Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego windywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe ... - Interpretacja - PP/443-170-2/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.09.2004, sygn. PP/443-170-2/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego windywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

W dniu 29 czerwca 2004 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Jednostki nr GK/4991/2004 z 28.06.2004 r. o udzielenie pisemnej informacji w zakresie refakturowania kosztów świadczeń (centralne ogrzewanie, zimna woda, ścieki, wywóz śmieci, energia elektryczna) we Wspólnocie Lokalowej.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Wspólnotę Lokalową tworzą właściciele i użytkownicy lokali użytkowych (nieruchomość w 100% użytkowa). Wspólnota jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku VAT w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT takich jak dzierżawa miejsc na reklamę, dzierżawa części wspólnych. Obroty z tytułu tych czynności przekraczają 10.000 Euro.
Zarządca na podstawie faktur za dostawę energii cieplnej, elektrycznej, zimnej wody, odprowadzenia ścieków oraz wywozu śmieci wystawianych na Wspólnotę wystawiał refaktury nie doliczając żadnej marży na poszczególnych właścicieli, którzy z tych usług korzystali wystawiając faktury VAT z podatkiem.
Na tle okoliczności tej sprawy Jednostka formułuje pytania;
- czy prawidłowe jest refakturowanie tych usług za pomocą faktur VAT doliczając do ceny netto podatek VAT, czy należy wystawiać noty księgowe,
- czy w związku z tym do zaliczki eksploatacyjnej na utrzymanie części wspólnej (ubezpieczenia budynku, ochrona, sprzątanie itp.) należy doliczyć podatek VAT.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje.

Przedmiotową sprawę należy rozpatrzyć w aspekcie postanowień ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) regulujących zakres opodatkowania, a mianowicie art. 5 - art. 8 cyt. ustawy. W rozumieniu art. 5 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt.1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również czynności wymienione w pkt.1-5 oraz ust. 2. Natomiast świadczeniem usług zgodnie z art. 8 cyt. ustawy jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również czynności wymienione w pkt 1-3 oraz ust. 2. Z powyższych przepisów wynika, że generalnie opodatkowaniu podlegają czynności powodujące przeniesienia prawa do rozporządzania towarami bądź świadczenie usług na rzecz innej osoby.

Z przepisu art. art. 1 ust 1 ustawy z dnia z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) wynika, że ustawa określa sposób ustanawiania odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu, prawa i obowiązki właścicieli tych lokali oraz zarząd nieruchomością wspólną. Nie definiuje on wspólnoty mieszkaniowej ani "wspólnoty lokalowej", określa tylko przedmiot regulacji objętej ustawą o własności lokali, a mianowicie sposób ustanawiania odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu, prawa i obowiązki właścicieli lokali oraz zarząd nieruchomością wspólną. Wyróżnienie lokali mieszkalnych oraz pozostałych (użytkowych) ma znaczenie w fazie ustanawiania ich odrębnej własności, natomiast w fazie zarządu nieruchomością wspólną nie ma rozróżnienia lokali ze względu na ich przeznaczenie, liczy się tylko wielkość zasobów lokalowych wspólnoty, mająca wpływ na określony reżim zarządu, uzasadniająca podział wspólnot mieszkaniowych na duże i małe (art. 19 i 20 u.w.l.).

Wspólnota mieszkaniowa została ustanowiona na potrzeby zarządu nieruchomością wspólną, w skład której wchodzą lokale o różnym przeznaczeniu i sposobie korzystania. Ustawa o własności lokali nie upoważnia do wykreowania pojęcia "wspólnoty lokalowej" w celu przeciwstawienia jej wspólnocie mieszkaniowej, nazwa wspólnoty nie musi natomiast wiernie odzwierciedlać zakresu jej kompetencji i przedmiotu działalności.

W związku z tym, że z mocy samego prawa poszczególni właściciele należą do wspólnoty nie można przyjąć, że wspólnota dokonuje sprzedaży na rzecz poszczególnych członków towarów bądź usług, gdyż nie może dokonać sprzedaży na rzecz samych siebie - bez względu na to, czy dotyczy to kosztów zarządu nieruchomości wspólnej - części wspólnej jak i wyodrębnionych lokali. Wspólnota mieszkaniowa, a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz samych siebie, poprzez zapłatę kwot z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem własnych lokali.
Proponowany sposób rozliczania kosztów zarządu nieruchomością nie daje podstaw do postawienia tezy, że zaliczki (kwoty) wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali, stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz samych siebie, poprzez zapłatę zaliczek z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem własnych lokali np. z tytułu opłat za ciepłą wodę lub ogrzewanie jak również na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną np. ubezpieczenie budynku, ochrona, monitoring, sprzątanie itp. Stroną umowy o dostawę ciepłej wody i ogrzewania, co do zasady jest wspólnota mieszkaniowa, reprezentowana przez zarząd. Tym samym brak jest uzasadnienia do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami.
W niniejszej sprawie nie mamy, więc do czynienia ze sprzedażą (odsprzedażą) usług przez Wspólnotę mieszkaniową na rzecz właściciela lokalu. Analogiczne stanowisko w powyższej kwestii zajął również Minister Finansów w piśmie z dnia 23.12.2003 r., znak: PPI-811/912/03/J.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu