Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi wynajmu i dzierżawy kontenerów oraz usługi transportu ww. kontenerów, świadczone przez Spółkę w zw... - Interpretacja - ILPP4/443-321/12-2/BA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.10.2012, sygn. ILPP4/443-321/12-2/BA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi wynajmu i dzierżawy kontenerów oraz usługi transportu ww. kontenerów, świadczone przez Spółkę w związku z zawarciem umowy, której głównym przedmiotem są usługi wywozu nieczystości stałych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 17 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla usługi wynajmu i dzierżawy kontenerów oraz usługi transportu ww. kontenerów stanowiących element pomocniczy do usługi wywozu nieczystości stałych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla usługi wynajmu i dzierżawy kontenerów oraz usługi transportu ww. kontenerów stanowiących element pomocniczy do usługi wywozu nieczystości stałych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością świadczącą liczne usług, m.in. w zakresie wywozu nieczystości (PKWiU 38.11.1). Spółka zamierza zawrzeć z kontrahentem umowę, której przedmiotem będą Kompleksowe usługi w zakresie odbierania, transportu i składowania odpadów stałych komunalnych niesegregowanych o kodzie 20 03 01 zbieranych do praso-kontenerów w lokalizacjach zamawiającego przy ul. A i ul. B w X oraz opróżniania pojemników z posesji Z przy ul. C w X. Zgodnie z dokonanymi ustaleniami, na podstawie ww. umowy, Spółka zobowiązana będzie do świadczenia usług polegających na:

  1. dzierżawie 2 praso-kontenerów do odbierania odpadów komunalnych,
  2. transporcie praso-konternera wraz z odpadami do miejsca zagospodarowania odpadów i z powrotem (średnio raz w tygodniu),
  3. odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych niesegregowanych o kodzie 20.03.01,
  4. jednorazowym opróżnieniu pojemnika 240 l. ze wskazanej posesji.

Wskazać jednocześnie należy, iż ww. usługi są przedmiotem jednej umowy (jednego zamówienia) i świadczone będą, jako jej elementy składowe. Ww. usługi będą stanowić de facto świadczenie łączne, ponieważ praso-kontenery będą przez Spółkę wydzierżawione zamawiającemu i transportowane w ramach odbioru i zagospodarowania odpadów. Jak już wskazano przedmiotem zamówienia (umowy) są bowiem kompleksowe usługi w zakresie odbierania, transportu i składowania odpadów stałych komunalnych niesegregowanych.

Spółka w związku z zawarciem opisanej powyżej umowy zobowiązana będzie do świadczenia ww. usług. W związku z powyższym powstały wątpliwości w zakresie zastosowania dla ww. usług prawidłowej stawki podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi wynajmu i dzierżawy kontenerów oraz usługi transportu ww. kontenerów, świadczone przez Spółkę w związku z zawarciem umowy, której głównym przedmiotem są usługi wywozu nieczystości stałych...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wynajmu i dzierżawy kontenerów świadczone w ramach realizacji wskazanej w opisie sprawy umowy, której głównym przedmiotem są kompleksowe usługi w zakresie odbierania, transportu i zagospodarowania odpadów stałych komunalnych niesegregowanych, stanowią świadczenie łączne z usługą główną (wywozem). W związku z tym opodatkowane są na podstawie poz. 143 załącznika nr 3 do ustawy o VAT stawką obniżoną - 8%, właściwą dla usług wywozu nieczystości stałych.

UZASADNIENIE:

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: ustawa o VAT), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast art. 146a pkt 1 stanowi, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., (z zastrzeżeniem art. 146f) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy również przywołać treść art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak wynika z powyższego, stawka preferencyjna (8%) znajduje zastosowanie do dostawy towarów oraz świadczenia usług wskazanych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. W poz. 143 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wskazane zostały Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 2008 - 38.11.1.

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego (http://www.stat.goy.pl/Klasyfikacje), ww. grupowanie obejmuje:

  1. usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne zawierających różne materiały nadające się do recyklingu odpadów wstępnie posortowanych lub nieposortowanych, takich jak: tektura, papier, tworzywo sztuczne, szkło, aluminium, stal lub odpady organiczne pochodzące z gospodarstw domowych, włączając zbieranie odpadów zostawianych przy domach, ulicach według stałego harmonogramu lub indywidualnego zamówienia,
  2. usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne, zawierających różne materiały nadające się do recyklingu odpadów wstępnie posortowanych lub nieposortowanych, takich jak: tektura, papier, tworzywo sztuczne, szkło, aluminium, stal lub pozostałe surowce wtórne inne niż z gospodarstw domowych według stałego harmonogramu lub indywidualnego zamówienia.

Natomiast w poz. 144 ww. załącznika, ustawodawca wskazał grupowanie 38.11.2, do którego zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi na ww. stronie należą usługi takie jak:

  1. usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów (śmieci) oraz zmieszanych odpadów pochodzących z gospodarstw domowych, włączając zbieranie odpadów zostawianych przy domach, ulicach według stałego harmonogramu lub indywidualnego zamówienia,
  2. usługi związane ze zbieraniem martwych zwierząt

   - usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów (śmieci) oraz zmieszanych odpadów innych niż z gospodarstw domowych według stałego harmonogramu lub indywidualnego zamówienia.

Na gruncie powyższego, w ocenie Spółki, usługi polegające na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych niesegregowanych (pkt 3 zakresu zamówienia wskazanego w opisie sprawy) podlegały będą opodatkowaniu stawką preferencyjną - 8%.

Na podstawie opisów zawartych na stronie Głównego Urzędu Statystycznego wskazanych powyżej, zdaniem Spółki stwierdzić można, iż tego typu świadczenie zawarte może być zarówno w grupowaniu 38.11.1 (dokładnie w ppkt a) lub w grupowaniu 38.11.2 (dokładnie ppkt b), w zależności od charakteru zbieranych odpadów.

Niezależnie jednak do jakiego grupowania przyporządkuje się ww. usługi, będą one podlegały opodatkowaniu stawką preferencyjną - 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, ponieważ zostały one wymienione w załączniku nr 3 do ww. ustawy.

Podobnie, w ocenie Spółki, należy kwalifikować usługę polegającą na jednorazowym opróżnieniu pojemnika (pkt 4 specyfikacji istotnych warunków zamówienia). Charakter oraz treść ww. usługi jest de facto tożsamy z usługą odbioru odpadów. Opróżnienie wskazanego pojemnika jest równoznaczne z dokonaniem odbioru znajdujących się w nim odpadów. W związku z powyższym, również ten rodzaj usługi podlega opodatkowaniu stawką preferencyjną - 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Natomiast, jak wskazują przywołane powyżej przepisy, generalnie dla usług będących przedmiotem zapytania (usług dzierżawy oraz transportu praso-kontenerów), ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką podstawową podatku VAT, tj. 23%.

W przedmiotowej sprawie są one jednak, w ocenie Spółki, elementem pobocznym świadczenia złożonego stanowiącego faktyczny przedmiot umowy, a co za tym idzie winny być opodatkowane stawką VAT właściwą dla świadczenia głównego. Co istotne, w ocenie Spółki, usługi najmu i dzierżawy ww. praso-kontenerów stanowią element świadczenia łącznego, gdyż właśnie jedno świadczenie łączne jest w przedmiotowej sprawie przedmiotem umowy.

Przedmiotem zamówienia były bowiem kompleksowe usługi w zakresie odbierania, transportu i zagospodarowania odpadów stałych komunalnych niesegregowanych, a usługi dzierżawy i transportu kontenerów są jedynie elementem pobocznym niezbędnym do realizacji świadczenia głównego, w związku z czym winny być one opodatkowane stawką właściwą dla usług związanych z gospodarką odpadami (PKWiU 2008 - 38.11.1).

Kwestię świadczenia łącznego wielokrotnie analizował Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Obraz jego rozważań został zawarty w wyroku ETS w sprawie C-349/96. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

Stanowisko to wielokrotnie znalazło potwierdzone w wyrokach polskich sądów administracyjnych. Wskazują one, iż aby uznać kilka świadczeń za jedną usługę złożoną, winna ona składać się z różnego rodzaju świadczeń (czynności) prowadzących do określonego celu. Usługa pomocnicza do usługi głównej nie stanowi celu samego w sobie, lecz jest jedynie potrzebna do wykonania usługi zasadniczej.

Również w orzecznictwie prezentowanym przez Naczelny Sąd Administracyjny, z uwagi na kompleksowy charakter czynności, mający doprowadzić do uzyskania określonego efektu gospodarczego, dominuje stanowisko, że do opodatkowania takich świadczeń należy przyjmować jednolitą stawkę podatku od towarów i usług, biorąc pod uwagę charakter świadczenia podstawowego, które stanowi cel działalności wykonywanej przez podatnika (wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2010 r., sygn. akt I FSK 966/09, wyrok NSA z dnia 16 września 2010 r., sygn. akt I FSK 779/10).

Przykładowo w wyroku z dnia 5 lipca 2006 r., sygn. akt I FSK 945/05 Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, że przy czynnościach o charakterze kompleksowym, na które składa się czynność podstawowa, będąca celem umowy zawartej przez podatnika z klientem, a także czynności pomocnicze niezbędne do wykonania czynności podstawowej, ustalając właściwą stawkę podatku od towarów i usług, należy przyjmować jednolitą stawkę dla całego kompleksu czynności, biorąc pod uwagę charakter czynności podstawowej. Potwierdzenie takiego podejścia do kwestii świadczenia złożonego znajduje się również w treści kolejnych wyroków sądów administracyjnych.

Jak wynika z treści umowy, czynnością podstawową jest w przedmiotowej sprawie Kompleksowa usługa w zakresie odbierania, transportu i zagospodarowania odpadów stałych komunalnych niesegregowanych o kodzie 20 03 01. Usługi dzierżawy i transportu kontenerów stanowią więc w tym przypadku jedynie usługi poboczne, niezbędne do prawidłowego wykonania ww. usługi w zakresie zagospodarowania odpadów. Są one przeznaczone do odbierania odpadów, które następnie w ramach świadczenia podstawowego zostaną zagospodarowane przez Spółkę poprzez ich zbiórkę, transport, odzysk i/lub unieszkodliwienie. Ze względu na ich ścisłe przeznaczenie i bezpośrednie powiązanie z treścią świadczenia głównego stwierdzić można, iż de facto służą one do prawidłowej realizacji ww. czynności głównej.

W związku z powyższym całość przedmiotu umowy, tj.:

  • dzierżawa 2 praso-kontenerów do odbierania odpadów komunalnych,
  • transportu praso-kontenera wraz z odpadami do miejsca zagospodarowania odpadów i z powrotem (średnio raz w tygodniu),
  • odbiór i składowanie odpadów komunalnych niesegregowanych o kodzie 20.03.01,
  • jednorazowe opróżnienie pojemnika 240 l. ze wskazanej posesji

stanowi świadczenie łączne polegające na świadczeniu usług związanych z odbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1).

Co za tym idzie ww. usługi złożone opodatkowane są stawką VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Wskazać również należy, iż prawo do traktowania zbioru ww. świadczeń, jako usługi łącznej, o której mowa w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, potwierdzają również organy podatkowe w treści wydawanych interpretacji prawa podatkowego. Jako przykładowe wskazać tu można interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 kwietnia 2009 r. (sygn. IBPP1/443-143/09/AL), czy też Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 maja 2011 r. (sygn. ITPP1/443-304b/11/TS), wydane na tle bardzo podobnego stanu faktycznego.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, wszystkie elementy świadczenia będącego przedmiotem ww. umowy, opisanej powyżej, stanowią usługę złożoną, w związku z czym opodatkowane będą stawką podatku od towarów i usług właściwą dla świadczenia podstawowego, tj. usług związanych ze odbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1) - 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca częstokroć odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, a także zwolnienia od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 143 wskazano na Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (symbol PKWiU 38.11.1).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczący liczne usługi, m.in. w zakresie wywozu nieczystości (PKWiU 38.11.1), zamierza zawrzeć z kontrahentem umowę, której przedmiotem będą Kompleksowe usługi w zakresie odbierania, transportu i składowania odpadów stałych komunalnych niesegregowanych o kodzie 20 03 01 zbieranych do praso-kontenerów w lokalizacjach zamawiającego przy ul. A i ul. B w X oraz opróżniania pojemników z posesji Z przy ul. C w X. Zgodnie z dokonanymi ustaleniami, na podstawie ww. umowy, Zainteresowany zobowiązany będzie do świadczenia usług polegających na:

  1. dzierżawie 2 praso-kontenerów do odbierania odpadów komunalnych,
  2. transporcie praso-kontenera wraz z odpadami do miejsca zagospodarowania odpadów i z powrotem (średnio raz w tygodniu),
  3. odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych niesegregowanych o kodzie 20.03.01,
  4. jednorazowym opróżnieniu pojemnika 240 l. ze wskazanej posesji.

Ww. usługi są przedmiotem jednej umowy (jednego zamówienia) i świadczone będą, jako jej elementy składowe. Ww. usługi będą stanowić de facto świadczenie łączne, ponieważ praso -kontenery będą przez Wnioskodawcę wydzierżawione zamawiającemu i transportowane w ramach odbioru i zagospodarowania odpadów. Przedmiotem zamówienia (umowy) będą bowiem kompleksowe usługi w zakresie odbierania, transportu i składowania odpadów stałych komunalnych niesegregowanych.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednakże w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu do wykonania świadczenia głównego. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana będzie jako element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zatem podsumowując powyższe, świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze - tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W analizowanej sytuacji niewątpliwie mamy do czynienia z usługą główną jaką jest usługa wywozu nieczystości oraz usługami pomocniczymi, którymi są usługi wynajmu i dzierżawy kontenerów oraz usługi transportu ww. kontenerów. Ww. usługi nie stanowią celu samego w sobie. Jak wskazał Zainteresowany, ww. usługi są przedmiotem jednej umowy (jednego zamówienia) będą stanowić de facto świadczenie łączne, ponieważ praso-kontenery będą przez niego wydzierżawione zamawiającemu i transportowane w ramach odbioru i zagospodarowania odpadów. Tym samym w przedmiotowej sprawie należy przyjąć, że Wnioskodawca świadczyć będzie kompleksową usługę związaną z wywozem nieczystości.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro świadczona przez Zainteresowanego usługa główna związana z wywozem nieczystości stałych, sklasyfikowana w PKWiU w grupowaniu 38.11.1, opodatkowana będzie stawką podatku 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy i poz. 143 załącznika Nr 3 do ustawy w związku z art. 146a pkt 2, to realizowane w ramach tej samej umowy usługi wynajmu i dzierżawy kontenerów oraz usługi transportu ww. kontenerów, jako wchodzące w skład tej kompleksowej usługi, również będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaję w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego.

Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Odnosząc się do wyroków sądów administracyjnych oraz interpretacji indywidualnych powołanych przez Zainteresowanego stwierdzić należy, iż stanowią one rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach i tylko do nich się zawężają.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu