
Temat interpretacji
w zakresie zaliczenia do obrotu w rozumieniu ustawy o VAT uzyskanego obrotu z tytułu świadczonych usług związanych z budową elektrowni wiatrowych oraz ich serwisem
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2013r. (data wpływu 30 lipca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia do obrotu w rozumieniu ustawy o VAT uzyskanego obrotu z tytułu świadczonych usług związanych z budową elektrowni wiatrowych oraz ich serwisem jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 lipca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia do obrotu w rozumieniu ustawy o VAT uzyskanego obrotu z tytułu świadczonych usług związanych z budową elektrowni wiatrowych oraz ich serwisem.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Firma Wnioskodawcy zajmuje się wykonywaniem robót instalacyjnych związanych z budową elektrowni wiatrowych oraz ich serwisem. Usługi te są wykonywane w innych krajach Unii Europejskiej (obecnie w Szwecji) ale na zlecenie polskiej firmy, na rzecz której Wnioskodawca wystawia rachunek.
Usługi obejmują:
- Instalację kolejnych sekcji wieży na uprzednio przygotowanym przez firmę fundamencie.
- Zamontowanie na szczycie wieży gondoli zawierającej generator i przekładnię z wałem głównym.
- Montaż wirnika, odbywający się dwuetapowo - komplementacja 3 płatów oraz piasty i montaż powstałego wirnika gondoli.
W chwili obecnej firma Wnioskodawcy nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego (art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).
Jako, że świadczone przez firmę usługi dotyczą budowli firma klasyfikuje je wg art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług. Drugim rodzajem prowadzonej działalności w firmie jest handel detaliczny (sklep zoologiczny).
W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:
Czy jeśli wykonywane przez firmę usługi należą do usług określonych w art. 28e to czy przychody z tych usług powinny być ujmowane w kwocie limitu ustalonego zgodnie z art. 113 ust. 1 czyli wartości 150 tyś zł a co za tym idzie skutkować utratą prawa do zwolnienia...
Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez firmę usługi spełniają warunki określone w art. 28e ustawy o VAT. W związku z powyższym uważa, że kwota przychodów z art. 28e nie jest uwzględniana w limicie kwoty 150 tyś. zł wynikającym z art. 113 ust. 1 i nie spowoduje obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT, gdyż świadczone przez firmę usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie niniejszej interpretacji informuje się, że w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług wykonywanych przez Wnioskodawcę wydano odrębną interpretację, w której określono, że w niniejszej sprawie miejsce świadczenia należy ustalić w oparciu o art. 28e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm) zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych ( art. 15 ust. 2).
Zasady na jakich podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego zawarte zostały w art. 113 ustawy.
W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 2).
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
W tym miejscu istotne jest również pojęcie obrotu w myśl przepisów z zakresu podatku od towarów i usług. I tak zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Wskazać należy, że dla potrzeb ustalenia obrotów, których przekroczenie powoduje utratę prawa do zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług, powinno uwzględniać się łączne wartości sprzedaży uzyskane z tytułu świadczonych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem na prawo do zwolnienia wpływ ma jedynie wartość sprzedaży opodatkowanej (tj. sprzedaży, która byłaby opodatkowana, gdyby podatnik nie korzystał ze zwolnienia podmiotowego). Z powyższego wynika, ze nie cała wartość sprzedaży podatnika brana jest pod uwagę przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego.
Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W konsekwencji do wartości sprzedaży nie uwzględnia się przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego obrotu z wyraźnie wymienionych czynności, a mianowicie z:
- odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych z podatku,
- dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
- sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez rolnika ryczałtowego działalności rolniczej w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy innej działalności niż działalność rolnicza.
Zgodnie z powyższymi przepisami do wartości sprzedaży nie wlicza się wartości sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, co zarazem oznacza, że do wartości tej sprzedaży nie wlicza się sprzedaży usług, których miejscem świadczenia i opodatkowania jest terytorium kraju innego niż terytorium Polski.
Mając na uwadze przedstawiony opis oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę ww. usług, których miejscem świadczenia jest terytorium innych krajów Unii Europejskiej obrotu z tego tytułu nie wlicza się do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Wskazać bowiem należy, iż miejsce opodatkowania przedmiotowych usług znajduje się poza terytorium Polski.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczania do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, świadczonych usług, których miejsce świadczenia a tym samym i opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.
Natomiast w zakresie określenia miejsca świadczonych usług i ich opodatkowania poza terytorium kraju zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
