zwolnienie od podatku VAT dostawy dwóch zabudowanych działek - Interpretacja - IBPP1/443-762/12/ES

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.10.2012, sygn. IBPP1/443-762/12/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

zwolnienie od podatku VAT dostawy dwóch zabudowanych działek

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2012r. (data wpływu 20 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 października 2012r. (data wpływu 22 października 2012r.) oraz pismem z dnia 26 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy dwóch zabudowanych działek o nr 1585 i 1587 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy dwóch zabudowanych działek o nr 1585 i 1587.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 października 2012r. (data wpływu 22 października 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 października 2012r. znak: IBPP1/443-762/12/ES oraz pismem z dnia 26 października 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) zamierza sprzedać na własność w drodze przetargu nieograniczonego dwie nieruchomości jednemu nabywcy. Są to nieruchomości położone w miejscowości S. oznaczone jako działki nr 1585 i 1587 zabudowane drewnianymi budynkami mieszkalnymi i drewnianymi szopami i przybudówkami.

W operacie szacunkowym z wyceny tych nieruchomości rzeczoznawca majątkowy charakteryzuje przedmiotowe nieruchomości w następujący sposób:

  • budynki mieszkalne to obiekty drewniane w wieku około 110 lat, bez generalnych remontów w stanie nie nadającym się do przebywania ludzi, zużyte, zniszczone częściowo zdewastowane, służące wcześniej jako pomieszczenia socjalne gminy, do tych budynków mieszkalnych w różnym okresie były dostawiane szopy na opał, murowane ganki, wiatrołapy. Według wyceniającego rzeczoznawcy stan zabudowy na obu działkach nie przedstawia żadnej rynkowej wartości, wręcz przeciwnie powoduje zmniejszenie wartości gruntów wskutek konieczności poniesienia kosztów na usunięcie tych ruin. Zdaniem rzeczoznawcy budynki te nadają się do rozbiórki, z której można odzyskać część materiałów w postaci rynien, rur, kafli, drewna, a wartość tych materiałów szacuje on na kwotę około 1500,00 złotych. Rzeczoznawca dokonał wyceny dla celów sprzedaży łącznie obu nieruchomości jako jednego przedmiotu transakcji z zastrzeżeniem, że w skład przedmiotu wyceny wchodzą działka 1585 o pow. 239 m2 oraz działka 1587 o pow. 400 m2 oraz znajdujące się stare drewniane budynki i budowle nie przedstawiające żadnej wartości rynkowej. Gmina nie posiada obecnie aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta, natomiast w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka nr 1585 położona jest w obszarze oznaczonym symbolem U-usługi, a działka 1587 symbolem MN-obszar mieszkaniowy z zabudową niską i usługami".

Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków:

  • dla działki 1585 wpisano użytek - B - zabudowane, funkcja budynku 1- mieszkalne, 2 -produkcyjne,
  • dla działki 1587 wpisano użytek - B - zabudowane, funkcja budynku 1- mieszkalne, 2 -produkcyjne, 3 - mieszkalne, 4 - produkcyjne, 5 - produkcyjne.

Przedmiotowe nieruchomości zostały nabyte przez Gminę w 1997r. nieodpłatnie, a wcześniej zarządcą tych nieruchomości było Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. W odniesieniu do tych nieruchomości Gmina nie dokonywała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w okresie użytkowania nie ponosiła Gmina wydatków na ulepszenie budynków, ponoszone były jedynie nakłady na remonty, od których nie odliczano podatku naliczonego bowiem budynki były wynajmowane na cele mieszkalne, które to usługi podlegają zwolnieniu w związku z tym nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia. Gmina będzie sprzedawała przedmiotowe nieruchomości jako zabudowane bowiem nie ma nakazu ani pozwolenia na rozbiórkę budynków znajdujących się na działkach tak więc nabywca w momencie zakupu stanie się właścicielem również tych budynków. Gmina nie będzie miała żadnego wpływu na sposób zagospodarowania tych nieruchomości przez nabywcę.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowe działki nabył nieodpłatnie z mocy prawa, udokumentowane to jest decyzją Wojewody z dnia 24 sierpnia 1998r., której podstawą wydania był art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 18 ust. 1 i 4 ustawy z 10 maja 1990r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.

Nabycie działki nr 1585 nie zostało udokumentowane fakturą, nabycie działki nr 1587 również nie zostało potwierdzone fakturą.

W związku z tym, że nabycie działek 1585 i 1587 nastąpiło na podstawie decyzji wojewody i nie podlegało podatkowi VAT to nie było możliwości odliczenia podatku naliczonego, a co za tym idzie Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku dla działki nr 1585 i również Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku dla działki nr 1587.

Działka nr 1585 zabudowana budynkiem mieszkalnym drewnianym, trwale związanym z gruntem, brak jest dokładnej daty budowy budynku, jednak zgodnie z operatem szacunkowym z wyceny tych nieruchomości rzeczoznawca majątkowy określa ten budynek na wiek około 110 lat. Jest to budynek stary, przez Gminę wynajmowany jako lokale mieszkalne od 1998r., a wcześniej też był wynajmowany przez poprzedniego zarządcę tj. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej jako lokal mieszkalny. Do budynku dobudowane były szopy, ganek służące na składowanie opału stanowiące jedną całość, w budynku mieszczą się 3 lokale mieszkalne, budynek według PKOB zaliczany do 1.11.1122 Budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Gmina wynajmowała lokale w tym budynku od 1998r., ale były one również wynajmowane przez poprzedniego zarządcę, dokładnej daty zasiedlenia Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić, ale na pewno nastąpiło to przed rokiem 1998. Gmina nie ponosiła na przedmiotowy budynek wydatków na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację danych składników majątku, które to wydatki w danym roku podatkowym przekraczają 3500 zł i powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia tych składników majątkowych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Działka nr 1587 będzie zabudowana budynkiem mieszkalnym drewnianym, trwale związanym z gruntem, brak jest dokładnej daty budowy budynku, jednak zgodnie z operatem szacunkowym z wyceny tych nieruchomości rzeczoznawca majątkowy określa ten budynek na wiek około 110 lat. Jest to budynek stary, przez Gminę wynajmowany jako lokale mieszkalne od 1998r., a wcześniej też był wynajmowany przez poprzedniego zarządcę tj. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej jako lokal mieszkalny. Do budynku dobudowane były szopy, ganek służące na składowanie opału stanowiące jedną całość, w budynku mieszczą się 4 lokale mieszkalne, budynek według PKOB zaliczany do 1.11.1122 Budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Gmina wynajmowała lokale w tym budynku od 1998r., ale były one również wynajmowane przez poprzedniego zarządcę, dokładnej dany zasiedlenia Gmina nie jest w stanie ustalić, ale na pewno nastąpiło to przed rokiem 1998. Gmina nie ponosiła na przedmiotowy budynek wydatków na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację danych składników majątku, które to wydatki w danym roku podatkowym przekraczają 3500 zł i powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia tych składników majątkowych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Gmina nie posiada dokumentacji dotyczącej pierwszego zasiedlenia, może jedynie stwierdzić, że lokale przez Gminę były najmowane od 1998 czyli ponad 13 lat.

Gmina na przedmiotowych działkach nie budowała nowych budynków, budowli ani innych obiektów, budynki które są na działkach Gmina nabyła na mocy decyzji o której mowa powyżej.

Remontowane były budynki mieszkalne znajdujące się na przedmiotowych działkach.

Prowadzone remonty nie stanowiły ulepszenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym - dotyczy to zarówno obiektów na działce 1585 i 1587.

Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków.

Na pytanie tut. organu: Jeżeli budynek lub jego część została ulepszona, w rozumienie przepisów o podatku dochodowym, to jak długo w stanie ulepszonym budynek był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych, Wnioskodawca odpowiedział: W związku z tym, że nie dokonywano ulepszeń o czym mowa w poprzednich odpowiedziach pytanie jest bezprzedmiotowe.

Lokale w przedmiotowych budynkach były wykorzystywane jako gminne lokale socjalne i były wynajmowane na cele mieszkaniowe - dotyczy to zarówno budynków na działce nr 1585 i 1587.

Lokale były najmowane na cele mieszkalne, która to czynność jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Działki i budynki nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności rolniczej w rozumienie ustawy o podatku od towarów i usług.

Na pytanie tut. organu; Czy działki i budynki były przedmiotem najmu, dzierżawy ()... (proszę podać odrębnie dla każdej z działek i budynków, budowli lub ich części), Wnioskodawca odpowiedział, że budynki były przedmiotem najmu na cele mieszkaniowe i Gmina osiągała z tego tytułu dochody w postaci czynszu - dotyczy lokali znajdujących się w budynkach posadowionych zarówno na działce nr 1585 jak i działce nr 1587.

Na cele mieszkaniowe budynki były najmowane od 1998r., tak więc od daty zawarcia umów upłynęło więcej niż 2 lata.

Przedmiotowe nieruchomości zostały sprzedane w miesiącu sierpień 2012r.

Wnioskodawca wyjaśnia również, że wszystkie budynki znajdujące się na przedmiotowych działkach, o których mowa we wniosku były wynajmowane zgodnie z umowami na cele mieszkalne, z tym, że część nie bezpośrednio jako mieszkania służyły lokatorom jako pomieszczenia gospodarcze do wynajmowanych lokali mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży nieruchomości, o których mowa powyżej, na których są posadowione budynki, gdy oszacowana przez rzeczoznawcę w operacie szacunkowym wartość posadowionych na gruncie i trwale z nim związanych budowli w wartości nieruchomości ogółem jest znikoma lub wręcz całkowicie rynkowej wartości pozbawiona, znajdzie zastosowanie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT co w konsekwencji skutkować będzie zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, z analizy przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby można uznać za teren niezabudowany taki teren, na którym posadowione są budynki czy budowle, nawet jeżeli stanowią one znikomą wartość w wartości ogółem sprzedawanej nieruchomości i będą przedmiotem rozbiórki przez nabywcę. Na dzień transakcji na sprzedawanym gruncie znajdują się budynki brak jest więc podstaw do uznania, iż skoro obiekty te się tam znajdowały, choć nie przedstawiały istotnej wartości to sprzedaż winna być opodatkowana jak dla gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę tj. stawką 23 procent. Tak więc zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Bez znaczenia pozostaje tu fakt, iż oszacowana wartość posadowionych na gruncie i trwale z gruntem związanych budowli w wartości nieruchomości ogółem jest znikoma lub wręcz całkowicie rynkowej wartości pozbawiona. Obrotem będzie kwota należna z tytułu sprzedaży, czyli łączna wartość budowli i gruntu, z którym budowla ta jest trwale związana. W przypadku przedmiotowych nieruchomości, które były wcześniej oddane w najem przy sprzedaży należy skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Wynika to z faktu, iż w przedmiotowej sprawie dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia (zasiedlenie to nastąpiło najpóźniej z chwilą oddania w najem tych budynków), a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą minęły co najmniej 2 lata. Reasumując, sprzedaż w drodze ustnego przetargu nieograniczonego przedmiotowej nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi i gospodarczymi będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Dla potrzeb podatku VAT, tj. dla kwestii ustalenia stawki podatku VAT czy też zwolnienia od tego podatku dla budynków lub budowli oraz gruntu na którym są posadowione, bez znaczenia pozostaje jaką wartość rynkową przedstawiają budynki czy budowle, a jaką grunt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że wprawdzie we wniosku z dnia 17 lipca 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe, jednak z uzupełnienia wniosku z dnia 16 października 2012r. wynika, że przedmiotowe nieruchomości zostały sprzedane w miesiącu sierpniu 2012r., zatem tut. organ przyjął, iż sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Podstawowa stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca dla dostawy budynków, budowli lub ich części przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa budynku, budowli lub ich części podlega opodatkowaniu gdy następuje w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, albo w okresie krótszym niż 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt lub jego część zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:
    1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
    2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
    3. obiekt małej architektury,
  2. budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,
  3. budowli należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolnostojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jadrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Mając powyższe na uwadze, należy zbadać czy w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę doszło do pierwszego zasiedlenia przeznaczonych do sprzedaży budynków mieszkalnych, w których znajdują się odpowiednio: w budynku posadowionym na działce nr 1585 - 3 lokale mieszkalne, natomiast w budynku posadowionym na działce nr 1587 - 4 lokale mieszkalne.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca sprzedał w sierpniu 2012r. dwie nieruchomości jednemu nabywcy. Są to nieruchomości oznaczone jako działki nr 1585 i 1587 zabudowane drewnianymi budynkami mieszkalnymi i drewnianymi szopami i przybudówkami.

Przedmiotowe nieruchomości zostały nabyte przez Gminę z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody z dnia 24 sierpnia 1998r., której podstawą wydania był art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 18 ust. 1 i 4 ustawy z 10 maja 1990r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.

W związku z tym, że nabycie działek 1585 i 1587 nastąpiło na podstawie decyzji wojewody i nie podlegało podatkowi VAT, to nie było możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Działka nr 1585 zabudowana około 110-letnim budynkiem mieszkalnym drewnianym, trwale związanym z gruntem. Jest to budynek stary, przez Gminę wynajmowany jako lokale mieszkalne od 1998r. Do budynku dobudowane były szopy, ganek służące na składowanie opału stanowiące jedną całość, w budynku mieszczą się 3 lokale mieszkalne, budynek według PKOB zaliczany do 1.11.1122 Budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Działka nr 1587 zabudowana około 110-letnim budynkiem mieszkalnym drewnianym, trwale związanym z gruntem. Jest to budynek stary, przez Gminę wynajmowany jako lokale mieszkalne od 1998r. Do budynku dobudowane były szopy, ganek służące na składowanie opału stanowiące jedną całość, w budynku mieszczą się 4 lokale mieszkalne, budynek według PKOB zaliczany do 1.11.1122 Budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Gmina na przedmiotowych działkach nie budowała nowych budynków, budowli ani innych obiektów, budynki które są na działkach Gmina nabyła na mocy decyzji o której mowa powyżej.

Remontowane były budynki mieszkalne znajdujące się na przedmiotowych działkach.

Prowadzone remonty nie stanowiły ulepszenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym - dotyczy to zarówno obiektów na działce 1585 i 1587.

Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków.

Lokale w przedmiotowych budynkach były wykorzystywane jako gminne lokale socjalne i były wynajmowane na cele mieszkaniowe - dotyczy to zarówno budynków na działce nr 1585 i 1587.

Budynki były przedmiotem najmu na cele mieszkaniowe i Gmina osiągała z tego tytułu dochód w postaci czynszu - dotyczy lokali znajdujących się w budynkach posadowionych zarówno na działce nr 1585 jak i działce nr 1587.

Działki i budynki nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności rolniczej w rozumienie ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie budynki znajdujące się na przedmiotowych działkach, o których mowa we wniosku były wynajmowane zgodnie z umowami na cele mieszkalne, z tym, że część nie bezpośrednio jako mieszkania służyły lokatorom jako pomieszczenia gospodarcze do wynajmowanych lokali mieszkalnych. Lokale w przedmiotowych budynkach były wykorzystywane jako gminne lokale socjalne i były wynajmowane na cele mieszkaniowe. Gmina osiągała z tego tytułu dochód w postaci czynszu. Ponadto Wnioskodawca nie dokonywał ulepszeń przedmiotowych budynków.

Z powyższego wynika, że dostawa przedmiotowych budynków nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych budynków nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dostawa przedmiotowych budynków mieszkalnych tj. posadowionego na działce nr 1585 oraz posadowionego na działce nr 1587 będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ponieważ w niniejszej interpretacji wykazano, iż dostawa przedmiotowych budynków będzie dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, badanie czy w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę dostawa tych budynków będzie dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a - jest bezprzedmiotowe.

Ponadto przepis art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy dla budynku lub budowli albo części takiego budynku lub budowli obowiązuje zwolnienie od podatku, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, na którym to gruncie budynek lub budowla albo ich części są posadowione.

Zatem, skoro dla dostawy budynków tj.:

  • posadowionego na działce nr 1585 budynku mieszkalnego, w którym mieszczą się 3 lokale mieszkalne oraz
  • posadowionego na działce nr 1587 budynku mieszkalnego, w którym mieszczą się 4 lokale mieszkalne,

zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, również dostawa gruntu (ww. działek), na których posadowione są te budynki będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo należy wskazać, że jeśli (zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę) na przedmiotowych działkach posadowione są budynki w rozumieniu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tj. z 2006r. Dz. U. Nr 156 poz. 1118 ze zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) o określonym zgodnie z ww. rozporządzeniem symbolu PKOB 1.11.1122 budynki o trzech i więcej mieszkaniach, trwale z gruntem związane, to stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy tych budynków z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zatem skoro w przedmiotowej sprawie dla dostawy budynków obowiązuje zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, na którym te budynki są posadowione. Zgodnie z powyższym bez znaczenia więc dla zwolnienia od podatku dostawy przedmiotowych działek zabudowanych będzie wartość rynkowa gruntu i posadowionych na nim budynków.

Reasumując należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowych budynków mieszkalnych (3-lokalowego i 4-lokalowego, sklasyfikowanych zgodnie z PKOB pod symbolem 1.11.1122 budynki o trzech i więcej mieszkaniach) wraz z gruntem (działkami nr 1585 i 1587), na którym ww. budynki są posadowione będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Bez znaczenia natomiast w przedmiotowej sprawie dla zwolnienia od podatku dostawy przedmiotowych działek zabudowanych będzie wartość rynkowa gruntu i posadowionych na nim budynków.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że przedmiotem dostawy są działki zabudowane tylko i wyłącznie wymienionymi przez Wnioskodawcę we wniosku budynkami sklasyfikowanymi zgodnie z PKOB pod symbolem 1.11.1122 budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Na marginesie należy również zaznaczyć, że tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności, gdyby przedmiotowe działki były zabudowane również innymi budynkami lub budowlami) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach