Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji inwestycji pn.: Zagospodarowanie w związku ... - Interpretacja - ILPP4/443-266/13-6/EWW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2013, sygn. ILPP4/443-266/13-6/EWW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji inwestycji pn.: Zagospodarowanie w związku z wykonywaniem po zakończeniu zadania czynności opodatkowanych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) oraz pismem z dnia 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu pn.: Zagospodarowanie . jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu pn.: Zagospodarowanie . Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) oraz pismem z dnia 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i sporządza comiesięczną deklarację VAT-7. W 2013 r. planuje realizację projektu pn.: Zagospodarowanie , finansowanego z budżetu Gminy oraz Funduszy Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora (). Przedmiotem inwestycji będzie stworzenie kompleksu rekreacyjno wypoczynkowego, z którego korzystać będą mieszkańcy Gminy oraz turyści. Zakres inwestycji obejmować będzie: budowę parkingów, przebudowę pomostu na basenie rybackim, oświetlenia parkowego wraz z linią energetyczną, budowę małej infrastruktury turystycznej, placu zabaw, wiaty grillowej, budowę utwardzonego terenu pod scenę mobilną, przebudowę istniejącego budynku i wydzielenie w nim toalety dla osób niepełnosprawnych oraz pomieszczenia dla szkółki wędkarskiej, montaż mini urządzeń sportowych, wydzielenie miejsc do wędkowania i platformy edukacyjnej. Dodatkowo zamontowane zostaną poręcze ułatwiające poruszanie się osób niepełnosprawnych. Gmina będzie odpowiadała za utrzymanie oraz finansowanie zrealizowanego projektu. Będzie uzyskiwać dochody z kompleksu, m.in. z umowy dzierżawy na grunty i budynek dla Gminnego Koła Wędkarskiego L oraz umowy najmu dla mieszkańców budynku na podstawie wystawionych faktur VAT. W basenie rybackim będzie możliwość połowu ryb, które wędkujący będzie mógł odkupić (wystawiana będzie faktura VAT za sztukę ryby). W kompleksie planuje się wynajem obiektu na różnego rodzaju imprezy i Gmina zamierza obciążać wynajmującego za wykorzystane media podczas imprez (wystawiana będzie faktura VAT za media). Gmina zamierza też wynająć część gruntu pod baner reklamowy, za który będzie wystawiać fakturę VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z 10 lipca 2013 r. Gmina wskazała, że:

  1. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT;
  2. Gmina w związku z realizacją ww. projektu poniesie wydatki na:
    • zagospodarowanie brzegu basenu rybackiego, przebudowę pomostu i platformy edukacyjnej, wydzielenie miejsc do wędkowania, przebudowę kanału odpływu i dopływu,
    • przebudowę istniejącego budynku poprzez wymianę dachu, ocieplenie budynku, wydzielenie w budynku toalet oraz pomieszczenia dla szkółki wędkarskiej,
    • budowę i przebudowę ciągów komunikacyjnych, parkingu i placów,
    • montaż mini urządzeń sportowych (stół do gry w tenisa, szachy i piłkarzyki),
    • wykonanie oświetlenia, szafki przyłączeniowe i rozdzielnice oraz montaż i zakup instalacji alarmowo-dozorowej,
    • wykonanie obiektów małej infrastruktury turystycznej (ławki, ogrodzenia, kosze na śmieci itp.),
    • budowę placu zabaw,
    • budowę wiaty grillowej,
    • budowę utwardzonego terenu pod scenę mobilną;
  3. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę;
  4. Wydatki związane z realizacją ww. projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku, tj.:
    • dzierżawa gruntu i części budynku (pomieszczenia dla szkółki wędkarskiej) dla koła wędkarskiego L.,
    • najem części budynku - lokalu mieszkalnego dla najemcy osoby fizycznej,
    • wynajem obiektu na imprezy kulturalne - odsprzedaż mediów,
    • wynajem części gruntu na banery reklamowe,
    • odsprzedaż ryb złowionych w basenie rybackim.

Cała inwestycja po części będzie służyć wszystkim ww. czynnościom.

Natomiast w uzupełnieniu do wniosku z 6 sierpnia 2013 r. Gmina poinformowała, że w ramach realizacji projektu nie będzie miała możliwości przyporządkowania całości czy też części ponoszonych wydatków do wykonywanych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności zwolnionych od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji inwestycji pn.: Zagospodarowanie w związku z wykonywaniem po zakończeniu zadania czynności opodatkowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał on możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji inwestycji w związku z wykonywaniem, po zakończeniu zadania, czynności opodatkowanych.

Gmina wskazała, że pytanie i stanowisko przedstawione we wniosku z 13 czerwca 2013 r. dotyczy jej pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z treścią tego przepisu  w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy  kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zatem zgodnie z treścią cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania np. do czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy  podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy podkreślić, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy  nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Przedmiotowy przepis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i sporządza comiesięczną deklaracje VAT-7. W 2013 r. planuje realizację projektu pn.: Zagospodarowanie , finansowanego z budżetu Gminy oraz Funduszy Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora (). Przedmiotem inwestycji będzie stworzenie kompleksu rekreacyjno wypoczynkowego, z którego korzystać będą mieszkańcy Gminy oraz turyści. Zakres inwestycji obejmować będzie: budowę parkingów, przebudowę pomostu na basenie rybackim, oświetlenia parkowego wraz z linią energetyczną, budowę małej infrastruktury turystycznej, placu zabaw, wiaty grillowej, budowę utwardzonego terenu pod scenę mobilną, przebudowę istniejącego budynku i wydzielenie w nim toalety dla osób niepełnosprawnych oraz pomieszczenia dla szkółki wędkarskiej, montaż mini urządzeń sportowych, wydzielenie miejsc do wędkowania i platformy edukacyjnej. Dodatkowo zamontowane zostaną poręcze ułatwiające poruszanie się osób niepełnosprawnych.

Zainteresowany będzie odpowiadał za utrzymanie oraz finansowanie zrealizowanego projektu. Będzie uzyskiwał dochody z kompleksu, m.in. z umowy dzierżawy na grunty i budynek dla Gminnego Koła Wędkarskiego L oraz umowy najmu dla mieszkańców budynku na podstawie wystawionych faktur VAT. W basenie rybackim będzie możliwość połowu ryb, które wędkujący będzie mógł odkupić (wystawiana będzie faktura VAT za sztukę ryby). W kompleksie planuje się wynajem obiektu na różnego rodzaju imprezy i Gmina zamierza obciążać wynajmującego za wykorzystane media podczas imprez (wystawiana będzie faktura VAT za media). Wnioskodawca zamierza też wynająć część gruntu pod baner reklamowy, za który będzie wystawiać fakturę VAT.

Wydatki poniesione przez Zainteresowanego w związku z realizacją ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Gmina poinformowała, że wydatki związane z realizacją ww. projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku, tj.: dzierżawą gruntu i części budynku (pomieszczenia dla szkółki wędkarskiej) dla Koła Wędkarskiego L., najmem części budynku  lokalu mieszkalnego dla najemcy osoby fizycznej, wynajmem obiektu na imprezy kulturalne  odsprzedaż mediów, wynajmem części gruntu na banery reklamowe, odsprzedażą ryb złowionych w basenie rybackim. Jak wskazał Wnioskodawca, cała inwestycja po części będzie służyć wszystkim ww. czynnościom. W ramach realizacji ww. projektu Gmina nie będzie miała możliwości przyporządkowania całości czy też części ponoszonych wydatków do wykonywanych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności zwolnionych od podatku.

Zatem Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki związane z realizacją projektu pn.: Zagospodarowanie będą miały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku. Gmina nie będzie natomiast w stanie przyporządkować do danych czynności całości czy części ponoszonych wydatków.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy  w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie  według ust. 2 tego artykułu  jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl przepisu art. 90 ust. 3 ustawy  proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy  proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 5 ustawy  do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Z kolei na mocy art. 90 ust. 6 ustawy  do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy  podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

W myśl przepisu art. 90 ust. 9 ustawy  przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy  w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje zatem obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Należy podkreślić, że powołane przepisy art. 90 ustawy znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że proporcja wyliczana jest jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zatem w liczniku tak ustalonej proporcji uwzględnia się obrót z czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego, tzn. wartości transakcji od których zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. W mianowniku natomiast uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwoty z licznika) oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje to prawo, a więc czynności zwolnionych od podatku (czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, tak więc nie uwzględnia się ich w proporcji).

Mając na uwadze powołane regulacje należy stwierdzić, że w momencie nabycia towarów lub usług podatnik powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jedynie w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wnioskodawca poinformował, że wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku i że nie będzie miał możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do ww. czynności. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy, które mają na celu określenie wartości podatku naliczonego służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał pełnego prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn.: Zagospodarowanie . Ponieważ Zainteresowany nie będzie miał możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (opodatkowanymi), jak i kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami z którymi takie prawo nie przysługuje (zwolnionymi od podatku), będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu