Opodatkowanie podatkiem VAT wniesienia aportem do spółki przedsiębiorstwa - Interpretacja - ILPP1/443-560/12-6/AI

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.09.2012, sygn. ILPP1/443-560/12-6/AI, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem VAT wniesienia aportem do spółki przedsiębiorstwa

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) oraz z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 26 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu środków trwałych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu środków trwałych. Wniosek uzupełniono w dniach 30 sierpnia oraz 26 września 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, dowód uiszczenia dodatkowej opłaty oraz dokumenty, z których wynika prawo dla osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina od dnia 1 stycznia 2013 r. rozpocznie prowadzenie gospodarki komunalnej w formie spółki z o.o. ze 100% udziałem Gminy w spółce. Gmina do dnia 31 grudnia 2012 r. gospodarkę komunalną prowadziła przez Urząd Gminy jako jednostkę budżetową. W § 25 regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy wyodrębniono Referat Komunalny, który prowadzi obsługę, konserwację i zarządzanie siecią hydrofornii na terenie Gminy, obsługę, konserwację i zarządzanie siecią przepompowni wody i ścieków, budowa chodników i dróg gminnych, zimowe utrzymanie dróg gminnych, organizowanie prac interwencyjnych i publicznych na terenie Gminy, utrzymanie i pielęgnację zadrzewień i terenów zielonych na terenie Gminy, obsługa wszelkich imprez organizowanych przez Gminę, wykaszanie i utrzymanie w czystości rowów i poboczy przy drogach gminnych, wykonywanie remontów w budynkach komunalnych i innych nieruchomościach będących własnością Gminy, przewozy osób środkami lokomocji będącymi własnością Gminy, prowadzenie archiwum Urzędu Gminy. Referat Komunalny wymienione zadania prowadził w oparciu o zakupione, wybudowane środki trwałe, od których odliczył podatek VAT i od których nie odliczono VAT z powodu nabycia przed datą wejścia w życie ustawy VAT, a które nie były ulepszane, modernizowane, ale służyły działalności komunalnej opodatkowanej m. in. dostarczanie wody, odbiór ścieków. Gmina z dniem przekształcenia dotychczasowej formy prowadzenia gospodarki komunalnej z formy referatu komunalnego w spółkę z o.o. wniesie aportem środki trwałe służące dotychczas do wykonywania działalności komunalnej rozszerzając zakres dotychczasowego przedmiotu działalności o gospodarkę mieszkaniową i lokale użytkowe.

Ponadto w piśmie z dnia 27 sierpnia 2012 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Gmina wyjaśniła:

  1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jako Gmina i Urząd Gminy.
  2. Wnoszony przedmiot aportu do nowo tworzonej spółki będzie zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego mogących w sposób samodzielny, niezależny wykonywać zadania gospodarcze lub będzie stanowił organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Natomiast, w piśmie nadesłanym w dniu 26 września 2012 r. Zainteresowany potwierdził, iż wnoszony przedmiot aportu będzie zawierał elementy, o których mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, a mianowicie:

  1. nowo tworzona spółka będzie oznaczona indywidualnie jako Zakład Usług Komunalnych i utworzona z dotychczasowego Referatu i na jego majątku w całości, który nie jest wyodrębniony w środkach trwałych. Aport zostanie wniesiony do nowo tworzonej spółki z o.o. z dotychczasowego Referatu Komunalnego określonego w regulaminie organizacyjnym. Obecnie Referat Komunalny nie jest wyodrębniony jak pozostałe jednostki budżetowe, ale wchodzi w skład budżetu gminy i posiada osobny dział i rozdział w budżecie, czyli jest wyodrębniony w rozumieniu art. 55&¹ Kodeksu cywilnego. Referat Komunalny nie posiada własnego nr NIP, REGON i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT, nie odprowadza podatku. Gmina posiada NIP i REGON i jest podatnikiem VAT;
  2. Gmina jest właścicielem nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz innych prawa rzeczowych do nieruchomości lub ruchomości, ale w całości w użytkowaniu Referatu Komunalnego, który przejmie nowo tworzona spółka.
  3. Gmina nie zawierała z Referatem Komunalnym oraz z innymi jednostkami umów najmu lub dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych. Referat Komunalny użytkował całość wymienionych nieruchomości, ruchomości, towarów bezpłatnie;
  4. nowo tworzona spółka przejmie z budżetu gminy wyodrębnione w działach i rozdziałach wierzytelności, prawa z papierów wartościowych Referatu Komunalnego, bez środków pieniężnych. Przy czym spółka może otrzymać z budżetu gminy środki pieniężne w formie dotacji na pierwsze wyposażenie.
  • 5,6,7) nowo tworzona spółka zamierza przejąć koncesje, licencje i zezwolenia w tym pozwolenia o eksploatacje urządzeń wodnych; patentów i innych praw własności przemysłowej; majątkowych praw autorskich i majątkowych praw pokrewnych;
  1. nowo tworzona spółka przejmie tajemnice przedsiębiorstwa na wykonywane roboty;
  2. nowo tworzona spółka przejmie dokumenty dotyczące środków trwałych i wierzytelności na podstawie aktu notarialnego i dokumentu PT. Spółka nie przejmie dokumentów księgowych i danych zawartych w działach i rozdziałach, w tym deklaracji podatku VAT. Dochody i wydatki są planem rocznym w budżecie gminy, który został wykonany i corocznie jest uchwalany nowy plan wydatków i dochodów.

Ponadto, Gmina sądzi, że gdyby nie nastąpiło przejęcie w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług aportem Referatu Komunalnego do nowo tworzonej spółki, wówczas Gmina zobowiązana byłaby do zapłaty VAT w dniu podpisania aktu notarialnego spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, wniesienie przez Gminę aportem do Spółki wymienionych środków trwałych według załączonej listy, od których odliczono VAT i nieodliczono VAT, ale wykorzystywano częściowo do działalności komunalnej opodatkowanej VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie naliczała podatku VAT od wniesionego aportu jako następca prawny dotychczas prowadzonej działalności komunalnej w oparciu o przeniesione aportem te same środki trwałe do Spółki zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, w myśl orzecznictwa sądów administracyjnych, że przyjęta w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opcja wyłączenia z opodatkowania zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części wymaga uznania, że w przypadku zbycia tak określonego przedmiotu jego nabywca traktowany jest jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. W takiej sytuacji dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej, następuje przeniesienie na nabywcę zasad dotyczących opodatkowania VAT w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych jakie obowiązywały zbywcę gdyby do zbycia nie doszło.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma do czynienia z likwidacją dotychczasowej formy działalności, ale tylko ze zmianą formy prowadzenia działalności komunalnej z referatu komunalnego w spółkę z o.o.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem transakcji zbycia. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie transakcja zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawa towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy.

Zaznaczyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji przedsiębiorstwa. Zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy posłużyć się definicją sformułowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm., dalej k.c.).

Zgodnie z art. 551 k.c., przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem, składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Jeżeli warunki, o których mowa w art. 551 k.c., zostaną spełnione, to dostawa realizowana do innego podmiotu (np. spółki prawa handlowego lub cywilnego), nie będzie podlegała przepisom ustawy.

Należy tu wskazać również art. 5522 k.c., którym ustawodawca wprowadza zasadę, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Natomiast zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy, jest w myśl art. 2 pkt 27e ustawy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina od dnia 1 stycznia 2013 r. rozpocznie prowadzenie gospodarki komunalnej w formie spółki z o.o. ze 100% udziałem Gminy w spółce. Gmina do dnia 31 grudnia 2012 r. gospodarkę komunalną prowadziła przez Urząd Gminy jako jednostkę budżetową. W § 25 regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy wyodrębniono Referat Komunalny, który prowadzi obsługę, konserwację i zarządzanie siecią hydrofornii na terenie Gminy, obsługę, konserwację i zarządzanie siecią przepompowni wody i ścieków, budowa chodników i dróg gminnych, zimowe utrzymanie dróg gminnych, organizowanie prac interwencyjnych i publicznych na terenie Gminy, utrzymanie i pielęgnację zadrzewień i terenów zielonych na terenie Gminy, obsługa wszelkich imprez organizowanych przez Gminę, wykaszanie i utrzymanie w czystości rowów i poboczy przy drogach gminnych, wykonywanie remontów w budynkach komunalnych i innych nieruchomościach będących własnością Gminy, przewozy osób środkami lokomocji będącymi własnością Gminy, prowadzenie archiwum Urzędu Gminy. Referat Komunalny wymienione zadania prowadził w oparciu o zakupione, wybudowane środki trwałe, od których odliczył podatek VAT i od których nie odliczono VAT z powodu nabycia przed datą wejścia w życie ustawy VAT, a które nie były ulepszane, modernizowane, ale służyły działalności komunalnej opodatkowanej m. in. dostarczanie wody, odbiór ścieków. Gmina z dniem przekształcenia dotychczasowej formy prowadzenia gospodarki komunalnej z formy referatu komunalnego w spółkę z o.o. wniesie aportem środki trwałe służące dotychczas do wykonywania działalności komunalnej rozszerzając zakres dotychczasowego przedmiotu działalności o gospodarkę mieszkaniową i lokale użytkowe. Wnoszony przedmiot aportu do nowo tworzonej spółki będzie zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego mogących w sposób samodzielny, niezależny wykonywać zadania gospodarcze lub będzie stanowił organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT wniesienia przez Gminę aportem do spółki wymienionych środków trwałych, od których odliczono VAT i nieodliczono podatku VAT, ale wykorzystywano częściowo do działalności komunalnej opodatkowanej VAT.

Jak wskazano wyżej, zbycie przedsiębiorstwa ma miejsce wówczas, gdy cały majątek przedsiębiorstwa przechodzi na własność jednego nabywcy, który kontynuuje działalność gospodarczą zbywcy. O tym czy doszło do wyodrębnienia przedsiębiorstwa decyduje pełen zakres aportowanego majątku, praw i zobowiązań, wyodrębnienie to musi dotyczyć przedsiębiorstwa jako całości. Nie może ono obejmować dowolnej części danego przedsiębiorstwa, żeby można było uznać, iż doszło do przeniesienia zespołu składników, które mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

W przedmiotowej sprawie, wnoszone aportem do spółki środki trwałe, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, stanowią przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551k.c. Ponadto przekazana masa będzie mogła służyć kontynuowaniu dotychczasowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Referat Komunalny.

W niniejszej sytuacji więc, będzie miał zastosowanie przepis art. 6 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W konsekwencji czynność wniesienia przez Wnioskodawcę do spółki aportem środków trwałych, od których odliczono VAT i nieodliczono VAT, ale wykorzystywano częściowo do działalności komunalnej opodatkowanej VAT uznanych przez Gminę za przedsiębiorstwo będzie wyłączone spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, wniesienie aportem do spółki środków trwałych, stanowiących zdaniem Wnioskodawcy przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego będzie wyłączone spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Tym samym odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie przez Wnioskodawcę, iż przedmiotem aportu będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów art. 551 ustawy Kodeks cywilny. Nadmienia się, iż w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swą ważność.

Wskazać ponadto należy, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem środków trwałych. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu dotychczasowego odliczonego podatku VAT został załatwiony interpretacją indywidualną nr ILPP1/443-560/12-7/AI w dniu 28 września 2012 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu