Podatek od towarow i uslug w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od D. dokumentujacych nabycie towarow i uslug prz... - Interpretacja - ILPP2/4512-1-544/15-4/EN

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.10.2015, sygn. ILPP2/4512-1-544/15-4/EN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarow i uslug w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od D. dokumentujacych nabycie towarow i uslug przy uzyciu kart paliwowych

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz ? 6 pkt 4 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko, przedstawione we wniosku z 9 lipca 2015 r. (data wplywu 13 lipca 2015 r.) uzupelnionym pismem z 21 wrzesnia 2015 r. (data wplywu 23 wrzesnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od D. dokumentujacych nabycie towarow i uslug przy uzyciu kart paliwowych ? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od D. dokumentujacych nabycie towarow i uslug przy uzyciu kart paliwowych. Przedmiotowy wniosek uzupelniono pismem z 21 wrzesnia 2015 r. (data wplywu 23 wrzesnia 2015 r.), w ktorym doprecyzowano opis sprawy.

We wniosku przedstawiono nastepujace zdarzenie przyszle.

Spolka (dalej: ?Wnioskodawca?, ?Spolka?) zajmuje sie produkcja sprzetu elektrycznego. Spolka posiada samochody osobowe, z ktorych czesc stanowi srodki trwale Spolki, czesc jest natomiast uzytkowana na podstawie umowy leasingu.

Spolka zawarla umowe (dalej: ?Umowa?) z D. (dalej: ?D.? albo ?Kontrahent?) o wydanie i uzywanie kart paliwowych. Integralna czesc Umowy stanowia ?Ogolne Warunki Handlowe? (dalej: ?OWH?). Na mocy Umowy oraz OWH, D. wydaje Spolce karty paliwowe (stanowiace wlasnosc D. przez caly okres obowiazywania Umowy), ktore upowazniaja Spolke do bezgotowkowego zakupu takich produktow jak np. paliwo, olej napedowy, plyny eksploatacyjne, uslugi myjni, itp. na stacjach paliw honorujacych ww. karty.

Przedmiotowa karta nie jest karta platnicza i nie uprawnia do zaplaty za towary i uslugi oraz pobierania gotowki. Karta upowaznia jedynie Spolke do dokonywania transakcji bez obowiazku uiszczania zaplaty w chwili jej zawarcia.

Sposob i warunki nabywania towarow i uslug przy wykorzystaniu kart paliwowych, a takze szczegolowe zasady wydawania i poslugiwania sie kartami oraz dokonywania i rozliczania transakcji zawartych przy uzyciu tych kart jest ustalany w Umowie oraz w OWH. Z przyjetych warunkow wynika m.in. iz:

  • D. kalkuluje ceny sprzedazy na podstawie aktualnych cen cennikowych, strefowych lub cen na dystrybutorze, w niektorych przypadkach ceny te moga sie roznic,
  • do cen po jakich Wnioskodawca nabywa towary i uslugi, D. dolicza Spolce oplate serwisowa. W zaleznosci od umowy z kazdym z Dostawcow oraz umow z poszczegolnymi spolkami, D. moze regulowac wysokosc oplaty serwisowej,
  • D. zastrzega sobie wlasnosc do okreslonej dostawy i uslugi ? do momentu calkowitego uregulowania wszystkich naleznosci wynikajacych z umowy handlowej, wlacznie z powstajacymi w przyszlosci naleznosciami wynikajacymi rowniez z zawartych rownoczesnie lub pozniej umow, a takze kwot salda stanowiacych naleznosc z rachunku biezacego Spolki,
  • D. nie jest zobowiazany do swiadczenia dostaw i uslug lub do zawierania poszczegolnych umow dotyczacych zakupu dostaw i uslug,
  • D. moze ? bez podania powodow ? w kazdym czasie w stosownym terminie, z uwzglednieniem uprawnionych interesow Spolki zakazac korzystania z kart paliwowych.

Po zakonczeniu okresu rozliczeniowego, D. wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakture VAT, obejmujaca wszystkie transakcje przeprowadzone za pomoca kart paliwowych.

Umowa oraz OWH reguluja takze inne istotne warunki handlowe. Wszystkie warunki transakcji realizowanych przy wykorzystaniu kart paliwowych okreslane sa samodzielnie przez D. oraz Spolke bez udzialu podmiotow, w ktorych dokonano zakupow towarow i uslug.

D.? jako podmiot uczestniczacy w wyzej opisanej transakcji ? uzyskal interpretacje Ministra Finansow, wydana 25 lutego 2015 r., (sygn. (?)) potwierdzajaca, ze transakcje pomiedzy stacjami paliw a D., jak rowniez pomiedzy D. a jego klientami stanowia odplatna dostawe towarow podlegajace opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT.

Nabywane przez Spolke przy wykorzystaniu kart paliwowych towary i uslugi zwiazane sa z czynnosciami podlegajacymi opodatkowaniu VAT, jednakze w stosunku do wydatkow zwiazanych z samochodami bedacymi przedmiotem wniosku, Spolka nie stosuje preferencji w postaci prawa do odliczenia 100% podatku VAT (przede wszystkim z uwagi na rezygnacje z prowadzenia pelnej ewidencji przebiegu pojazdu).

W uzupelnieniu do wniosku wskazano, ze w sytuacji zaistnienia wad swiadczen nabywanych przez Wnioskodawce za pomoca kart paliwowych wydanych przez D., adresatem ewentualnego roszczenia z tytulu rekojmi za wady fizyczne sprzedanych swiadczen jest D., tj. D. jest podmiotem, ktory ponosi odpowiedzialnosc wobec Wnioskodawcy za swiadczenia nabywane przez niego przy uzyciu kart paliwowych oraz podejmuje dzialania majace na celu rozpatrzenie reklamacji. Kwestia ta znajduje rowniez potwierdzenie w zapisach Ogolnych Warunkow Handlowych oraz D., regulujaca kwestie korzystania z kart paliwowych.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.

Czy Spolka posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez D., za nabycie towarow i uslug przez Spolke przy wykorzystaniu kart paliwowych, z uwzglednieniem ograniczen przewidzianych w tym zakresie w przepisach ustawy VAT i ustawy zmieniajacej, tj. w szczegolnosci czy Spolka, z dniem 1 lipca 2015 r. nabedzie prawo do obnizenia podatku naleznego o 50% kwoty podatku naliczonego z tytulu nabycia paliwa i oleju napedowego przy uzyciu kart paliwowych do posiadanych przez nia samochodow osobowych Spolki zwiazanych z czynnosciami podlegajacymi opodatkowaniu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez D., za nabycie przez Spolke towarow i uslug przy wykorzystaniu kart paliwowych, z uwzglednieniem ograniczen przewidzianych w tym zakresie w przepisach ustawy VAT i ustawy zmieniajacej. Tym samym, od dnia 1 lipca 2015 r. bedzie ona rowniez miala prawo do obnizenia podatku naleznego o 50% kwoty podatku naliczonego z tytulu nabycia paliwa i oleju napedowego do samochodow osobowych Spolki przy uzyciu kart paliwowych, ktore to zwiazane sa z czynnosciami podlegajacymi opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT, ?opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug podlegaja m.in. odplatna dostawa towarow i odplatne swiadczenie uslug na terytorium kraju?.

W mysl art. 7 ust. 1 ustawy VAT ? ?przez dostawe towarow, o ktorej mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie przeniesienie prawa do rozporzadzania towarami jak wlasciciel (...)?.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 8 ustawy VAT ? ?w przypadku gdy kilka podmiotow dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposob, ze pierwszy z nich wydaje ten towar bezposrednio ostatniemu w kolejnosci nabywcy, uznaje sie, ze dostawy towarow dokonal kazdy z podmiotow bioracych udzial w tych czynnosciach?.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy VAT stanowi, ze ?przez swiadczenie uslug, o ktorym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie kazde swiadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowosci prawnej, ktore nie stanowi dostawy towarow w rozumieniu art. 7 (...)?.

Odpowiednio, zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy VAT, ?w przypadku gdy podatnik, dzialajac we wlasnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udzial w swiadczeniu uslug, przyjmuje sie, ze ten podatnik sam otrzymal i wyswiadczyl te uslugi?.

Z przytoczonych powyzej regulacji wynika, ze ustawa VAT przewiduje szczegolowe uregulowanie sposobu opodatkowania transakcji, w ktorych uczestnicza wiecej niz dwa podmioty, przy czym towar jest wydawany przez pierwszego dostawce bezposrednio na rzecz ostatniego. Sa to tzw. transakcje lancuchowe, w ramach ktorych przyjmuje sie, ze kazdy z podmiotow uczestniczacych w lancuchu dostaw wykonal czynnosc opodatkowana VAT. Istotne jest rowniez, iz sam fakt, ze podmiot posredniczacy w lancuchu nie otrzyma fizycznie towaru, nie ma wplywu na zasady opodatkowania VAT. Odpowiednio, analogiczne regulacje dotycza refakturowania uslug, w tej sytuacji D. nabywajac uslugi, a nastepnie odsprzedajac te uslugi Spolce najpierw staje sie uslugobiorca a nastepnie wchodzi w role uslugodawcy. W obu przypadkach Ustawodawca przyjmuje bowiem fikcje prawna, polegajaca na tym, ze kazdy z podatnikow uczestniczacych w transakcji dokonal czynnosci opodatkowanej VAT, a w rezultacie jest zobowiazany do naliczenia podatku naleznego i wystawienia faktury VAT w odniesieniu do zrealizowanej przez siebie dostawy towarow (wykonanej uslugi).

Taki schemat transakcji, realizowany rowniez w opisanym stanie faktycznym przy uzyciu kart paliwowych, w calosci odpowiada zatem modelowi transakcji lancuchowych (oraz odpowiednio refakturowaniu uslug). Zgodnie z umowa zawarta z D., Spolka nabywa od D. towary (w tym, w postaci paliwa i oleju napedowego), badz drobne inne uslugi, ktorych fizyczne wydanie (wykonanie uslug) odbywa sie pomiedzy Spolka, jako ostatnim podmiotem w lancuchu, a uprawnionym podmiotem wskazanym w Umowie wystepujacym jako pierwszy podmiot w lancuchu.

D. wystepuje tu zatem zarowno jako nabywca, jak i dostawca, bioracy udzial w lancuchu dostaw (uslug). Oznacza to, ze jest podatnikiem VAT z tytulu opisanych transakcji. Na fakt ten wskazuje rowniez sam charakter realizowanych dzialan, D. jest bowiem aktywnym uczestnikiem transakcji, gdyz negocjuje odpowiednie warunki ze Spolka w zakresie oferowanych przez siebie towarow i uslug, ustalajac odpowiednie zasady wspolpracy oraz dostaw towarow i uslug, ustala liste towarow i uslug, ktore beda mogly zostac nabyte przy uzyciu kart paliwowych oraz zasieg obowiazywania tych kart. D. odpowiednio ksztaltuje sposob ustalania cen w transakcjach ze Spolka.

D. posiada zatem realne wladztwo nad dostarczanymi towarami i uslugami. Co szczegolnie istotne, D. moze odmowic sprzedazy towarow i swiadczenia uslug na rzecz Spolki, poprzez zablokowanie karty paliwowej. Nie powinno zatem budzic watpliwosci, iz D. dokonuje wiec dostawy towarow i uslug i tym samym dziala jako podatnik, o ktorym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy VAT.

Istotne jest tu zatem uznanie, ze na kazdy z podmiotow uczestniczacych w takiej transakcji nastepuje przeniesienie praw do rozporzadzania rzecza jak wlasciciel, czyli w istocie przeniesienie (uznanie, ze dokonalo sie przeniesienie) praktycznej kontroli nad rzecza i mozliwosci korzystania z niej oraz ustalania warunkow takiego korzystania. W przypadku zatem, gdy kolejny w lancuchu podmiot ma prawo do ksztaltowania ceny i innych warunkow nabycia towaru, to uznac nalezy, ze podmiot taki posiada prawo do faktycznego rozporzadzania rzecza jak wlasciciel.

Kwestie dostawy towarow rozpatrywal Trybunal Sprawiedliwosci Unii Europejskiej w sprawie C-185/01, w ktorej Trybunal zauwazyl, iz ?dostawa towarow nie odwoluje sie do przeniesienia wlasnosci zgodnie z procedurami okreslonymi w stosownym prawie krajowym, lecz obejmuje wszelkie przeniesienie majatku rzeczowego przez jedna strone, ktore uprawnia druga strone w rzeczywistosci do dysponowania nim tak, jakby ta strona byla wlascicielem tego majatku?. Nalezy tu rowniez przytoczyc wyrok Trybunalu Sprawiedliwosci Unii Europejskiej nr 464/10, w ktorej uznano, iz istotna okolicznoscia dla uznania, iz mamy do czynienia z dostawa towarow (swiadczeniem uslug) jest kwestia realnej mozliwosci odmowy sprzedazy towarow (swiadczenia uslug) przez przedsiebiorce na rzecz klientow. Z opisu warunkow Umowy oraz OWH wynika, natomiast, ze D. moze odmowic sprzedazy towarow/uslug na rzecz Spolki.

Stanowisko Spolki w tym zakresie znajduje odzwierciedlenie w linii interpretacyjnej Ministra Finansow, ktorej wyraz dal m.in. w nastepujacych interpretacjach indywidualnych:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 1 grudnia 2014 roku, sygn. ITPP2/443-1266/14/AW: ?W swietle powyzszego Spolka stoi na stanowisku, ze w zaistnialym stanie faktycznym przysluguje jej ? na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ? prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od D., dokumentujacych zakup towarow i uslug, w tym zakup paliwa, dokonanych przy uzyciu kart paliwowych, w takim zakresie, w jakim te towary i uslugi wykorzystywane sa do czynnosci podlegajacych opodatkowaniu i sluza pojazdom o dopuszczalnej masie calkowitej powyzej 3,5 t., zarowno w stanie prawnym obowiazujacym przed dniem 1 kwietnia 2014 r. jak i po tym dniu?.
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 1 grudnia 2014 roku, sygn. ILPP2/443 -909/14-4/AD: ?W zwiazku z umowami zawartymi pomiedzy Spolka a Korzystajacymi na podstawie art. 7 ust. 8 oraz art. 8 ust. 2a ustawy; dokonuje on dalszej odplatnej dostawy towarow (paliwa) oraz swiadczenia uslug (myjnia, odkurzacz) na rzecz Korzystajacych, a wiec czynnosci podlegajacych opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug. Tym samym Wnioskodawca jest zobligowany do opodatkowania dokonanych dostaw towarow i swiadczenia uslug na rzecz Korzystajacych ze stawka podatku w wysokosci 23%. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i uslugi sa wykorzystywane do wykonywania czynnosci opodatkowanych, podatnikowi, o ktorym mowa w art. 15, przysluguje prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego, z zastrzezeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124?.
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 marca 2015 roku, sygn. IBPP2/443-1248/14/KO: ?Majac na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy nalezy stwierdzic, ze Wnioskodawcy przysluguje (bedzie przyslugiwac) prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego z tytulu nabycia towarow i uslug przy uzyciu kart paliwowych wystawionych przez X na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy pod warunkiem, ze te towary i uslugi beda wykorzystywane do wykonywania czynnosci opodatkowanych, z zachowaniem warunkow i ograniczen wynikajacych z art. 86a i 88 ustawy?.

Nalezy ponadto wyraznie podkreslic, iz w tym zakresie D., bedacy strona tej samej transakcji otrzymal rowniez pozytywna interpretacje indywidualna (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 lutego 2015 r. sygn. IPPP3/443-1213/14-3/IG) w zakresie kwalifikacji przedmiotowych transakcji przy uzyciu kart paliwowych na gruncie podatku VAT. W interpretacji tej organ podatkowy wskazal:

?Dzialalnosc gospodarcza wykonywana przez Wnioskodawce bazuje na tzw. transakcjach lancuchowych. Wnioskodawca zawiera umowy ze stacjami paliw o dostawe paliw, z tym, ze paliwo jest wydawane bezposrednio klientowi Wnioskodawcy za okazaniem wspomnianej karty flotowej, wydanej mu przez Wnioskodawce. Stacja partnerska Wnioskodawcy wyposazona jest w specjalny czytnik kar, w ktorym po wprowadzeniu okazanej karty flotowej nastepuje rejestracja transakcji. Poprzez system teleinformatyczny Wnioskodawca na biezaco jest informowany o tym, ze dochodzi do transakcji przy uzyciu karty i w miare koniecznosci moze do niej nie dopuscic np. poprzez zablokowanie karty z uwagi na zaleglosci platnicze. Stacja paliw wystawia na Wnioskodawce fakture zbiorcza, obejmujaca wszystkie zarejestrowane w danym okresie transakcje przy uzyciu karty i w miare koniecznosci moze do niej nie dopuscic np. poprzez zablokowanie karty z uwagi na zaleglosci platnicze. Stacja paliw wystawia na Wnioskodawce fakture zbiorcza, obejmujaca wszystkie zarejestrowane w danym okresie transakcje dokonane przy uzyciu karty, a Wnioskodawca z kolei dwa razy w miesiacu wystawia fakture na swojego klienta. Cena, jaka klient Wnioskodawcy uiszcza za dostarczane paliwo jest inna niz cena jaka musialby uiscic, gdyby nie byl klientem Wnioskodawcy. Wynika to z faktu, iz Wnioskodawca przy zawieraniu umowy ze stacjami paliw negocjuje stawki, warunki dostaw oraz terminy platnosci, a nastepnie odsprzedajac paliwo swoim klientom proponuje im wlasne stawki oraz terminy platnosci.

Poniewaz do wydania towaru bedzie dochodzic na terytorium kraju, stacje partnerskie wystawiajac faktury za dostawe paliwa na rzecz Wnioskodawcy naliczac beda podatek od towarow i uslug wg stawki obowiazujacej dla danego towaru. Kwota podatku od towarow i uslug wykazana na fakturach wystawionych przez stacje paliw stanowic bedzie dla Wnioskodawcy podatek naliczony. Wystawiajac fakture nowemu klientowi, Wnioskodawca rowniez bedzie wykazywal podatek nalezny z tytulu sprzedazy.

W swietle powyzej przedstawionych okolicznosci, czynnosci dokonywane pomiedzy Wnioskodawca a jego klientem stanowiace odplatna dostawe towarow, podlegaja opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug w mysl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT?.

Na powyzsze elementy zwrocil takze uwage Naczelny Sad Administracyjny w wyroku z dnia 15 pazdziernika 2014 r. sygn. I FSK 1478/13, w ktorym sad wskazal:

?Jezeli z tresci umow wynika, ze podmiot ten bedzie mial wplyw na istotne elementy transakcji to wowczas nalezy uznac, iz rozporzadza on rzecza jak wlasciciel, czyli jest czynna strona transakcji, w ramach ktorej kolejna w szeregu dostawa, tj. dostawa na rzecz nabywcy, bedzie dokonana (uznana za dokonana) przez niego?.

Powyzsze w uzasadnieniu potwierdzil rowniez w wyroku WSA w Warszawie z dnia 10 lutego 2015 r. sygn. III SA/Wa 3837/14. Podobnie rowniez w wyroku WSA w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2014 r. sygn. III SA/Wa 2040/13.

Tym samym, w ocenie Spolki przedmiotowe transakcje, polegajace na nabywaniu towarow i uslug przy uzyciu kart paliwowych powinny byc kwalifikowane jako transakcje lancuchowe. Zatem czynnosci dokonywane pomiedzy D. a Spolka stanowia odrebne czynnosci, opodatkowane podatkiem VAT.

Majac powyzsze na uwadze, a takze fakt, iz nabycie przedmiotowych towarow/uslug przy uzyciu kart paliwowych zwiazane jest z dzialalnoscia opodatkowana Spolki, Spolce bedzie przyslugiwalo prawo do odliczenia podatku VAT od ich nabycia.

Stosownie bowiem do art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i uslugi sa wykorzystywane do wykonywania czynnosci opodatkowanych, podatnikowi, o ktorym mowa w art. 15, przysluguje prawo do obnizenia kwoty podatku naleznego o kwote podatku naliczonego. z zastrzezeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT wynika natomiast, ze ?kwote podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikajacych z faktur otrzymanych przez podatnika z tytulu nabycia towarow i uslug?.

Z kolei, zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy VAT, ?w przypadku, wydatkow zwiazanych z pojazdami samochodowymi kwote podatku naliczonego, o ktorej mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

  1. wynikajacej z faktury otrzymanej przez podatnika;
  2. naleznego z tytulu;
    1. swiadczenia uslug, dla ktorego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich uslugobiorca;
    2. dostawy towarow, dla ktorej zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca;
    3. wewnatrzwspolnotowego nabycia towarow;
  3. naleznego, w przypadku, o ktorym mowa w art. 33a;
  4. wynikajacej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku o ktorym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o ktorych, mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34?.

Z powyzszego wynika, iz podatnikowi przysluguje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatkow zwiazanych z pojazdami samochodowymi o charakterze samochodow osobowych, przeznaczonych do uzytku mieszanego, w tym do wydatkow zwiazanych z nabyciem paliwa i oleju napedowego do takich samochodow. Dotyczy to rowniez sytuacji, gdy samochody sa co prawda wykorzystywane w calosci do dzialalnosci opodatkowanej, ale podatnik nie spelnia warunkow formalnych (np. nie prowadzi pelnej ewidencji przebiegu pojazdu).

Nalezy przy tym uwzglednic przepis art. 12 ust. 1 ustawy zmieniajacej, zgodnie z ktorym ?obnizenia kwoty lub zwrot roznicy podatku naleznego nie stosuje sie do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych oleju napedowego oraz gazu, wykorzystywanych do napedu:

  1. samochodow osobowych,
  2. innych niz samochody osobowe pojazdow samochodowych o dopuszczalnej masie calkowitej nieprzekraczajacej 3,5 tony, w ktorych liczba miejsc (siedzen) lacznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
    1. jezeli dopuszczalna ladownosc jest mniejsza niz 425 kg,
    2. jezeli dopuszczalna ladownosc jest mniejsza niz 493 kg,
    3. jezeli dopuszczalna ladownosc jest mniejsza niz 500 kg.

Tym samym, uznac nalezy, iz w swietle przedstawionego wyzej stanu faktycznego Spolka posiadac bedzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikajacego z faktur VAT wystawianych przez D., dokumentujacych nabywanie towarow i uslug przy wykorzystaniu kart paliwowych, z uwzglednieniem ograniczen przewidzianych w tym zakresie w przepisach ustawy VAT oraz ustawy zmieniajacej. Zatem od 1 lipca 2015 r. bedzie jej przyslugiwalo prawo do odliczenia 50% podatku VAT od nabycia towarow i uslug zwiazanych z samochodami Spolki ? w tym od nabywanego paliwa i oleju napedowego.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest prawidlowe.

Majac powyzsze na wzgledzie, stosownie do art. 14c ? 1 Ordynacji podatkowej, odstapiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego we Wroclawiu, ul. Sw. Mikolaja 78/79, 50-126 Wroclaw, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 606 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu