Wyodrębniony z majątku Wnioskodawcy zespół składników materialnych związanych z Działalnością Licencyjną posiada cechy wymienione w art. 2 pkt 27e u... - Interpretacja - IPPP3/443-492/12-5/RD

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 02.08.2012, sygn. IPPP3/443-492/12-5/RD, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wyodrębniony z majątku Wnioskodawcy zespół składników materialnych związanych z Działalnością Licencyjną posiada cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, tym samym spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym transakcję wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Licencyjnej należy uznać za czynność niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02.05.2012 r. uzupełnionym w dniu 08.05.2012 r. (data wpływu 14.05.2012 r.) oraz w dniu 19.07.2012 r. (data wpływu 23.07.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16.07.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 17.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wydzielonego ze Spółki działu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.05.2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wydzielonego ze Spółki działu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wniosek uzupełniony został w dniu 08.05.2012 r. (data wpływu 14.05.2012 r.) oraz w dniu 19.07.2012 r. (data wpływu 23.07.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16.07.2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (dalej: Wnioskodawca lub P) jest spółką giełdową która prowadzi obecnie trzy niezależne działalności:

  • działalność holdingową,
  • działalność handlową, oraz
  • działalność w zakresie zarządzania znakami towarowymi P oraz udzielonymi na te znaki licencjami (dalej: Działalność Licencyjna).

Działalność holdingowa obejmuje w szczególności:

  • utrzymywanie relacji inwestorskich,
  • realizację obowiązków informacyjnych oraz sprawozdawczych wynikających ze statusu P jako spółki publicznej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie,
  • sprawowanie nadzoru właścicielskiego nad grupą kapitałową P.

Działalność handlowa realizowana jest przez wyodrębniony w ramach P oddział w Warszawie za pośrednictwem sieci składów handlowych prowadzonych na podstawie umów agencyjnych przez zewnętrznych agentów.

Działalności Licencyjna P obejmuje w szczególności:

  • zarządzanie znakami towarowymi P oraz udzielonymi przez P licencjami na korzystanie z tych znaków (na chwilę obecną P, jako licencjodawca, jest stroną 3 umów licencyjnych z podmiotami należącymi do grupy kapitałowej P),
  • zarządzanie ochroną prawną znaków towarowych P,
  • nadzór nad prawidłowym wykonywaniem umów licencyjnych przez licencjobiorców P,
  • nadzór nad terminowością uiszczania opłat licencyjnych przez licencjobiorców.

Działalność Licencyjna stanowi istotną część całej działalności P. W roku 2011 przychody z tytułu tej działalności stanowiły ponad 17% ogółu przychodów P z tytułu prowadzonej działalności.

W obecnej strukturze Wnioskodawcy, Działalność Licencyjna prowadzona jest w daleko posuniętym wyodrębnieniu. Wynika to z faktu, iż Działalność Licencyjna wyodrębniona została ze struktury organizacyjnej P na mocy Uchwały Zarządu Wnioskodawcy.

Uchwała Zarządu P wyodrębniająca organizacyjnie i funkcjonalnie Działalność Licencyjną z działalności spółki zawiera wskazanie:

  • pracowników przypisanych do Działalności Licencyjnej;
  • wyodrębnionej powierzchni biurowej wykorzystywanej wyłącznie na cele prowadzenia Działalności Licencyjnej;
  • zestawienie składników majątku o charakterze materialnym i niematerialnym alokowanych do Działalności Licencyjnej;
  • wskazanie zadań, które mają być realizowane przez Działalność Licencyjną;
  • wskazanie celów, która mają być osiągane przez Działalność Licencyjną.

W oparciu o postanowienia powyższej Uchwały, Działalność Licencyjna wykonywana jest w siedzibie P w wyodrębnionym dla tej działalności pomieszczeniu (niezależny pokój biurowy).

Do Działalności Licencyjnej funkcjonującej w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy przyporządkowany jest odrębny zespół zasobów ludzkich, tj. na chwilę obecną 1 pracownik, który wykonuje swoje zadania w niezależnym pokoju biurowym przyporządkowanym do tej działalności.

Do Działalności Licencyjnej przyporządkowany jest również odrębny zespół zasobów technicznych, tj. środki trwałe (meble biurowe, komputer, urządzenie wielofunkcyjne), wyposażenie (telefon komórkowy wraz z akcesoriami) oraz wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie komputerowe i licencje). Do Działalności Licencyjnej przypisane są znaki towarowe zarejestrowane przez P w Urzędzie Patentowym RP oraz Urzędzie ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (Office for Harmonization in the Internal Market) z siedzibą główną w Alicante, dokumentacja prawna dotycząca rejestracji znaków towarowych oraz ich ochrony prawnej, jak również umowy licencyjne zawarte przez P z innymi podmiotami z grupy kapitałowej kontrolowanej przez P na korzystanie ze znaków towarowych.

W oparciu o Uchwałę Zarządu wyodrębniającą Działalność Licencyjną ze struktury organizacyjnej P, w prowadzonej przez spółkę ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z łatwością można zidentyfikować składniki majątkowe przyporządkowane do tej działalności.

Dla Działalności Licencyjnej ustalane są odrębne zadania i cele biznesowe, które dotyczą w szczególności zapewnienia poprawności rozliczeń dotyczących opłat licencyjnych za korzystanie ze znaków towarowych, ściągalności należności związanych z opłatami licencyjnymi, zarządzania ochroną prawną znaków towarowych będących przedmiotem umów licencyjnych (rejestracja w odpowiednich urzędach, monitorowanie ewentualnych naruszeń), minimalizacji ryzyk prawnych i podatkowych związanych z działalnością w zakresie udzielania licencji (zmiany do umów licencyjnych, zapewnienie dokumentacji cen transferowych), poszerzenia kręgu licencjobiorców a także promocji znaków towarowych w celu zwiększenia ich wartości i rozpoznawalności.

Dla Działalności Licencyjnej prowadzona jest odrębna sprawozdawczość zarządcza. Ponadto, przy wykorzystaniu posiadanego przez P systemu księgowego możliwe jest przygotowanie (dla potrzeb wewnętrznych) bilansu Działalności Licencyjnej w formie uproszczonej oraz rachunku zysków i strat tej działalności.

Co prawda Działalność Licencyjna nie posługuje się odrębnym rachunkiem bankowym, jednak poprzez identyfikację kontrahentów z łatwością można przyporządkować poszczególne przepływy pieniężne przez rachunek wspólny do Działalności Licencyjnej. Dotyczy to zarówno wpłat, jak i wypłat związanych z tą działalnością.

Poza kosztami o charakterze ogólnozakładowym, dotyczącymi działalności Wnioskodawcy jako całości, w oparciu o system księgowy P do każdej z działalności prowadzonej w ramach Wnioskodawcy, w tym do Działalności Licencyjnej z łatwością można przyporządkować poszczególne przychody i koszty, jak również należności i zobowiązania.

Działalność Licencyjna funkcjonująca w ramach struktury Wnioskodawcy jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do tej działalności wykorzystywany jest przez pracownika realizującego zadania przypisane tej działalności i stanowi w ramach P spójną funkcjonalnie całość. Działalność Licencyjna jako wyodrębniona organizacyjnie całość byłaby w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, tj. Działalność Licencyjna posiada zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Celem zwiększenia efektywności prowadzonej działalności, Wnioskodawca rozważa pełne wyodrębnienie z P działalności innych niż działalność holdingowa. W tym celu, P dokonał już pierwszego kroku formalnego, tj. został utworzony oddział P za pośrednictwem którego prowadzona jest obecnie działalność handlowa. Nie jest wykluczone, iż w przyszłości działalność ta zostanie przeniesiona do odrębnego podmiotu prawnego.

Obecnie P rozważa przeniesienie do odrębnego podmiotu (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Licencyjna) wyodrębnionej uprzednio ze struktury organizacyjnej P ma mocy Uchwały Zarządu Działalności Licencyjnej. Przeniesienie Działalności Licencyjnej miałoby zostać dokonane w drodze wkładu niepieniężnego.

Na skutek wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki Licencyjnej, do Spółki Licencyjnej przeniesiony zostanie personel przyporządkowany do Działalności Licencyjnej oraz składniki materialne i niematerialne związane z tą działalnością tj.:

  • środki trwałe (meble biurowe, komputer, urządzenie wielofunkcyjne),
  • wyposażenie (telefon komórkowy wraz z akcesoriami),
  • wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie komputerowe, licencje),
  • prawa ochronne do znaków towarowych,
  • dokumentacja prawna dotycząca rejestracji znaków towarowych oraz ich ochrony prawnej,
  • umowy licencyjne na znaki towarowe,
  • należności z tytułu opłat licencyjnych.

Na Spółkę Licencyjną przeniesione zostaną również ewentualne zobowiązania związane z Działalnością Licencyjną jeżeli takie będą istnieć w dacie przenoszenia Działalności Licencyjnej do Spółki Licencyjnej.

Powierzchnia biurowa, w której znajduje się siedziba Wnioskodawcy jest użytkowana na podstawie umowy najmu zawartej z podmiotem trzecim, dlatego też, po przeniesieniu Działalności Licencyjnej z P do Spółki Licencyjnej, pomiędzy Spółką Licencyjną oraz P zostanie zawarta stosowna umowa podnajmu powierzchni biurowej wykorzystywanej obecnie przez Działalność Licencyjną Funkcje administracyjne oraz księgowe Spółka Licencyjna będzie bądź wykonywać we własnym zakresie bądź zleci je wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka podaje, że do Działalności Licencyjnej funkcjonującej w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy przyporządkowane są:

  • odrębny zespół zasobów ludzkich, tj. na chwilę obecną 1 pracownik, który wykonuje swoje zadania w niezależnym pokoju biurowym przyporządkowanym do tej działalności;
  • odrębny zespół zasobów technicznych, tj. środki trwałe (meble biurowe, komputer, urządzenie wielofunkcyjne), wyposażenie (telefon komórkowy wraz z akcesoriami) oraz wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie komputerowe licencje);
  • znaki towarowe zarejestrowane przez P w Urzędzie Patentowym RP oraz Urzędzie ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (Office for Harmonization in the Internal Market) z siedzibą główną w Alicante;
  • dokumentacja prawna dotycząca rejestracji znaków towarowych oraz ich ochrony prawnej,
  • umowy licencyjne zawarte przez P z innymi podmiotami z grupy kapitałowej kontrolowanej przez P na korzystanie ze znaków towarowych.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka podaje, iż na skutek planowanego wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego do Spółki Licencyjnej, do Spółki Licencyjnej przeniesiony zostanie personel przyporządkowany do Działalności Licencyjnej, zobowiązania związane z Działalnością Licencyjną, jeśli takie będą istnieć w dacie przenoszenia, oraz wymienione już w opisie zdarzenia przyszłego składniki materialne i niematerialne związane z tą działalnością.

Biorąc pod uwagę, że prowadzenie działalności licencyjnej w zakresie, w jakim obecnie działa Działalność Licencyjna w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy, i który będzie kontynuowany przez Spółkę Licencyjną, nie wymaga posiadania istotnego zespołu zasobów ludzkich ani technicznych, w ocenie Wnioskodawcy przekazany Spółce Licencyjnej w ramach aportu zespół składników materialnych i niematerialnych będzie wystarczający, aby Spółka Licencyjna mogła w dalszym ciągu prowadzić w niezmienionym zakresie działalność, jaką obecnie prowadzi Działalność Licencyjna w ramach struktury Wnioskodawcy. W konsekwencji należy uznać, że wyodrębniona Działalność Licencyjna będzie posiadała potencjalną zdolność samodzielnego i niezależnego prowadzenia działalności gospodarczej.

Wnioskodawca podkreśla iż kwestia wyodrębnionej Działalności Licencyjnej, która będzie posiadała potencjalną zdolność samodzielnego i niezależnego prowadzenia działalności została wyrażona wprost w opisie zdarzenia przyszłego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego. Działalność Licencyjna jako wyodrębniona organizacyjnie całość byłaby w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, tj Działalność Licencyjna posiada zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy.

We wniosku o wydanie interpretacji Wnioskodawca wyraźnie również wskazał, że znaki towarowe Wnioskodawcy przyporządkowane do Działalności Licencyjnej są obecnie udostępniane na podstawie umów licencyjnych innym podmiotom z grupy kapitałowej Wnioskodawcy. Na chwilę obecną Wnioskodawca jako licencjodawca jest stroną 3 umów licencyjnych z podmiotami należącymi do grupy kapitałowej Wnioskodawcy. Umowy te generują istotną część przychodów Wnioskodawcy - w roku 2011 przychody z tej działalności stanowiły ponad 17% ogółu przychodów Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności. Umowy licencyjne na korzystanie przez inne spółki ze znaków towarowych Wnioskodawcy przeniesione zostaną, wraz z innymi składnikami Działalności Licencyjnej, na Spółkę Licencyjną. Dodatkowo, ponieważ ze znaków towarów korzysta również sam Wnioskodawca, po przeniesieniu znaków towarowych na Spółkę Licencyjną niezbędne będzie zawarcie umowy licencyjnej regulującej korzystanie ze znaków towarowych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji, po przeniesieniu Działalności Licencyjnej do Spółki Licencyjnej, podmiot ten, jako licencjodawca, będzie stroną co najmniej 4 umów licencyjnych zawartych z różnymi podmiotami. Nie jest wykluczone, że w toku działalności Spółki Licencyjnej zawierane będą kolejne umowy licencyjne z innymi podmiotami z grupy kapitałowej Wnioskodawcy, jeżeli podmioty te w toku swojej działalności będą chciały korzystać ze znaków towarowych będących obecnie własnością Wnioskodawcy, a które na skutek planowanych operacji przeniesione zostaną do Spółki Licencyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zespół składników majątkowych związanych z Działalnością Licencyjną który na skutek wkładu niepieniężnego zostanie przeniesiony do Spółki Licencyjnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. Nr 74, poz. 397 ze zm.) - dalej: ustawa o CIT i w konsekwencji transakcja ta pozostanie neutralna dla Wnioskodawcy z perspektywy podatku dochodowego od osób prawnych...
  2. Czy zespół składników majątkowych związanych z Działalnością Licencyjną który na skutek wkładu niepieniężnego zostanie przeniesiony do Spółki Licencyjnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - dalej: ustawa o VAT i w konsekwencji transakcja ta pozostanie poza zakresem ustawy o VAT...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku od towarów i usług, tj. pytanie nr 2. W części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad-1

Zdaniem Wnioskodawcy zespół składników majątkowych związanych z Działalnością Licencyjną który na skutek wkładu niepieniężnego zostanie przeniesiony do Spółki Licencyjnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT i w konsekwencji transakcja ta pozostanie neutralna dla Wnioskodawcy z perspektywy podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT zorganizowana część przedsiębiorstwa definiowana jest jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Dokładne ustalenie treści pojęcia zorganizowana część przedsiębiorstwa możliwe jest poprzez odwołanie się do orzecznictwa sądów administracyjnych dotyczących tego zagadnienia. Opierając się na aktualnych orzeczeniach w tym zakresie można uznać, iż aby określony zespół składników majątkowych mógł stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi spełniać następujące warunki:

  1. składniki majątkowe muszą być ze sobą funkcjonalnie powiązane, tj. pozostawać we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego;
  2. zespół składników majątkowych musi się odznaczać odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym; organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi przy tym istnieć już w ramach istniejącego przedsiębiorstwa, a nie dopiero kształtować się po przeniesieniu składników na inny podmiot.

Jak zgodnie przyjmują organy podatkowe sądy administracyjne wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma zachodzić na trzech płaszczyznach:

  • organizacyjnej,
  • finansowej,
  • funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie zmienia to jednak faktu, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zarówno w orzecznictwie, jak i interpretacjach Ministra Finansów podkreśla się również, że warunkiem wyodrębnienia finansowego nie jest samodzielne sporządzanie bilansu przez daną jednostkę wewnętrzną.

Wyodrębnienie funkcjonalne definiowane jest natomiast przez wymóg, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność zorganizowanej części przedsiębiorstwa do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie organizacyjne

Jak była o tym mowa powyżej, Działalność Licencyjna jest wyodrębniona wewnętrznie w ramach Wnioskodawcy zarówno w kontekście organizacyjnym, jak również przestrzennym.

Działalność Licencyjna wyodrębniona została ze struktury organizacyjnej P na mocy Uchwały Zarządu Spółki. Uchwała Zarządu P wyodrębniająca organizacyjnie i funkcjonalnie Działalność Licencyjną z działalności Spółki zawiera wskazanie:

  • pracowników przypisanych do Działalności Licencyjnej;
  • wyodrębnionej powierzchni biurowej wykorzystywanej wyłącznie na cele prowadzenia Działalności Licencyjnej;
  • zestawienie składników majątku o charakterze materialnym i niematerialnym alokowanych do Działalności Licencyjnej;
  • wskazanie zadań, które mają być realizowane przez Działalność Licencyjną
  • wskazanie celów, która mają być osiągane przez Działalność Licencyjną

Działalność Licencyjna wykonywana jest w siedzibie P. W wykonaniu powyższej Uchwały Zarządu, dla działalności tej zostało wyodrębnione odrębne pomieszczenie biurowe.

Na chwilę obecną do Działalności Licencyjnej przyporządkowany jest 1 pracownik, który wykonuje swoje zadania w wydzielonym pomieszczeniu biurowym przyporządkowanym do tej działalności przy wykorzystaniu przeznaczonego do Działalności Licencyjnej zespołu zasobów technicznych obejmującego:

  • środki trwałe (meble biurowe, komputer, urządzenie wielofunkcyjne),
  • wyposażenie (telefon komórkowy wraz z akcesoriami), oraz
  • wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie komputerowe i licencje).

Do Działalności Licencyjnej przypisane są również znaki towarowe zarejestrowane przez P w Urzędzie Patentowym RP oraz Urzędzie ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (Office for Harmonization in the Internal Market) z siedzibą główną w Alicante, dokumentacja prawna dotycząca rejestracji znaków towarowych oraz ich ochrony prawnej, jak również umowy licencyjne zawarte przez P z innymi podmiotami z grupy kapitałowej kontrolowanej przez P na korzystanie ze znaków towarowych.

W oparciu o Uchwalę Zarządu wyodrębniającą Działalność Licencyjną ze struktury organizacyjnej P, w prowadzonej przez spółkę ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z łatwością można zidentyfikować składniki majątkowej przyporządkowane do tej działalności.

Jak o tym była mowa powyżej, dla Działalności Licencyjnej ustalane są także odrębne zadania i cele biznesowe. Dotyczą one w szczególności:

  • zapewnienia poprawności rozliczeń dotyczących opłat licencyjnych za korzystanie ze znaków towarowych,
  • ściągalności należności związanych z opłatami licencyjnymi,
  • zarządzania ochroną prawną znaków towarowych będących przedmiotem umów licencyjnych (rejestracja w odpowiednich urzędach, monitorowanie ewentualnych naruszeń),
  • minimalizacji ryzyk prawnych i podatkowych (zmiany do umów licencyjnych, zapewnienie dokumentacji cen transferowych),
  • poszerzenia kręgu licencjobiorców, a także
  • promocji znaków towarowych w celu zwiększenia ich wartości i rozpoznawalności.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że Działalność Licencyjna spełnia kryterium organizacyjnego wyodrębnienia w ramach obecnej struktury P.

Wyodrębnienie finansowe

Jak wcześniej wspomniano, dla Działalności Licencyjnej prowadzona jest odrębna sprawozdawczość zarządcza. Ponadto, przy wykorzystaniu posiadanego przez P systemu księgowego możliwe jest przygotowanie (dla potrzeb wewnętrznych) bilansu Działalności Licencyjnej w formie uproszczonej oraz rachunku zysków i strat tej działalności.

Co prawda Działalność Licencyjna nie posługuje się odrębnym rachunkiem bankowym, jednak poprzez identyfikację kontrahentów z łatwością można przyporządkować poszczególne przepływy pieniężne do Działalności Licencyjnej. Możliwe jest przyporządkowanie do Działalności Licencyjnej zarówno wpłat, jak i wypłat związanych z tą działalnością.

Poza kosztami o charakterze ogólnozakładowym, dotyczącymi działalności Wnioskodawcy jako całości, poprzez stosowany przez P system sprawozdawczości rachunkowo-księgowej do każdej z działalności prowadzonej w ramach Wnioskodawcy, w tym także do Działalności Licencyjnej z łatwością można przyporządkować poszczególne przychody i koszty, jak również należności i zobowiązania.

Mając na uwadze powyższe, uznać należy, że Działalność Licencyjna jest wyodrębniona finansowo w ramach obecnej struktury P.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Jak wspomniano powyżej, Działalność Licencyjna jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do tej działalności wykorzystywany przez pracownika realizującego zadania przypisane tej działalności stanowi w ramach P spójną funkcjonalnie całość.

Również po przeniesieniu Działalności Licencyjnej do Spółki Licencyjnej działalność ta zachowa przymiot funkcjonalnego zorganizowania pozwalający jej na samodzielne realizowanie działań jako niezależne przedsiębiorstwo.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Działalność Licencyjna jest wyodrębniona organizacyjnie, finansowo, jak i funkcjonalnie.

Na skutek wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki Licencyjnej, do Spółki Licencyjnej przeniesiony zostanie personel przyporządkowany do Działalności Licencyjnej oraz następujące składniki materialne i niematerialne związane z tą działalnością:

  • środki trwałe (meble biurowe, komputer, urządzenie wielofunkcyjne),
  • wyposażenie (telefon komórkowy wraz z akcesoriami),
  • wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie komputerowe, licencje),
  • prawa ochronne do znaków towarowych,
  • dokumentacja prawna dotycząca rejestracji znaków towarowych oraz ich ochrony prawnej,
  • umowy licencyjne na znaki towarowe,
  • należności z tytułu opłat licencyjnych.

Na Spółkę Licencyjną przeniesione zostaną również ewentualne zobowiązania związane z Działalnością Licencyjną jeżeli takie będą istnieć w dacie przenoszenia Działalności Licencyjnej do Spółki Licencyjnej.

Tym samym, zespół składników majątkowych związanych z Działalnością Licencyjną który na skutek wkładu niepieniężnego zostanie przeniesiony do Spółki Licencyjne) powinien być klasyfikowany na gruncie ustawy o CIT - jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, przychodem dla podatnika wnoszącego składniki majątkowe aportem do spółki kapitałowej jest nominalna wartość udziałów (akcji) w tej spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Oznacza to, iż jeżeli zespól składników majątkowych wnoszonych aportem do spółki kapitałowej stanowi przedsiębiorstwo I zorganizowaną część przedsiębiorstwa, po stronie podatnika wnoszącego aport nie powstaje przychód podatkowy, ani koszt podatkowy.

Mając na uwadze powyższe, ponieważ zespół składników majątkowych związanych z Działalnością Licencyjną który na skutek wkładu niepieniężnego zostanie przeniesiony przez P do Spółki Licencyjnej stanowi - na gruncie ustawy o CIT - zorganizowaną część przedsiębiorstwa, transakcja ta pozostanie neutralna dla P z perspektywy podatku dochodowego od osób prawnych, tj. w związku z dokonanym aportem P nie będzie zobowiązana do wykazania przychodu podatkowego, jak również kosztów uzyskania takiego przychodu.

Ad-2

Zgodnie z art. 6 ustawy VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 27e ustawy VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa zdefiniowana jest dla celów VAT jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak była o tym mowa powyżej (patrz stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 1), Działalność Licencyjna stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

W konsekwencji, przeniesienie tej działalności w ramach wkładu niepieniężnego na Spółkę Licencyjną nie będzie podlegać ustawie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie transakcja zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawa towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamiana, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aport.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem, podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi trzy niezależne działalności: działalność holdingową, działalność handlową oraz działalność w zakresie zarządzania znakami towarowymi (dalej Działalność Licencyjna). W obecnej strukturze, Działalność Licencyjna prowadzona jest w daleko posuniętym wyodrębnieniu, co wynika z faktu, iż przedmiotowa Działalność Licencyjna wyodrębniona została na mocy Uchwały Zarządu. Dla Działalności Licencyjnej ustalane są odrębne zadania i cele biznesowe, które dotyczą w szczególności zapewnienia poprawności rozliczeń dotyczących opłat licencyjnych za korzystanie ze znaków towarowych. Dla Działalności Licencyjnej prowadzona jest odrębna sprawozdawczość zarządcza. Ponadto możliwe jest przygotowanie bilansu w formie uproszczonej oraz rachunku zysków i strat tej działalności. W oparciu o system księgowy do każdej z działalności prowadzonej w ramach Wnioskodawcy, w tym do Działalności Licencyjnej z łatwością można przyporządkować poszczególne przychody i koszty, jak również należności i zobowiązania. Wnioskodawca dodaje, że Działalność Licencyjna nie posługuje się odrębnym rachunkiem bankowym, jednak poprzez identyfikację kontrahentów można przyporządkować poszczególne przepływy pieniężne przez rachunek wspólny do Działalności Licencyjnej. Celem zwiększenia efektywności prowadzonej działalności, Wnioskodawca rozważa przeniesienie do odrębnego podmiotu (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Licencyjna) wyodrębnionej uprzednio ze struktury organizacyjnej Działalności Licencyjnej. Przeniesienie miałoby zostać dokonane w drodze wkładu niepieniężnego. Na skutek wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki Licencyjnej przeniesiony zostanie personel przyporządkowany do Działalności Licencyjnej oraz składniki materialne i niematerialne związane z tą działalnością, tj: środki trwałe (meble biurowe, komputer, urządzenie wielofunkcyjne), wyposażenie (telefon komórkowy z akcesoriami), wartości niematerialne i prawne (oprogramowanie komputerowe, licencje), prawa ochronne do znaków towarowych, dokumentacja prawna dotycząca rejestracji znaków towarowych oraz ich ochrony prawnej, umowy licencyjne na znaki towarowe, należności z tytułu opłat licencyjnych. Na Spółkę Licencyjną przeniesione zostaną również ewentualne zobowiązania związane z Działalnością Licencyjną, jeżeli takie będą istnieć w dacie przenoszenia do Spółki Licencyjnej. Wnioskodawca również dodaje, iż po przeniesieniu Działalności Licencyjnej do Spółki Licencyjnej, podmiot ten, jako licencjodawca, będzie stroną co najmniej 4 umów licencyjnych zwartych z różnymi podmiotami.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że przeniesienie składników majątkowych wyodrębnionych ze struktury organizacyjnej Wnioskodawcy związanych z Działalnością Licencyjną na rzecz nowego podmiotu (Spółka Licencyjna) należy uznać za wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż będzie majątkiem umożliwiającym samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej, będzie posiadać zarówno składniki materialne jak i niematerialne służące wykonywaniu działalności w zakresie zarządzania znakami towarowymi. Składniki te w sensie funkcjonalnym, finansowym oraz organizacyjnym stanowią pewien zespół służący realizacji określonych zadań gospodarczych.

W konsekwencji powyższego wyodrębniony z majątku Wnioskodawcy zespół składników materialnych związanych z Działalnością Licencyjną posiada cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, tym samym spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym transakcję wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki Licencyjnej należy uznać za czynność niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie podatku od towarów i usług natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie