
Temat interpretacji
Przepis art. 5 ust. 1 stanowi, iż opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:
- 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2) eksport towarów,
3) import towarów,
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przy czym zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54 poz. 535) o podatku od towarów i usług nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i
usług związanych z tymi usługami w całości lub w części, traktuje się jak opłatne świadczenie usług.
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez podatnika obowiązek dopłat do biletów pracowników wynika z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy na zasadach określonych w Regulaminie Pracy. Świadczenie usług w oparciu o przepisy prawa pracy nie jest jednak świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Spełnienie bowiem obowiązku nałożonego na pracodawcę nie wynika z autonomii woli stron, a jest rezultatem ww. regulacji, co oznacza, że pozostaje ono poza zakresem ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Dowóz pracowników do miejsca pracy realizowany na potrzeby pracodawcy czyli związane z działalnością gospodarczą nie mieści się również w zakresie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 53, poz. 535).
Powyższe uregulowania nie dotyczą jednak tej części kwoty, która pokrywana jest przez samych
pracowników (30% lub 40% kosztów przejazdu). W tym przypadku mamy do czynienia z odsprzedażą usług a należność pokrywana przez pracowników podlega opodatkowaniu przez pracodawcę według stawki 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Obowiązek opodatkowania części finansowanej przez pracowników wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Zgodnie bowiem z przytoczonym artykułem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jeżeli chodzi o kwestię podniesioną przez podatnika w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem
art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z powyższym, podatnik w oparciu o art. 86 ust. 1 ww. ustawy może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupionych dla pracowników biletów i przewozów. W przedmiotowej sprawie możliwość odliczenia dotyczy zarówno podatku naliczonego od usług transportowych w części finansowanej przez podatnika, gdyż usługi te są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatnika (pracownicy są niezbędnym ogniwem w procesie produkcji) a zatem istnieje niewątpliwy związek między świadczeniem ww. usług a realizacją sprzedaży opodatkowanej, jak również w części pokrywanej przez samych pracowników - nie ma tu bowiem zastosowania art. 88 ww. ustawy zawierający przypadki, w których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku.
