brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-1109/13/AŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.11.2013, sygn. IBPP3/443-1109/13/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu 4 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 25 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego, wynikającego z zakupu materiałów i usług udokumentowanych fakturą VAT w ramach realizowanego projektu pod nazwą ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego, wynikającego z zakupu materiałów i usług udokumentowanych fakturą VAT w ramach realizowanego projektu pod nazwą ....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 16 października 2013 r. znak: IBPP3/443-1109/13/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

A(Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od 18 czerwca 1993 r. W ramach swojej działalności świadczy różnego typu usługi podlegające opodatkowaniem podatkiem VAT i rozlicza ten podatek składając miesięczne deklaracje VAT-7.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy między innymi usługi:

  • wynajem powierzchni produkcyjnej i biurowej,
  • leasing nieruchomości,
  • udzielanie pożyczek dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców z terenu województwa podkarpackiego,
  • usługi doradcze dla przedsiębiorców,
  • opracowywanie wniosków o dofinansowanie dla przedsiębiorców.

Oprócz wymienionych usług Wnioskodawca realizuje szereg projektów finansowych w ramach Funduszy Strukturalnych na podstawie zawartych umów z WUP lub P. lub w partnerstwie z uczelniami wyższymi.

W ramach umowy o dofinansowanie z dnia 14 czerwca 2013 r. realizuje projekt P. na świadczenie usług w zakresie ochrony środowiska realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego z P. ..., współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W projekcie założono świadczenie usług w zakresie ochrony środowiska, zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 4 września 2012 r. w sprawie udzielania przez P. i pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz.U. z 2012 r. poz. 1064).

Świadczone usługi zostały w umowie podzielone na 3 etapy. W każdym realizowanym etapie została określona w umowie liczba świadczonych usług i ich cena. W celu realizacji usług został również określony katalog wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tym, że w każdym z 3 etapów realizowanych usług do 70% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług w zakresie ochrony środowiska finansowana jest z dotacji P., a pozostała część min. 30% jest finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług przedsiębiorców, co jest udokumentowane wystawieniem przez Wnioskodawcę na ich rzecz faktury VAT.

Składając wniosek o dofinansowanie projektu Wnioskodawca przyjął stanowisko, że VAT jest kosztem kwalifikowanym w projekcie. Po przeanalizowaniu podpisanej umowy j.w. i odniesienie jej do już realizowanego projektu systemowego P. pt. ... w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Poddziałanie 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki usługa doradcza, wynikają pewne prawidłowości i podobieństwa, między innymi częściowa odpłatność przez przedsiębiorcę za wykonywane usługi, spółka stwierdziła, że VAT nie może być kosztem kwalifikowanym w projekcie.

Opierając się na wydanej przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy interpretacji indywidualnej ITPP2/443-250/12/EK z dnia 13 marca 2012 r. spółka uważa j.n.

Realizując projekt Wnioskodawca. przyjął stanowisko, że:

  1. Usługi w zakresie ochrony środowiska świadczone w ramach projektu, za które pobierana jest od klienta odpłatność (wkład własny klienta w finansowaniu usługi) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a wkład własny klienta stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT, który należy opodatkować podatkiem VAT. Projekt nie jest dochodowy i nie przynosi zysku, proporcja pomiędzy wydatkami w budżecie na wynagrodzenie wynosi minimum 70% oraz 30% na pozostałe wszystkie wydatki. Zgodnie z art. 86 ustawy VAT spółka uważa, że przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, pomimo, że czynność opodatkowana wynosi tylko 30% kosztów kwalifikowanych usługi.
  2. Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie z P. stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług w zakresie ochrony środowiska i w związku z tym stanowi dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualnej Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/M/Pe. W konsekwencji, ta część wartości usługi, która zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W piśmie z 25 października 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

Składany wniosek dotyczy obecnie realizowanego projektu pod nazwą .... Okres realizacji projektu: 14 czerwca 2013 do 30 września 2014 r.

Wnioskodawca w ramach ww. projektu od momentu podpisania umowy dokonuje zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których widnieje, jako nabywca. Nabywane towary i usługi w celu świadczenia usług w zakresie ochrony środowiska mają związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co jest udokumentowane fakturą VAT, w której Wnioskodawca widnieje, jako sprzedawca.

Obrót z tytułu pobierania wkładu własnego podlega opodatkowaniem podatkiem VAT, co jest udokumentowane wystawieniem faktury VAT.

Usługi doradcze w tym w zakresie ochrony środowiska są przedmiotem prowadzonej działalności Wnioskodawcy, realizacja tych usług związana jest z realizacją umowy o udzielenie wsparcia pomiędzy Wnioskodawcą a P..

Otrzymana dotacja na realizację projektu nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług, stanowi ona dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 25 października 2013 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wynikającego z wystawionych faktur przez Wnioskodawcę dla przedsiębiorców o pełną kwotę podatku naliczonego, wynikającego z zakupu materiałów i usług udokumentowanych fakturą VAT w ramach realizowanego projektu pod nazwą ......

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia VAT należnego o kwotę 100% podatku naliczonego. Świadczone usługi mają związek z czynnościami opodatkowanymi ponieważ Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT za usługi w ramach realizacji projektu dotyczące wkładu własnego obejmującego 30% wydatków danej usługi. Odliczenie w 100% podatku naliczonego uzasadnione jest tym, iż wszystkie poniesione koszty w ramach projektu są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług w zakresie ochrony środowiska, a więc co do zasady i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Dodatkowo spółka zobowiązała się w zapisach ww. umowy z P., iż nie mniej niż 70% wydatków będą stanowiły wynagrodzenia osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu w odniesieniu do całości projektu. Na zrealizowane usługi spółka będzie wystawiała fakturę VAT do wysokości wkładu własnego przedsiębiorcy doliczając stawkę 23% VAT i ujmowała je jako VAT należny w deklaracji za dany okres. Spółka nie ma również możliwości określenia, które z poniesionych wydatków będą sfinansowane przez przedsiębiorcę, a które z dotacji. Stanowisko Spółki zgodne jest z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 marca 2012 r. znak: IPPP2/443-250/12/EK.

Dotacja udzielona Wnioskodawcy w ramach wsparcia Projektu nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Dotacja stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem III etapów usług z zakresu ochrony środowiska i w związku z tym stanowi dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w piśmie z 25 października 2013 r. uzupełniającym wniosek (data wpływu 31 października 2013 r.) Wnioskodawca doprecyzował zadane pytanie. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy było konsekwencją wezwania organu z dnia 16 października 2013 r. znak: IBPP3/443-1109/13/AŚ, przyjęto, że pytanie przedstawione w tym właśnie piśmie jest ostateczne i w tej wersji zostało ono przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska własnego Wnioskodawcy w odniesieniu do tego pytania. W związku z powyższym niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię związaną z prawem Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego, wynikającego z zakupu materiałów i usług udokumentowanych fakturą VAT w ramach realizowanego projektu pod nazwą ....

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Z treści wniosku wynika, że w okresie od 14 czerwca 2013 do 30 września 2014 r. Wnioskodawca (czynny, zarejestrowany podatnik VAT) realizuje projekt pn. ..., współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. W projekcie założono świadczenie usług w zakresie ochrony środowiska. Świadczone usługi zostały w umowie podzielone na 3 etapy. W każdym realizowanym etapie została określona w umowie liczba świadczonych usług i ich cena. W każdym z 3 etapów realizowanych usług do 70% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług w zakresie ochrony środowiska finansowana jest z dotacji P., a pozostała część min. 30% jest finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług przedsiębiorców. Obrót z tytułu pobierania wkładu własnego podlega opodatkowaniem podatkiem VAT, co jest udokumentowane wystawieniem faktury VAT. Wnioskodawca w ramach ww. projektu od momentu podpisania umowy dokonuje zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których widnieje, jako nabywca.

Nabywane towary i usługi w celu świadczenia usług w zakresie ochrony środowiska mają związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co jest udokumentowane fakturą VAT, w której Wnioskodawca widnieje, jako sprzedawca.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w świetle art. 86 ustawy o VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że w przypadku towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę w celu realizacji ww. projektu związek taki występuje, gdyż (jak wskazał Wnioskodawca) nabywane towary i usługi w celu świadczenia usług w zakresie ochrony środowiska mają związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. ..., bowiem zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje mu prawo do obniżenia VAT należnego o kwotę 100% podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach