Prawo do odliczenia podatku w ramach realizacji projektu - Interpretacja - IPPP2/443-4/13-2/RR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.03.2013, sygn. IPPP2/443-4/13-2/RR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku w ramach realizacji projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29.12.2012 r. (data wpływu 3.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji przedsięwzięcia p.n. Montaż kotła na biomasę na potrzeby gospodarstwa agroturystycznego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji przedsięwzięcia p.n. Montaż kotła na biomasę na potrzeby gospodarstwa agroturystycznego J..

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jako osoba występująca o interpretację indywidualną Wnioskodawca informuje, że jest osobą fizyczną nieprowadzącą żadnej działalności gospodarczej, która byłaby objęta opodatkowaniem podatkiem dochodowym i podatkiem od towarów i usług. Podstawowe źródło dochodu Wnioskodawcy wynika z zatrudnienia w Starostwie Powiatowym, w którym pracuje jako Pełnomocnik Starosty ds. Społeczeństwa Informacyjnego. Strona prowadzi także gospodarstwo rolne o powierzchni 8,68 ha oraz działalność agroturystyczną polegającą na udostępnianiu gościom pokoi gościnnych (5 pokoi) znajdujących się na piętrze Jego domu mieszkalnego. Jako osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca złożył wniosek za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania i następnie zawarł umowę o przyznanie pomocy na operację, która nie odpowiada warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczynia się do osiągnięcia celów tej osi, z zakresu Małych projektów, w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Podstawa prawna realizacji projektu rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Dz. Urz. UE L 277/1 z października 2005 r. Działanie Małe projekty jest współfinansowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z EFRROW. Operacja polegała na realizacji przedsięwzięcia p.n. Montaż kotła na biomasę na potrzeby gospodarstwa agroturystycznego, którego celem było wykonanie kotłowni, ciepłociągu, montaż kotła na biomasę oraz montaż węzła cieplnego w gospodarstwie agroturystycznym Wnioskodawcy. W wyniku realizacji operacji możliwe było ograniczenie emisji tlenków węgla i siarki, a także ograniczenie kosztów związanych z ogrzewaniem budynku.

Wnioskodawca dodał, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie podlega rejestracji w rejestrze podatników podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jako osoba fizyczna, która nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT i w związku z tym nie ma możliwości rozliczenia podatku VAT w deklaracji składanej w Urzędzie Skarbowym Wnioskodawca może starać się o zwrot podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu pn. Montaż kotła na biomasę na potrzeby gospodarstwa agroturystycznego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizacji operacji, ponieważ nie jest podatnikiem tego podatku, nie prowadzi też działalności gospodarczej i nie podlegam rejestracji w rejestrze podatników podatku od towarów i usług.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do zapisów art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cyt. wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą żadnej działalności gospodarczej, która byłaby objęta opodatkowaniem podatkiem dochodowym i podatkiem od towarów i usług. Podstawowe źródło dochodu Wnioskodawcy wynika z zatrudnienia w Starostwie Powiatowym. Strona prowadzi także gospodarstwo rolne o powierzchni 8,68 ha oraz działalność agroturystyczną polegającą na udostępnianiu gościom pokoi gościnnych (5 pokoi) znajdujących się na piętrze Jego domu mieszkalnego. Jako osoba fizyczna nieprowadząca pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca złożył wniosek za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania i następnie zawarł umowę o przyznanie pomocy na operację, która nie odpowiada warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczynia się do osiągnięcia celów tej osi, z zakresu Małych projektów, w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Operacja polegała na realizacji przedsięwzięcia p.n. Montaż kotła na biomasę na potrzeby gospodarstwa agroturystycznego, którego celem było wykonanie kotłowni, ciepłociągu, montaż kotła na biomasę oraz montaż węzła cieplnego w gospodarstwie agroturystycznym Wnioskodawcy. W wyniku realizacji operacji możliwe było ograniczenie emisji tlenków węgla i siarki, a także ograniczenie kosztów związanych z ogrzewaniem budynku. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie podlega rejestracji w rejestrze podatników podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż Strona nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych, z którymi zakupy towarów i usług w ramach projektu byłyby związane. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych z tytułu realizowanego przedsięwzięcia p.n. Montaż kotła na biomasę na potrzeby gospodarstwa agroturystycznego, a tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 285 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie