Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT zapłacony w związku z realizacją operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX w ramach dzi... - Interpretacja - ILPP4/443-540/12-3/TK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.02.2013, sygn. ILPP4/443-540/12-3/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT zapłacony w związku z realizacją operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.) o podpisy osób uprawnionych do reprezentowania Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.).

Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie składa deklaracji podatku od towarów i usług. W I kwartale 2011 r. Wnioskodawca, realizując cele statutowe, złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa X, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania RK, wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 27 lutego 2012 r. podpisano umowę o przyznanie pomocy na realizację ww. operacji. Celem przedmiotowej operacji jest zachowanie dziedzictwa kulturowego związanego z wielowiekową tradycją bractwa kurkowego oraz poprawa atrakcyjności turystycznej Gminy Z, a tym samym obszaru LSR poprzez poprawę stanu technicznego strzelnicy XXX.

W ramach realizacji operacji wykonano remont dachu nad stanowiskami strzelniczymi oraz remont dachu nad kulochwytem. Za wykonane usługi i dostarczone materiały wystawiono fakturę VAT, którą Zainteresowany uiścił w terminie.

W wyniku realizacji ww. operacji Wnioskodawca nie osiągnął żadnego dochodu. Remont i modernizacja strzelnicy, przeprowadzone w związku z realizacją operacji, nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stąd wszystkie poniesione przez Zainteresowanego wydatki, uwidocznione na fakturze VAT, w tym podatek od towarów i usług, podlegają refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zgodnie z zawartą umową o przyznanie pomocy. Refundacja poniesionego, w związku z realizacją operacji, podatku VAT, wymaga załączenia do wniosku o płatność indywidualnej interpretacji w sprawie ewentualnej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT. Nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT zapłacony w związku z realizacją operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest możliwe odzyskanie podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 z uwagi na fakt, iż nie jest on zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie, w którym przeprowadzony w wyniku realizacji remont i modernizacja strzelnicy mogłyby być wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zw. z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy prawo do odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji gdy podatnik ten wykorzystuje towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższy stan prawny wyklucza możliwość odzyskania uiszczonego przez Zainteresowanego podatku VAT, z uwagi na fakt, iż nie jest on zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT. Operacja pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XX, w ramach której został poniesiony podatek VAT, służyła realizacji celów operacji, a przeprowadzone w wyniku jej realizacji prace nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując należy stwierdzić, iż w związku z tym, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT a nabyte towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w I kwartale 2011 r. złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa X, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania RK, wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 27 lutego 2012 r. podpisano umowę o przyznanie pomocy na realizację ww. operacji. W ramach realizacji operacji wykonano remont dachu nad stanowiskami strzelniczymi oraz remont dachu nad kulochwytem. Za wykonane usługi i dostarczone materiały wystawiono fakturę VAT.

Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie może odzyskać zapłaconego podatku w związku z realizacją operacji pt. Remont połączony z modernizacją strzelnicy XXX w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 646 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu