Stawki podatku obowiązujące przy sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z ustanowieniem prawa do korzystania z miejsca postojowego lub parkingowego w ra... - Interpretacja - ITPP1/443-720/12/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.09.2012, sygn. ITPP1/443-720/12/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Stawki podatku obowiązujące przy sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z ustanowieniem prawa do korzystania z miejsca postojowego lub parkingowego w ramach jednej dostawy oraz stawki podatku przy sprzedaży lokalu mieszkalnego i lokalu garażowego jako odrębnej dostawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z ustanowieniem prawa do korzystania z miejsca postojowego lub parkingowego w ramach jednej dostawy oraz stawki podatku przy sprzedaży lokalu mieszkalnego i lokalu garażowego jako odrębnej dostawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2012 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 20 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z ustanowieniem prawa do korzystania z miejsca postojowego lub parkingowego w ramach jednej dostawy oraz stawki podatku przy sprzedaży lokalu mieszkalnego i lokalu garażowego jako odrębnej dostawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza wybudować jeden budynek wielomieszkalny wraz z garażem podziemnym. Powierzchnia lokali mieszkalnych oferowanych do sprzedaży nie przekracza 150 m2. W celu dywersyfikacji oferty developerskiej w garażu znajdującym się pod budynkiem mieszkalnym znajduje się 13 odrębnych garaży (zamkniętych ścianami i wrotami garażowymi) oraz 37 miejsc postojowych. Poza budynkiem mieszkalnym połączonym ścianą znajduje się 1 garaż (przylegający wspólną ścianą do budynku) i 4 miejsca parkingowe. Spółka zamierza sprzedać 36 mieszkań wraz z ustanowieniem prawa do korzystania miejsca postojowego w garażu podziemnym i 4 mieszkania wraz z ustanowieniem prawa do korzystania z miejsca parkingowego na zewnątrz budynku poprzez ustanowienie służebności parkowania oraz udziałem w gruncie. Cena lokalu wraz z miejscem postojowym lub miejscem parkingowym z udziałem w gruncie będzie określana w jednej łącznej kwocie, sprzedaż będzie dokonana jako jedna transakcja, udokumentowana w jednym akcie notarialnym.

Spółka uważa, iż sprzedaż lokali mieszkalnych wraz z ustanowieniem wyłącznego prawa do parkowania pojazdu na wyznaczonym miejscu postojowym lub parkingowym, powinna być objęta jednolitą - 8% stawką VAT, która ma zastosowanie do dostawy lokalu mieszkalnego. Ustanowiona służebność przechodzi zawsze na kolejnego właściciela danego lokalu i umożliwia przypisanie konkretnego miejsca postojowego lub parkingowego do danego mieszkania, jednocześnie uniemożliwia sprzedaż samego miejsca postojowego lub parkingowego bez równoczesnej sprzedaży mieszkania. Z kolei sprzedaży 13-u wyodrębnionych garaży, znajdujących się w podziemiu (podpiwniczeniu budynku) i 1-go garażu znajdującego się na zewnątrz budynku (połączonego konstrukcyjnie z budynkiem ścianą), Spółka zamierza dokonać jako dostawy oddzielnych lokali (mogą być przedmiotem sprzedaży niezależnie od dostawy mieszkania). A zatem przy sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z samodzielnym lokalem -garażem, zdaniem Spółki powinna zastosować rozbicie na dwie stawki VAT tj. na dostawę lokalu mieszkalnego z udziałem w gruncie - 8% VAT, a na dostawę odrębnego lokalu-garażu z udziałem w gruncie - 23% VAT, znajdującego się zarówno w garażu podziemnym, jak i na zewnątrz. W tym przypadku Spółka traktuje sprzedaż jako dwie transakcje, sprzedaż mieszkania i sprzedaż garażu, w związku z czym obie te transakcje będą potwierdzone dwoma odrębnymi aktami notarialnymi. W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż hala garażowa z miejscami postojowymi (garaż podziemny), nie zostanie wyodrębniona z nieruchomości, jako odrębny lokal i nie będzie posiadała odrębnej księgi wieczystej. Sprzedaż obejmie jednolite świadczenie, na które składać się będzie dostawa towaru samodzielnego, wyodrębnionego na własność lokalu mieszkalnego oraz sprzedaż związanego z tym lokalem udziału w nieruchomości wspólnej z określeniem z korzystania z poszczególnych miejsc postojowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Spółka prawidłowo ustaliła stawki VAT dla dostawy:

  • lokalu mieszkalnego wraz z ustanowieniem prawa do korzystania z miejsca postojowego lub parkingowego, jako jednej dostawy...
  • lokalu mieszkalnego i lokalu garażowego jako dwie dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy dostawie lokalu mieszkalnego wraz z ustanowieniem wyłącznego prawa do parkowania pojazdu na wyznaczonym miejscu postojowym lub parkingowym zastosowanie ma 8% stawka VAT. Natomiast dostawa lokali mieszkalnych wraz z samodzielnym lokalemgarażem, według Spółki powinna być opodatkowana dwiema stawkami VAT, dla dostawy lokalu mieszkalnego - 8 % a dla dostawy lokalu-garażu 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się w myśl ust. 12 wskazanego artykułu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

W celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędnym jest zatem określenie, czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje mieszkalne czy użytkowe.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niniejszej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, dlatego też należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.

Spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 2, stwierdza starosta w formie zaświadczenia (art. 2 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do ust. 4 powołanego artykułu do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej pomieszczeniami przynależnymi.

A contrario nie jest lokalem mieszkalnym wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb nieprzeznaczona na stały pobyt ludzi i niesłużąca zaspokajaniu ich potrzeb.

Ustalenie właściwej stawki podatku VAT dla zbycia prawa do wyłącznego korzystania z miejsca postojowego czy parkingowego, wymaga analizy okoliczności, w których dochodzi do tego zbycia. Istotne znaczenie dla ustalenia właściwej stawki VAT ma sposób sprzedaży prawa do wyłącznego korzystania z miejsca postojowego i przynależność do lokalu mieszkalnego. Analizie poddać należy okoliczność, czy miejsce postojowe jest, czy też nie może być przedmiotem odrębnej własności, a przez to czy może stanowić przedmiot samodzielnego obrotu, a więc czy miejsca takie mogą być sprzedawane i nabywane tylko i wyłącznie z lokalem mieszkalnym, do którego zostały przypisane, czy też odrębnie.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Spółka zamierza wybudować budynek wielomieszkalny wraz z garażem podziemnym. Powierzchnia lokali mieszkalnych oferowanych do sprzedaży nie przekracza 150 m2. W garażu położonym pod budynkiem mieszkalnym znajduje się 13 odrębnych garaży oraz 37 miejsc postojowych, a poza budynkiem znajduje się 1 garaż (połączony wspólną ścianą z budynkiem) i 4 miejsca parkingowe. Spółka zamierza dokonywać sprzedaży 36 mieszkań wraz z ustanowieniem prawa do korzystania miejsca postojowego w garażu podziemnym i 4 mieszkania wraz z ustanowieniem prawa do korzystania z miejsca parkingowego na zewnątrz budynku poprzez ustanowienie służebności parkowania oraz udziałem w gruncie. Transakcje te dokonywane będą jako jedna transakcja, udokumentowana jednym aktem notarialnym. Wskazano również, iż ustanowiona służebność zawsze przechodzi na kolejnego właściciela danego lokalu i umożliwia przypisanie konkretnego miejsca postojowego lub parkingowego do danego mieszkania, jednocześnie uniemożliwia sprzedaż samego miejsca postojowego lub parkingowego, bez równoczesnej sprzedaży mieszkania. Z kolei sprzedaż 13 wyodrębnionych garaży (znajdujących się w podpiwniczeniu budynku) oraz 1-go garażu znajdującego się na zewnątrz budynku, Spółka zamierza dokonać jako dostawy oddzielnych lokali, które mogą być przedmiotem sprzedaży niezależnie od dostawy mieszkania. W tym przypadku Spółka traktuje sprzedaż jako dwie transakcje, sprzedaż mieszkania i sprzedaż garażu i w związku z tym obie te transakcje, zostaną potwierdzone dwoma odrębnymi aktami notarialnymi. Wskazano również, iż hala garażowa z miejscami postojowymi (garaż podziemny), nie zostanie wyodrębniona z nieruchomości, jako odrębny lokal i nie będzie posiadała odrębnej księgi wieczystej. Sprzedaż obejmie jednolite świadczenie, na które składać się będzie dostawa towaru samodzielnego, wyodrębnionego na własność lokalu mieszkalnego oraz sprzedaż związanego z tym lokalem udziału w nieruchomości wspólnej z określeniem z korzystania z poszczególnych miejsc postojowych.

Zatem odnosząc powołane regulacje do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że planowana dostawa lokali mieszkalnych wraz z miejscami postojowymi znajdującymi się zarówno w podpiwniczeniu budynku, jak również na zewnątrz budynku - przy założeniu, iż przedmiotowe miejsca postojowe (parkingowe), nie mogą być przedmiotem samodzielnego obrotu (sprzedawane będą zawsze wraz z lokalem mieszkalnym) - ma charakter jednej transakcji i na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a w powiązaniu z art. 41 ust. 1 pkt 12 ustawy podlegać będzie opodatkowaniu preferencyjną stawką w wysokości 8%.

Z kolei przy planowanej dostawie lokali mieszkalnych wraz z garażami, w przypadku gdy - jak wskazano we wniosku - zarówno lokal mieszkalny, jak i garaż zostały wyodrębnione w sposób, który pozwala na objęcie ich przedmiotem odrębnej umowy (dostawy), to - jak słusznie wskazała Spółka - jedynie dostawa lokali mieszkalnych korzystać będzie z preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a w związku z art. 41 ust. 1 pkt 12 ustawy, natomiast dostawa lokali użytkowychgaraży podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 23% VAT.

Nadmienia się, że w sytuacji ustalenia przez właściwy organ podatkowy odmiennego zdarzenia przyszłego niż przedstawiony we wniosku, niniejsza interpretacja nie wywrze skutku prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy