Ad. 1 Na podstawie przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej ustawą VAT, nie... - Interpretacja - PP.443/101/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.12.2004, sygn. PP.443/101/04, Urząd Skarbowy w Głogowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ad. 1 Na podstawie przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej ustawą VAT, nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem wymienione organy i urzędy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, m. in. (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym odpłatną dostawę towarów i świadczenie usług w całości lub w części traktuje się jak (art. 8 ust. 2) nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.
Podatnik, o którym mowa w art. 15, stosownie do przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie stosuje obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Pomimo, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 powołanej ustawy, jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione od podatku dochodowego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, prawo do odliczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy oceniać przez pryzmat przepisów o podatku dochodowym.
W związku z powyższym należy wskazać, iż nieodpłatne świadczenie usług na potrzeby osobiste zatrudnionych pracowników nie będzie podlegało opodatkowaniu, w sytuacji, gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. A prawo takie nie przysługuje, gdy wydatki te finansowane są z funduszu socjalnego. Zatem w tym zakresie stanowisko wasze jest prawidłowe.
Ad. 2 W odniesieniu do udzielania pożyczek mieszkaniowych z ZFŚS, Naczelnik tut. Urzędu informuje, że usługi polegające na udzielaniu pożyczek wchodzą w zakres pośrednictwa finansowego. W poz. 3 załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, będącego wykazem usług zwolnionych od podatku, zostały wymienione usługi pośrednictwa finansowego - sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki, usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej, usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20), usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń, usług ściągania długów oraz faktoringu, usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43ust. 1 pkt 12 ustawy, transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności, transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.
Usługa polegająca na udzielaniu oprocentowanych pożyczek mieszkaniowych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest usługą pośrednictwa finansowego, zwolnioną od podatku VAT.
Świadczenie takich usług należy dokumentować fakturą wewnętrzną i wykazać je w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż zwolnioną. Należy ją także ująć do wyliczenia udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w tym zakresie strona prezentując swoje stanowisko wyraża prawidłowy pogląd.
Ad. 3 Jak już wspomniano wyżej w pkt 1, nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje, stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ww. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jeśli więc celem nabycia towaru jest dokonanie jego darowizny, tj. czynności co do zasady nie opodatkowanej (z wyłączeniem sytuacji, w których podatnik już skorzystał z przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego) należy uznać, że Urzędowi Miejskiemu nie będzie przysługiwało takie prawo, a zatem dokonana darowizna nie będzie dostawą towarów w rozumieniu ustawy, i w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jeżeli jednak odliczenie takie po nabyciu towaru nastąpiło, wówczas dostawa towaru będąca darowizną podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w pkt 2 ust. 2 art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Głogowie