
Temat interpretacji
Czy Gminie U przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od opisanej wyżej inwestycji?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2013r. (data wpływu 27 września 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: ... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 września 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: ....
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Gmina U realizuje inwestycję współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego .... Gmina zamierza złożyć wniosek o dokonanie płatności dotacji wskazując, że podatek VAT, który zapłaci z tytułu wykonania inwestycji jest kosztem kwalifikowanym, a zatem podlegającym refundacji. Wybudowany w ramach przedmiotowej inwestycji kompleks sportowo-rekreacyjny nie zostanie przez Gminę U sprzedany. Będzie on przez Gminę U udostępniony mieszkańcom Gminy na cele związane z aktywnym uprawianiem sportu i rekreacji. Korzystanie z niego przez beneficjentów pośrednich projektu nie będzie uwarunkowane ponoszeniem przez nich jakichkolwiek opłat. Koszty utrzymania i funkcjonowania majątku, powstałego w ramach przedsięwzięcia, po okresie 5 lat od jego wdrożenia, pokrywane będą ze środków Gminy U.
Zakres rzeczowy przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje wykonanie w obrębie obszaru projektem następujących elementów:
- Boisko wielofunkcyjne
- Boisko do piłki nożnej
- Kort tenisowy
- Boisko do babingtona
- Strefa gier stolikowych /bilard, tenis, szachy/
- Strefa rekreacyjna dla dzieci i dorosłych
- Bieżnia.
Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków, zapłacony VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wówczas, gdy beneficjent nie ma prawnych możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gminie U przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od opisanej wyżej inwestycji...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina U jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi gdy: beneficjent jest podatnikiem VAT oraz gdy zakupione przez niego towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.
Gmina po zakończeniu inwestycji nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych, a zatem nie będzie zachodził związek między zakupioną usługą a sprzedażą opodatkowaną, a zatem brak jest podstawowej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Dla Gminy U podatek VAT winien być wydatkiem kwalifikowanym z uwagi na brak prawnych możliwości jego odliczenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Z treści wniosku wynika, że Gmina U realizuje inwestycję współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego .... Gmina zamierza złożyć wniosek o dokonanie płatności dotacji wskazując, że podatek VAT, który zapłaci z tytułu wykonania inwestycji jest kosztem kwalifikowanym, a zatem podlegającym refundacji. Wybudowany w ramach przedmiotowej inwestycji kompleks sportowo-rekreacyjny nie zostanie przez Gminę U sprzedany. Będzie on przez Gminę U udostępniony mieszkańcom Gminy na cele związane z aktywnym uprawianiem sportu i rekreacji. Korzystanie z niego przez beneficjentów pośrednich projektu nie będzie uwarunkowane ponoszeniem przez nich jakichkolwiek opłat. Koszty utrzymania i funkcjonowania majątku, powstałego w ramach przedsięwzięcia, po okresie 5 lat od jego wdrożenia, pokrywane będą ze środków Gminy U.
Zakres rzeczowy przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje wykonanie w obrębie obszaru projektem następujących elementów:
- Boisko wielofunkcyjne
- Boisko do piłki nożnej
- Kort tenisowy
- Boisko do babingtona
- Strefa gier stolikowych /bilard, tenis, szachy/
- Strefa rekreacyjna dla dzieci i dorosłych
- Bieżnia.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7. Jednocześnie Gmina po zakończeniu inwestycji nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych tj. nie będzie zachodził związek między zakupioną usługą, a sprzedażą opodatkowaną.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. inwestycji nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.
Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. inwestycji.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
