W odpowiedzi na otrzymane w dniu 08.11.2004 r. pismo, uzupełnione pisemnym zapytaniem z dnia 22.11.2004 r. (otrzymane 23.11.2004 r.), w sprawie udzie... - Interpretacja - PP/44/KO/979/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.11.2004, sygn. PP/44/KO/979/04, Urząd Skarbowy w Świebodzinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na otrzymane w dniu 08.11.2004 r. pismo, uzupełnione pisemnym zapytaniem z dnia 22.11.2004 r. (otrzymane 23.11.2004 r.), w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, a mianowicie kwestii rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług jednostki budżetowej (Starostwo), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świebodzinie - działając na podstawie art.14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. nr 137, poz.926 ze zm.) stwierdza, co następuje:
Z treści pisma wynika, iż pytający podmiot działa na podstawie ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz.1592 ze zm.) jako jednostka organizacyjna Powiatu, i jednocześnie jest też jednostką budżetową w oparciu o art. 18 ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. nr 15, poz. 148 ze zm.). Starostwo Powiatowe jako jednostka budżetowa i zarazem jednostka organizacyjna powiatu dysponuje przekazanym w trwały zarząd majątkiem (czerpie z niego dochody), natomiast sporządza dla potrzeb podatku VAT deklaracje VAT-7 jako podatnik - Powiat. W związku z powyższym rodzi się pytanie, czy Starostwo powinno mieć osobny numer NIP i ewentualną rejestrację na potrzeby podatku VAT ? Zdaniem pytającego, zobowiązany on jest do rejestracji w NIP jako osobny podatnik, oraz rejestracji jako podatnik VAT, z uwagi na fakt występowania jako podatnicy innych jednostek budżetowych i zakładów budżetowych znajdujących się w strukturze organizacyjnej Powiatu.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz.535), nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Starostwo zawierając umowy na świadczenie dostaw i usług wykonuje czynności prawne na podstawie przepisów prawa cywilnego, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle cytowanej ustawy i w związku z tym podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 6 ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji podatników i płatników (Dz. U. nr 142, poz.702 ze zm.). W przedstawionym stanie faktycznym zgłoszenie rejestracyjne należało złożyć przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie jest natomiast możliwe wystawienie faktury VAT z podaniem numeru NIP Powiatu, dla czynności, których stroną jest Starostwo i inny podmiot. W sytuacji gdy podatnikiem zarejestrowanym jest tylko jednostka samorządu terytorialnego (Powiat) - tylko ona ma prawo posługiwać się numerem NIP nadanym dla niej przez właściwy urząd skarbowy. Nie dopuszczalna jest posługiwanie się numerem NIP podatnika jakim jest na dzień dzisiejszy tylko Powiat, w której stronami umowy cywilnoprawnej jest jednostka powołana przez podatnika (Starostwo) i inny podmiot.

Reasumując, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedmiotowej sprawy i porównaniu jej z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje przedstawione stanowisko Strony za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, iż powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez Stronę zapytania i w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy na dzień złożenia zapytania.

Urząd Skarbowy w Świebodzinie