
Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Podatnik realizuje obecnie zadania RIF (Regionalnej Instytucji Finansującej) w województwie pomorskim. W ramach zadań RIF-u Podatnik prowadzi PKD (Punkt Konsultacyjno-Doradczy) oraz zajmuje się obsługą administracyjną programów Phare.
Na realizację określonych zadań Podatnik otrzymuje z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotacje i kwoty wsparcia, które nie mogą przekroczyć wysokości faktycznie poniesionych wydatków.
Punkt Konsultacyjno-Doradczy prowadzony przez Podatnika udzielał do dnia 30.06.2004r. na podstawie umowy z PARP bezpłatnych usług doradczych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Zgodnie z zawartą umową na udzielenie dotacji, dotacja wynosi maksymalnie 75% kosztów świadczenia usług, pozostałe 25% Beneficjent (Podatnik) pokrywa ze środków własnych.
Ponadto, Podatnik na podstawie umów z PARP zobowiązany będzie do realizacji następujących zadań:
- zarządzania instrumentami wsparcia MSP przewidzianymi w komponencie regionalnym,
- administrowania instrumentami wsparcia MSP przewidzianymi w komponencie krajowym.
Umowy na realizację powyższych zadań oparte są o przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 17.08.2004r. w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. Nr 181, poz. 1877 ze zm.). Na realizację tych zadań Podatnik otrzymuje kwoty wsparcia, które nie mogą przekroczyć - określonych w umowie - wydatków faktycznie przez Podatnika poniesionych.
Ocena prawna stanu faktycznego:
W świetle obowiązujących przepisów opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dostawa towarów i świadczenie usług o charakterze odpłatnym.
W omawianym przypadku usługi doradcze dla małych i średnich przedsiębiorców oraz osób rozpoczynających działalność gospodarczą świadczone były bezpłatnie.
O tym, czy nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu przesądza art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Przepis ten określa, iż odpłatnym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu jest również każde nieodpłatne świadczenie, niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.
Z powyższego wynika, że przesłanką do wyłączenia z opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest przede wszystkim realizowanie usług na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W przedstawionym stanie faktycznym nieodpłatne świadczenie usług doradczych dla małych i średnich przedsiębiorców oraz osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej związane było z prowadzoną przez Podatnika działalnością, co przesądza, że nie jest to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zasadą jest, że podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usługi - otrzymuje dotacje, subwencje lub inne dopłaty to takie dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki obowiązującej dla danego towaru, czy świadczonej usługi.
Reasumując, należy stwierdzić, że skoro wykonywane przez Podatnika czynności, jak wskazano powyżej nie podlegają opodatkowaniu to tym samym otrzymana dotacja stanowiąca częściowy zwrot kosztów świadczonej usługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
