Prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy. - Interpretacja - ILPP5/4512-1-110/15-6/PG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.07.2015, sygn. ILPP5/4512-1-110/15-6/PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy.

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz ? 6 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z pozn. zm.) w zw. z ? 9 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2015 r. (data wplywu 18 maja 2015 r.) uzupelnionym pismem z dnia 1 lipca 2015 r. (data wplywu 3 lipca 2015 r.) oraz pismem z dnia 10 lipca 2015 r. (data wplywu 15 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie mozliwosci skorzystania ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarow i uslug ? jest prawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie mozliwosci skorzystania ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarow i uslug. Wniosek zostal uzupelniony pismem z dnia 1 lipca 2015 r. (data wplywu 3 lipca 2015 r.) o informacje doprecyzowujace opis sprawy oraz pismem z dnia 10 lipca 2015 r. (data wplywu 15 lipca 2015 r.) o wlasne stanowisko.

We wniosku przedstawiono nastepujacy stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osoba fizyczna posiadajaca tytul zawodowy rzeczoznawcy majatkowego. Od dnia 2 maja 2015 r. Zainteresowany prowadzi jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza pod nazwa Wycena Nieruchomosci. We wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzialalnosci Gospodarczej (CEIDG-1), podajac rodzaje dzialalnosci gospodarczej, Wnioskodawca wpisal symbol 68.31.Z (jako tzw. przewazajacy) oraz dodatkowo jeszcze kilka innych symboli dotyczacych innych rodzajow dzialalnosci gospodarczych. Symbol 68.31.Z (wg PKD 2007) oznacza podklase o nazwie ?Posrednictwo w obrocie nieruchomosciami?. Z opisu dodatkowego wynika ponadto: Podklasa ta obejmuje dzialalnosc agencji obrotu nieruchomosciami w zakresie: posrednictwa w kupnie, sprzedazy i dzierzawie nieruchomosci, doradztwa i szacowania wartosci nieruchomosci zwiazanych z jej kupnem, sprzedaza lub dzierzawa. Podklasa ta nie obejmuje: dzialalnosci prawniczej, sklasyfikowanej w 69.10.Z. Jako rzeczoznawca majatkowy Zainteresowany ma zamiar zajmowac sie jedynie sporzadzaniem operatow szacunkowych, czyli okreslac wartosc nieruchomosci oraz maszyn i urzadzen trwale zwiazanych z nieruchomoscia, czyli zajmowac sie dzialalnoscia wskazana w art. 174 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomosciami, jako dzialalnoscia obligatoryjna, zastrzezona przepisami prawa jedynie dla rzeczoznawcow majatkowych. Wnioskodawca nie zamierza natomiast swiadczyc uslug wymienionych w art. 174 ust. 3a ww. ustawy, w szczegolnosci zas nie bedzie sporzadzal opracowan lub ekspertyz, niestanowiacych operatu szacunkowego, dotyczacych rynku nieruchomosci oraz doradztwa w zakresie tego rynku.

Ponadto w pismie z dnia 1 lipca 2015 r. (data wplywu 3 lipca 2015 r.), bedacym uzupelnieniem wniosku, Zainteresowany poinformowal, ze:

  • nie wykonuje on czynnosci, o ktorych mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z pozn. zm.),
  • przewidywana wartosc sprzedazy w proporcji do okresu prowadzonej dzialalnosci gospodarczej w 2015 r. nie przekroczy kwoty 150.000 zl.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytania.

  1. Czy rzeczoznawca majatkowy, ktory wykonuje dzialalnosc zawodowa zwiazana z wycena nieruchomosci, tzn. dokonuje okreslania wartosci nieruchomosci, jest zwolniony od podatku od towarow i uslug zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug...
  2. Czy Wnioskodawca zgodnie z podanym we wniosku stanem faktycznym, jest zwolniony od podatku od towarow i uslug zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w pismie z dnia 10 lipca 2015 r.), wykonujac dzialalnosc zawodowa rzeczoznawcy majatkowego, polegajaca na okreslaniu wartosci nieruchomosci w formie sporzadzania operatow szacunkowych, nie wykonuje zadnych uslug w zakresie doradztwa. W zwiazku z tym, zdaniem Zainteresowanego, moze korzystac ze zwolnienia od podatku VAT z art. 113 ustawy o podatku od towarow i uslug.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidlowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z pozn. zm.), zwanej dalej ustawa, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegaja odplatna dostawa towarow i odplatne swiadczenie uslug na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawe towarow, o ktorej mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie przeniesienie prawa do rozporzadzania towarami jak wlasciciel (?).

W mysl art. 8 ust. 1 ustawy, przez swiadczenie uslug, o ktorym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie kazde swiadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowosci prawnej, ktore nie stanowi dostawy towarow w rozumieniu art. 7 (?).

W przytoczonych przepisach zostala zrealizowana zasada powszechnosci opodatkowania wyrazona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspolnego systemu podatku od wartosci dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z pozn. zm.), dalej Dyrektywa 2006/112/WE. Definicja swiadczenia uslug stanowi dopelnienie definicji dostawy towarow i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug podlegaja wszystkie czynnosci odplatnego obrotu profesjonalnego.

Nie kazda jednak czynnosc stanowiaca dostawe towarow lub swiadczenie uslugi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug. Aby dana czynnosc podlegala opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug, musi byc wykonana przez podatnika.

Z tresci art. 15 ust. 1 ustawy wynika, ze podatnikami sa osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowosci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujace samodzielnie dzialalnosc gospodarcza, o ktorej mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzialalnosci.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, dzialalnosc gospodarcza obejmuje wszelka dzialalnosc producentow, handlowcow lub uslugodawcow, w tym podmiotow pozyskujacych zasoby naturalne oraz rolnikow, a takze dzialalnosc osob wykonujacych wolne zawody. Dzialalnosc gospodarcza obejmuje w szczegolnosci czynnosci polegajace na wykorzystywaniu towarow lub wartosci niematerialnych i prawnych w sposob ciagly dla celow zarobkowych.

Nalezy zauwazyc, ze ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatnikow. Regulacje w tym zakresie zawarte zostaly w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia sie od podatku sprzedaz dokonywana przez podatnikow, u ktorych wartosc sprzedazy nie przekroczyla lacznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zl. Do wartosci sprzedazy nie wlicza sie kwoty podatku.

Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartosci sprzedazy, o ktorej mowa w ust. 1, nie wlicza sie:

  1. wewnatrzwspolnotowej dostawy towarow oraz sprzedazy wysylkowej z terytorium kraju oraz sprzedazy wysylkowej na terytorium kraju;
  2. odplatnej dostawy towarow i odplatnego swiadczenia uslug, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisow wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjatkiem:
    1. transakcji zwiazanych z nieruchomosciami,
    2. uslug, o ktorych mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. uslug ubezpieczeniowych
    ? jezeli czynnosci te nie maja charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odplatnej dostawy towarow, ktore na podstawie przepisow o podatku dochodowym sa zaliczane przez podatnika do srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych podlegajacych amortyzacji.

W mysl art. 113 ust. 4 ustawy podatnicy, o ktorych mowa w ust. 1 i 9, moga zrezygnowac ze zwolnienia okreslonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzedu skarbowego przed poczatkiem miesiaca, w ktorym rezygnuja ze zwolnienia, a w przypadku podatnikow rozpoczynajacych w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynnosci okreslonych w art. 5, ktorzy chca zrezygnowac ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynnosci ? przed dniem wykonania tej czynnosci.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jezeli wartosc sprzedazy zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwote, o ktorej mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc poczawszy od czynnosci, ktora przekroczono te kwote.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia sie od podatku sprzedaz dokonywana przez podatnika rozpoczynajacego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynnosci okreslonych w art. 5, jezeli przewidywana przez niego wartosc sprzedazy nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej dzialalnosci gospodarczej w roku podatkowym, kwoty okreslonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jezeli faktyczna wartosc sprzedazy zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej dzialalnosci gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwote okreslona w ust. 1, zwolnienie traci moc poczawszy od czynnosci, ktora przekroczono te kwote.

Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, ktory utracil prawo do zwolnienia sprzedazy od podatku lub zrezygnowal z tego zwolnienia, moze, nie wczesniej niz po uplywie roku, liczac od konca roku, w ktorym utracil prawo do zwolnienia lub zrezygnowal z tego zwolnienia, ponownie skorzystac ze zwolnienia okreslonego w ust. 1.

Przepis ust. 11 stosuje sie odpowiednio do podatnika bedacego osoba fizyczna, ktory przed zakonczeniem dzialalnosci gospodarczej utracil prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnowal z tego zwolnienia, a nastepnie rozpoczal ponownie wykonywanie czynnosci, o ktorych mowa w art. 5 (art. 113 ust. 11a ustawy).

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy, stanowi, ze zwolnien, o ktorych mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje sie do podatnikow:

  1. dokonujacych dostaw:
    1. towarow wymienionych w zalaczniku nr 12 do ustawy,
    2. towarow opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisow o podatku akcyzowym, z wyjatkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobow tytoniowych,
      • samochodow osobowych, innych niz wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisow o podatku dochodowym, do srodkow trwalych podlegajacych amortyzacji,
    3. budynkow, budowli lub ich czesci, w przypadkach, o ktorych mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenow budowlanych,
    5. nowych srodkow transportu;
  2. swiadczacych uslugi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjatkiem doradztwa rolniczego zwiazanego z uprawa i hodowla roslin oraz chowem i hodowla zwierzat, a takze zwiazanego ze sporzadzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadajacych siedziby dzialalnosci gospodarczej na terytorium kraju.

Biorac pod uwage powolany powyzej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy stwierdzic nalezy, ze ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystaja m.in. uslugi prawnicze oraz w zakresie doradztwa.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, ze Wnioskodawca jest osoba fizyczna posiadajaca tytul zawodowy rzeczoznawcy majatkowego. Od dnia 2 maja 2015 r. Zainteresowany prowadzi jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza w zakresie wyceny nieruchomosci. We wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzialalnosci Gospodarczej (CEIDG-1), podajac rodzaje dzialalnosci gospodarczej, Wnioskodawca wpisal symbol 68.31.Z (jako tzw. przewazajacy) oraz dodatkowo jeszcze kilka innych symboli dotyczacych innych rodzajow dzialalnosci gospodarczych. Symbol 68.31.Z (wg PKD 2007) oznacza podklase o nazwie ?Posrednictwo w obrocie nieruchomosciami?. Z opisu dodatkowego wynika ponadto: Podklasa ta obejmuje dzialalnosc agencji obrotu nieruchomosciami w zakresie: posrednictwa w kupnie, sprzedazy i dzierzawie nieruchomosci, doradztwa i szacowania wartosci nieruchomosci zwiazanych z jej kupnem, sprzedaza lub dzierzawa. Podklasa ta nie obejmuje: dzialalnosci prawniczej, sklasyfikowanej w 69.10.Z. Jako rzeczoznawca majatkowy Zainteresowany ma zamiar zajmowac sie jedynie sporzadzaniem operatow szacunkowych, czyli okreslac wartosc nieruchomosci oraz maszyn i urzadzen trwale zwiazanych z nieruchomoscia, czyli zajmowac sie dzialalnoscia wskazana w art. 174 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomosciami, jako dzialalnoscia obligatoryjna, zastrzezona przepisami prawa jedynie dla rzeczoznawcow majatkowych. Wnioskodawca nie zamierza natomiast swiadczyc uslug wymienionych w art. 174 ust. 3a ww. ustawy, w szczegolnosci zas nie bedzie sporzadzal opracowan lub ekspertyz, niestanowiacych operatu szacunkowego, dotyczacych rynku nieruchomosci oraz doradztwa w zakresie tego rynku.

Ponadto Zainteresowany poinformowal, ze nie wykonuje on czynnosci, o ktorych mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz przewidywana przez niego wartosc sprzedazy w proporcji do okresu prowadzonej dzialalnosci gospodarczej w 2015 r. nie przekroczy kwoty 150.000 zl.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Zainteresowany ma watpliwosci dotyczace tego czy wykonujac dzialalnosc zawodowa zwiazana z wycena nieruchomosci, tzn. dokonujac okreslenia wartosci nieruchomosci, moze korzystac ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

W zwiazku z powyzszym nalezy w tym miejscu rozstrzygnac, czy wskazane we wniosku uslugi, ktore beda wykonywane w ramach prowadzonej dzialalnosci, nalezy zaliczyc do uslug, ktorych swiadczenie nie uprawnia do korzystania ze zwolnienia, o ktorym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Ustawa o podatku od towarow i uslug oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiuja pojecia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin ?doradztwo? obejmuje szereg uslug doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojecia ?uslugi w zakresie doradztwa? jest szerszy niz termin ?uslugi w zakresie doradztwa prawnego?. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa nalezy posilkowo odwolac sie do wykladni jezykowej. Zgodnie z definicja zawarta w internetowym Slowniku Jezyka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojeciem ?doradcy? nalezy rozumiec tego ?kto udziela porad?. Natomiast ?doradzac?, w mysl powolanego wyzej Slownika Jezyka Polskiego PWN, oznacza ?udzielic porady, wskazac sposob postepowania w jakiejs sprawie?. Na podobny kierunek wskazuje rowniez potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z ktorym ?doradztwo? to udzielanie porad, opinii i wyjasnien. Tak wiec doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazal, ze jest osoba fizyczna posiadajaca tytul rzeczoznawcy majatkowego.

Rzeczoznawstwo majatkowe zostalo uregulowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomosciami (Dz. U. z 2014 r. poz. 518, z pozn. zm.).

Zgodnie z art. 174 ust. 1 ww. ustawy, rzeczoznawstwo majatkowe jest dzialalnoscia zawodowa wykonywana przez rzeczoznawcow na zasadach okreslonych w niniejszej ustawie.

Na podstawie art. 174 ust. 2 cyt. ustawy, rzeczoznawca majatkowym jest osoba fizyczna posiadajaca uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomosci, nadane w trybie przepisow rozdzialu 4 niniejszego dzialu.

W mysl art. 174 ust. 3 tej ustawy, rzeczoznawca majatkowy dokonuje okreslania wartosci nieruchomosci, a takze maszyn i urzadzen trwale zwiazanych z nieruchomoscia.

Stosownie do art. 174 ust. 3a powyzszej ustawy, rzeczoznawca majatkowy moze sporzadzac opracowania i ekspertyzy, niestanowiace operatu szacunkowego, dotyczace:

  1. rynku nieruchomosci oraz doradztwa w zakresie tego rynku;
  2. efektywnosci inwestowania w nieruchomosci i ich rozwoju;
  3. skutkow finansowych uchwalania lub zmiany planow miejscowych;
  4. oznaczania przedmiotu odrebnej wlasnosci lokali;
  5. bankowo-hipotecznej wartosci nieruchomosci;
  6. okreslania wartosci nieruchomosci na potrzeby indywidualnego inwestora;
  7. wyceny nieruchomosci zaliczanych do inwestycji w rozumieniu przepisow o rachunkowosci;
  8. wyceny nieruchomosci jako srodkow trwalych jednostek w rozumieniu ustawy

    o rachunkowosci.

Ponadto jak wynika z powolanego wyzej Slownika Jezyka Polskiego PWN ?rzeczoznawca? to osoba powolywana do wydawania orzeczenia lub opinii w sprawach spornych, wchodzacych w zakres jej kwalifikacji.

Zatem z przytoczonej definicji nie wynika, by dzialania rzeczoznawcy mialy charakter uslug doradczych.

Majac na uwadze opis swiadczonych przez Wnioskodawce uslug oraz powyzsza analize zarowno pojecia uslug doradczych, jak i przepisow ustawy nalezy stwierdzic, ze opisane przez Zainteresowanego uslugi, ktore swiadczy w ramach prowadzonej dzialalnosci gospodarczej, nie stanowia uslug w zakresie doradztwa, ktore sa wylaczone ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Dodatkowo Zainteresowany wskazal, ze nie wykonuje czynnosci, o ktorych mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz przewidywana przez niego wartosc sprzedazy w proporcji do okresu prowadzonej dzialalnosci gospodarczej w 2015 r. nie przekroczy kwoty 150.000 zl.

Reasumujac, rzeczoznawca majatkowy ? Wnioskodawca ? ktory wykonuje dzialalnosc zawodowa zwiazana z wycena nieruchomosci (tzn. dokonuje okreslania wartosci nieruchomosci), zgodnie z zakresem wykonywanych czynnosci, nie wykonujac jakichkolwiek uslug doradczych, moze korzystac ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy do momentu przekroczenia limitu okreslonego w tych przepisach.

Interpretacja dotyczy zaistnialego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. Organ informuje, ze w niniejszej interpretacji zalatwiono wniosek w czesci dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie mozliwosci skorzystania ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarow i uslug. Natomiast wniosek w czesci dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie pytania nr 3 ?Czy wykonujac, jako dzialalnosc dodatkowa, takze dzialalnosc zwiazana z posrednictwem w obrocie nieruchomosciami, wnioskodawca podlega zwolnieniu od podatku od towarow i uslug zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarow i uslug...? zostal zalatwiony postanowieniem o umorzeniu postepowania z dnia 16 lipca 2015 r. nr ILPP5/4512-1-110/15-7/PG.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznan, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 295 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu