Czy nieodpłatne przekazanie sieci infrastruktury w postaci sieci wodociągowej w związku z realizacją inwestycji zrodzi w momencie przekazania obowią... - Interpretacja - ILPP2/443-1082/12-2/JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.01.2013, sygn. ILPP2/443-1082/12-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy nieodpłatne przekazanie sieci infrastruktury w postaci sieci wodociągowej w związku z realizacją inwestycji zrodzi w momencie przekazania obowiązek w zakresie należnego podatku VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania gminie sieci wodociągowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania gminie sieci wodociągowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 19 lipca 2012 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawiając następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowana prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży:

  • działek gruntu przeznaczonych pod zabudowę domkami mieszkalnymi;
  • działek wraz z inwestycją w postaci wybudowanego domku jednorodzinnego na zlecenie osoby trzeciej.

Działki gruntu stanowiące własność Wnioskodawczyni i przeznaczone do sprzedaży, mają w przyszłości stanowić zorganizowane osiedle mieszkaniowe.

Przedmiotowe działki gruntu nie posiadają bezpośredniego dostępu do mediów, tj. wody, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. W celu podniesienia atrakcyjności i ceny oferowanych działek oraz sprzedaży tych działek (lub działek wraz z wybudowanym na zlecenie osoby trzeciej domkiem jednorodzinnym), jako działek budowlanych z dostępem do sieci wodnej i kanalizacyjnej, Zainteresowana zamierza wybudować na terenie przyszłego osiedla mieszkaniowego uzbrojenie, tj. wybudować sieć w postaci: kanalizacji wodociągowej, a następnie połączyć wybudowaną sieć z istniejącą siecią gminną. Po wybudowaniu wskazanej sieci Wnioskodawczyni zamierza przekazać nieodpłatnie na rzecz gminy zajmującej się zaopatrzeniem w wodę i odprowadzeniem ścieków w zamian za zobowiązanie gminy do utrzymywania tej sieci, to jest napraw i konserwacji oraz za zobowiązanie do doprowadzania wody i odbioru ścieków z terenu przyszłego osiedla mieszkaniowego.

Decyzja o nieodpłatnym przekazaniu tych urządzeń jest ekonomicznie uzasadniona, ponieważ dzięki temu Wnioskodawczyni może kontynuować inwestycję, w celu późniejszej sprzedaży. Podłączenie do sieci jest niezbędne w celu terminowej realizacji całej inwestycji budowy budynków, a budując z własnych środków sieć Zainteresowana nie będzie zobowiązana uczestniczyć w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz Gminy opłat adiacenckich. Budowa tego odcinka jest niezbędna z punktu widzenia technologicznego, a Gmina nie dysponuje na tę chwilę środkami, umożliwiającymi realizację takiej inwestycji i nie ma też możliwości odpłatnego nabycia wybudowanej sieci. Powyższe inwestycje w infrastrukturę wodną, są przeprowadzane miedzy innymi siłami podwykonawców, którzy za swoje usługi wystawiają faktury VAT. Podatek naliczony, wynikający z wydatków na infrastrukturę, Wnioskodawczyni odlicza od podatku należnego w bieżących okresach rozliczeniowych.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni jest zobowiązana podpisać z Wójtem Gminy X porozumienie, w ramach którego jest zobowiązana do wykonania odcinka sieci wodociągowej zasilającej nieruchomość położoną w X po wybudowaniu prace dotyczące infrastruktury wodociągowej, nieodpłatnie przekaże na rzecz gminy. W momencie nieodpłatnego przekazania, wybudowane sieci będą stanowić część gminnej sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarno-deszczowej. Gmina jest zobowiązana do utrzymywania tych sieci, to jest ich napraw i konserwacji oraz za zobowiązanie do doprowadzania wody i odbioru ścieków z terenu przyszłego osiedla mieszkaniowego oraz odstąpienia od nałożenia opłat adiacenckich na terenie inwestora, tj. działki X.

Wnioskodawczyni zaznacza, iż opisując wskazane zdarzenie przyszłe była w trakcie prowadzenia uzgodnień z Gminą, w zakresie podpisania porozumienia o nieodpłatnym przekazaniu prac dotyczących infrastruktury wodociągowej. W trakcie prowadzonych uzgodnień okazało się, że Wójt Gminy nie odstąpi od nałożenia opłat adiacenckich na terenie inwestora, tj. działki X. W związku ze zmianą przyszłego zdarzenia, Zainteresowana wnosi o ponowne rozpatrzenie wniosku w oparciu o następujący stan.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży:

  • działek gruntu przeznaczonych pod zabudowę domkami mieszkalnymi;
  • działek wraz z inwestycją w postaci wybudowanego domku jednorodzinnego na zlecenie osoby trzeciej.

Działki gruntu stanowiące własność Wnioskodawczyni i przeznaczone do sprzedaży, mają w przyszłości stanowić zorganizowane osiedle mieszkaniowe.

Przedmiotowe działki gruntu nie posiadają bezpośredniego dostępu do mediów, tj. wody. W celu podniesienia atrakcyjności oferowanych działek oraz sprzedaży wybudowanych tam domów, Zainteresowana zmuszona jest, ponieważ Gmina nie posiada w najbliższym czasie środków na ten cel, wybudować na terenie przyszłego osiedla mieszkaniowego uzbrojenia, tj. fragment sieci wodociągowej, a następnie połączyć wybudowaną sieć z istniejącą siecią gminną. Po wybudowaniu fragmentu wodociągu Wnioskodawczyni zamierza przekazać go nieodpłatnie na rzecz gminy zajmującej się zaopatrzeniem w wodę w zamian za zobowiązanie gminy do utrzymywania tej sieci oraz za zobowiązanie do doprowadzania wody do wybudowanych tam domków.

Decyzja o nieodpłatnym przekazaniu tych urządzeń jest ekonomicznie uzasadniona, ponieważ dzięki temu Wnioskodawczyni może kontynuować inwestycję, w celu późniejszej sprzedaży. Podłączenie do sieci jest niezbędne w celu terminowej realizacji całej inwestycji budowy budynków. Budowa tego odcinka jest niezbędna z punktu widzenia technologicznego, a Gmina nie dysponuje na tę chwilę środkami, umożliwiającymi realizację takiej inwestycji i nie ma też możliwości odpłatnego nabycia wybudowanej sieci. Powyższe inwestycje w infrastrukturę wodną, są przeprowadzane miedzy innymi siłami podwykonawców, którzy za swoje usługi wystawiają faktury VAT. Podatek naliczony, wynikający z wydatków na infrastrukturę, Wnioskodawczyni odlicza od podatku należnego w bieżących okresach rozliczeniowych.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni jest zobowiązana podpisać z Wójtem Gminy X porozumienie, w ramach którego jest zobowiązana do wykonania odcinka sieci wodociągowej zasilającej nieruchomość położoną w X, po wybudowaniu prace dotyczące infrastruktury wodociągowej, nieodpłatnie przekaże na rzecz Gminy. W momencie nieodpłatnego przekazania, wybudowane sieci będą stanowić część gminnej sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarno-deszczowej. Gmina jest zobowiązana do utrzymywania tych sieci, to jest ich napraw i konserwacji oraz za zobowiązanie do doprowadzania wody i odbioru ścieków z terenu przyszłego osiedla mieszkaniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie sieci infrastruktury w postaci sieci wodociągowej w związku z realizacją inwestycji zrodzi w momencie przekazania obowiązek w zakresie należnego podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Dodatkowo zgodnie z art. 7 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia
  2. wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług muszą zostać spełnione łącznie warunki wymienione w ww. przepisie, tj. brak związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz przysługiwanie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ww. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawczyni, przekazanie infrastruktury wodnej może być uznane za przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdyż jest związane z zakresem wykonywanej działalności gospodarczej, polegającej na budowaniu i sprzedaży budynków mieszkalnych. Zainteresowana nie mogłaby zrealizować sprzedaży wybudowanych obiektów bez infrastruktury związanej z siecią wodną. Przekazanie wytworzonej infrastruktury jest konieczne, aby wybudowane budynki mogły korzystać z dostępu do mediów, co jest istotnym warunkiem rentowności działalności, gdyż bez odpowiedniego dostępu do mediów, budowane domy nie znajdowałyby nabywców. Wobec tego, Wnioskodawczyni stwierdza, iż czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co jednak nie wpływa na prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, gdyż jest on związany z opodatkowaną działalnością podatnika.

Wnioskodawczyni na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów usług związanych z realizacją inwestycji.

Zaprezentowane stanowisko zadaniem Wnioskodawczyni potwierdza interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP1/443-854/10/AJ z dnia 9 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 na mocy art. 7 ust. 3 ustawy nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przy czym, stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób.
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Natomiast, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7 ustawy).

Na podstawie powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że każde przekazanie należących do przedsiębiorstwa podatnika towarów bez wynagrodzenia, uznaje się za opodatkowaną dostawę towarów, z wyjątkiem czynności wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów w całości lub w części.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, stosowanie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży:

  • działek gruntu przeznaczonych pod zabudowę domkami mieszkalnymi;
  • działek wraz z inwestycją w postaci wybudowanego domku jednorodzinnego na zlecenie osoby trzeciej.

Działki gruntu stanowiące własność Wnioskodawczyni i przeznaczone do sprzedaży, mają w przyszłości stanowić zorganizowane osiedle mieszkaniowe.

Przedmiotowe działki gruntu nie posiadają bezpośredniego dostępu do mediów, tj. wody. W celu podniesienia atrakcyjności oferowanych działek oraz sprzedaży wybudowanych tam domów, Zainteresowana zmuszona jest, ponieważ Gmina nie posiada w najbliższym czasie środków na ten cel, wybudować na terenie przyszłego osiedla mieszkaniowego uzbrojenia, tj. fragment sieci wodociągowej, a następnie połączyć wybudowaną sieć z istniejącą siecią gminną. Po wybudowaniu fragmentu wodociągu Wnioskodawczyni zamierza przekazać go nieodpłatnie na rzecz gminy zajmującej się zaopatrzeniem w wodę w zamian za zobowiązanie gminy do utrzymywania tej sieci oraz za zobowiązanie do doprowadzania wody do wybudowanych tam domków.

Decyzja o nieodpłatnym przekazaniu tych urządzeń jest ekonomicznie uzasadniona, ponieważ dzięki temu Wnioskodawczyni może kontynuować inwestycję, w celu późniejszej sprzedaży. Podłączenie do sieci jest niezbędne w celu terminowej realizacji całej inwestycji budowy budynków. Budowa tego odcinka jest niezbędna z punktu widzenia technologicznego, a Gmina nie dysponuje na tę chwilę środkami, umożliwiającymi realizację takiej inwestycji i nie ma też możliwości odpłatnego nabycia wybudowanej sieci. Powyższe inwestycje w infrastrukturę wodną, są przeprowadzane miedzy innymi siłami podwykonawców, którzy za swoje usługi wystawiają faktury VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni jest zobowiązana podpisać z Wójtem Gminy porozumienie, w ramach którego jest zobowiązana do wykonania odcinka sieci wodociągowej zasilającej nieruchomość położoną w X, po wybudowaniu prace dotyczące infrastruktury wodociągowej, nieodpłatnie przekaże na rzecz Gminy. W momencie nieodpłatnego przekazania, wybudowane sieci będą stanowić część gminnej sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarno-deszczowej. Gmina jest zobowiązana do utrzymywania tych sieci, to jest ich napraw i konserwacji oraz za zobowiązanie do doprowadzania wody i odbioru ścieków z terenu przyszłego osiedla mieszkaniowego.

Należy zwrócić uwagę, iż w przedmiotowej sprawie, iż wójt Gminy nie odstąpi od nałożenia opłat adiacenckich na terenie inwestora. Co za tym idzie, czynność przeniesienia wybudowanej przez Wnioskodawczynię sieci nie będzie odpłatna.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Z art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), wynika, że umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Stosownie natomiast do art. 155 § 2 k.c., jeżeli przedmiotem umowy zobowiązującej do przeniesienia własności są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, do przeniesienia własności potrzebne jest przeniesienie posiadania rzeczy. To samo dotyczy wypadku, gdy przedmiotem umowy zobowiązującej do przeniesienia własności są rzeczy przyszłe.

Przepis art. 155 § 2 Kodeksu cywilnego, statuuje zasadę, że do przeniesienia własności rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku (in genere) potrzebne jest obok odpowiedniej umowy także przeniesienie posiadania rzeczy. Przeniesienie posiadania może w tym wypadku nastąpić w którykolwiek ze sposobów przewidzianych w art. 348 do 351 Kodeksu cywilnego. Jeżeli sprzedający przeniósł posiadanie sprzedanej rzeczy w jeden z tych sposobów, a zarazem kupujący uzyskał możność faktycznego z niej korzystania, nastąpiło wydanie rzeczy. Korelatem obowiązku wydania rzeczy przez sprzedawcę jest jej odbiór przez kupującego, który może polegać bądź na objęciu rzeczy w bezpośrednie władztwo, bądź tylko na obejrzeniu i zbadaniu rzeczy przy jednoczesnym wyrażeniu zgody na pozostawienie jej we władanie sprzedawcy w oparciu o ustalony przez strony czynności stosunek prawny.

Dostawa towarów, w świetle regulacji art. 7 ust. 1 ustawy, jest to przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem unormowania ustawy o podatku od towarów i usług, abstrahują od regulacji cywilnoprawnych, nawiązując do walorów ekonomicznych obrotu.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.), zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Art. 5 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny, a także zapewnić należytą jakość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków.

Jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu, jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków nie stanowi inaczej, odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług.

Na podstawie art. 6 ust. 1a ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, do zakupu wody lub wprowadzania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ścieków do urządzeń kanalizacyjnych niebędących w jego posiadaniu stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu, umowa, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności postanowienia dotyczące:

  1. ilości i jakości świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia;
  2. sposobu i terminów wzajemnych rozliczeń;
  3. praw i obowiązków stron umowy;

3a) warunków usuwania awarii przyłączy wodociągowych lub przyłączy kanalizacyjnych będących w posiadaniu odbiorcy usług;

  1. procedur i warunków kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych;
  2. ustaleń zawartych w zezwoleniu, o których mowa w art. 18;
  3. okresu obowiązywania umowy oraz odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków wypowiedzenia.

Art. 15 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, stanowi, iż przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1.

Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci art. 15 ust. 2 cyt. ustawy).

Koszty nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza głównego, w myśl art. 15 ust. 3 wskazanej ustawy, ponosi przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, a urządzenia pomiarowego odbiorca usług.

Stosownie do art. 15 ust. 4 ww. ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci, jeżeli są spełnione warunki przyłączenia określone w regulaminie, o którym mowa w art. 19, oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 powołanej wyżej ustawy, sieć oznacza przewody wodociągowe lub kanalizacyjne wraz z uzbrojeniem i urządzeniami, którymi dostarczana jest woda lub którymi odprowadzane są ścieki, będące w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

W takiej sytuacji uznać należy, że przekazanie przez Zainteresowaną na rzecz gminy wybudowanej infrastruktury w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnych stanowić będzie w istocie dostawę towarów.

W związku z faktem, iż w przedmiotowej sprawie czynność ta ma charakter nieodpłatny, zastosowanie znajdzie przepis art. 7 ust. 2 ustawy.

Jak wykazano w opisie sprawy, Wnioskodawczyni odlicza podatek naliczonego, z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, tj. budowy sieci wodociągowej. Spełniona została zatem przesłanka do uznania przedmiotowego przekazania za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie sieci infrastruktury w postaci sieci wodociągowej w związku z realizacją inwestycji, będzie stanowić czynność dostawy towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy. Tym samym, zrodzi w momencie jej przekazania obowiązek w zakresie należnego podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym i w stanowisku Wnioskodawczyni, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności kwestii prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów usług związanych z realizacją inwestycji.

Podkreślić należy, iż przedmiotowa interpretacja została wydana przy założeniu, że Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów usług związanych z realizacją inwestycji zgodnie z informacją podaną przez Zainteresowaną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu