Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu podatku VAT związanego z realizacją projektu p.n.: - Interpretacja - IBPP3/443-846/12/UH

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.11.2012, sygn. IBPP3/443-846/12/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu podatku VAT związanego z realizacją projektu p.n.:

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2012r. (data wpływu 9 sierpnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 25 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrot różnicy podatku) wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrot różnicy podatku) wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 25 października 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP3/443-846/12/UH z dnia 18 października 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

W 2008r. Gmina złożyła wniosek aplikacyjny w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet VII ., Działanie 7.1 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową, o dofinansowanie projektu pn.: .... Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i otrzymał dofinansowanie. Przedmiotem realizacji projektu jest budowa drogi gminnej. Zadanie obejmowało: budowę 320 m drogi gminnej, 320 m sieci kanalizacji deszczowej oraz 320 m chodników, inwestycja została zrealizowana w 2012r. Realizacja ww. zadania traktowana jest jako działalność Gminy w zakresie nałożonych na nią obowiązków ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm.). Zadania te wymienione są w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym obejmują m.in. drogi, ulice. Majątek powstały z realizacji powyższego zadania jest własnością Gminy. Zrealizowana inwestycja nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów dla Gminy.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca stwierdził, iż:

Zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. " udokumentowany był fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Powstała droga będzie drogą publiczną, ogólnodostępną, udostępnioną nieodpłatnie. Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystywania powstałej drogi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (np. płatne parkingi, dzierżawa).

Gmina nie posiada nadanego numeru NIP, a posługuje się numerem NIP nadanym dla Urzędu Gminy w . Numer Identyfikacji Podatkowej dla Urzędu Gminy w to ... .

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 października 2012r.):

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrot różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn.: ......

Stanowisko Wnioskodawcy: (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 października 2012r.):

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. ...

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, ().

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym). Zatem działania związane z budową drogi gminnej wpisują się w zakres działalności Wnioskodawcy.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina realizuje projekt pn.: w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet VII , Działanie 7.1 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową.

Realizacja zadania obejmowała: budowę drogi gminnej, sieci kanalizacji deszczowej oraz chodników. Majątek powstały w wyniku realizacji przedmiotowego projektu jest własnością Gminy. Zrealizowana inwestycja nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów dla Gminy. Zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji objętej ww. projektem udokumentowany był fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Powstała droga będzie drogą publiczną, ogólnodostępną, udostępnioną nieodpłatnie. Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystywania powstałej drogi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (np. płatne parkingi, dzierżawa).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym, Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach