możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na rewitalizacji parku - Interpretacja - IBPP4/443-1439/11/JP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.10.2011, sygn. IBPP4/443-1439/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na rewitalizacji parku

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2011r. (data wpływu 23 września 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 października 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 października 2011r. Nr IBPP4/443-1439/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013. w dniu 19 sierpnia 2011r. została zawarta umowa o dofinansowanie ww. projektu pomiędzy Gminą a zarządem Województwa, pełniącym funkcje Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013. Zgodnie z przedmiotową umową, beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia informacji z Krajowej Informacji Podatkowej czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Celem inwestycji jest rewitalizacja zabytkowego Parku, zlokalizowanego w Centrum Miasta. Projekt polegał na rozbiórce zdegradowanego budynku Domku H i wybudowaniu na jego miejscu nowego Domku P. W chwili obecnej budynek jest dostosowany do potrzeb obiektu użyteczności publicznej i spełnia funkcje rekreacyjne, społeczne, kulturalne i edukacyjne. Inwestycja przyczyniła się do powstania zaplecza lokalowego dla instytucji społeczno kulturalnych, stowarzyszeń, kół i zespołów artystycznych. Realizacja projektu wpływa na poprawę atrakcyjności przestrzeni publicznej miasta, głównie terenów zielonych. Ponadto inwestycja pozytywnie oddziaływuje na społeczność lokalną poprzez promocję aktywnego spędzania wolnego czasu. Niniejsze przedsięwzięcie jest związane z zadaniami własnymi Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Beneficjentem projektu jest Gmina, w której imieniu występuje Urząd Miasta. Środki finansowe na utrzymanie obiektu pochodzą z budżetu Gminy.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji przejął w użytkowanie obiekt Domku P. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką budżetową Gminy utworzoną na mocy uchwały Rady Miasta z dnia 29 stycznia 2008r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji.

MOSiR jako jednostka budżetowa jest odpowiedzialny za utrzymanie przedmiotowego obiektu. W ramach działalności Doku P. przewidziano osiągnięcie przez MOSiR przychodów z tytułu dzierżawy/najmu jego pomieszczeń. Łączny przychód oszacowano na ok. 15.000 PLN brutto w skali roku. Przychody nie równoważą kosztów utrzymania obiektu, wynoszących ok. 250.000 PLN brutto rocznie. Gmina w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie zawierała umów dzierżawy/najmu. Przedmiotowe umowy będzie zawierał MOSiR na podstawie udzielonych upoważnień. Gmina nie będzie wykorzystywała obiektu do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności opodatkowane będzie wykonywał i rozliczał MOSiR. Na fakturach jako nabywca towarów i usług na etapie budowy figurowała Gmina, natomiast na etapie eksploatacji i działalności obiektu MOSiR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt polegał na rozbiórce zdegradowanego budynku Domku H. i wybudowaniu na jego miejscu nowego Domku P.

Celem inwestycji jest rewitalizacja zabytkowego Parku , zlokalizowanego w Centrum Miasta.

Beneficjentem projektu jest Gmina, w której imieniu występuje Urząd Miasta.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji przejął w użytkowanie obiekt Domku P. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. MOSiR jako jednostka budżetowa jest odpowiedzialny za utrzymanie przedmiotowego obiektu. W ramach działalności Doku P. przewidziano osiągnięcie przez MOSiR przychodów z tytułu dzierżawy/najmu jego pomieszczeń. Gmina w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie zawierała umów dzierżawy/najmu. Przedmiotowe umowy będzie zawierał MOSiR na podstawie udzielonych upoważnień.

Gmina nie będzie wykorzystywała obiektu do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności opodatkowane będzie wykonywał i rozliczał MOSiR.

Na fakturach jako nabywca towarów i usług na etapie budowy figurowała Gmina, natomiast na etapie eksploatacji i działalności obiektu MOSiR.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż związek taki nie wystąpi. Zakupy jakie zostały dokonane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy, bowiem jak wskazano Gmina nie będzie wykorzystywała obiektu do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności opodatkowane będzie wykonywał i rozliczał MOSiR (MOSiR przejął w użytkowanie obiekt Domku P. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia i to on będzie zawierał na podstawie udzielonych upoważnień umowy najmu/dzierżawy), tym samym powstały obiekt nie będzie dla Gminy źródłem przychodów generujących podatek należny.

Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę wybudowanego Domku P. do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach