochrony. Jest on zlokalizowany na działce nr 2025/44 i do końca prac wyburzeniowych i rekultywacyjnych pozostanie na ww. działce.
Z opisu sprawy wynika zatem, że ww. nieruchomość została przez dłużnika będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, nabyta a następnie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży złomu oraz pozostałych materiałów porozbiórkowych z likwidowanych obiektów. Celem ww. działań dłużnika była rekultywacja i przygotowanie terenu porozbiórkowego do sprzedaży.
Tym samym dłużnik będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością dla planowanej czynności sprzedaży nieruchomości występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Skutkiem powyższego dostawa w drodze licytacji komorniczej nieruchomości należącej do dłużnika, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT.
W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów i świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę są zwolnione od podatku VAT.
Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.
Jak stanowi art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.
Zatem jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadne.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.
Z opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że przedmiotem dostawy w drodze licytacji komorniczej będzie działka nr 2025/44 zabudowana budynkiem portierni oraz 2 niezabudowane działki o nr 1760/44 i 2013/18.
W celu ustalenia czy w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku planowanej dostawy należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy względem budynku portierni zlokalizowanego na działce nr 2025/44 nastąpiło pierwsze zasiedlenie.
Mając na uwadze okoliczności przedmiotowej sprawy, należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku planowana dostawa budynku portierni zlokalizowanego na działce nr 2025/44 nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia ani w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia.
Z wniosku wynika, że dostawa przedmiotowej nieruchomości na rzecz dłużnika miała miejsce 15 października 2013 r., a czynność ta była zwolniona z podatku VAT.
Jak wskazano w niniejszej interpretacji, ww. nieruchomość była wykorzystywana przez dłużnika do prowadzenia działalności gospodarczej. Budynek portierni był i jest miejscem zajmowanym przez służby ochrony.
W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że budynek portierni pozostanie na działce nr 2025/44 do końca prac wyburzeniowych i rekultywacyjnych.
W momencie dostawy będzie on stanowił budynek w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane (o ile potencjalny kupujący nie zdecyduje o jego wyburzeniu), jest trwale związany z gruntem i posiada symbol PKOB 1220.
W związku ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że to decyzją kupującego będzie, czy przedmiotowy budynek zostanie wyburzony, tut. Organ jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego przyjął, że przedmiotem dostawy będzie działka nr 2025/44 zabudowana budynkiem portierni i w odniesieniu do takiego stanu sprawy wydaje niniejszą interpretację.
Z opisu sprawy wynika, że przedmiotowa nieruchomość nie była i nie jest przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.
Na ww. budynek nie zostały poniesione żadne wydatki na polepszenie.
Z opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika zatem, że do pierwszego zasiedlenia ww. budynku portierni zlokalizowanego na działce nr 2025/44, doszło najpóźniej w momencie dostawy tego budynku na rzecz Wnioskodawcy w dniu 15 października 2013 r. Wtedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynku w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (dostawa podlegała opodatkowaniu ale korzystała ze zwolnienia).
Przy czym bez znaczenia pozostaje fakt, że przedmiotowa transakcja stanowiła czynność korzystającą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, bowiem była to czynność podlegająca opodatkowaniu a więc objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto dłużnik nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości stanowiącej przedmiot dostawy.
Z opisu sprawy wynika więc, że przedmiotowa dostawa nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia ani w okresie krótszym niż 2 lata od nabycia nieruchomości przez dłużnika.
Tym samym planowana transakcja zbycia przez dłużnika budynku portierni zlokalizowanego na działce nr 2025/44, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Ponadto, z uwagi na fakt, iż dostawa budynku portierni, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, to dostawa działki nr 2025/44 na której posadowiony jest ww. budynek również będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.
Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania sprzedaży niezabudowanych działek nr 1760/44 i 2013/18, stwierdzić należy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane.
Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 199, ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Wnioskodawca wskazał, że Uchwałą Rady Miasta z dnia 27 kwietnia 2016 r. został uchwalony Plan Zagospodarowania Przestrzennego, który obejmuje działki o numerach 1760/44 i 2013/18. Plan między innymi dopuszcza budowę obiektu handlowo-logistycznych.
W konsekwencji należy uznać, że dostawa działek nr 1760/44 i 2013/18 jako przeznaczonych pod zabudowę nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Skoro zatem nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomości, jak i ruchomości przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że ww. działki były wykorzystywane przez dłużnika do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży złomu oraz pozostałych materiałów porozbiórkowych z likwidowanych obiektów, a poprzez podjęcie ww. działań rekultywacyjnych, również sprzedaży całej nieruchomości.
Z wniosku nie wynika zatem, aby Wnioskodawca wykorzystywał działki nr 1760/44 i 2013/18 wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, zatem dostawa tych działek nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Zatem stosownie do treści art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, dostawa działek nr 1760/44 i 2013/18, będzie opodatkowana wg stawki podatku w wysokości 23%.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, należało uznać za nieprawidłowe.
Jak bowiem wskazano w niniejszej interpretacji, sprzedaż należącej do dłużnika nieruchomości w drodze licytacji komorniczej jest objęta reżimem ustawy o VAT, przy czym:
- dostawa budynku portierni zlokalizowanego na działce nr 2025/44, a tym samym i tej działki będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT,
- dostawa niezabudowanych działek nr 1760/44 i 2013/18 będzie opodatkowana wg stawki podatku w wysokości 23% stosownie do treści art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Zatem niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby działka nr 2025/44 w momencie dostawy nie była zabudowana budynkiem portierni) lub zmiany stanu prawnego.
Końcowo wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację. Wobec powyższego załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska Wnioskodawcy dokonano wyłącznie na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
