
Temat interpretacji
Opodatkowanie cesji wierzytelności własnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2015 r. (data wpływu 19 listopada 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania cesji wierzytelności własnych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 listopada 2015 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania cesji wierzytelności własnych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółka S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polską spółką kapitałową, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę obejmuje m.in. usługi w zakresie dostarczania telewizji płatnej, jak również intemetu. Co do zasady, usługi Wnioskodawcy są realizowane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów), niemniej jednak, możliwe są też sytuacje, kiedy usługi są świadczone na rzecz podatników VAT (przedsiębiorców). Podmioty te (zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy) zobowiązane są do wnoszenia opłat za usługi świadczone przez Spółkę (w większości przypadków, opłaty są obciążone polskim VAT), zaś Wnioskodawca uwzględnia VAT należny od usług i świadczonych na rzecz konsumentów i przedsiębiorców w swoich rozliczeniach podatkowych (uwzględniony w opłatach należnych od konsumentów i przedsiębiorców). W związku z naliczeniem tych opłat, po stronie Wnioskodawcy powstaje wierzytelność z tytułu świadczenia usług w stosunku do klientów (konsumentów i przedsiębiorców).
Zdarzają się jednak sytuacje, w których klienci Wnioskodawcy nie wnoszą (w terminie) opłat należnych i Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług na rzecz tych klientów (co znaczy, że wierzytelność z tytułu świadczenia usług nie jest regulowana i staje się tzw. złym długiem). W takiej sytuacji, z ekonomicznego punktu widzenia, po stronie Wnioskodawcy pojawia się konieczność sfinansowania VAT należnego od tych usług (uwzględnionego w opłatach, które nie zostały uregulowane przez klientów).
Możliwe są sytuacje, w których Wnioskodawca podejmuje decyzję o zbyciu (odpłatnej cesji) tych wierzytelności z tytułu, świadczenia usług, które nie są regulowane przez klientów (konsumentów i przedsiębiorców). W takiej sytuacji, Wnioskodawca sprzedaje (dokonuje odpłatnej cesji) tej wierzytelności po cenie niższej niż wartość nominalna tych wierzytelności (wartość nominalna, czyli wartość brutto wierzytelności z tytułu świadczenia usług) na rzecz osób trzecich (na rzecz osób innych niż zobowiązane do zapłaty za wierzytelność). Uzyskiwana przez Wnioskodawcę kwota stanowi wyłączną zapłatę, jaką Wnioskodawca uzyska) za tę wierzytelność powstałą z tytułu świadczenia usług (tj. Wnioskodawca nie otrzyma i nie ma możliwości żądania zapłaty - od klienta, na rzecz którego wykonał usługę, oraz od osoby, na rzecz której ceduje wierzytelności - kwoty wyższej niż uzgodniona w ramach cesji wierzytelności; w odniesieniu do pozostałej kwoty Wierzytelności, Wnioskodawca nie ma możliwości dochodzenia jej i zostaje w całości zaspokojony).
Tytułem przykładu, wierzytelność handlowa o wartości netto 100 i wartości brutto 123, może zostać przez Spółkę scedowana w zamian za zapłatę w wysokości 20. Oznaczać to będzie, że Wnioskodawca w takim przypadku efektywnie odzyska wyłącznie 16% wartości brutto wierzytelności handlowej (Wnioskodawca odzyska tylko część zbywanych (cedowanych) wierzytelności, tj. tylko tę część, jaka została mu przekazana przez osoby trzecie).
Przedmiotowy wniosek dotyczy wierzytelności, które powstały w okresie od dnia 1 grudnia 2009 r. (a więc do końca 2015 r. nie są objęte terminem przedawnienia zobowiązań podatkowych) i zostały zbyte (dokonano odpłatnej cesji) przed dniem 1 stycznia 2014 r.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
- Czy w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 stycznia 2013 r., w przypadku odpłatnej cesji wierzytelności handlowej (z tytułu świadczenia usług na rzecz klientów) poniżej jej wartości nominalnej, podstawą opodatkowania będzie kwota efektywnie uzyskana w wyniku cesji wierzytelności (po pomniejszeniu VAT należnego) jako wyłączna należność Wnioskodawcy uzyskana z tytułu świadczenia usług...
- Jeśli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1. jest prawidłowe, czy w świetle § 13 i 14 rozporządzenia w sprawie faktur, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktur korygujących zmniejszającej podstawę opodatkowania i VAT należny (z tytułu świadczenia usług na rzecz klientów)...
- Jeśli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1. i Pytania 2. jest prawidłowe, czy w świetle art. 29 ust. 4a w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., Wnioskodawca będzie zobowiązany do skorygowania podstawy opodatkowania i VAT (z tytułu świadczenia usług na rzecz klientów) proporcjonalnie do kwoty uzyskanej w efekcie cesji wierzytelności w momencie dokonania tej cesji...
Zdaniem wnioskodawcy:
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, w, świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., w przypadku odpłatnej cesji wierzytelności handlowej (z tytułu świadczenia usług na rzecz klientów) poniżej jej wartości nominalnej, podstawą opodatkowania będzie kwota efektywnie uzyskana w wyniku cesji wierzytelności (po pomniejszeniu VAT należnego) jako wyłączna należność Wnioskodawcy uzyskana z tytułu świadczenia usług.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2.
W ocenie Wnioskodawcy, jeśli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1. jest prawidłowe, to w świetle § 13 i 14 rozporządzenia w sprawie faktur, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktur korygujących zmniejszającej podstawę opodatkowania i VAT należny (z tytułu świadczenia usług na rzecz klientów).
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 3.
W opinii Wnioskodawcy, jeśli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1. i Pytania 2. jest prawidłowe, to w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., Wnioskodawca będzie zobowiązany do skorygowania podstawy opodatkowania i VAT (z tytułu świadczenia usług na rzecz klientów) proporcjonalnie do kwoty uzyskanej w efekcie cesji wierzytelności w momencie dokonania tej cesji.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1.
Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Powyższy przepis stanowi implementację art. 73 Dyrektywy VAT do porządku krajowego i stanowi wyraz zasady neutralności opodatkowania VAT, wielokrotnie potwierdzanej przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), jako kluczowa zasada opodatkowania. Przykładowo, w wyroku TSUE w sprawie C-621/10 (Bałkan and Sea Properties ADSIC) wskazano, że: .Artykuł 73 rzeczonej dyrektywy jest wyrazem fundamentalnej zasady, z której wynika, że administracja podatkowa nie może pobrać z tytułu podatku VAT kwoty wyższej niż pobrana przez podatnika.
Intencją powyższych regulacji (co zresztą jednoznacznie wynika z ich brzmienia), jest zapewnienie, aby podatnik deklarował podstawę opodatkowania i rozliczał VAT wyłącznie od tych kwot, które uzyskał lub ma uzyskać z tytułu danego świadczenia. Nie jest przy tym istotne, czy kwoty te zostały uzyskane lub mają zostać uzyskane od bezpośredniego nabywcy (świadczeniobiorcy), czy też od osoby trzeciej. Kluczowe jest stwierdzenie, iż jakiekolwiek wynagrodzenie otrzymane przez podatnika z tytułu danego świadczenia wchodziło w zakres podatkowy opodatkowania VAT (będącej podstawą do naliczenia podatku).
W tym kontekście, należy uznać, iż w sytuacji, w której Wnioskodawca świadczy usługi za określoną cenę (w związku z czym powstaje wierzytelność), a następnie decyduje się zbyć / scedować tę wierzytelność za kwotę niższą niż pierwotna cena (jednocześnie zrzekając się roszczeń i praw do uzyskania pierwotnej ceny), kwotą należną Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług jest kwota uzyskana (należna) w wyniku cesji. Wnioskodawca nie może uzyskać kwoty wyższej, a jeśli takową uzyska, to nie będzie ona mu należna (i powinien ją przekazać podmiotowi, na rzecz którego scedował wierzytelność).
Tytułem przykładu (wierzytelność handlowa następnie zbyta / scedowana):
wartość nominalna netto wierzytelności handlowej - 100 wartość nominalna brutto wierzytelności handlowej - 123 cena zbycia wierzytelności handlowej (wartość brutto) - 20 VAT należny do zadeklarowania - 20 x 18,7% = 3,74 podstawa VAT do zadeklarowania - 20 - 3,74 = 16,26Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku odpłatnej cesji wierzytelności handlowej (z tytułu świadczenia usług na rzecz klientów) poniżej jej wartości nominalnej, podstawą opodatkowania będzie kwota efektywnie uzyskana w wyniku cesji wierzytelności (po pomniejszeniu VAT należnego).
Powyższe stanowisko
Wnioskodawcy jest zgodne ze stanowiskiem TSUE wyrażonym m.in. w wyroku
w sprawie C-589/12 (GMAC). W wyroku tym potwierdzono, że ideą systemu
VAT jest, aby podatek był obliczany i płacony od Uzasadnienie stanowiska
Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2. Kwestię
wystawienia faktur korygujących oraz przyczyn ich wystawienia, regulują
przepisy § 13 i 14 rozporządzenia w sprawie faktur. Zgodnie z nimi,
fakturę korygującą wystawia się gdy: Powyższy przepis zawiera zamknięty katalog
przypadków, w których zachodzi obowiązek wystawienia faktury
korygującej. W ocenie Wnioskodawcy, żaden z tych
przypadków nie dotyczy sytuacji, w której podatnik dokonuje odpłatnej
cesji (zbycia) wierzytelności handlowej poniżej wartości nominalnej, w
związku z czym dochodzi do obniżenia podstawy opodatkowania VAT i VAT
należnego. Nie dochodzi bowiem do sytuacji, w której podatnik udziela
rabatu czy opustu - podatnik godzi się wyłącznie na uzyskanie kwoty
poniżej wartości nominalnej wierzytelności od osoby trzeciej, zrzekając
się jednocześnie dalszych roszczeń w stosunku do świadczeniobiorcy.
Skoro podatnik godzi się na uzyskanie niższej kwoty niż wartość
nominalna wierzytelności, ale wyłącznie w relacji z osobą trzecią (a
nie świadczeniobiorcą), to nie można uznać, że podatnik udzielił
świadczeniobiorcy rabatu czy upustu (podatnik wyraża zgodę, aby osoba
trzecia zapłaciła w imieniu świadczeniobiorcy kwotę niższą niż wartość
nominalna wierzytelności). Dlatego też, w ocenie
Wnioskodawcy, jeśli Wnioskodawca dokona odpłatnej cesji (zbycia)
wierzytelności z tytułu świadczenia usług poniżej ich wartości
nominalnej, to nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury
korygującej. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w
zakresie Pytania 3. W świetle uzasadnienia
Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1. i Pytania 2., odpłatna cesja
(zbycie) wierzytelności z tytułu świadczenia usług poniżej ich wartości
nominalnej spowoduje konieczność określenia nowej podstawy
opodatkowania i VAT należnego przez Wnioskodawcę (niższej niż
pierwotnie określone podstawa opodatkowana i VAT należny, co oznacza
konieczność skorygowania podstawy opodatkowania i VAT należnego w dół).
Jednocześnie, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia
faktury korygującej. W związku z powyższym, po
stronie Wnioskodawcy powstanie konieczność skorygowania podstawy
opodatkowania i VAT należnego w dół. Niemniej jednak, z uwagi na brak
obowiązku wystawienia faktury korygującej, taka korekta nie będzie
ujmowana w rozliczeniach VAT na zasadach wskazanych w art. 29a ust. 4a
ustawy o VAT (gdyż przepisy te dotyczą korekty w wyniku wystawienia
faktury korygującej, której w tym przypadku nie ma). Korekta taka
będzie realizowana na bieżąco, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym
wystąpią przesłanki do określenia skorygowanej podstawy opodatkowania
VAT i VAT należnego (a więc w praktyce, w okresie, w którym dojdzie do
odpłatnej cesji wierzytelności). W świetle
obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny
prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe. Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy wierzytelności, które
zostały zbyte przed dniem 1 stycznia 2014 r., oceny prawnej dokonuje
się na podstawie przepisów w brzmieniu obowiązującym do dnia 31
stycznia 2013 r. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2011 r.
Nr 177, poz. 1054 ze zn.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem
od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne
świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę
towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie
prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1
ustawy. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary
rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie
energii. Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie
się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub
jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie
stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym
również: Z cytowanego przepisu
jednoznacznie wynika, że każde odpłatne świadczenie polegające na
działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści
się w tak sformułowanej definicji usługi. Aby uznać
dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy
świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno
zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć
bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią
wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie
którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia
korzyść na rzecz świadczącego usługę. W myśl art. 29
ust 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.
2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota
należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub
osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i
inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę
(kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez
podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z
opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem
VAT czynnym. Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę
obejmuje m.in. usługi w zakresie dostarczania telewizji płatnej, jak
również internetu. Co do zasady, usługi Wnioskodawcy są realizowane na
rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej
(konsumentów), niemniej jednak, możliwe są też sytuacje, kiedy usługi
są świadczone na rzecz podatników VAT (przedsiębiorców). Podmioty te
(zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy) zobowiązane są do wnoszenia
opłat za usługi świadczone przez Spółkę (w większości przypadków,
opłaty są obciążone polskim VAT), zaś Wnioskodawca uwzględnia VAT
należny od usług i świadczonych na rzecz konsumentów i przedsiębiorców
w swoich rozliczeniach podatkowych (uwzględniony w opłatach należnych
od konsumentów i przedsiębiorców). W związku z naliczeniem tych opłat,
po stronie Wnioskodawcy powstaje wierzytelność z tytułu świadczenia
usług w stosunku do klientów (konsumentów i przedsiębiorców).
Wnioskodawca wskazał, że zdarzają się sytuacje, w których klienci
Wnioskodawcy nie wnoszą (w terminie) opłat należnych Wnioskodawcy z
tytułu świadczonych usług na rzecz tych klientów (co znaczy, że
wierzytelność z tytułu świadczenia usług nie jest regulowana i staje
się tzw. złym długiem). W takiej sytuacji, z ekonomicznego punktu
widzenia, po stronie Wnioskodawcy pojawia się konieczność sfinansowania
VAT należnego od tych usług (uwzględnionego w opłatach, które nie
zostały uregulowane przez klientów). Wnioskodawca
wskazał również, że możliwe są sytuacje, w których podejmuje on decyzję
o zbyciu (odpłatnej cesji) tych wierzytelności z tytułu, świadczenia
usług, które nie są regulowane przez klientów (konsumentów i
przedsiębiorców). W takiej sytuacji, Wnioskodawca sprzedaje (dokonuje
odpłatnej cesji) te wierzytelności po cenie niższej niż wartość
nominalna tych wierzytelności (wartość nominalna, czyli wartość brutto
wierzytelności z tytułu świadczenia usług) na rzecz osób trzecich (na
rzecz osób innych niż zobowiązane do zapłaty za wierzytelność).
Uzyskiwana przez Wnioskodawcę kwota stanowi wyłączną zapłatę, jaką
Wnioskodawca uzyska)za tę wierzytelność powstałą z tytułu świadczenia
usług (tj. Wnioskodawca nie otrzyma i nie ma możliwości żądania zapłaty
- od klienta, na rzecz którego wykonał usługę, oraz od osoby, na rzecz
którą ceduje wierzytelności - kwoty wyższej niż uzgodniona w ramach
cesji wierzytelności; w odniesieniu do pozostałej kwoty Wierzytelności,
Wnioskodawca nie ma możliwości dochodzenia jej i zostaje w całości
zaspokojony). Pojęcie kwoty należnej z tytułu
sprzedaży łączy się ściśle z pojęciem wynagrodzenie, które jest
sprzedawcy należne z tytułu jego świadczenia na rzecz nabywcy. O
wynagrodzeniu w ramach danej sprzedaży można mówić, gdy istnieje
bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a
otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę
towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z
którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz
wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego). Kwestia odpłatności świadczenia była niejednokrotnie
przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak
zauważył TSUE w wyroku C-102/86 Apple Pear Development Council v.
Commissioners of Customs Excise czynność można uznać za dokonaną
odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść
po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za
otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim
związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Należy też zwrócić uwagę na wyrok C-16/93 pomiędzy R.J Tolsma v.
Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, że
czynność podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek
prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje
świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez
usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi
świadczone na rzecz usługobiorcy. Z kolei w orzeczeniu z dnia 5 lutego
1981 r., C-154/80 Staatssecretaris van Financien v. Stowarzyszenie
spółdzielcze Cooperatieve Aardappelenbewaarplaats GA Trybunał
stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy
podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez
świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w
pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. Zatem
pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia
usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub
świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub
osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu za dane świadczenie (np. w
postaci świadczenia wzajemnego). W świetle
przedstawionych w sprawie okoliczności, powołanych przepisów oraz
orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie
istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług przez Spółkę
na rzecz dłużników a wynagrodzeniem otrzymanym od nabywcy
wierzytelności. Tym samym, ceny za wierzytelność otrzymanej od nabywcy
wierzytelności nie należy utożsamiać z zapłatą za usługi świadczone
przez Spółkę na rzecz dłużnika. W analizowanym przypadku, gdzie Spółka
dokonuje cesji własnych wierzytelności, kwota otrzymana od nabywcy tych
wierzytelności stanowi zapłatę za wierzytelność, a nie jak twierdzi
Spółka zapłatę dokonaną przez osobę trzecią za usługę wykonaną przez
Spółkę na rzecz dłużnika. Zatem kwota otrzymana od nabywcy
wierzytelności nie stanowi wartości faktycznie przekazanej w zamian za
usługi Spółki świadczone na rzecz usługobiorcy (dłużnika) nie pozostaje
ona w bezpośrednim związku z tymi usługami. W związku
z tym w analizowanej sprawie, kwestia opodatkowania transakcji cesji
wierzytelności na rzecz osób trzecich nie ma związku z opodatkowaniem
usług wykonanych na rzecz dłużników są to dwie odrębne
transakcje. Wierzytelność jest prawem majątkowym,
które może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Instytucja przelewu
wierzytelności została uregulowana przepisami w ustawie z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Stosownie do treści art. 509 § 1 ustawy Kodeks cywilny,
wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę
trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu
umownemu albo właściwości zobowiązania. Wraz z
wierzytelnością przechodzą na nabywcę wszelkie związane z nią prawa, w
szczególności roszczenie o zaległe odsetki art. 509 § 2 cyt.
ustawy. W oparciu o art. 510 § 1 ww. ustawy kodeks
cywilny, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa
zobowiązująca do przeniesienia wierzytelności przenosi wierzytelność na
nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony
inaczej postanowiły. Istotą przelewu wierzytelności
jest umowa zawierana przez wierzyciela z osobą trzecią, na mocy której
osoba ta nabywa od wierzyciela przysługującą mu wierzytelność. W wyniku
przelewu wierzytelności, prawa przysługujące dotychczasowemu
wierzycielowi przechodzą na nabywcę wierzytelności, przy czym sam
stosunek zobowiązaniowy nie ulega zmianie. Na podstawie umowy przelewu
wierzytelności cesjonariusz może dochodzić spełnienia określonego
świadczenia od dłużnika, przysługuje mu również uprawnienie do
rozporządzania wierzytelnością poprzez jej dalszą odsprzedaż, zamianę,
darowiznę, zapis w testamencie lub zastaw. W
przypadku cesji wierzytelności własnych o świadczeniu usług można mówić
ewentualnie jedynie w odniesieniu do nabywcy tych wierzytelności.
Przeniesienie wierzytelności w formie cesji wierzytelności (przelewu
wierzytelności) na osobę trzecią najczęściej może mieć miejsce w
sytuacji, gdy wierzyciel ma kłopoty z uzyskaniem od dłużnika zapłaty za
sprzedane towary lub usługi. W związku z powołanymi
przepisami oraz przedstawionym opisem sprawy należy stwierdzić, że
przekazanie (cesja) własnych wierzytelności przez Spółkę na rzecz osób
trzecich nie stanowi czynności, o których mowa w art. 7 i art. 8 ustawy
o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym przepisy
dotyczące tego podatku (w tym art. 29 ustawy) nie mają zastosowania do
tej czynności. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie
pytania nr 1 jest zatem nieprawidłowe. W związku z
tym odpowiedź na pytania nr 2 i 3 stała się bezprzedmiotowa. W odniesieniu do powołanego przez Spółkę wyroku TSUE
C-589/12 należy wskazać, że nie ma on zastosowania w niniejszej
sprawie, gdyż dotyczy innego stanu faktycznego, w którym nie wystąpiła
cesja wierzytelności z tytułu świadczenia usług. Przedmiotem rozważań
Trybunału we wskazanej sprawie był stan faktyczny, zgodnie z którym w
razie niewykonania postanowień umowy leasingu samochodu przez
leasingobiorcę (nieuregulowania miesięcznych opłat leasingowych) spółka
leasingowa ponownie obejmowała pojazd w posiadanie i sprzedawała go na
aukcji. Należy zatem zauważyć, że w omawianej sprawie
samochód był dwukrotnie przedmiotem obrotu (leasing i sprzedaż na
aukcji), a wierzytelności z tytułu niezapłaconych opłat leasingowych
nie były zbywane przez leasingodawcę na rzecz osób trzecich. W związku z tym powołany wyrok, choć stanowi cenne źródło
wskazywania sposobów i kierunków wykładni norm prawa podatkowego, nie
mógł stanowić podstawy przy rozstrzygnięciu dokonanym w analizowanej
sprawie Spółki i nie potwierdza prawidłowości stanowiska
przedstawionego we wniosku. Końcowo Organ wskazuje,
że ustawodawca w art. 89a ustawy o VAT określił tryb korygowania
podstawy opodatkowania i podatku należnego z tytułu dostaw towarów i
świadczenia usług, za które nie zostało wypłacone należne
wynagrodzenie. Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy
wierzytelności, które zostały zbyte przed dniem 1 stycznia 2014 r.
należy wskazać, że zgodnie z art. 89a ust. 1 w brzmieniu obowiązującym
do 31 grudnia 2012 r. podatnik może skorygować podatek należny z tytułu
dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku
wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z
zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku
przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna
lub której nieściągalność została uprawdopodobniona. Nieściągalność wierzytelności uważa się za
uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została
uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego
w umowie lub na fakturze. Przepis ust. 1 stosuje się
w przypadku gdy spełnione są następujące warunki: Dalsze przepisy, tj. art. 89a ust. 3-7 ustawy
regulują szczegółowe zasady korygowania podstawy opodatkowania oraz
podatku należnego. Natomiast zgodnie z art. 89a ust.
1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r., podatnik może
skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy
towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku
wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona.
Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku
przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność
została uprawdopodobniona. Nieściągalność
wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy
wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie
w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w
umowie lub na fakturze (ust. 1a). Przepis ust. 1
stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące
warunki: Dalsze przepisy, tj.
art. 89a ust. 3-8 ustawy regulują szczegółowe zasady korygowania
podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. Powyższe przepisy mają na celu uregulowanie sytuacji, gdy
kontrahent pomimo wcześniejszego zobowiązania nie uiszcza zapłaty za
dostarczony towar czy też wykonaną usługę. Jest to sytuacja wyjątkowo
niekorzystna dla sprzedawcy, ponieważ nie tylko nie otrzymuje on
pieniędzy za towar/usługę, ale również jest zobowiązany do zapłaty
należnego podatku VAT, jaki powstał z tytułu dokonanej transakcji.
Jednocześnie nabywca towaru lub usługi ma możliwość odliczenia podatku
naliczonego. Ustawodawca wprowadził jednakże regulację prawną
pozwalającą na zminimalizowanie negatywnych skutków jakie powstają dla
sprzedawcy, w sytuacji gdy nierzetelny nabywca nie zapłaci za towar lub
też wykonaną usługę. Możliwość skorygowania przez podatnika-sprzedawcę
podatku należnego wiąże się z obowiązkami w zakresie korekty podatku
naliczonego przez podatnika-nabywcę. Zastosowanie trybu korekty podatku
powoduje de facto, że konstrukcyjnie przestaje istnieć podatek należny,
przez co przestaje też faktycznie istnieć podatek naliczony, który
można by odliczyć. Należy jednak podkreślić, że
korekty podatku należnego, na podstawie przepisu art. 89a ust. 1
ustawy, można dokonać jeśli wierzytelność, z której wynika korygowany
podatek należny, nie została uregulowana lub zbyta. Zatem zbycie przez Wnioskodawcę wierzytelności powoduje
brak możliwości skorygowania podstawy opodatkowania i kwoty podatku
należnego na zasadach określonych w art. 89a ustawy. We wskazanych okolicznościach faktycznych sprawy
wyjaśnienia wymaga kwestia, czy w analizowanej sytuacji nie nastąpiło
przedawnienie zobowiązania podatkowego, którego skutkiem jest
niemożność określenia kwoty samego zobowiązania podatkowego za dany
okres rozliczeniowy, na które to zobowiązanie składa się podatek
należny i podatek naliczony. Zgodnie z art. 70 § 1
Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) zobowiązanie
podatkowe, przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 Ordynacji
podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu zobowiązanie podatkowe
wygasa z mocy prawa, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje
istnieć. Prawo do złożenia korekty wpływającej na
zmianę zobowiązania podatkowego istnieje w związku z tym dopóty, dopóki
zobowiązanie nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi 5
lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin
płatności podatku. Podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za
okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął
termin płatności podatku. Organ pragnie zaznaczyć, że
wierzytelności powstałe 1 grudnia 2009 r. uległy przedawnieniu z końcem
2015 roku. Mając powyższe na względzie stanowisko
Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i
stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w
przedstawionym stanie faktycznym Stronie przysługuje
prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa
podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013
Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał
interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział
się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa
(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w
terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na
wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia
wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie
lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na
adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w
Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
