
Temat interpretacji
Brak prawa do zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn.:
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2012r. (data wpływu 5 września 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2012r. (data wpływu 8 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn.: - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn.: . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2012r. (data wpływu 8 października 2012r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:
Ludowy Klub Sportowy zarejestrowany jest w Krajowym Rejestrze Sądowym i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79 poz. 855 ze zm.). W dniu 19 stycznia 2012r. LKS podpisał z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Przedmiotowa operacja pn.: obejmuje dla potrzeb organizacji festynu - zakup usługi wydruku afiszy, zaproszeń i dyplomów, zakup usługi wybicia medali pamiątkowych oraz zakup usługi cateringowej (poczęstunek dla zaproszonych gości), natomiast dla potrzeb wydania książki zakup usługi wydruku publikacji.
W celu uzyskania refundacji poniesionych kosztów związanych z realizacją ww. operacji LKS przygotował wniosek o płatność, do którego niezbędnym załącznikiem jest interpretacja indywidualna wydana przez organ upoważniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) dotycząca możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.
Ludowy Klub Sportowy nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT 7, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców KRS.
Towary i usługi nabywane w ramach operacji pn.: nie będą wykorzystywane przez LKS do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Sama realizacja operacji przez LKS również nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W uzupełnieniu wniosku LKS stwierdził, iż:
- Celem operacji pn. jest zaspokojenie potrzeb społecznych mieszkańców wsi poprzez organizację imprezy rekreacyjno-sportowej uświetniającej obchody jubileuszu ...-lecia Ludowego Klubu Sportowego , promocja sportu na terenach wiejskich, podniesienie aktywności rekreacyjno-sportowej mieszkańców wsi oraz utrwalenie cennej wiedzy dotyczącej tożsamości lokalnej społeczności poprzez wydanie książki dokumentującej sportową działalność mieszkańców .
- Wydrukowane afisze zamieszczone na tablicach ogłoszeniowych zlokalizowanych w miejscach publicznych miały na celu przekazanie informacji o planowanym festynie do jak najszerszej grupy odbiorców.
- Wydrukowane zaproszenia zostały przekazane (listownie bądź osobiście) gościom zaproszonym na obchody ...-lecia LKS .
- Wydrukowane dyplomy oraz wybite medale pamiątkowe zostały wręczone zasłużonym zawodnikom i działaczom sportowym (przekazano je nieodpłatnie i nie będą podlegały odsprzedaży).
- Poczęstunek został nieodpłatnie przekazany zaproszonym gościom w trakcie trwania festynu rekreacyjno-sportowego.
- Wydrukowana książka będzie nieodpłatnie przekazywana gościom zaproszonym na festyn, zasłużonym zawodnikom i działaczom sportowym, sympatykom i sponsorom klubu, bibliotekom szkolnym i wiejskim, służyć będzie również jako nagroda w różnego rodzaju zawodach i konkursach sportowych. Książka nie będzie podlegała odsprzedaży.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Ludowy Klub Sportowy ma możliwość zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn.: ...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ludowy Klub Sportowy nie może w żaden sposób uzyskać zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn. współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. LKS nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT 7, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców KRS. Towary i usługi nabywane w ramach niniejszej operacji nie będą wykorzystywane przez LKS do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Sama realizacja operacji przez LKS również nie wiąże się z wykonywaniem, przez to Stowarzyszenie, czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić że w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie zostały spełnione podstawowe warunki wynikające z zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uprawniające Ludowy Klub Sportowy do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabyte towary i usługi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie zamierza realizować operację pn.: ..
Przeprowadzenie ww. operacji będzie miało na celu zaspokojenie potrzeb społecznych mieszkańców wsi poprzez organizację imprezy rekreacyjno-sportowej uświetniającej obchody jubileuszu ...-lecia Ludowego Klubu Sportowego , promocję sportu na terenach wiejskich, podniesienie aktywności rekreacyjno-sportowej mieszkańców wsi oraz utrwalenie wiedzy dotyczącej tożsamości lokalnej społeczności poprzez wydanie książki dokumentującej sportową działalność mieszkańców .
Przedmiotowa operacja, w związku z organizacją festynu, będzie obejmować: zakup usługi wydruku afiszy, zaproszeń i dyplomów, wybicia medali pamiątkowych oraz zakup poczęstunku dla zaproszonych gości (usługa cateringowa), natomiast dla potrzeb wydania książki zakup usługi wydruku publikacji.
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. operacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekt zrealizowanej operacji nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w którym wskazano, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii będącej przedmiotem zapytania tj. do możliwości zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
