Czynność wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki nie powoduje powstania po stronie wnoszącego aport dokonania korekty podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP2/443-1019/12/EB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.10.2012, sygn. ITPP2/443-1019/12/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czynność wniesienia aportem przedsiębiorstwa do spółki nie powoduje powstania po stronie wnoszącego aport dokonania korekty podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dniu 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.

Jako osoba fizyczna prowadzi Pan działalność gospodarczą - przedsiębiorstwo jednoosobowe - na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, opodatkowaną na zasadach ogólnych (księgi rachunkowe, podatek liniowy) i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje założenie spółki komandytowej i tytułem wkładu wniesie gotówkę. W przyszłości do spółki komandytowej, w której będzie komandytariuszem, zamierza wnieść swoje przedsiębiorstwo w rozumieniu art . 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 , poz . 93 ze zm.). Wniesienie przedsiębiorstwa do spółki komandytowej zgodnie z art . 751 § 4, w związku z art. 158 (zdanie pierwsze) ww. ustawy a tym samym przeniesienie jego własności na spółkę, nastąpi w formie aktu notarialnego z uwagi na to, że w skład majątku przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości. Wniesienie aportu w postaci istniejącego i efektywnie działającego przedsiębiorstwa osoby fizycznej, ma na celu rozwój działalności gospodarczej w warunkach sprawniejszej organizacyjnie i bardziej wiarygodnej dla kontrahentów formy prawnej, jaką jest spółka komandytowa. Zgodnie z wolą przyszłych wspólników, wniesienie aportu powiązane będzie z przejęciem przez tę spółkę zobowiązań (długów), związanych funkcjonalnie z działalnością gospodarczą wnoszonego przedsiębiorstwa, ustalonych na dzień wniesienia. Po wniesieniu swojego przedsiębiorstwa, zaprzestanie Pan wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i zgłosi zaprzestanie działalności właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Pana wkładu niepieniężnego (aportu), w postaci prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa do spółki komandytowej będzie skutkować tym, iż zgodnie z dyspozycją art. 91 ust 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, po wniesieniu aportu nie będzie Pan zobowiązany do dokonania korekt podatku naliczonego, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 tej ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 91 ust 9 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z wniesieniem do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, zostanie wypełniona dyspozycja ww. przepisu. Wskazał Pan, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie miał zastosowanie art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wniesienie przedsiębiorstwa jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa. Stwierdził, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwo niemniej jednak, zgodnie z poglądem powszechnie przyjętym w orzecznictwie oraz w interpretacjach organów podatkowych, w celu określenia zakresu tego pojęcia należy wykorzystywać dyspozycję art. 551 Kodeksu cywilnego. Podniósł Pan, iż powyższe potwierdzone zostało w uzasadnieniu wyroku NSA z dnia 10 marca 2011 r. sygn. akt I FSK 1062/10. Po powołaniu treści art. 551 i 552 Kodeksu cywilnego wskazał, iż stoi na stanowisku, że w przypadku wniesienia do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa, w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, nastąpi transakcja zbycia przedsiębiorstwa, tym samym, na podstawie art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie zobowiązany do dokonania korekt podatku naliczonego, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 tej ustawy. Stwierdził Pan, iż do stosownych korekt podatku naliczonego, w przypadkach określonych w art. 91 ust. 1-8 ustawy, będzie zobowiązany nabywca przedsiębiorstwa, czyli spółka komandytowa, do której będzie wniesione przedsiębiorstwo, o ile poszczególne składniki majątku nie będą wykorzystywane przez jego nabywcę (spółkę komandytową) wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub wyłącznie do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, iż definitywnej oceny przedmiotu czynności prawnej dokonuje sam podatnik, który jest w pełni zorientowany, czy zbywane w ramach tej czynności składniki stanowią przedsiębiorstwo w rozumieniu przytoczonych przepisów Kodeksu cywilnego.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy