
Temat interpretacji
Część przedmiotowych dotacji do projektów w zakresie w jakim stanowią pokrycie ceny usług tj. zajęcia i doradztwo będą dotacjami bezpośrednio wpływającymi na wartość świadczonych usług i będą zwiększać podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność przekazania szkołom wyposażenia i pomocy dydaktycznych po zakończeniu realizacji projektu stanowi odpłatną dostawę w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 lutego 2016 r. (data wpływu 9 lutego 2016 r.) uzupełnionym pismem z 5 maja 2016 r. (data wpływu 12 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa - jest nieprawidłowe,
- opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania szkołom wyposażenia i innych pomocy dydaktycznych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 lutego 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa oraz opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania szkołom wyposażenia i innych pomocy dydaktycznych.
Wniosek został uzupełniony pismem z 5 maja 2016 r. (data wpływu 12 maja 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 29 kwietnia 2016 r. znak: IBPP1/4512-110/16/MG.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Przedmiotem działalności Spółki zgodnie zapisami statutowymi jest działalność ukierunkowana na wspomaganie rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, przedsięwzięć składających się na strategie rozwoju lokalnego, działalność naukowa, naukowo-techniczna oraz działalność gospodarczą, w szczególności związaną z doradztwem, szkoleniami, udzielaniem pożyczek oraz poręczeń dla przedsiębiorstw oraz wynajmem nieruchomości. Zysk Spółki uchwałą Walnego Zgromadzenia przeznacza się na realizację zadań statutowych. Spółka prowadzi Ośrodek Szkoleń, który wpisany jest do rejestru instytucji szkoleniowych, prowadzony przez Wojewódzki Urząd Pracy oraz posiada Akredytację Kuratora Oświaty w zakresie prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
Na realizację działań statutowych firma pozyskuje środki publiczne, pochodzące w części lub w całości z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) składając wnioski o dofinansowanie w odpowiedzi na ogłoszony konkurs. Uzyskana dotacja przyznawana jest na pokrycie ściśle określonych wydatków wskazanych we wniosku, ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu (wydatki kwalifikowane). Wydatki te obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu.
W lipcu 2015 r. Spółka, w odpowiedzi na ogłoszony konkurs, złożyła do Urzędu Marszałkowskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego (Instytucja Zarządzająca RPO ) dwa wnioski o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . Celem udziału Wnioskodawcy, tj. w konkursie jest pozyskanie dofinansowania na realizację projektu skierowanego do szkół podstawowych i gimnazjalnych S., ich uczniów oraz nauczycieli na działania związane z podnoszeniem efektywności kształcenia. Zaplanowane działania w projekcie to:
- nieodpłatne zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz rozwijające uzdolnienia z matematyki, przyrody, j. angielskiego dla uczniów (w tym zajęcia eksperymentalne),
- nieodpłatne doradztwo edukacyjno-zawodowe,
- nieodpłatne zajęcia indywidualne i grupowe z logopedą,
- zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych do pracowni matematycznej i przyrodniczej (wyposażenie zakupione zostanie na początku realizacji projektu i przekazane zostanie szkołom objętych projektem protokołem zdawczo-odbiorczym. Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt zostanie przekazany w postaci darowizny).
Projekty zakładają poziom dofinansowania w wysokości 95%. Wymagany 10% wkład własny do projektu będą stanowiły m.in. koszty sal lekcyjnych użytkowanych na potrzeby realizacji projektu, w których będą odbywały się zajęcia dodatkowe dla uczniów uczestniczących w projekcie. W związku z tym, iż zajęcia będą odbywały się w salach znajdujących się w szkołach (podstawowych i gimnazjalnych) zamierza zawrzeć ze szkołami w myśl art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.) umowy użyczenia sal lekcyjnych.
Przyznana dotacja będzie przeznaczona na pokrycie określonych kosztów związanych z przeprowadzeniem i realizacją projektów. W ramach projektów Spółka przeprowadzi szereg działań związanych bezpośrednio z organizacją ww. wsparcia ponosząc przy tym koszty. Będą to tzw. koszty bezpośrednie takie jak zatrudnienie osób prowadzących zajęcia, zakup wyposażenia i środków trwałych (pomoce edukacyjne), koszty organizacji wycieczek tematycznych (przejazd, wyżywienie, bilety wstępu, ubezpieczenie) oraz czynności związane z zarządzaniem projektem, monitoring i ewaluacja, rozliczenie projektu in. (realizowane w ramach kosztów pośrednich), zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów finansowanych ze środków EFS.
Istotnym elementem prawidłowej realizacji projektu jest kompleksowe rozliczenie kosztów ponoszonych w ramach zaplanowanych działań. Spółka będzie nabywała usługi i towary opodatkowane podatkiem VAT otrzymując faktury, w których wykazany jest naliczony podatek VAT. Wszystkie wydatki kwalifikowane ponoszone w projekcie (zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie) będą zaliczkowane przez Urząd Marszałkowski (UM). Na koniec okresu rozliczeniowego (3 miesiące) Spółka będzie przedkładać do UM wniosek o płatność zawierający m.in. sprawozdanie z realizacji zadań, osiągniętych wskaźników oraz poniesionych wydatków. Wniosek o płatność stanowi również wniosek o wypłatę zaliczki na pokrycie przyszłych kosztów i wydatków zgodnie z harmonogramem i budżetem projektu. W oparciu o wniosek UM będzie dokonywał przelewu należności.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:
Ad. l. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT od 9 stycznia 1997 r. Ponadto Wnioskodawca informuje, iż w zakresie działalności Spółki występuje sprzedaż opodatkowana (najem lokali użytkowych, doradztwo), sprzedaż zwolniona (udzielanie pożyczek, organizacja szkoleń) oraz sprzedaż mieszana. W związku z tym Wnioskodawca dzieli koszty na trzy grupy:
- zakupy związane tylko z działalnością opodatkowaną,
- zakupy związane tylko z działalnością zwolnioną,
- zakupy które służą obu działalnościom wg współczynnika.
Ad.2. Spółka, w odpowiedzi na ogłoszony konkurs, złożyła do Urzędu Marszałkowskiego w Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego (Instytucja Zarządzająca RPO ) dwa wnioski o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . Celem udziału Wnioskodawcy, tj. w konkursie jest pozyskanie dofinansowania na realizację projektu skierowanego do szkół podstawowych i gimnazjalnych Sosnowca, ich uczniów oraz nauczycieli na działania związane z podnoszeniem efektywności kształcenia.
Zaplanowane działania w projekcie to:
- nieodpłatne zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz rozwijające uzdolnienia z matematyki, przyrody, j. angielskiego dla uczniów (w tym zajęcia eksperymentalne),
- nieodpłatne doradztwo edukacyjno-zawodowe,
- nieodpłatne zajęcia indywidualne i grupowe z logopedą,
- zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych do pracowni matematycznej i przyrodniczej (wyposażenie zakupione zostanie na początku realizacji projektu i przekazane zostanie szkołom objętych projektem protokołem zdawczo-odbiorczym. Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt zostanie przekazany w postaci darowizny).
Instytucja Ogłaszająca Konkurs (Zarząd Województwa) w ramach realizacji projektów ze środków EFS zakłada poziom dofinansowania w wysokości 90%. Przyznana dotacja będzie przeznaczona na pokrycie określonych kosztów związanych z przeprowadzeniem i realizacją projektu. W ramach projektów Spółka przeprowadzi szereg działań związanych bezpośrednio z organizacją ww. wsparcia ponosząc przy tym koszty. Będą to tzw. koszty bezpośrednie takie jak zatrudnienie osób prowadzących zajęcia, zakup wyposażenia (pomoce edukacyjne), koszty organizacji wycieczek tematycznych (przejazd, wyżywienie, bilety wstępu, ubezpieczenie) oraz czynności związane z zarządzaniem projektem, monitoring i ewaluacja, rozliczenie projektu itp. (realizowane w ramach kosztów pośrednich), zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów finansowanych ze środków EFS. Na realizację ww. działań Spółka będzie nabywała usługi i towary opodatkowane podatkiem VAT.
Przyznawane dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego do każdego projektu przyporządkowane jest do kosztów tego Projektu (tzw. wydatków kwalifikowalnych).
Projekty współfinasowane z EFS nie generują przychodów (pozycja ta przyjmuje każdorazowo wartość 0). Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej Wnioskodawca zobowiązany był do wniesienia wkładu własnego. Udział wkładu własnego w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych projektu stanowi 10% wartości projektu. Wkład własny Wnioskodawcy został wykazany we wniosku o dofinansowanie projektu (Wnioskodawca samodzielnie określa formę wniesienia wkładu własnego). Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez Wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych i nie zostaną Wnioskodawcy przekazane w formie dofinansowania. Wartość wkładu własnego stanowi zatem różnicę między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną wnioskodawcy, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu, rozumianą jako procent dofinansowania wydatków kwalifikowalnych. Wymagany 10% wkład własny do projektu będą stanowiły m.in. koszty sal lekcyjnych użytkowanych na potrzeby realizacji projektu, w których będą odbywały się zajęcia dodatkowe dla uczniów uczestniczących w projekcie. W związku z tym, iż zajęcia będą odbywały się w salach znajdujących się w szkołach (podstawowych i gimnazjalnych) zamierza zawrzeć ze szkołami w myśl art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.) umowy użyczenia sal lekcyjnych.
Zdaniem Spółki wszystkie działania związane z realizacją projektu będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotacja nie będzie miała związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny towaru, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych wydatków (wynagrodzenia, zakup wyposażenia, zakup pomocy dydaktycznych, koszty organizacji wycieczek tematycznych itp.) w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Zatem dotacja, którą otrzyma Spółka nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność niewymienioną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a tym samym wszystkie zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu będą miały związek z działalnością nieopodatkowaną Spółki.
W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Analiza powołanego powyżej przepisu jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas gdy do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności- nie podlega opodatkowaniu.
Mając powyższe na uwadze, Spółka stwierdza, iż skoro - jak wskazano we wniosku - przyznana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie kosztów realizacji projektu dotyczącego między innymi edukacji osób młodych, o czym wspomniano wcześniej, to oznacza, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Tym samym otrzymana dotacja nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.
Ad. 3.1. Kwota dofinansowania o której mowa we wniosku nie stanowi dopłaty do ceny usług. Otrzymana dotacja przyznawana jest na podstawie podpisanej umowy o dofinansowanie pomiędzy Instytucją Zarządzającą (w opisanym przypadku Zarząd Województwa ), a Wnioskodawcą (Spółka). Na warunkach określonych w umowie Instytucja Zarządzająca (dalej IZ) przyznaje Beneficjentowi (Wnioskodawcy) dofinansowanie na realizację projektu w łącznej kwocie wskazanej we wniosku o dofinansowanie. Dofinansowanie na realizację projektu jest wypłacane w formie zaliczek, transzami zgodnie z harmonogramem płatności stanowiącym załącznik do podpisywanej umowy o dofinansowanie (podstawą do wypłaty kolejnych transz jest złożenie i akceptacja tzw. wniosków o płatność). Z otrzymanych transz dofinansowania ponoszone są wydatki w ramach projektu (określone we wniosku o dofinansowanie). Beneficjent zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu w sposób przejrzysty, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizowanym projektem.
Ad. 3.2. Otrzymana dotacja służy realizacji konkretnych zadań, które przyczynią się do osiągnięcia wskaźników produktu i rezultatu zakładanych we wniosku o dofinansowanie w trakcie realizacji oraz w okresie trwałości projektu. W ramach projektu ceny usług nie będą niższe lub zerowe (Wnioskodawca zobowiązany jest przy dokonywaniu zakupu towarów/usług stosować zasadę konkurencyjności), natomiast usługi/towary te będą służyły realizacji wsparcia merytorycznego np. szkoleń czy doradztwa, które dla Uczestników Projektu (uczniów, nauczycieli) będzie nieodpłatne. Otrzymane dofinansowanie pozwoli na realizację wsparcia z którego Uczestnicy będą korzystali za darmo.
Ad. 3.3. Wnioskodawcy przyznawana jest dotacja na pokrycie wydatków kwalifikowanych wskazanych w szczegółowym budżecie projektu. Rodzaj oraz wysokość poszczególnych wydatków szacowana jest na podstawie:
- Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020,
- Wykazu dopuszczalnych stawek dla towarów i usług Taryfikator obowiązujący dla konkursów i naborów ogłaszanych w województwie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa dla projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (wskazanie maksymalnej wysokości standardowych kosztów, tj. towarów i usług typowych tj. powszechnie występujących w projektach dofinansowanych z EFS),
- dotychczasowego doświadczenia Wnioskodawcy związanego z realizacją projektów finansowanych ze środków UE,
- cen rynkowych.
Szczegółowy budżet projektu przedstawiany jest w formie budżetu zadaniowego poprzez wskazanie kosztów bezpośrednich (tj. kosztów kwalifikowanych poszczególnych zadań merytorycznych realizowanych przez wnioskodawcę w ramach projektu) i kosztów pośrednich (tj. kosztów administracyjnych związanych z obsługą projektu, których katalog został wskazany w Wytycznych zakresie kwalifikowalności wydatków). Na podstawie szczegółowego budżetu oceniana jest kwalifikowalność i racjonalności kosztów. W szczegółowym budżecie projektu ujmowane są jedynie wydatki kwalifikowalne spełniające warunki określone w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków. Tworząc budżet projektu Wnioskodawca kieruje się zasadą racjonalności i efektywności wydatków, co odnosi się do zapewnienia zgodności ze stawkami rynkowymi nie tylko pojedynczych wydatków wykazanych w szczegółowym budżecie projektu, ale również do łącznej wartości usług realizowanych w ramach projektu.
Szczegółowy budżet projektu zawiera poszczególne wydatki związane z realizacją wsparcia merytorycznego:
- rekrutacja,
- zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych,
- kształtowanie i rozwijanie kompetencji kluczowych (w tym zajęcia eksperymentalne) - zajęcia pozalekcyjne z matematyki, przyrody (w tym zajęcia eksperymentalne w pracowni), angielskiego, doradztwo edukacyjno-zawodowe, wycieczki do Centrum Nauki (przejazd autokarem, koszt biletów wstępu, wyżywienie, ubezpieczenie, koszt opiekunów).
- programów wspomagających w zakresie indywidualizacji pracy z uczniami tj. indywidualne i grupowe spotkania o charakterze terapeutycznym m.in. z psychologiem, socjoterapeutą, logopedą, surdopedagogiem, tyflopedagogiem (zakup narzędzi związanych z zastosowaniem danych metod terapeutycznych, gry edukacyjne), szkolenia dla nauczycieli z zakresu diagnozy i terapii metodą prof. Tomatisa, a także zakup niezbędnego wyposażenia (np. biurka, stoliki, krzesła, rzutnik, laptop, urządzenie wielofunkcyjne itd.) pracowni logopedycznych oraz pomocy logopedycznych. Koszt Wsparcia merytorycznego wyliczana jest w stosunku do ilości godzin przeznaczonych na wsparcie dla danego Uczestnika Projektu (ucznia, nauczyciela) np. indywidualne spotkania z psychologiem = ilość godzin x stawka godzinowa x ilość Uczestników Projektu, spotkania grupowe = ilość grup wsparcia x stawka godzinowa x ilość godzin zajęć. Koszt zakupu wyposażenia wyliczany jest wg zasady cena (zgodnie z informacjami rynkowymi np. poprzez stronę sklepu internetowego) x ilość sztuk. Koszt udziału w wycieczkach = ilość Uczestników x ilość biletów wejściowych itp. Należy zaznaczyć, iż ostateczna wysokość faktycznie poniesionego wydatku zależy od przeprowadzenia procedury zapytania ofertowego realizowanego zgodnie z zasadą konkurencyjności. IZ będąca stroną umowy zobowiązuje beneficjenta w umowie o dofinansowanie do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w ramach projektu w sposób zapewniający w szczególności zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców.
Ad. 4. Projekt skierowany jest do szkół podstawowych (SP 19, 22, 42) oraz gimnazjalnych (Gimnazjum nr 13, 14, 17) z terenu ... Ostatecznym odbiorcą wsparcia będą uczniowie oraz nauczyciele poszczególnych placówek. Wszystkie szkoły dysponują odpowiednim zapleczem technicznym w postaci sal dydaktycznych w których będzie odbywało się wsparcie edukacyjne dla uczniów poszczególnych szkół.
Wnioskodawca będzie nieodpłatnie korzystał z sal lekcyjnych w ramach bezpłatnych umów użyczenia zawartych z poszczególnymi szkołami. Koszt użytkowania sal (wskazany w budżecie projektu) obliczony został na podstawie stawek, po jakich szkoła udostępnia swoje sale podmiotom zewnętrznym. Koszt ten obejmuje eksploatację sal, a także ich sprzątanie i utrzymanie w odpowiednim standardzie. Sale wykorzystywane będą na zajęcia z angielskiego, matematyki i przyrody. Koszt użytkowania sal został wniesiony do projektu jako wkład własny. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 (na podstawie których realizowane są projekty unijne w perspektywie 2014-2020) wkład własny-środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczony przez Wnioskodawcę które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych i nie zostaną Wnioskodawcy przekazane w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu). Zgodnie z ww. wytycznymi wkład niepieniężny powinien być wnoszony przez beneficjenta ze składników jego majątku lub z majątku innych podmiotów jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa (umowa użyczenia).
Ad. 5. Umowy użyczenia sal pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi szkołami zostaną zawarte jedynie na czas realizacji wsparcia merytorycznego (np. indywidualnych, grupowych zajęć terapeutycznych, zajęć dydaktycznych, szkoleń itp.) w trakcie trwania projektu. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie jest w stanie określić dokładnych terminów z uwagi, iż planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu (01.01.2016) ulegnie zmianie z uwagi na brak ostatecznej informacji o uzyskaniu dofinansowania.
Ad. 6. Właściwy rozwój wymaga indywidualnego podejścia grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (tj. uczniów z zaburzeniami i odchyleniami np. rozwojowymi, obniżeniem możliwości intelektualnych, wadami wymowy; z niepełnosprawnościami (np.: upośledzenie umysłowe, niewidzenie i słabe widzenie, niesłyszenie i słabe słyszenie, afazja, niepełnosprawność ruchowa, autyzm, w tym zespół Aspergera, niepełnosprawności sprzężone); przewlekle chorych; niedostosowany społecznie albo zagrożony niedostosowaniem społecznym; z zaburzeniami w funkcjonowaniu emocjonalno-społecznym, wynikającymi m. in. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego itp.). Wiąże się z tym zakup sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych koniecznych do rozpoznawania potrzeb, wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii dzieci i młodzieży, organizowanie udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przygotowanie kadry pedagogicznej szkół i placówek do efektywnego stosowania pozyskanych pomocy dydaktycznych i sprzętu specjalistycznego. Realizacja wsparcia w zakresie wyposażenia szkolnych pracowni w narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych lub matematyki jest zgodna z przedmiotem konkursu. Zakupione przez Wnioskodawcę w ramach projektu wyposażenie oraz pomoce dydaktyczne zostaną bezpłatnie przekazane poszczególnym placówkom w celu możliwości realizacji wsparcia zaplanowanego w ramach projektu, a po zakończeniu realizacji projektu do kontynuowania wsparcia już bezpośrednio przez placówki.
Ad. 7. Przekazanie wyposażenia oraz innych pomocy dydaktycznych zostanie dokonane do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy tj. do celów pozostających bez związku z potrzebami prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Spółka dokonując zakupu wspomnianego wyposażenia sal matematycznych i przyrodniczych będzie dokonywać tego z zamiarem przekazania bez wynagrodzenia (darowizny) Szkołom, a nie z zamiarem wykorzystania wspomnianych zakupów w działalności opodatkowanej, tzn. z fv dokumentujących zakup Spółka nie odliczy podatku VAT, ponieważ zakup nie był związany z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.
Ad. 8. Na ogłoszony konkurs Wnioskodawca złożył dwa wnioski o dofinansowanie. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, skierowanym do szkół podstawowych, kwota przeznaczona na zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych wynosi 230 123 zł (co stanowi 11,89% dofinansowania).
Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, skierowanym do szkół gimnazjalnych, kwota przeznaczona na zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych wynosi 83 884 zł (co stanowi 13,47% dofinansowania).
Ad. 9. Przyznanie dofinansowania na realizację projektów warunkuje otrzymanie przez szkoły bezpłatnego wyposażenia i pomocy dydaktycznych za darmo. Wynika, to z faktu, iż wyposażenie oraz pomoce dydaktyczne mają służyć realizacji konkretnego wsparcia merytorycznego zaplanowanego do realizacji w ramach projektu, a nie stanowić wyposażanie placówki co do zasady.
Mając powyższe na uwadze. Spółka stoi na stanowisku, iż nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu oraz nie ma obowiązku naliczyć podatku VAT od przekazanych szkole bez wynagrodzenia wyposażenia i innych pomocy dydaktycznych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu, tj. realizowanej usługi nieodpłatnej dla beneficjentów można odliczyć od podatku VAT należnego wynikającego z rozliczenia całej spółki...
Czy Spółka ma obowiązek naliczyć podatek VAT od przekazanych szkole bez wynagrodzenia wyposażenia i innych pomocy dydaktycznych do pracowni matematycznej i przyrodniczej zakupionych ze środków z realizacji projektów...
Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług zgodnie z art. 5 oraz 8 ustawy o VAT. Ponadto, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT. Spółka przy realizacji ww. projektu będzie świadczyła usługi nieodpłatne dla beneficjentów projektu ponosząc ściśle określone wydatki zgodnie z zawartą umową o realizację projektu oraz harmonogramem projektu. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 2. ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Mając powyższe na uwadze, przyszłe wykonywane przez Spółkę nieodpłatne świadczenie usług będące efektem realizowanego projektu będzie się odbywało w związku z prowadzona przez Spółkę działalnością gospodarczą, w związku z tym brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta wykonywana przez Spółkę jako nieodpłatne świadczenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Reasumując, Spółka nie ma prawa odliczania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizowania projektu, tj. usług nieodpłatnych od VAT-u należnego wynikającego z innych czynności opodatkowanych realizowanych przez Spółkę.
Ponadto, nadmieniamy iż w podobnej sprawie została wydana indywidualna interpretacja potwierdzająca nasze stanowisko przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (z dnia 11 maja 2010 r. IBPP4/443-574/10/EJ) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (z dnia 27 marca 2015 r. ITPP2/4512-201/15/PS) Ponadto, Wnioskodawca przytacza zapis wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 opracowanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju MIiR/H 2014-2020/12 (01)/04/2015/ z dnia 10 kwietnia 2015 r:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usług
wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepis zawarty w art. 88 ustawy o VAT zawiera katalog przypadków, kiedy podatnikowi VAT nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. W tych przypadkach podatku nie można odliczyć nawet wówczas, gdy dany zakup jest bezpośrednio związany z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, tym samym VAT może stanowić wówczas wydatek kwalifikowalny. W związku z powyższym, przepisy ustawy o VAT stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi jedynie w przypadku, kiedy spełnione zostaną jednocześnie następujące dwa warunki: beneficjent jest podatnikiem VAT oraz zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych (64). Tym samym, jeśli nie jest spełniony jeden z wymienionych warunków, wówczas VAT zawarty w dokonywanych przez beneficjenta zakupach będzie stanowił wydatek kwalifikowalny w rozumieniu Wytycznych.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego przysługuje wyłącznie wówczas, gdy zakupione przez beneficjenta towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Prawo do odliczenia nie przysługuje w zakresie, w jakim zakupy związane są z czynnościami zwolnionymi z VAT lub z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi powinien mieć, zasadniczo, charakter bezpośredni. Tym samym, beneficjent realizujący projekt dofinansowany ze środków PO będzie mógł odliczyć VAT wówczas, gdy zakupy towarów i usług w ramach realizowanego projektu związane są bezpośrednio z wykonywanymi przez beneficjenta czynnościami opodatkowanymi.
Analogicznie należy rozpatrywać sytuację związaną z przekazaniem bez wynagrodzenia Szkołom wyposażenia i pomocy dydaktycznych do pracowni matematycznych i przyrodniczych zakupionych ze środków pochodzących z realizacji projektu. W myśl art. 7 ust 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Analizując powyższy zapis jednocześnie odnosząc się do poprzedniego pytania i stanowiska, Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktur ewidencjonujących zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych. W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku naliczyć podatku VAT od przekazanych Szkole bez wynagrodzenia wyposażenia i pomocy dydaktycznych zakupionych ze środków pochodzących z realizacji projektu. Przede wszystkim, Spółka dokonując zakupu wspomnianego wyposażenia sal matematycznych i przyrodniczych będzie dokonywać tego z zamiarem przekazania bez wynagrodzenia (darowizny) Szkołom, a nie z zamiarem wykorzystania wspomnianych zakupów w działalności opodatkowanej, tzn. z fv dokumentujących zakup Spółka nie odliczy podatku VAT, ponieważ zakup nie był związany z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
- nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ,
- nieprawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania szkołom wyposażenia i innych pomocy dydaktycznych.
Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem wniosku, tut. organ udzielił odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 9 stycznia 1997 r. Wnioskodawca będzie realizował projekty, na które otrzyma dofinansowanie. Instytucja Ogłaszająca Konkurs (Zarząd Województwa ) w ramach realizacji projektów ze Środków EFS zakłada poziom dofinasowania w wysokości 90%. Przyznana dotacja będzie przeznaczona na pokrycie określonych kosztów związanych z przeprowadzeniem i realizacją projektu. W ramach projektów Spółka przeprowadzi szereg działań związanych bezpośrednio z organizacją ww. wsparcia ponosząc przy tym koszty. Będą to tzw. koszty bezpośrednie takie jak zatrudnienie osób prowadzących zajęcia, zakup wyposażenia (pomoce edukacyjne), koszty organizacji wycieczek tematycznych (przejazd, wyżywienie, bilety wstępu, ubezpieczenie) oraz czynności związane z zarządzaniem projektem, monitoring i ewaluacja, rozliczenie projektu itp. (realizowane w ramach kosztów pośrednich), zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów finansowanych ze środków EFS. Na realizację ww. działań Spółka będzie nabywała usługi i towary opodatkowane podatkiem VAT.
W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu można odliczyć od podatku należnego wynikającego z rozliczenia całej spółki.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Przepis ten jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy o VAT jest wyjaśnienie pojęcia subwencja bezpośrednio związana z ceną.
W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można i należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż pomimo, że Wnioskodawca wskazał, że kwota dofinansowania nie stanowi dopłaty do ceny usług, to jednak sposób odniesienia części tych dotacji do konkretnej godziny świadczonej usługi przeznaczonej dla danego uczestnika Projektu wskazuje, że otrzymana dotacja pokrywa część wartości świadczonej usługi.
Należy bowiem podkreślić, iż jak wskazał Wnioskodawca:
- Koszt wsparcia merytorycznego wyliczany jest w stosunku do ilości godzin przeznaczonych na wsparcie dla danego Uczestnika Projektu (ucznia, nauczyciela) np. indywidualne spotkania z psychologiem = ilość godzin x stawka godzinowa x ilość Uczestników Projektu,
- Spotkania grupowe = ilość grup wsparcia x stawka godzinowa x ilość zajęć.
- Otrzymane dofinansowanie pozwoli na realizację wsparcia z którego Uczestnicy będą korzystali za darmo.
Jak wskazano w wyroku C-184/00, nie jest konieczne ustalenie ceny, wystarczy by możliwe było jej ustalenie co w przedmiotowej sprawie ma miejsce i co jednoznacznie wskazuje na związek otrzymanej dotacji z ceną każdej godziny np. doradztwa czy innych usług, dlatego nie można uznać, że jest to dotacja pozostająca poza opodatkowaniem VAT.
Tak więc z wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie częściowo wyliczone do ilości godzin świadczonych usług na rzecz danego uczestnika projektu tj.: ilość godzin x stawka godzinowa x ilość Uczestników Projektu, zatem w przedmiotowej sprawie w zakresie w jakim dotacje przyznawane są do konkretnych świadczeń, tj. konkretnych usług stanowią dopłatę do ceny tych usług.
Dzięki tej dotacji ww. usługi mogą być wykonane, gdyż Wnioskodawca wskazał, że otrzymane dofinansowanie pozwoli na realizację wsparcia, z którego Uczestnicy będą korzystali za darmo.
Szczegółowy budżet projektu przedstawiany jest w formie budżetu zadaniowego poprzez wskazanie kosztów bezpośrednich (tj. kosztów kwalifikowalnych poszczególnych zadań merytorycznych realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu) i kosztów pośrednich (tj. kosztów administracyjnych związanych z obsługą projektu, których katalog został wskazany w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków). Tworząc budżet projektu Wnioskodawca kieruje się zasadą racjonalności i efektywności wydatków, co odnosi się do zapewnienia zgodności ze stawkami rynkowymi nie tylko pojedynczych wydatków wykazanych w szczegółowym budżecie projektu, ale również do łącznej wartości usług realizowanych w ramach projektu.
Szczegółowy budżet projektu zawiera poszczególne wydatki związane z realizacją wsparcia merytorycznego:
1.rekrutacja,
2.zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych,
3.kształtowanie i rozwijanie kompetencji kluczowych (w tym zajęcia eksperymentalne) - zajęcia pozalekcyjne z matematyki, przyrody (w tym zajęcia eksperymentalne w pracowni), angielskiego, doradztwo edukacyjno-zawodowe, wycieczki do Centrum Nauki (przejazd autokarem, koszt biletów wstępu, wyżywienie, ubezpieczenie, koszt opiekunów).
4.programów wspomagających w zakresie indywidualizacji pracy z uczniami tj. indywidualne i grupowe spotkania o charakterze terapeutycznym m.in. z psychologiem, socjoterapeutą, logopedą, surdopedagogiem, tyflopedagogiem (zakup narzędzi związanych z zastosowaniem danych metod terapeutycznych, gry edukacyjne), szkolenia dla nauczycieli z zakresu diagnozy i terapii metodą prof. Tomatisa, a także zakup niezbędnego wyposażenia (np. biurka, stoliki, krzesła, rzutnik, laptop, urządzenie wielofunkcyjne itd.) pracowni logopedycznych oraz pomocy logopedycznych. Koszt Wsparcia merytorycznego wyliczany jest w stosunku do ilości godzin przeznaczonych na wsparcie dla danego Uczestnika Projektu (ucznia, nauczyciela) np. indywidualne spotkania z psychologiem = ilość godzin x stawka godzinowa x ilość Uczestników Projektu, spotkania grupowe = ilość grup wsparcia x stawka godzinowa x ilość godzin zajęć. Koszt zakupu wyposażenia wyliczany jest wg zasady cena (zgodnie z informacjami rynkowymi np. poprzez stronę sklepu internetowego) x ilość sztuk. Koszt udziału w wycieczkach = ilość Uczestników x ilość biletów wejściowych itp. Należy zaznaczyć, iż ostateczna wysokość faktycznie poniesionego wydatku zależy od przeprowadzenia procedury zapytania ofertowego realizowanego zgodnie z zasadą konkurencyjności. IZ będąca stroną umowy zobowiązuje beneficjenta w umowie o dofinansowanie do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w ramach projektu w sposób zapewniający w szczególności zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców. Projekt skierowany jest do szkół podstawowych (SP 19, 22, 42) oraz gimnazjalnych (Gimnazjum nr 13, 14, 17) z terenu ... Ostatecznym odbiorcą wsparcia będą uczniowie oraz nauczyciele poszczególnych placówek. Wszystkie szkoły dysponują odpowiednim zapleczem technicznym w postaci sal dydaktycznych w których będzie odbywało się wsparcie edukacyjne dla uczniów poszczególnych szkół. Wnioskodawca będzie nieodpłatnie korzystał z sal lekcyjnych w ramach bezpłatnych umów użyczenia zawartych z poszczególnymi szkołami. Koszt użytkowania sal (wskazany w budżecie projektu) obliczony został na podstawie stawek, po jakich szkoła udostępnia swoje sale podmiotom zewnętrznym. Koszt ten obejmuje eksploatację sal, a także ich sprzątanie i utrzymanie w odpowiednim standardzie. Sale wykorzystywane będą na zajęcia z angielskiego, matematyki i przyrody. Koszt użytkowania sal został wniesiony do projektu jako wkład własny. Umowy użyczenia sal pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi szkołami zostaną zawarte jedynie na czas realizacji wsparcia merytorycznego (np. indywidualnych, grupowych zajęć terapeutycznych, zajęć dydaktycznych, szkoleń itp.) w trakcie trwania projektu. Właściwy rozwój wymaga indywidualnego podejścia grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (tj. uczniów z zaburzeniami i odchyleniami np. rozwojowymi, obniżeniem możliwości intelektualnych, wadami wymowy; z niepełnosprawnościami (np.: upośledzenie umysłowe, niewidzenie i słabe widzenie, niesłyszenie i słabe słyszenie, afazja, niepełnosprawność ruchowa, autyzm, w tym zespół Aspergera, niepełnosprawności sprzężone); przewlekle chorych; niedostosowany społecznie albo zagrożony niedostosowaniem społecznym; z zaburzeniami w funkcjonowaniu emocjonalno-społecznym, wynikającymi m. in. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego itp.). Wiąże się z tym zakup sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych koniecznych do rozpoznawania potrzeb, wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii dzieci i młodzieży, organizowanie udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przygotowanie kadry pedagogicznej szkół i placówek do efektywnego stosowania pozyskanych pomocy dydaktycznych i sprzętu specjalistycznego. Realizacja wsparcia w zakresie wyposażenia szkolnych pracowni w narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych lub matematyki jest zgodna z przedmiotem konkursu.
Z wniosku wynika, że projekty współfinansowane z EFS nie generują przychodów (pozycja ta przyjmuje każdorazowo wartość 0).
Odnośnie powyższego należy wskazać, że żaden przepis nie uzależnia opodatkowania dotacji od tego, czy podmiot świadczący usługę osiągnie zysk. Zatem bez znaczenia jest fakt, że projekty objęte dotacją nie generują przychodów.
Ponadto z wniosku wynika, że przyznanie dofinansowania na realizację projektów warunkuje otrzymanie przez szkoły bezpłatnego wyposażenia i pomocy dydaktycznych za darmo. Wynika, to z faktu, iż wyposażenie oraz pomoce dydaktyczne mają służyć realizacji konkretnego wsparcia merytorycznego zaplanowanego do realizacji w ramach projektu, a nie stanowić wyposażanie placówki co do zasady.
W konsekwencji stwierdzić zatem należy, iż część przedmiotowych dotacji do projektów w zakresie w jakim stanowią pokrycie ceny usług tj. zajęcia i doradztwo będą dotacjami bezpośrednio wpływającymi na wartość świadczonych usług i będą zwiększać podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym będą co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
W świetle powyższego Wnioskodawca powinien wykonywane przez siebie usługi ocenić w kategorii usług odpłatnych, a tym samym zastosować do ich opodatkowania właściwe stawki VAT lub zwolnienie zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o VAT.
Tym samym w zakresie w jakim nabywane towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizowanymi projektami o ile nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, że Spółka nie ma prawa odliczania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizowania projektu, tj. usług nieodpłatnych od VAT-u należnego wynikającego z innych czynności opodatkowanych realizowanych przez Spółkę, należało uznać za nieprawidłowe.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również opodatkowania przekazanego szkole bez wynagrodzenia wyposażenia i innych pomocy dydaktycznych do pracowni matematycznej i przyrodniczej zakupionych ze środków z realizacji projektu.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie (w tym także darowizna) tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Stosownie do treści art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1966 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Natomiast w świetle art. 890 § 1 k.c., oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego.
Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną uregulowaną w tytule XXXIII Kodeksu cywilnego, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.
Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z taką sytuacją, bowiem występują skonkretyzowane świadczenia w zamian za otrzymane określone wynagrodzenie.
Z opisu sprawy wynika bowiem, że zaplanowane działania w projekcie to zakup wyposażenia i pomocy dydaktycznych do pracowni matematycznej i przyrodniczej. Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt zostanie przekazany w postaci darowizny. Zakupione przez Wnioskodawcę w ramach projektu wyposażenie oraz pomoce dydaktyczne zostaną bezpłatnie przekazane poszczególnym placówkom w celu możliwości realizacji wsparcia zaplanowanego w ramach projektu, a po zakończeniu realizacji projektu do kontynuowania wsparcia już bezpośrednio przez placówki. Przyznanie dofinansowania na realizację projektów warunkuje otrzymanie przez szkoły bezpłatnego wyposażenia i pomocy dydaktycznych za darmo. Wynika, to z faktu, iż wyposażenie oraz pomoce dydaktyczne mają służyć realizacji konkretnego wsparcia merytorycznego zaplanowanego do realizacji w ramach projektu, a nie stanowić wyposażanie placówki co do zasady.
Z powyższego wynika, że otrzymane dofinansowanie jest związane ze świadczeniem ze strony Wnioskodawcy na rzecz szkół konkretnych czynności wynikających z realizowanych projektów. Zatem pomiędzy Wnioskodawcą a szkołami, które mają otrzymać wyposażenie i pomoce dydaktyczne do pracowni matematycznej i przyrodniczej istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Należy zauważyć, że otrzymane dofinasowanie nie jest przeznaczone na ogólną działalność Wnioskodawcy bowiem otrzymane środki finansowe będą wykorzystywane do realizacji konkretnych projektów, w ramach których warunkiem jest otrzymanie przez szkoły bezpłatnego wyposażenia i pomocy dydaktycznych za darmo.
W zakresie zatem w jakim otrzymana dotacja będzie przeznaczona na zakup i przekazanie szkołom sprzętu, należy uznać ją za zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej a zatem stanowiącą podstawę opodatkowania.
W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności przekazania szkołom wyposażenia i pomocy dydaktycznych do pracowni matematycznej i przyrodniczej po zakończeniu realizacji projektu za odpłatną dostawę w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że nie ma obowiązku naliczyć podatku VAT od przekazanych Szkole bez wynagrodzenia wyposażenia i pomocy dydaktycznych zakupionych ze środków pochodzących z realizacji projektu, należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Końcowo odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że dotyczą indywidualnych spraw podmiotów, które o nie wystąpiły i nie stanowią źródeł powszechnie obowiązującego prawa.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
