Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku realizacją projektu? - Interpretacja - ITPP1/443-828/12/BK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.08.2012, sygn. ITPP1/443-828/12/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku realizacją projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat realizuje projekt pn. . w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ..na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 4, Rewitalizacja miast, Działanie 4.3 Restrukturyzacja terenów powojskowych i poprzemysłowych. Powiat nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Centrum użyteczności Publicznej będzie stanowiło miejsce realizacji zadań statutowych organizacji pozarządowych. W wyniku realizacji projektu zostanie odnowiony obiekt zabytkowy, bardzo atrakcyjny ze względu na styl architektoniczny. Budynek powojskowy garaże uzyska nową funkcję społeczną. W wyniku jego adaptacji projekt pozyska właściwości funkcjonalno-użytkowe, spełniające wymagania dla obiektów użyteczności publicznej, przy jednoczesnym zachowaniu wytycznych do przeprowadzenia renowacji zabytku przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, obejmujących potrzeby prowadzenia działalności społecznej, ogólnodostępnej funkcji szkoleniowej, przekwalifikowania, poradnictwa zawodowego osób bezrobotnych. Obiekt będzie całkowicie dostępny dla osób niepełnosprawnych na wózkach. Zawierać będzie funkcje użytkowe służące integracji i działaniu różnorodnych grup społecznych i zawodowych przez sale konferencyjnoszkoleniowe, przestrzennie wystawiennicze i ekspozycyjne, pracownie dla twórców oraz lokale dla prowadzenia różnorodnej działalności, w tym informatycznej i innowacyjno-wdrożeniowej. Otoczenie budynku, które również składa się na przedmiot projektu znacznie wpłynie na jego dostępność, atrakcyjność i funkcjonalność. W nowym obiekcie swoją siedzibę znajdą następujące podmioty społeczne:

  • Rada Organizacji Pozarządowych Powiatu,
  • Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych Powiatu,
  • Centrum Wolontariatu,
  • Klub Pracy,
  • Pełnomocnik Starosty ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi,
  • inne, które zgłoszą zapotrzebowanie lokalowe.

Użytkownicy projektu, zarówno ci bezpośredni, tj. organizacje pozarządowe, które będą miały siedzibę w rewitalizowanym obiekcie oraz użytkownicy pośredni, tj. korzystający z usług organizacji, nie będą ponosić jakichkolwiek kosztów z tym związanych. Zrewitalizowany zespół garaży, jako Centrum Użyteczności Publicznej zostanie bezpłatnie użyczone organizacjom pozarządowym działającym na terenie Powiatu. W obiekcie tym organizacje będą wykonywane swoje zadania statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku realizacją przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności zawartych na podstawie umów cywilnoprawnych. W przedstawionym przypadku nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem realizowana inwestycja nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego, bądź zwrotu różnicy podatku. W przedmiotowej inwestycji podatek nie będzie podlegał zwrotowi stosownie do przepisów § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 4 kwietnia 2011 r. W realizowanych do chwili obecnej prze Powiat inwestycjach, przy wsparciu środków pochodzących z Unii Europejskiej ( ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), z którego są finansowane Regionalne Programy Operacyjne, koszt podatku VAT, zawsze stanowi wydatek kwalifikowany z uwagi na brak możliwości jego odzyskania. Reasumując Powiat realizując wspomniany projekt nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bądź otrzymania zwrotu kwoty podatku VAT z tytułu realizowanego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Powiat realizuje projekt pn. .. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego .. na lata 2007-2013, oś priorytetowa 4, Rewitalizacja miast, Działanie 4.3 Restrukturyzacja terenów powojskowych i poprzemysłowych. Jak wskazano, Powiat nie będzie wykorzystywał projektu na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż o ile nabywane w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 841 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy