Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. Zwiększenie roli OSP ? - Interpretacja - ILPP4/443-502/12-3/TK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.02.2013, sygn. ILPP4/443-502/12-3/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. Zwiększenie roli OSP ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 29 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. Zwiększenie roli OSP w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś-LEADER Działanie i wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. Zwiększenie roli OSP w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś-LEADER Działanie i wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 29 stycznia 2013 r.) w zakresie opisu stanu faktycznego, przeformułowania zapytania oraz stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o dofinansowanie w ramach działania 413 Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich - Małe Projekty. Umowa przyznania pomocy została podpisana dnia 28 sierpnia 2012 r.

Zakres działań, na które otrzymał on dofinansowanie obejmuje:

  1. Organizację 3 warsztatów ekologicznych dla 30 uczestników,
  2. Wynagrodzenie prowadzącego warsztaty dla młodzieży,
  3. Zakup wyposażenia do świetlicy OSP (krzeseł i stołów),
  4. Zakup urządzenia wielofunkcyjnego z funkcją drukowania, zakup laptopa i projektora multimedialnego,
  5. Zakup nagród dla uczestników zawodów strażackich,
  6. Zakup paliwa dla uczestników zawodów strażackich,
  7. Catering dla uczestników zawodów strażackich.

Zainteresowany został zobowiązany dnia 9 listopada 2012 r. do złożenia wniosku o płatność. Wg instrukcji niezbędnym jest przedłożenie interpretacji indywidualnej wydanej przez upoważniony organ. Jest ona niezbędna aby zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nazwa realizowanego zadania brzmi Zwiększenie roli OSP w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś-LEADER Działanie i wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Realizowany projekt przewidywał przeprowadzenie zawodów strażackich, warsztatów szkoleniowych oraz zakup sprzętu szkoleniowego. Zainteresowany uzyskał dofinansowanie na projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś LEADER Działanie i wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Przyznana pomoc obejmuje podatek VAT.

OSP nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zakupione towary i usługi związane z realizacją ww. zadania nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 24 stycznia 2013 r.).

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. Zwiększenie roli OSP ...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w ramach realizacji ww. zadania. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług a zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej. W związku z powyższym, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o dofinansowanie w ramach działania 413 Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich - Małe Projekty. Umowa przyznania pomocy została podpisana dnia 28 sierpnia 2012 r.

Realizowano zadanie pn. Zwiększenie roli OSP w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś-LEADER Działanie i wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją ww. zadania nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją zadania pn. Zwiększenie roli OSP w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś-LEADER Działanie i wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 682 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu