Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w której nie toczy się postępowanie podatkowe ... - Interpretacja - PP/443-264-1/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.10.2004, sygn. PP/443-264-1/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PP2-813-96/01/GM, wyjaśnienie Ministerstwa Finansów

Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm. ).

Do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Podatnika z dnia 27 września o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Podatnik jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w formie Zakładu Usług Komunalnych. W ramach prowadzonej działalności Podatnik wykorzystuje dwa samochody marki ŻUK, które są zarejestrowane jako samochody ciężarowe. Przedmiotowe samochody nie posiadają wyciągu ze świadectwa homologacji wystawionej przez producenta, gdyż w okresie, kiedy te pojazdy były produkowane nie było to wymagane.

Na tle tych okoliczności Podatnik sformułował pytanie:

  • Czy w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur na zakup paliwa do w/w samochodów.?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje:

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. Natomiast art. 86 ust. 3 stanowi, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

  • kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł., natomiast ust. 5 art. 86 stanowi, iż dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3. W opinii tut. organu podatkowego z literalnego brzmienia powyższych przepisów wynika, iż w opisanej sytuacji Podatnik nie nabędzie prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliwa służącego do napędu ww. pojazdu.

Jednakże biorąc pod uwagę ratio legis powołanych zapisów, w opinii tut. organu podatkowego, należy uznać, iż ustawodawca nie zamierzał pozbawić wszystkich podatników nieposiadających wyciągu z świadectwa homologacji, bądź odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliw służących do napędu tych pojazdów. Wiązałoby się to bowiem z nieracjonalną sytuacją w której właściciele pojazdów typowo ciężarowych nie mogliby korzystać z ww. uprawnienia. W opinii tut. organu podatkowego należy również posiłkować się poprzednimi uregulowaniami w tym zakresie i wyjaśnieniami Ministra Finansów. Za argument potwierdzający dokonanie takiej wykładni powołanego przepisu przemawia bowiem dokonana, w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego, na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), przez Ministra Finansów urzędowa wykładnia prawa podatkowego. Mianowicie w piśmie z dnia 8.02.2001r. Nr PP2-813-96/01/GM (publikacja Biuletyn Skarbowy Ministra Finansów z 2001r. Nr 2) adresowanym do izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej wyjaśnił budzące się w tej materii kontrowersje i tak stwierdzono, iż:

Zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.) podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe, które nie posiadają homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tych samochodów.

W związku z powyższym przepis § 12 ust. 3, a tym samym i ust. 4, nie dotyczy samochodów będących bezspornie, np. samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi, które jako samochody nowe (wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy) posiadały homologację na taki właśnie typ pojazdu. Przepis ten ma zatem zastosowanie w szczególności do samochodów, które jako pojazdy nowe, wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy, były (są) samochodami osobowymi, a w wyniku zmian dokonanych w ich konstrukcji, zmieniły swój charakter, przeznaczenie, istnieje możliwość przewozu nimi zarówno osób, jak i ładunku (np. poprzez rozmontowywane lub składane fotele).

Przedmiotowe pismo zostało wydane na gruncie obowiązującego wówczas rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zmianami), które jednoznacznie uzależniało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od posiadania wyciągu ze świadectwa homologacji.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż posiadane przez Podatnika samochody spełniają ustawowe wymogi dotyczące ładowności i je przewyższają, natomiast nie posiadają jedynie wyciągów ze świadectw homologacji. Bowiem obliczając kryteria pojazdu zgodnie z powołanym wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT otrzymujemy:

  • dla 1 samochodu

DŁ = 357kg + 2 * 68=493 Dopuszczalna ładowność samochodu wg powyższego wzoru wynosi 493 kg, natomiast zgodnie z dowodem rejestracyjnym dopuszczalna ładowność samochodu wynosi 1000 kg (różnica 507 kg).

  • dla 2 samochodu

Dopuszczalna ładowność samochodu wg powyższego wzoru wynosi 493 kg, natomiast zgodnie z dowodem rejestracyjnym dopuszczalna ładowność samochodu wynosi 950 kg (różnica 457 kg).

Reasumując powyższe wywody w opinii tut. organu podatkowego Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup paliwa do przedmiotowych samochodów.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu