Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT od nabycia towarów i usług odnoszących się do prac budowlanych przy części budynku i nieruchomości, która... - Interpretacja - IBPP2/443-439/12/BW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.08.2012, sygn. IBPP2/443-439/12/BW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT od nabycia towarów i usług odnoszących się do prac budowlanych przy części budynku i nieruchomości, która zostanie później odpłatnie wynajęta?

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2012r. (data wpływu do tut. organu 10 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2012r. (data wpływu 2 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia towarów i usług odnoszących się do prac budowlanych przy części budynku i nieruchomości, która zostanie później odpłatnie wynajęta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia towarów i usług odnoszących się do prac budowlanych przy części budynku i nieruchomości, która zostanie później odpłatnie wynajęta.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 lipca 2012r. (data wpływu 2 sierpnia 2012r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 19 lipca 2012r. znak: IBPP2/443-2-439/12/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) jest właścicielem budynku położonego w miejscowości Z. W budynku znajdują się trzy lokale mieszkalne (zajmujące 24,8% powierzchni użytkowej budynku) należące do mieszkaniowego zasobu Gminy, wynajmowane lokatorom (czynsz nie jest obciążony podatkiem VAT). Pozostałe lokale są obecnie wolne.

Wnioskodawca zamierza wykonać w budynku roboty budowlane, polegające na: przebudowie konstrukcji dachu i kominów oraz wymianie pokrycia dachowego; dociepleniu ścian zewnętrznych wraz z wymianą stolarki okiennej; wymianie stolarki drzwiowej, przeglądzie i remoncie instalacji elektrycznej, wymianie okładzin ściennych i wyposażenia łazienek, robotach posadzkarskich i malarskich oraz zagospodarowaniu otoczenia budynku (remont zjazdu, budowa miejsc postojowych, chodnika, remoncie ogrodzenia i zbiornika na nieczystości ciekłe).

Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Obszarów Wiejskich otrzyma dofinansowanie kosztów prac. Dofinansowana będzie jedynie część prac odpowiadająca powierzchni budynku niezajętej przez powierzchnie mieszkalną. W ramach dofinansowania Wnioskodawca otrzyma częściowy zwrot kosztów stolarki okiennej i drzwiowej wymienionej w części niemieszkalnej, częściowy zwrot kosztów materiałów użytych do przebudowy części niemieszkalnej oraz proporcjonalny zwrot części kosztów poniesionych na przebudowę dachu i konstrukcji dachowej oraz docieplenie (w proporcji stanowiącej zależność pomiędzy powierzchnią całego budynku a jego częścią niemieszkalną). VAT nie stanowi kosztu kwalifikowanego (nie podlega zwrotowi). Wnioskodawca po wykonaniu prac budowlanych zamierza odpłatnie wynająć nieruchomość z budynkiem (z wyjątkiem lokali mieszkalnych zajętych przez lokatorów) Bibliotece i Ośrodkowi Animacji Kultury na jego działalność statutową. Biblioteka i Ośrodek Animacji Kultury jest jednostką organizacyjną Gminy, ale zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 20 października 2010r w sprawie sygn. III CZP 70/10 jednostka samorządu terytorialnego (np. gmina) nie może nieodpłatnie dysponować swoimi nieruchomościami na rzecz osób innych niż Skarb Państwa lub inna jednostka samorządu terytorialnego - nie może zatem Gmina nieodpłatnie udostępnić BiOAK swej nieruchomości. Stąd BiOAK zobowiązany będzie płacić Gminie czynsz a na kwotę czynszu wystawiana będzie każdorazowo faktura.

W uzupełnieniu z dnia 30 lipca 2012r. Wnioskodawca wskazał, ze jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto wyjaśnił, że:

Gmina otrzyma dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich zarówno co do prac związanych z budynkiem jak i co do prac związanych z nieruchomością na której budynek jest posadowiony. Dofinansowanie (koszty kwalifikowane) w dotyczyć będzie części budynku jak i części nieruchomości - w części proporcjonalnie obliczonej NIE ZWIĄZANEJ z lokalami mieszkalnymi. Po zrealizowaniu prac Gmina zamierza odpłatnie wynająć Bibliotece i Ośrodkowi Animacji Kultury część nieruchomości (odpowiadającą części nieruchomości na którą przypadają koszty kwalifikowane w projekcie) jak i część budynku (budynek z wyłączeniem posadowionym w nim lokali mieszkalnych)."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT od nabycia towarów i usług odnoszących się do prac budowlanych przy części budynku i nieruchomości, która zostanie później odpłatnie wynajęta...

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup towarów i usług budowlanych polegających na wykonaniu prac przy budynku w Z - w części odpowiadającej wydatkom na tę część powierzchni budynku która zostanie odpłatnie wynajęta korzystać będzie z prawa odliczenia podatku od towarów i usług. Część niemieszkalna budynku zostanie bowiem odpłatnie wynajęta Bibliotece i Ośrodkowi Animacji Kultury. Z ostrożności wskazuje Wnioskodawca, że Biblioteka i Ośrodek Animacji Kultury jest samorządową instytucją kultury i nie mieści się w katalogu podmiotów opisanych w § 13 ust. 13 rozporządzenia M.F. z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług a zatem świadczenie usługi najmu przez Wnioskodawcę temu podmiotowi nie będzie korzystało ze zwolnienia w podatku VAT. Skoro zatem przebudowana i wyremontowana część budynku używana będzie do czynności opodatkowanych Wnioskodawca uprawniony będzie do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług wykorzystanych dla przebudowy i remontu tej części budynku.

Natomiast w piśmie z dnia 30 lipca 2012r. Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego i wskazał, że jego zdaniem, zakup towarów i usług budowlanych polegających na wykonaniu prac na nieruchomości oraz przy budynku w Z - w części odpowiadającej wydatkom na tę część powierzchni nieruchomości i powierzchni budynku która zostanie odpłatnie wynajęta korzystać będzie z prawa odliczenia podatku od towarów i usług. Część nieruchomości oraz cześć niemieszkalna budynku zostanie bowiem odpłatnie wynajęta Bibliotece i Ośrodkowi Animacji Kultury. Z ostrożności Wnioskodawca wskazał, że Biblioteka i Ośrodek Animacji Kultury jest samorządową instytucją kultury i nie mieści się w katalogu podmiotów opisanych w § 13 ust. 13 rozporządzenia M.F. z dnia 4 kwietnia 2011r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - a zatem świadczenie usługi najmu przez Gminę temu podmiotowi nie będzie korzystało ze zwolnienia w podatku VAT. Skoro zatem przebudowana i wyremontowana część budynku wraz z częścią nieruchomości, na której budynek jest posadowiony, używana będzie do czynności opodatkowanych, to Wnioskodawca uprawniony będzie do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług wykorzystanych dla przebudowy i remontu tej części budynku."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu,

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o VAT wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Należy zauważyć, że realizacja prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ustawy o VAT.

I tak, stosownie do art. 90 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca /Gmina/ jest właścicielem budynku. W budynku znajdują się trzy lokale mieszkalne (zajmujące 24,8% powierzchni użytkowej budynku) należące do mieszkaniowego zasobu Gminy, wynajmowane lokatorom (czynsz nie jest obciążony podatkiem VAT). Pozostałe lokale są obecnie wolne. Wnioskodawca zamierza wykonać w budynku roboty budowlane, polegające na: przebudowie konstrukcji dachu i kominów oraz wymianie pokrycia dachowego; dociepleniu ścian zewnętrznych wraz z wymianą stolarki okiennej; wymianie stolarki drzwiowej, przeglądzie i remoncie instalacji elektrycznej, wymianie okładzin ściennych i wyposażenia łazienek, robotach posadzkarskich i malarskich oraz zagospodarowaniu otoczenia budynku (remont zjazdu, budowa miejsc postojowych, chodnika, remoncie ogrodzenia i zbiornika na nieczystości ciekłe). Wnioskodawca po wykonaniu prac budowlanych zamierza odpłatnie wynająć nieruchomość z budynkiem (z wyjątkiem lokali mieszkalnych zajętych przez lokatorów) Bibliotece i Ośrodkowi Animacji Kultury na jego działalność statutową. Biblioteka i Ośrodek Animacji Kultury zobowiązane będą płacić Gminie czynsz a na kwotę czynszu wystawiana będzie każdorazowo faktura.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga czy Gmina może odliczyć podatek VAT z tytułu nabycia towarów i usług dotyczących tej części budynku i nieruchomości, która zostanie później odpłatnie wynajęta.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza po zrealizowaniu inwestycji odpłatnie wynająć część nieruchomości wraz z częścią budynku (z wyjątkiem lokali mieszkalnych zajętych przez lokatorów 24,8% powierzchni) Bibliotece i Ośrodkowi Animacji Kultury. Wnioskodawca wskazał, że najemca jest samorządową instytucją kultury i nie mieści się w katalogu podmiotów opisanych w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem świadczenie usługi najmu przez Gminę temu podmiotowi nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT. Skoro zatem jak wskazuje Wnioskodawca usługa najmu nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, to czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spełniony zostanie więc warunek dotyczący związku nabywanych towarów i usług w związku z prowadzoną inwestycją z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Pamiętać jednak należy, iż w budynku znajdują się również lokale mieszkalne, wynajmowane lokatorom, gdzie czynsz nie jest obciążony podatkiem VAT. Zatem w części ponoszonych wydatków na inwestycję, przypadających na część nieruchomości oraz część lokali mieszkalnych, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że skoro umowa najmu jak wskazał Wnioskodawca nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, Wnioskodawca wykonywał będzie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług w zakresie w jakim będą one związane z powierzchnia nieruchomości oraz budynku, która zostanie odpłatnie wynajęta i posłuży do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreśla się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości opodatkowania usługi najmu, w szczególności o możliwości zastosowania zwolnienia od podatku, bowiem powyższe nie było przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Należy także zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach