Interpretacja indywidualna z dnia 21.03.2013, sygn. ITPP1/443-1546/12/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat interpretacji
Czy czynność wniesienia przez Województwo aportu w postaci przedmiotowej nieruchomości zabudowanej do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów jest zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012 r. (data wpływu 27 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie aportu nieruchomości zabudowanej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie aportu nieruchomości zabudowanej.
W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Województwo było podmiotem tworzącym dla P. (samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej). Działalność Szpitala prowadzona była na nieruchomości zabudowanej, której właścicielem jest Województwo, a która w dniu 20 października 2009 r. została przekazana Szpitalowi w nieodpłatne użytkowanie (do tego czasu nieruchomość znajdowała się faktycznym władaniu Szpitala). Województwo jako podmiot tworzący Szpitala dokonał jego przekształcenia w spółkę prawa handlowego ze 100% udziałem Województwa na zasadach określonych w art. 69-82 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W trakcie przekształcenia Województwo wniosło aportem do spółki nieruchomość położoną w G. (nr KW ), w skład której wchodzi działka oznaczona jako działka nr , o pow. m2, zabudowana:
- portiernią - budynek A (o pow. użytkowej m2),
- budynkiem administracyjnym - budynek B (o pow. użytkowej m2),
- budynkiem głównym szpitala wraz z izbą przyjęć - budynek C i D (o pow. użytkowej m2),
- pawilonem wysokozakaźnym budynek E (o pow. użytkowej 1.193m2),
- hotelem pielęgniarek (o pow. użytkowej m2),
- laboratorium z kotłownią - budynek F (o pow. użytkowej m2),
- przychodnią - budynek G (o pow. użytkowej m2),
- budynkiem administracyjno-magazynowym - budynek H (o pow. użytkowej m2),
- magazynem (o pow. użytkowej m2),
- budynkiem uzdatniania wody (o pow. użytkowej m2),
- magazynem tlenu (o pow. użytkowej m2),
- stacjami dezynfekcji ścieków szpitalnych (o pow. użytkowej m2),
- placami (o pow. zabudowy m2),
- budynkiem - magazynem materiałów łatwopalnych, który w rzeczywistości jest bunkrem o pow. m2,
- masztem antenowym.
Województwo przy nabywaniu przedmiotowej nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabycie nastąpiło w 2000 r. z mocy prawa (tj. art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.), co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 6 grudnia 1999 r.
Od momentu przejścia nieruchomości na własność Województwa następujące pomieszczenia i powierzchnie w budynkach były wykorzystywane przez Szpital do czynności opodatkowanych tj. były wydzierżawiane lub wynajmowane (stawki: zw., 7% i 8 %, 22% i 23%.) tj.:
- Budynek A
portiernia:
- m2 pomieszczenia - umowa od 19 stycznia 2010 r. do 18 stycznia 2013 r.
- Budynek B -
administracyjny:
- m2 powierzchni pod automat do napojów - umowa od 1 kwietnia 2002 r. - na czas nieokreślony,
- m2 - kiosk - umowa od 1 czerwca 2010 r. do 31 maja 2012 r. i umowa od 1 czerwca 2012 r. do 31 maja 2014 r.,
- m2 pomieszczenie - umowa od 10 grudnia 2010 r. do 31 grudnia 2013 r.
- Budynek C - główny:
- m2 pomieszczenia - umowa od 20 sierpnia 2007 r. do 19 sierpnia 2012 r.,
- m2 - 1 Oddział - na cele G. - umowa od 1 października 2007 r. na czas nieokreślony,
- m2 - III Oddział - na cele G. - umowa od 1 października na czas nieokreślony,
- m2 - część dydaktyczna - na cele G. - umowa od 1 października 2007 r. na czas nieokreślony,
- m2 - pomieszczenia laboratoryjne - na cele U. umowa od 1 kwietnia 2010 r. do 30 marca 2012 r. oraz od 31 marca 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.
- Budynek D - izba przyjęć:
- m2 - pomieszczenie - umowa od 21 sierpnia 2010 r. do 20 sierpnia 2013 r.
- Budynek F:
- m2 - pomieszczenia - umowa od 19 marca 2010 r. do 21 maja 2015 r.
- m2 - plac przy budynku - umowa od 23 sierpnia 2010 r. do 22 sierpnia 2013 r.
- m2 - plac przy budynku - umowa od 10 grudnia 2010 r. do 31 grudnia 2013 r.
- Budynek G -
poradnie przyszpitalne:
- m2 gabinet - umowa od 21 września 2009 r. do 31 sierpnia 2012 r.
- Budynek
H:
- m2 - pomieszczenia - umowa od 21 czerwca 2010 r. do 20 czerwca 2019 r.
- Plac parkingowy przed głównym wejściem - m2- umowa od 1 września 2010 r. do 31 sierpnia 2013 r.
- Hotel - m2 - umowy najmu na poszczególne pokoje zawarte przed i zawierane po nabyciu nieruchomości przez Województwo od Skarbu Państwa - do dnia 30 czerwca 2011 r.
W okresie 2004-2011 Szpital poniósł wydatki z własnych środków oraz ze środków przekazanych przez Województwo w formie dotacji na ulepszenie niektórych budynków. Łączna wysokość tych wydatków kształtowała się następująco:
- Budynek B - administracyjny (wartość
początkowa zł):
- rok 2004 - kwota zł; rok 2011 - kwota zł (razem kwota zł).
- Budynek C - główny (wartość początkowa
zł):
- rok 2004 - kwota zł ; rok 2005 - kwota zł ; rok 2006 - kwota zł; rok 2007 - kwota zł; rok 2008 - kwota zł; rok 2011 - kwota zł (razem kwota zł).
- Budynek D - izba przyjęć (wartość początkowa zł): rok 2004 - kwota zł; rok 2008 - kwota zł; rok 2011: kwota zł (razem kwota: zł).
- Budynek E - wysokozakaźny (wartość początkowa zł): rok 2004 - kwota zł; rok 2011 - kwota zł (razem kwota: zł).
- Budynek F - kotłownia (wartość początkowa zł): rok 2004 - kwota zł, rok 2005 - kwota zł (razem kwota: zł).
- Budynek G - przychodnia szpitalna (wartość początkowa zł): rok 2006 - kwota zł; rok 2007 - kwota zł; rok 2008 - kwota zł (razem kwota: zł).
- Stacja dezynfekcji ścieków (wartość początkowa zł): rok 2011 - kwota zł.
Ponadto w 2005 r. poniesiono nakłady na drogi przyobiektowe (wartość początkowa 9 zł) w wysokości zł. W stosunku do poniesionych nakładów Szpitalowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Na pozostałe budynki Szpital nie poniósł żadnych wydatków.
Ponadto Województwo realizuje projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej pn. T w ramach, którego Województwo w okresie 2011 r. 2012 r. poniosło wydatki pochodzące ze środków unijnych na ulepszenie:
- budynku B (budynek administracyjny) - zł,
- budynków C i D (budynek główny i izba przyjęć) - zł,
- budynku E (budynek wysokozakaźny) - zł,
- systemy i instalacje w budynkach - zł,
- dokumentacja - zł.
Projekt jest w trakcie realizacji i nie został jeszcze zakończony, w związku z tym nie nastąpiło jeszcze zwiększenie w ewidencji wartości budynków z tytułu rozliczenia nakładów na modernizację. Wydatki są wyższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów, ale w stosunku do poniesionych wydatków Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Na pozostałe budynki Województwo nie poniosło żadnych wydatków.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy czynność wniesienia przez Województwo aportu w postaci przedmiotowej nieruchomości zabudowanej do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów jest zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Województwo aportu w postaci przedmiotowej nieruchomości (budynków i budowli oraz gruntów, z którymi są one trwale związane) do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów jest zwolniona od podatku VAT:
- na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w stosunku do tych części budynków, które nie były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości nie były wydzierżawiane, ponieważ:
- Województwo nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;
- Województwo nie poniosło nakładów na ulepszenia budynków lub poniosło wydatki na ulepszenia, które przekroczyły 30 % ich wartości początkowej, lecz nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;
- wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu i w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy również będzie podlegał zwolnieniu od podatku;
- dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy;
- na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w stosunku do tych części budynków, które były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości były wydzierżawiane, gdzie do dostawy dojdzie przed upływem dwóch lat od momentu ich zasiedlenia ponieważ:
- Województwo nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;
- Województwo nie poniosło nakładów na ulepszenie budynków i pozostałych części nieruchomości (plac parkingowy) lub poniosło wydatki na ulepszenia, które przekroczyły 30% ich wartości początkowej, lecz nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;
- wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu, i w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy również będzie podlegał zwolnieniu od podatku,
- na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w stosunku do tych części budynków, które były przedmiotem dzierżawy, jak i budynków oraz budowli, które w całości były wydzierżawiane, z uwagi na fakt, że nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a do dostawy dojdzie po upływie dwóch lat od momentu ich zasiedlenia.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicja towaru zawarta została w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którą za towary uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 tejże ustawy uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel - art. 7 ust 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 23% (w okresie 1 stycznia 2011 r. 31 grudnia 2013 r.), z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy.
Z powyższych uregulowań wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W zaistniałej sytuacji w stosunku do niektórych budynków Województwo poniosło wydatki na ich ulepszenia, które przekroczyły 30% ich wartości początkowej. W związku z powyższym wydatki te należy rozpatrywać pod kątem pierwszego zasiedlenia.
Poniesienie przez Województwo wydatków na ulepszenia budynków, które przekroczyły 30 % ich wartości początkowej nie wyklucza zastosowania art. 43 ust. 1 10a lit. b, gdyż Województwo w związku z poniesionymi wydatkami nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Z powyższego wynika, iż w opisanej sytuacji wyczerpane zostały przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług i przedmiotowa czynność będzie zwolniona od podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy