W odpowiedzi na pismo nr F.3134-6/04 z dnia 10.11.2004 r., data wpływu do US Łuków 03.12.2004 r., uzupełnione w dniu 16.12.2004 r. dotyczące udzielen... - Interpretacja - PP-443/110/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.12.2004, sygn. PP-443/110/2004, Urząd Skarbowy w Łukowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo nr F.3134-6/04 z dnia 10.11.2004 r., data wpływu do US Łuków 03.12.2004 r., uzupełnione w dniu 16.12.2004 r. dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, zgodnie z dyspozycją art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami - ostatnia zmiana Dz. U. z 2004 r. Nr 173 poz. 1808) udziela informacji na pytanie w sposób następujący.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2). Stosownie do art. 15 ust. 6 powołanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powołany przepis oznacza, iż organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ, jest uznany za podatnika podatku VAT w zakresie jakichkolwiek czynności, do realizacji których został powołany, na podstawie nałożonych na niego odrębnych przepisów prawa, jeżeli czynności te wykonuje się w drodze umów cywilnoprawnych. W opinii tutejszego organu podatkowego fakt zawierania przez Stronę umów dotyczących sprzedaży nieruchomości oraz oddanie w użytkowanie wieczyste w formie aktu notarialnego, powoduje że w tej części Strona jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 232 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego grunty stanowiące własność Skarbu Państwa położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym, i osobom prawnym. W wypadkach przewidzianych w przepisach szczególnych przedmiotem użytkowania wieczystego mogą być także inne grunty Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ww. czynności podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2).

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towar, zgodnie z art. 2 pkt. 6 cyt. ustawy rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie ww. definicji dostawy towarów, nie daje bowiem prawa do rozporządzania gruntami jak właściciel. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Powyższe oznacza, iż w sytuacji, gdy następuje oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste innemu podmiotowi, wówczas nie jest to zrównane z dostawą towary. Uznać jednak należy, iż jest to świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Do tak rozumianej usługi, tj. oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z § 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zmianami) z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Dodatkowo informuję Stronę, iż właściwą stawkę w podatku VAT określa się w dacie, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w tym podatku. Ponieważ do usług oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu wówczas usługi te winny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, tj. w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów usług. Jedynie w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze, usługa ta na podstawie § 8 ust. 1 pkt. 19 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zmianami) od dnia 18 października 2004 r. korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Powyższe oznacza i w kwocie należnej jaką sprzedający uzyska z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi zawarty jest należny podatek od towarów i usług.

Natomiast w przypadku sprzedaży nieruchomości następuje dostawa towaru, gdyż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również gruntem, który zgodnie z art. 2 pkt. 6 jest towarem w rozumieniu ustawy o podatku VAT. W przypadku sprzedaży gruntu właściwa stawka podatku od towarów i usług uzależniona jest od rodzaju tego gruntu. W sytuacji gdy jest to dostawa terenu budowlanego oraz przeznaczone pod zabudowę wówczas dostawa ta opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy. Jeśli zaś jest to dostawa terenów niezabudowanego innego niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę wówczas dostawa taka korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 9 cyt. ustawy. Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy gruntu powstaje zgodnie z art. 19 ust. 1, 3, 4 i 11 cyt. ustawy, tzn.: obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 (art. 19 ust. 1). Jeżeli podatnik wydaje towar podmiotowi, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez podatnika zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w terminie 30 dni, licząc od dnia wykonania usługi przez ten podmiot (art. 19 ust. 3). Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4). Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11).

W związku z podnoszonym przez Stronę wnioskiem w sprawie udzielenia informacji o sposobie opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku czynności zawieranych przez organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa w zakresie zawieranych umów cywilnoprawnych, informuję iż w sytuacji gdy organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ, dokonuje czynności w związku z zawieranymi umowami cywilnoprawnymi lub też w sytuacji gdy dokonuje tych czynności na podstawie nałożonych na niego odrębnych przepisów prawa, jeżeli czynności te wykonuje się w drodze umów cywilnoprawnych wówczas jest ten organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ podatnikiem podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy. Do czynności ww. nie można stosować wyłączenia o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), lecz ogólne zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Powyższej informacji udzielono wg stanu prawnego na dzień jej wydania.

Urząd Skarbowy w Łukowie